REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Budowanie własnego wizerunku w pracy jest równie ważne, jak wiedza i umiejętności zawodowe. To, jak jest się postrzeganym, może mieć większy wpływ na możliwości zawodowe niż kwalifikacje.

 Nawet bardzo dobry produkt może pozostać niezauważony bez odpowiedniego marketingu. Podobnie jest z dobrym pracownikiem. Konieczne jest zbudowanie odpowiedniego wizerunku w świadomości osób, które mają wpływ na naszą zawodową przyszłość.

REKLAMA

Specjaliści PR wiedzą, że wszystko komunikuje. Wysyłamy komunikaty poprzez sposób, w jaki jesteśmy ubrani, zachowanie, dobór słów czy to, jak się prezentujemy podczas oficjalnych wystąpień i w nieformalnych sytuacjach. Bez wątpienia duży wpływ na budowanie wizerunku profesjonalisty mają wygląd zewnętrzny i sposób wypowiadania się.

Jak cię widzą

Wygląd zewnętrzny oraz sposób, w jaki się wypowiadamy, tworzą pierwsze wrażenie. To wrażenie jednak często pozostaje na dłużej. Wiele badań potwierdza fakt, że ludzie przywiązują większe znaczenie do tego, co widzą, niż do samej treści wypowiedzi.

Co w takim razie powinni zobaczyć? Zacznijmy od ubrania. Pierwsza zasada mówi, że twoje ubranie powinno być dostosowane do stanowiska, do którego aspirujesz, a nie do tego, które obecnie zajmujesz. Wyróżnij się w pozytywny sposób wyglądem zewnętrznym od innych, w podobnej sytuacji zawodowej. Kiedy nadejdzie odpowiedni moment, to właśnie ty możesz być brany pod uwagę przy awansach, ciekawych projektach i nowych możliwościach.

REKLAMA

Osoba na wyższym stanowisku buduje też wizerunek firmy, którą reprezentuje. Długie, czerwone paznokcie lub zbyt krótka spódnica u pani dyrektor nie zbudują profesjonalnej wiarygodności osoby ani firmy. Podobnie pomięta koszula i źle dobrana marynarka u menedżera w poważnej organizacji. Nie szkodzi, że coraz więcej firm wprowadza dni mniej formalne. Nawet nieformalny strój może cię wyróżnić. W każdym momencie budujesz swój wizerunek. Jeżeli masz wątpliwości, wybierz strój bardziej formalny i klasyczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedni wygląd zewnętrzny to dopiero początek. Teraz ważne jest, aby dać się zauważyć jako ktoś, kto ma coś do powiedzenia. Już dawno legendarny prezes Forda i Chryslera Lee Iacocca stwierdził bardzo ważną prawdę, że można mieć wspaniałe pomysły, jednak bez umiejętności przekazania ich innym pomysły te są nic niewarte.

Sposób wypowiadania się

Istnieją dwie ważne sytuacje z punktu widzenia budowania swojego wizerunku zawodowego. Pierwsza to formalna prezentacja, druga dotyczy wypowiadania się bez wcześniejszego przygotowania, np. zgłaszania swoich opinii, pomysłów podczas spotkań i zebrań.

Formalna prezentacja zawodowa to świetna okazja do zaprezentowania siebie. Wypowiadanie się publiczne jest według wielu badań najwyżej w rankingu sytuacji, których się obawiamy. Wyżej nawet od śmierci. Bez względu na to, jak bardzo się obawiamy prezentacji, mają one wielki wpływ na to, jak będziemy postrzegani.

Panuj nad emocjami

Pierwsza zasada mówi: nie pozwól, aby twoje zdenerwowanie było widoczne. Nieważne, jak bardzo odczuwasz stres, ważne, aby nie obniżył on profesjonalizmu twojego wystąpienia. Większość z nas odczuwa pewien poziom stresu, jednak najlepsi tworzą wizerunek spokojnych, opanowanych, pewnych siebie i tego, co mówią.

Przygotuj prezentację

Najpierw się przygotuj. Przećwicz swoją prezentację kilka razy. Opracuj odpowiedzi na ewentualne pytania, wyprzedź możliwe wątpliwości i zastrzeżenia dotyczące treści prezentacji. Opracuj sobie dodatkowe informacje. Sprawdź sprzęt i sposób obsługiwania go. Upewnij się, kto będzie uczestniczył w prezentacji i na czym mu zależy. Dobre przygotowanie daje ci więcej wewnętrznego spokoju i obniża poziom stresu.

Utrzymuj kontakt wzrokowy

Podczas prezentacji utrzymuj kontakt wzrokowy z poszczególnymi słuchaczami. Zatrzymaj wzrok dłużej na kolejnych osobach. Przekaż całą myśl jednej osobie, a potem innej. Nie obiegaj wzrokiem twarzy, tylko mów do konkretnych osób, tak jak to robisz w nieformalnej rozmowie z kimś, kto ma dla ciebie znaczenie. Nie patrz w sufit lub w podłogę. Patrząc w oczy, pokazujesz pewność siebie, przekonanie i wiarygodność. Dzięki kontaktowi wzrokowemu kontrolujesz sytuację, będziesz więc postrzegany jako osoba, która potrafi wpływać i kontrolować rzeczywistość, czyli zarządzać.

Nie stój w jednym miejscu. Pokaż, że mówisz do swoich słuchaczy i się ich nie obawiasz. Pokaż, że masz coś do powiedzenia, a nie tylko, że potrafisz przeczytać slajd. Umieść niewiele tekstu na slajdzie, powiedz więcej, podchodząc bliżej do słuchaczy. Pamiętaj, że to ty jesteś osobą, która ma coś do powiedzenia, a słuchacze przyszli zobaczyć i posłuchać ciebie, a nie oglądać slajdy.

Wyraźnie artykułuj wypowiedzi

Mów głośno. Nie wystarczy mówić tak, aby wszyscy słyszeli. Ważne jest też, abyś budował przekonanie w świadomości słuchaczy, że jesteś pewny siebie. Kiedy mówisz cicho, robisz wrażenie osoby nieśmiałej, nawet jeżeli wszyscy słyszą, co mówisz.

Zwiększ tempo mówienia. Wolne mówienie nie tylko usypia słuchaczy, ale przede wszystkim tworzy odczucie, że prezenter sam jest znudzony tematem i mało zaangażowany. Mów nieco szybciej, a będziesz odebrany jako osoba entuzjastyczna i zaangażowana. Nie zapomnij o modulacji głosu i podkreślaniu tego, co mówisz pewnymi gestami. Pokażesz, że wiesz, o czym mówisz.

Nie obawiaj się włączyć w swoje wystąpienie słuchaczy. Zadaj im pytania. Ten, kto zadaje pytania, kontroluje sytuację. Wzmocnisz w ten sposób wizerunek osoby pewnej tego, co mówi.

Zaznaczaj swoją obecność

Nie zawsze mamy okazję pokazać się podczas formalnych prezentacji. Są jednak też i inne sytuacje, które można świetnie wykorzystać w budowaniu odpowiedniego postrzegania własnej osoby.

Wszyscy uczestniczymy w mniej lub bardziej formalnych spotkaniach w pracy. Niektóre osoby zawsze zaznaczą swoją obecność, inne niemal trudno zauważyć i nikt nie pamięta, czy w ogóle uczestniczyły w spotkaniu. Jeżeli masz coś do powiedzenia, chcesz przedstawić swój punkt widzenia na sprawę, odmienną opinię lub pomysł do rozważenia, zrób to w taki sposób, aby twój wkład został zauważony.

Nie zaczynaj rozwijać swojej myśli, dopóki wszyscy zebrani nie zaczną cię słuchać. Zacznij od „mam w tej sprawie odmienną opinię”, „chciałbym coś dodać...” lub „czy mogę prosić o jeszcze chwilę uwagi?”. W ten sposób skupisz uwagę innych na swojej osobie. Dopiero wtedy powiedz, jaki jest twój punkt widzenia. Najpierw, co konkretnie uważasz, potem, dlaczego tak uważasz. Na koniec powtórz jeszcze raz swój punkt widzenia, aby podkreślić i zakończyć na tym, co jest głównym twoim komunikatem.

Maria Mycielska

Autorka jest trenerem w AchieveGlobal.

Kontakt:

maria.mycielska@achieveglobal.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zasiłek pielęgnacyjny. Ważne terminy, o których warto pamiętać

Kiedy najlepiej składać wniosek o zasiłek pielęgnacyjny z MOPS? Jaki jest termin na wniesienie odwołania do SKO? Ubiegając się o świadczenia warto pamiętać o procedurach i wymaganych formalnościach.

POLSTR zastąpi WIBOR do końca 2027 r. Będzie też spread korygujący dla wcześniej zawartych umów kredytowych. MFiG wyda rozporządzenie

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytania PAP poinformowało, że wyznaczenie zamiennika WIBOR nastąpi w formie rozporządzenia, który wyda Minister Finansów i Gospodarki. Resort nie wyklucza także ujemnego wskaźnika (spreadu) korygującego dla zamiennika WIBOR przy wcześniej zawartych umowach kredytowych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

MEN: „Nieudolna próba spowolnienia zmian”. Reforma edukacji będzie kontynuowana

Na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej pojawił się komunikat po konferencji prasowej w związku z zawetowaniem przez prezydenta nowelizacji ustawy Prawo oświatowe. Weto spowoduje pewne trudności legislacyjne, ale nie zatrzyma „Reforma26. Kompas Jutra” – zapowiedziała Barbara Nowacka.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Jak napisać testament, żeby był ważny? Wzór, zasady i najczęstsze błędy

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. Wiele osób porządkuje swoje sprawy, na przykład zastanawia się nad sporządzeniem testamentu. To dobry moment, by zrobić to świadomie, bo jeden błąd formalny może sprawić, że dokument okaże się nieważny. Wyjaśniamy krok po kroku, jak napisać testament zgodnie z prawem, kiedy wystarczy kartka i długopis, a w jakich sytuacjach lepiej skorzystać z pomocy notariusza.

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

Pierwszy smartfon: 5 zasad, które pomogą wypracować zdrowe nawyki u dziecka

Trudno sobie wyobrazić, żeby rodzice i dzieci byli pozbawieni możliwości natychmiastowego kontaktu za pomocą telefonu. Nic dziwnego, że dorośli przekazują dziecku pierwszą komórkę z myślą o wykorzystaniu jej jako narzędzia do kontaktu. To, jak dziecko korzysta z telefonu, powinno wynikać z zasad ustalonych przez rodziców i wyrabiających u niego zdrowe nawyki.

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Nawet 4258,32 zł rocznie ekstra z KRUS. Mało kto korzysta z tego dofinansowania

Od marca 2025 roku seniorzy mogą ubiegać się o dodatkowe 354,86 zł miesięcznie, co daje ponad 1000 zł zastrzyku gotówki w skali kwartału, a w skali roku ponad 4000 zł. Pieniądze te są w całości dla Ciebie - nie podlegają opodatkowaniu ani egzekucjom komorniczym. Procedura składania wniosku została uproszczona do minimum, dlatego warto zweryfikować swoje uprawnienia już teraz. Oto szczegóły.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA