REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dać się zauważyć w pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Mycielska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Budowanie własnego wizerunku w pracy jest równie ważne, jak wiedza i umiejętności zawodowe. To, jak jest się postrzeganym, może mieć większy wpływ na możliwości zawodowe niż kwalifikacje.

 Nawet bardzo dobry produkt może pozostać niezauważony bez odpowiedniego marketingu. Podobnie jest z dobrym pracownikiem. Konieczne jest zbudowanie odpowiedniego wizerunku w świadomości osób, które mają wpływ na naszą zawodową przyszłość.

Specjaliści PR wiedzą, że wszystko komunikuje. Wysyłamy komunikaty poprzez sposób, w jaki jesteśmy ubrani, zachowanie, dobór słów czy to, jak się prezentujemy podczas oficjalnych wystąpień i w nieformalnych sytuacjach. Bez wątpienia duży wpływ na budowanie wizerunku profesjonalisty mają wygląd zewnętrzny i sposób wypowiadania się.

Jak cię widzą

REKLAMA

Wygląd zewnętrzny oraz sposób, w jaki się wypowiadamy, tworzą pierwsze wrażenie. To wrażenie jednak często pozostaje na dłużej. Wiele badań potwierdza fakt, że ludzie przywiązują większe znaczenie do tego, co widzą, niż do samej treści wypowiedzi.

Co w takim razie powinni zobaczyć? Zacznijmy od ubrania. Pierwsza zasada mówi, że twoje ubranie powinno być dostosowane do stanowiska, do którego aspirujesz, a nie do tego, które obecnie zajmujesz. Wyróżnij się w pozytywny sposób wyglądem zewnętrznym od innych, w podobnej sytuacji zawodowej. Kiedy nadejdzie odpowiedni moment, to właśnie ty możesz być brany pod uwagę przy awansach, ciekawych projektach i nowych możliwościach.

Osoba na wyższym stanowisku buduje też wizerunek firmy, którą reprezentuje. Długie, czerwone paznokcie lub zbyt krótka spódnica u pani dyrektor nie zbudują profesjonalnej wiarygodności osoby ani firmy. Podobnie pomięta koszula i źle dobrana marynarka u menedżera w poważnej organizacji. Nie szkodzi, że coraz więcej firm wprowadza dni mniej formalne. Nawet nieformalny strój może cię wyróżnić. W każdym momencie budujesz swój wizerunek. Jeżeli masz wątpliwości, wybierz strój bardziej formalny i klasyczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedni wygląd zewnętrzny to dopiero początek. Teraz ważne jest, aby dać się zauważyć jako ktoś, kto ma coś do powiedzenia. Już dawno legendarny prezes Forda i Chryslera Lee Iacocca stwierdził bardzo ważną prawdę, że można mieć wspaniałe pomysły, jednak bez umiejętności przekazania ich innym pomysły te są nic niewarte.

Sposób wypowiadania się

REKLAMA

Istnieją dwie ważne sytuacje z punktu widzenia budowania swojego wizerunku zawodowego. Pierwsza to formalna prezentacja, druga dotyczy wypowiadania się bez wcześniejszego przygotowania, np. zgłaszania swoich opinii, pomysłów podczas spotkań i zebrań.

Formalna prezentacja zawodowa to świetna okazja do zaprezentowania siebie. Wypowiadanie się publiczne jest według wielu badań najwyżej w rankingu sytuacji, których się obawiamy. Wyżej nawet od śmierci. Bez względu na to, jak bardzo się obawiamy prezentacji, mają one wielki wpływ na to, jak będziemy postrzegani.

Panuj nad emocjami

Pierwsza zasada mówi: nie pozwól, aby twoje zdenerwowanie było widoczne. Nieważne, jak bardzo odczuwasz stres, ważne, aby nie obniżył on profesjonalizmu twojego wystąpienia. Większość z nas odczuwa pewien poziom stresu, jednak najlepsi tworzą wizerunek spokojnych, opanowanych, pewnych siebie i tego, co mówią.

Przygotuj prezentację

Najpierw się przygotuj. Przećwicz swoją prezentację kilka razy. Opracuj odpowiedzi na ewentualne pytania, wyprzedź możliwe wątpliwości i zastrzeżenia dotyczące treści prezentacji. Opracuj sobie dodatkowe informacje. Sprawdź sprzęt i sposób obsługiwania go. Upewnij się, kto będzie uczestniczył w prezentacji i na czym mu zależy. Dobre przygotowanie daje ci więcej wewnętrznego spokoju i obniża poziom stresu.

Utrzymuj kontakt wzrokowy

Podczas prezentacji utrzymuj kontakt wzrokowy z poszczególnymi słuchaczami. Zatrzymaj wzrok dłużej na kolejnych osobach. Przekaż całą myśl jednej osobie, a potem innej. Nie obiegaj wzrokiem twarzy, tylko mów do konkretnych osób, tak jak to robisz w nieformalnej rozmowie z kimś, kto ma dla ciebie znaczenie. Nie patrz w sufit lub w podłogę. Patrząc w oczy, pokazujesz pewność siebie, przekonanie i wiarygodność. Dzięki kontaktowi wzrokowemu kontrolujesz sytuację, będziesz więc postrzegany jako osoba, która potrafi wpływać i kontrolować rzeczywistość, czyli zarządzać.

Nie stój w jednym miejscu. Pokaż, że mówisz do swoich słuchaczy i się ich nie obawiasz. Pokaż, że masz coś do powiedzenia, a nie tylko, że potrafisz przeczytać slajd. Umieść niewiele tekstu na slajdzie, powiedz więcej, podchodząc bliżej do słuchaczy. Pamiętaj, że to ty jesteś osobą, która ma coś do powiedzenia, a słuchacze przyszli zobaczyć i posłuchać ciebie, a nie oglądać slajdy.

Wyraźnie artykułuj wypowiedzi

Mów głośno. Nie wystarczy mówić tak, aby wszyscy słyszeli. Ważne jest też, abyś budował przekonanie w świadomości słuchaczy, że jesteś pewny siebie. Kiedy mówisz cicho, robisz wrażenie osoby nieśmiałej, nawet jeżeli wszyscy słyszą, co mówisz.

Zwiększ tempo mówienia. Wolne mówienie nie tylko usypia słuchaczy, ale przede wszystkim tworzy odczucie, że prezenter sam jest znudzony tematem i mało zaangażowany. Mów nieco szybciej, a będziesz odebrany jako osoba entuzjastyczna i zaangażowana. Nie zapomnij o modulacji głosu i podkreślaniu tego, co mówisz pewnymi gestami. Pokażesz, że wiesz, o czym mówisz.

Nie obawiaj się włączyć w swoje wystąpienie słuchaczy. Zadaj im pytania. Ten, kto zadaje pytania, kontroluje sytuację. Wzmocnisz w ten sposób wizerunek osoby pewnej tego, co mówi.

Zaznaczaj swoją obecność

Nie zawsze mamy okazję pokazać się podczas formalnych prezentacji. Są jednak też i inne sytuacje, które można świetnie wykorzystać w budowaniu odpowiedniego postrzegania własnej osoby.

Wszyscy uczestniczymy w mniej lub bardziej formalnych spotkaniach w pracy. Niektóre osoby zawsze zaznaczą swoją obecność, inne niemal trudno zauważyć i nikt nie pamięta, czy w ogóle uczestniczyły w spotkaniu. Jeżeli masz coś do powiedzenia, chcesz przedstawić swój punkt widzenia na sprawę, odmienną opinię lub pomysł do rozważenia, zrób to w taki sposób, aby twój wkład został zauważony.

Nie zaczynaj rozwijać swojej myśli, dopóki wszyscy zebrani nie zaczną cię słuchać. Zacznij od „mam w tej sprawie odmienną opinię”, „chciałbym coś dodać...” lub „czy mogę prosić o jeszcze chwilę uwagi?”. W ten sposób skupisz uwagę innych na swojej osobie. Dopiero wtedy powiedz, jaki jest twój punkt widzenia. Najpierw, co konkretnie uważasz, potem, dlaczego tak uważasz. Na koniec powtórz jeszcze raz swój punkt widzenia, aby podkreślić i zakończyć na tym, co jest głównym twoim komunikatem.

Maria Mycielska

Autorka jest trenerem w AchieveGlobal.

Kontakt:

maria.mycielska@achieveglobal.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy 10.08.2025 r. jest niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka

Wakacje nabrały tempa i już są za półmetkiem. Dla wielu osób niedziela 10 sierpnia to już czas po wypoczynku kiedy trzeba wrócić do standardowego rytmu życia. Tego z obowiązkami domowymi, w tym zakupami. Czy duże zakupy w Lidlu, Biedronce czy innym sklepie, w którym zwykle je robimy, są możliwe, a może to niedziela z zakazem handlu i pozostaje liczyć na otwartą najbliższą Żabkę?

Zerowy PIT dla rodzin z dziećmi. Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice

Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice z "Planu 21". W Kolbuszowej podpisał projekt ustawy o zerowym PIT dla rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci. „Polskie rodziny mogą liczyć na swojego prezydenta” – podkreślił. To odpowiedź na kryzys demograficzny i pierwszy krok w stronę realnego wsparcia klasy średniej.

Palenie gałęzi na własnej posesji 2025 - czy można palić gałęzie na własnej posesji? Kiedy można palić gałęzie na działce?

Palenie gałęzi i liści, nawet na własnej posesji, może skończyć się mandatem. Zakaz obowiązuje nie tylko w miastach, ale też na wsiach i działkach rekreacyjnych. Sprawdź, co grozi za spalanie gałęzi w 2025 roku i gdzie zgłosić uciążliwego sąsiada, który zadymia okolicę.

Szef na urlopie: czy możliwy jest wypoczynek bez telefonu i laptopa?

Oprócz plaży i szumu morza urlop szefa wiąże się zwykle z telefonami i laptopem. Tymczasem prawdziwy wypoczynek jest naprawdę ważny. Jakie są korzyści z nieobecności szefa w firmie? Co zmienić w zarządzaniu, aby móc spokojnie wybrać się na urlop?

REKLAMA

Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

Afera z dofinansowaniami z KPO. PARP zapowiada kontrole, opozycja mówi o gigantycznym skandalu i podaje kolejne przykłady

Wiele kontrowersji wzbudziła interaktywna mapa projektów, które uzyskały dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy, którą opublikowano na kpo.gov.pl. Co ciekawe od rana 8 sierpnia 2025 r. cała strona kpo.gov.pl nie jest dostępna (występują problemy techniczne z jej wyświetleniem). Szeroko krytykuje się zasadność wydatkowania tych środków zwłaszcza w branży HoReCa. PARP zapowiedział kontrolę w tym sektorze. Premier Tusk powiedział, że nie zaakceptuje żadnego marnotrawienia środków z KPO. Prezes PiS Jarosław Kaczyński nazwał całą sprawę gigantycznym skandalem a inni politycy PiS mówią o największej aferze obecnego rządu

Nowe świadczenie dla osób od 13 do 65 roku życia. Od kiedy? Padł konkretny termin

Nowy projekt dotyczący wsparcia osób z niepełnosprawnościami miał trafić do Sejmu w drugim kwartale 2025 roku, ale tak się nie stało. Obecnie trwają nad nim prace w Komitecie Stałym Rady Ministrów. Premier Donald Tusk niedawno sugerował możliwą datę, a teraz minister rodziny, pracy i polityki społecznej podała nowy, konkretny termin. Oto szczegóły.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

Klimatyzacja w miejscu pracy: czy to dobre dla zdrowia pracowników?

Klimatyzacja w miejscu pracy ma zapewniać komfort termiczny pracowników i zapobiegać protestom kadry przed pracą w zbyt wysokich temperaturach. Czy to jednak jest dobre dla zdrowia zatrudnionych osób?

REKLAMA