REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rezygnacja z PPK a możliwość późniejszego przyłączenia się do programu

Subskrybuj nas na Youtube
Rezygnacja z PPK a możliwość późniejszego przyłączenia się do programu/ fot. Shutterstock
Rezygnacja z PPK a możliwość późniejszego przyłączenia się do programu/ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rezygnacja z PPK możliwa jest zarówno na samym początku objęcia firmy Pracowniczymi Planami Kapitałowymi jak i w każdym innym momencie. Czy pomimo rezygnacji można w późniejszym terminie przystąpić do nowego programu oszczędzania na emeryturę?

PPK jako program powszechny i dobrowolny

Wielokrotnie podkreśla się, że Pracownicze Plany Kapitałowe są programem powszechnym i jednocześnie dobrowolnym. Co to w praktyce oznacza? PPK z biegiem czasu obejmą wszystkich pracowników w Polsce. Każdy zostanie automatycznie zapisany. Wpłaty będą dokonywane na imienne rachunki w instytucji finansowej wybranej przez pracodawców. Nie ma jednak przymusu uczestnictwa w PPK. Można zrezygnować z oszczędzania na emeryturę w ramach nowego programu już w momencie obejmowania firmy, w której dana osoba pracuje, PPK oraz w każdym innym momencie.

REKLAMA

Uczestnictwo w programie

Zapis do Pracowniczych Planów Kapitałowych odbywa się samoczynnie. Osoby zatrudnione w podmiotach, które zostają objęte PPK, stają się automatycznie uczestnikami programu. Instytucja finansowa wybrana przez pracodawcę w porozumieniu z pracownikami zakłada imienne rachunki przypisane każdemu pracownikowi. Takiemu rutynowemu zapisowi podlegają osoby od 18 do 54 roku życia. Co do zasady nie trzeba więc dokonywać żadnych formalności. Wyjątek stanowią starsi zatrudnieni, którzy chcieliby przystąpić do PPK. Pracownicy od 55 roku życia wzwyż mogą złożyć stosowny wniosek do podmiotu zatrudniającego, nazwany w ustawie o PPK deklaracją. Wymagana jest forma pisemna.

Rezygnacja z PPK

Dobrowolność PPK przejawia się w możliwości zrezygnowania z dokonywania wpłat w ramach programu w dowolnym momencie. Składa się w tym celu podmiotowi zatrudniającemu deklarację w formie pisemnej. Dokument powinien zawierać dane dotyczące pracodawcy i uczestnika PPK oraz oświadczenie uczestnika PPK o posiadaniu przez niego wiedzy o konsekwencjach jej złożenia.

Pracodawca, który otrzymał przedmiotową deklarację, ma 7 dni od jej złożenia na poinformowanie o tym instytucji finansowej prowadzącej PPK. Zaprzestaje się dokonywania wpłat od miesiąca, w którym uczestnik PPK złożył wspomnianą deklarację. W przypadku pobrania wpłat tego miesiąca, dokonuje się ich zwrotu.

REKLAMA

Po upływie 4 lat, do ostatniego dnia lutego danego roku, pracodawca ma obowiązek poinformowania uczestnika PPK, który wcześniej zrezygnował z PPK o ponownym dokonywaniu wpłat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli pomimo wykonania obowiązku informacyjnego przez pracodawcę uczestnik nie złożył deklaracji o rezygnacji, od dnia 1 kwietnia ponownie dokonuje się wpłat na imienny rachunek uczestnika PPK. Każdy pracownik, który zrezygnował z PPK i został poinformowany przez pracodawcę np. ostatniego dnia lutego, będzie miał więc jeden miesiąc (cały marzec) na powiadomienie o braku zmiany decyzji. W przeciwnym razie w kwietniu zostaną dokonane pierwsze wpłaty. Jeśli pracownik zapomni złożyć deklarację rezygnacji w przewidzianym ustawowo terminie, nadal będzie mógł to uczynić. Dokonanie rezygnacji już po kwietniowych wpłatach, ale jeszcze w tym miesiącu będzie skutkowało koniecznością ich zwrotu. Natomiast zrezygnowanie w późniejszych miesiącach np. w maju nie uzasadnia zwrotu wpłat za kwiecień.

Ponowne przystąpienie do PPK

Zgodnie z art. 23 ust. 10 ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych uczestnik PPK, który złożył uprzednio deklarację o rezygnacji z programu, może w każdym czasie złożyć do swojego pracodawcy wniosek o ponowne dokonywanie wpłat w ramach PPK. Warto zaznaczyć, że taka osoba nie przestaje być uczestnikiem PPK, a jej rachunek nadal istnieje.

Aby wniosek o przystąpienie do programu był ważny, należy złożyć go w formie pisemnej. W takiej sytuacji pierwsze wpłaty zostaną dokonane w miesiącu następującym po miesiącu złożenia wniosku o ponowne przystąpienie do programu. Ustawa nie nakłada więc żadnych obowiązków na osobę, która wcześniej odeszła z PPK. Nie ma konieczności spełnienia dodatkowych warunków, aby móc powrócić do nowego systemu oszczędzania na emeryturę. Wystarczy przedstawić pracodawcy pisemny wniosek.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł partnerski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy warto wiedzieć: Prezydent zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń [sprawa z 20 października 2025 r.]. Czy będzie większa ochrona dochodów osób starszych?

Nie od dzisiaj wiadomo, że potrącenia alimentacyjne z emerytur i rent stanowią jeden z najdelikatniejszych i najczęściej dyskutowanych aspektów polskiego systemu zabezpieczenia społecznego. Chodzi o mechanizm prawny, który pozwala na obciążanie świadczeń emerytalno-rentowych długami alimentacyjnymi, co ma służyć ochronie interesów wierzycieli (najczęściej byłych partnerów lub dzieci). Jednak w praktyce, rygorystyczne i nieelastyczne limity tych potrąceń mogą prowadzić do sytuacji, w których emeryci i renciści są pozbawiani środków niezbędnych do godnego życia, szczególnie w obliczu rosnących kosztów utrzymania, problemów zdrowotnych oraz starości. Sprawą zajmie się Prezydent RP wraz ze swoim biurem ekspertów i zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń.

Jak komisja przyznaje punkty, gdy ubiegasz się o świadczenie wspierające? Sprawdź, ile możesz dostać w 2025 i 2026 roku

W 2025 i 2026 roku system przyznawania świadczenia wspierającego obejmie kolejne grupy osób z niepełnosprawnościami. To jedno z najważniejszych świadczeń wprowadzonych w ostatnich latach, ponieważ pieniądze trafiają bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością, a nie do opiekuna. O tym jednak, kto i ile dostanie, decyduje liczba punktów przyznanych przez komisję wojewódzką (WZON). Warto wiedzieć, jak wygląda ta ocena, od czego zależy wynik i jak zwiększyć swoje szanse na wyższe świadczenie.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli za 2025 rok. Kiedy wypłata i komu przysługuje trzynastka w 2026 r.?

W 2026 roku nauczyciele otrzymają tzw. trzynastą pensję za 2025 rok. To świadczenie, znane formalnie jako dodatkowe wynagrodzenie roczne, przysługuje pracownikom sfery budżetowej, w tym nauczycielom szkół publicznych. Wyjaśniamy, komu się ono należy, jak obliczyć jego wysokość i kiedy należy się spodziewać wypłaty.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Czy ZUS pracuje 10 listopada 2025 r.

10 listopada 2025 r. to poniedziałek przed Narodowym Świętem Niepodległości 11 listopada. Czy ZUS pracuje w tym dniu i można załatwiać sprawy? Oto informacja prosto z Zakładu.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

ZUS wypłaca 4133 zł co miesiąc, niezależnie od dochodu. Wypłaty ruszyły 4 listopada

Świadczenie wspierające to nowe wsparcie finansowe, którego wysokość waha się od 751 zł do 4133 zł miesięcznie. Co ważne, jest ono niezależne od dochodów beneficjenta. Właśnie rozpoczęto wypłaty za kolejny okres. Komu i na jakich zasadach to świadczenie przysługuje? Oto szczegóły.

REKLAMA

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA