REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc w pierwszym dniu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Chylińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nowo przyjęte do sekretariatu osoby przeważnie trafiają „pod skrzydła” doświadczonej asystentki czy menedżera biura. Opiekun powinien towarzyszyć nowicjuszowi stopniowo zmniejszając zakres swojej pomocy.

Wyobraźmy sobie brak wsparcia nowej osoby na początku jej drogi w firmie - sama musi się odnaleźć w biurze, sama musi „wyczuć” relacje i niepisane reguły rządzące organizacją, sama musi znaleźć informacje o produktach, strukturze, osobach odpowiedzialnych za poszczególne sprawy. Jest to oczywiście możliwe, ale konsekwencje to zagubienie, brak poczucia przynależności, poczucie wyobcowania, a co za tym idzie - stres związany z „zorganizowaniem się” w nowym środowisku. Stres ten dotyczy nie tylko wysiłku, jaki nowy pracownik wkłada w wyważanie otwartych drzwi (szukanie informacji, które są dla innych dostępne od ręki), ale też z osamotnienia i braku wsparcia. A to prowadzi do niezadowolenia, a nawet odejścia z organizacji.

REKLAMA

Dzięki poprawnie przeprowadzonemu procesowi wdrożenia asystentki czy sekretarki (która to funkcja jest przecież bardzo ważna dla sprawnego funkcjonowania na linii kierownictwo - pracownicy) cała organizacja osiąga następujące korzyści:

• stabilizacja - ludzie czują się pewnie, nie ma fluktuacji,

• pozytywna, proaktywna postawa pracowników - dobrze się znają i znają swoje zadania,

REKLAMA

• integracja pracowników i zwiększenie poczucia przynależności do firmy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dobra atmosfera pracy i stosunki międzyludzkie,

• zadowolenie i większa motywacja pracowników,

• pełna efektywność nowo przyjętych pracowników w możliwie najkrótszym czasie,

• mniejsze napięcie i stres związany z podjęciem nowej pracy,

• wyższy poziom wydajności, jakości pracy i wyników ekonomicznych,

• dobra orientacja w potencjale i aspiracjach pracowników.

Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest więc wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za wprowadzenie pracownika do firmy, która oprowadzi nowicjusza, opowie o firmie i jej pracownikach, przedstawi go pozostałym osobom, będzie służyć pomocą w problemach wynikających z nowych obowiązków służbowych i udzieli odpowiedzi na wszelkie pytania dotyczące stanowiska pracy. Kim ma być opiekun? Ważne jest, aby wiedział, że jego praca w tym okresie jest równie istotna, jak wykonywanie codziennych obowiązków, że jest to funkcja w pewnym sensie wyróżniająca, bo związana z coachingiem i mentoringiem. Skoro najbardziej efektywną metodą adaptacji nowego pracownika jest wyznaczenie mu osobistego opiekuna, to tą osobą powinnaś być właśnie ty! Leży to także w twoim interesie. Masz okazję wypracować sobie dobre relacje, zyskać wsparcie i odciążenie w pracy, a także dodać sobie samej motywacji do pracy (odpowiedzialna funkcja). Warto poświęcić trochę wysiłku na pomoc nowej osobie, gdyż nie tylko zwiększysz swoje własne umiejętności, ale też możesz poprawić swoją pozycję w firmie (jesteś postrzegana jako osoba kompetentna i zaufana). Poniżej krótki przewodnik „wdrożeniowca” - postępując zgodnie ze wskazówkami, z pewnością wiele zyskasz, także w oczach swojego szefa.

Pierwszy dzień w pracy - zacznij od podstaw

Istotą adaptacji jest przekazanie nowej osobie wszelkich niezbędnych wiadomości, dzięki którym będzie mogła w efektywny sposób zrealizować powierzone zadania. Dlatego w dużej części osiągane podczas tego procesu rezultaty zależą od poziomu komunikacji, jaką prezentujesz. Najistotniejsze jest rozpoczęcie od spraw najbardziej ogólnych, a więc od tego, na czym polega „sens jej życia” w waszej organizacji. Każda osoba powinna wiedzieć, czemu służy praca, którą wykonuje, i jakie jest jej miejsce w odniesieniu do innych współpracowników.

Dobrze przygotowany pierwszy dzień wdrożenia ma niebagatelne znaczenie dla późniejszego funkcjonowania nowej osoby w firmie. Twoją rolą jest ułatwić koleżance wejście w firmę i przejęcie zadań, którymi ma się zająć na swoim stanowisku. Ważny jest również aspekt psychologiczny - pracownik, który szybko zorientuje się w strukturze firmy i sposobie jej funkcjonowania oraz pozna stawiane przed nim zadania nie odczuje stresu, który zawsze towarzyszy zmianie otoczenia zawodowego.

Możesz przygotować dla nowego pracownika tzw. pakiet na wejście, który będzie zawierał dane adresowe i telefoniczne, schemat organizacyjny przedsiębiorstwa, dokładny opis stanowiska, a także informacje dodatkowe, dotyczące specyficznych procedur obowiązujących w danym miejscu pracy, na przykład kwestie odpowiedniego ubioru, kontaktów z klientem lub mediami. Tak przygotowane kompendium wiedzy to nieoceniona pomoc. Pozwoli skrócić czas adaptacji i ułatwi orientację w środowisku pracy. Sprawi, że nowa asystentka nie będzie miała problemów z zidentyfikowaniem osoby, którą ma w danej sytuacji poprosić o pomoc.

Przekaż więc podstawowe informacje:

• polityka firmy - strategia biznesowa

• procesy i procedury

• standardy pracy w firmie

• misja, wizja i wartości firmy

• struktura firmy: skład zarządu, struktura strategicznych działów i ich celów, produkty i usługi

Pamiętaj także o tzw. kulturze organizacji. Są to wzorce, które obowiązują pracowników w zachowaniach względem siebie i klientów zewnętrznych. Wpływają one na rzeczywiste zachowania dużo bardziej niż oficjalne regulaminy. Chodzi o tak z pozoru nieistotne kwestie jak sposób porozumiewania się, podejście do pracy, a nawet ilość godzin nadliczbowych, które powinno się spędzać w pracy. W niektórych firmach pomimo wykonania swoich zadań pozostaje się jeszcze w pracy, ponieważ nie wypada tak „wcześnie” (czy przed szefem) wychodzić. Jeśli takie reguły istnieją w twojej firmie, przekaż je koniecznie!

Usiądźcie i porozmawiajcie. Opowiedz o specyfice firmy, ludziach, kulturze organizacyjnej, co wolno, a czego nie wypada robić, wspomnij o dress-code, jeśli taki w firmie jest przestrzegany, o zasadach zwracania się do innych pracowników, omów sposób obchodzenia imienin czy Bożego Narodzenia. Wspomnij, czy mówicie sobie na ty, czy zachowujecie hierarchię służbową, jak długa może być przerwa na lunch. Podaj przydatne wskazówki (kopiarka w biurze często się zacina, jeśli drukujesz ważną prezentację, lepiej użyć tej w korytarzu), przekaż kilka praktycznych rad (szef nie lubi, gdy pukamy do drzwi, możemy wchodzić bez pukania, inni zawsze pukają) opowiedz anegdotkę z życia firmy (mieliśmy kiedyś awarię systemu, dyrektorzy zabrali nas na lunch, dowiedziałam się, że nasz szef bardzo lubi pączki, czasem więc przynoszę mu razem z kawą pączka, to pomaga na jego humory), wskaż wyjątki od reguł (wszyscy mówimy sobie na ty, ale do administratora budynku zawsze zwracamy się „panie Januszu”), opowiedz parę słów o każdej ważniejszej osobie w firmie.

Pamiętaj, że dla nowej osoby jesteś „guru” od wszystkiego. Wczuj się w rolę mentora, nauczyciela, pamiętaj jednak o życzliwości i byciu pomocną. Jeśli masz do czynienia z osobą z doświadczeniem biurowym, prawdopodobnie nie będziesz musiała poświęcać zbyt wiele czasu na pracę z nową osobą, bo ona wie, co robić, a jeśli ma wątpliwości, wie, o co pytać. Jeżeli jednak zatrudniona osoba dopiero rozpoczyna karierę zawodową, musisz przygotować się na pełne zaangażowanie w proces wdrożenia.

System małych kroków

Nie spiesz się. Wyobraź sobie, że pierwszy raz kogoś zapraszasz do siebie. Niech oswoi się z przestrzenią. Wbrew pozorom, takie kwestie jak pokój socjalny, kuchnia, toaleta, pora przerwy na lunch i sprawy „ludzkiego” funkcjonowania są na tym etapie ważniejsze od pracy. Najpierw postaraj się więc, aby nowa osoba się „zadomowiła”, poczuła swobodnie w firmie. Oprowadź ją po biurze, pokaż sale konferencyjne, biura zarządu, kserokopiarki i urządzenia, szafy z materiałami biurowymi. Następnie pokaż jej miejsce pracy i pozostaw czas na jego zagospodarowanie. Pamiętaj, że dla „nowej” wszystko jest nieznane i musi ona wchłonąć bardzo dużo „metawiedzy” (wiedzy nadrzędnej, odgórnego, całościowego spojrzenia na organizację jako całość) naraz. Jej mózg w pewnym momencie może być przeładowany informacjami, dlatego chwila spokoju jest potrzebna, aby dobrze „przyswoić” to, co ważne.

Czas przy biurku może być poświęcony na zapoznanie ze źródłami dodatkowych informacji o firmie, takich jak intranet i strony www, dokumentacja, regulaminy i procedury, narzędzia systemowe. Wskaż je i pozostaw czas na ich przejrzenie. Jednocześnie powinnaś być cały czas w pobliżu, aby mogła dopytać o szczegóły. Na etapie „zagospodarowania biurka” warto również przekazać nowej pracownicy listę telefonów wewnętrznych z nazwiskami pracowników, funkcjami, jakie pełnią i numerami pokoi. Jeżeli będzie współpracować z firmami zewnętrznymi, również należy wskazać kontakt do nich - wraz z nazwiskiem osoby odpowiedzialnej.

Pierwszy dzień pracy nie powinien być zbyt przeładowany. W zasadzie jest to czas na oswojenie i zapoznanie się z firmą. Lepiej nie dawać jeszcze poważnych zadań do wykonania nowej osobie. Może jednak wykonać jakieś mniej istotne zadania, jak porządkowanie dokumentacji. Poproś więc koleżankę o posegregowanie i opisanie faktur, ale przy okazji pokaż system ich opisu, jaki stosujecie, zapoznaj ze specyfiką obiegu dokumentów (te faktury idą od razu do księgowości, a te najpierw do podpisu w dziale X).

Maria Chylińska

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA