REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdź, jak przygotować się na PPK

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeśli prowadzisz firmę zatrudniającą co najmniej 50 osób, najwyższy czas byś zainteresował się Pracowniczymi Planami Kapitałowymi (PPK). Od nowego roku będziesz musiał wprowadzić je w swojej firmie. Jeśli twój biznes jest mniejszy, masz więcej czasu, ale i tak warto już teraz pomyśleć o nowych wyzwaniach i obowiązkach.

Pracownicze Plany Kapitałowe to program długoterminowego oszczędzania dla pracowników. Dla nich – dobrowolny, dla ich pracodawców – już nie. Od stycznia każda firma zatrudniająca ponad 50 osób będzie musiała podpisać umowę o zarządzanie PPK z wybraną instytucją finansową, a tym samym umożliwić swoim pracownikom oszczędzanie w ramach tego programu.

Decydujący wybór

REKLAMA

Wybór odpowiedniej, cieszącej się renomą i doświadczeniem, instytucji zarządzającej to kluczowa decyzja. Dla pracodawców może oznaczać wsparcie przy wprowadzaniu i obsłudze PPK, dla pracowników – efektywne pomnażanie ich oszczędności.

Spośród największych, zatrudniających ponad 250 osób pracodawców, których obowiązek wprowadzenia PPK objął pół roku wcześniej, ponad 1000 wybrało Grupę PZU. Wśród nich tak wielkie koncerny, jak Orlen, Coca-Cola czy Grupa Energa. – Pracodawcy doceniają, że zapewniamy im wszechstronną pomoc przy wdrażaniu i obsłudze PPK. Na to chcemy postawić także w przyszłości – mówi prezes PZU Życie Roman Pałac.

Zadbaj o budżet

Przygotowując się na wprowadzenie PPK, już teraz musisz zadbać o to, by zapewnić w firmowym budżecie odpowiednie fundusze na wpłaty na rzecz pracowników. Ile? To zależy od liczby zatrudnionych w wieku od 18 do 55 lat (ich PPK obejmą „z automatu”) i wysokości wpłat, na które się zdecydujesz. Obowiązkowe to 1,5 proc., ale pracodawca może je – już dobrowolnie – zwiększyć do 4 proc.

Wyższe wpłaty odprowadzane na rzecz pracowników do PPK mogą dotyczyć części z nich, np. tych z dłuższym stażem, albo wszystkich. Decyzja leży w rękach pracodawcy, dla którego dodatkowe wpłaty mogą być metodą, by utrzymać najbardziej wartościowych pracowników i przyciągać innych. To ważne w sytuacji, gdy według badań nawet połowa pracodawców w Polsce ma problem ze znalezieniem pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przygotuj system kadrowo-płacowy

REKLAMA

Kolejny ważny krok to techniczne przygotowania. System kadrowo-płacowy w twojej firmie czekają nowe zadania, więc może wymagać dostosowania. Zainteresuj się, jak to zrobić najmniejszym kosztem. Niektórzy dostawcy oprogramowania dostosowują swoje produkty do potrzeb PPK bezpłatnie, inni oczekują opłaty.

PZU uruchomił dla pracodawców bezpłatny internetowy serwis e-PPK, który umożliwia zawieranie umów o zarządzanie i prowadzenie PPK. Wszystko można załatwić, nie ruszając się zza biurka. Serwis e-PPK pozwala także na codzienną obsługę Planów, np. zgłaszanie do PPK nowych pracowników, przekazywanie listy wpłat na ich rachunki oraz przesyłanie i rejestrację ich dyspozycji. Ma przy tym wielki atut: sam wychwytuje pomyłki, np. w wyliczeniach czy w numerze PESEL.

Serwis e-PPK jest intuicyjny i łatwy w użytkowaniu. „Zaczytanie” w serwie pliku, np. z listą wpłat, polega na przeciągnięciu go myszką na ekranie. Można go również na stałe zintegrować z najpopularniejszymi systemami kadrowo-płacowymi.

Poinformuj pracowników

Jeszcze jeden ważny obowiązek, przed którym staniesz od stycznia, to przekazanie pracownikom pełnych i rzetelnych informacji o zasadach PPK. Muszą wiedzieć, na czym polegają Plany i z czym się wiąże uczestnictwo w programie.

Jeśli się na nie zdecydują się, będziesz z ich pensji potrącać wpłaty i odprowadzać je do PPK. Ile? To zależy od decyzji pracownika: 2 proc. pensji brutto to ustawowe minimum, ale wysokość wpłaty każdy pracownik może dobrowolnie zwiększyć nawet do 4 proc. Za samo przystąpienie do programu pracownicy dostaną z budżetu państwa 250 zł tzw. dopłaty powitalnej, a potem po 240 zł co roku, jeśli wytrwają przy oszczędzaniu.

Te i jeszcze wiele innych ważnych szczegółów dotyczących zasad działania PPK można znaleźć w przygotowanych z myślą o pracownikach materiałach informacyjnych, które oferuje PZU. Firma udostępnia również pracodawcom szkolenie e-learningowe dla pracowników, kończące się testem wiedzy o PPK i wydaniem certyfikatu. – Zależy nam, by w jak największym zakresie pomagać pracodawcom w wypełnieniu ich obowiązków, do których należy edukowanie pracowników o PPK – mówi wiceprezes TFI PZU Marcin Żółtek.

Marcin Żółtek

Wiceprezes TFI PZU

Uwaga na kary!

Pracownicze Plany Kapitałowe to dla pracodawców nie tylko obowiązki, ale i koszty związane z odprowadzaniem wpłat na rzecz pracowników. Dlatego mogą rodzić pokusę, by zniechęcać pracowników do udziału w programie. Nie rób tego, to się nie opłaca! Za takie działania grożą bardzo surowe kary – sięgające nawet 1,5 proc. całego funduszu wynagrodzeń. To tyle, ile odprowadziłbyś do PPK, gdyby zgłosili się do niego wszyscy zatrudnieni.

Kary grożą także tym pracodawcom, które nie dotrzymają terminów zawierania umów o prowadzenie PPK, nie odprowadzą wpłat za pracowników, zaniedbają dokumentację dotyczącą uczestnictwa i obliczania wpłat lub zgłoszą fałszywe dane.

Współpracuj z fachowcami

Przeraża Cię biurokracja i masa nowych obowiązków związanych z PPK? Współpracuj z fachowcami. Grupa PZU w ciągu kilku miesięcy stała się jednym z liderów na rynku PPK, ma też ponad 20-letnie doświadczenie w zarządzani funduszami. – Naszą wizytówką są m.in. rekordowe wyniki funduszy dłużnych i oszczędnościowych, a TFI PZU zajęło drugie miejsce w rankingu „Rzeczpospolitej” na najlepsze towarzystwo funduszy inwestycyjnych. Z podobnymi imponującymi efektami chcemy zarządzać Pracowniczymi Planami Kapitałowymi – deklaruje wiceprezes Marcin Żółtek.

Grupa PZU z powodzeniem „przećwiczyła” już wprowadzanie PPK z ponad 1000 największych pracodawców, którzy jej zaufali. Wiceprezes Żółtek mówi, że z mniejszymi firmami współpraca przebiegnie równie sprawnie. – Świetnie znamy specyfikę działania małych i średnich firm. To kluczowy dla całej Grupy PZU segment, w którym stale zwiększamy liczbę biznesowych partnerów. Nikt nie zostanie sam. Mamy ponad 400 oddziałów całym kraju. Do dyspozycji pracodawców i pracowników oddajemy prawie 3000 doradców. Dysponujemy więc wystarczającym potencjałem, by zapewnić pracodawcom kompleksową pomoc i wsparcie przy wprowadzaniu i obsłudze PPK – zapewnia Marcin Żółtek.

Więcej informacji:

infolinia 22 640 06 22, mail ppk@pzu.pl, emerytura.pzu.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dochód podstawowy zamiast 800 plus? Nawet 1700 zł miesięcznie dla wszystkich. Kiedy decyzja?

Niektórzy eksperci proponują, by zastąpić dzisiejsze świadczenia rodzinne – w tym 800 plus i 300 plus – jednolitą, comiesięczną wypłatą 1 700 zł dla każdego obywatela, bez kryterium dochodowego i bez konieczności składania wniosków. Wyjaśniamy, skąd wziął się pomysł, ile mógłby kosztować budżet i dlaczego wywołuje tyle emocji.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Pilotaż skróconego czasu pracy. Już wkrótce poznamy szczegóły

W Polsce rusza pierwszy w Europie Środkowo-Wschodniej ogólnokrajowy pilotaż skróconego czasu pracy. Już wkrótce poznamy szczegóły programu, który ma na celu poprawę dobrostanu pracowników przy jednoczesnym utrzymaniu efektywności pracy i poziomu wynagrodzeń. Inicjatywa budzi duże zainteresowanie zarówno wśród pracodawców, jak i ekspertów rynku pracy.

Komunikat PKW: Nieprawidłowości w maksymalnie 10 komisjach; będzie sprawozdanie z wyborów prezydenckich

Państwowa Komisja Wyborcza przygotowuje obecnie sprawozdanie analizując m.in. informacje przekazywane przez okręgowe komisje wyborcze - podała 10 czerwca PKW w komunikacie. Szef PKW Sylwester Marciniak powiedział mediom, że sygnały o możliwych nieprawidłowościach dotyczą nie więcej niż 10 komisji, co na tym etapie nie powinno mieć wpływu na wynik wyborów.

REKLAMA

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Sondaż zaufania: Jest zupełnie nowy lider, już nie Rafał Trzaskowski

W najnowszym sondażu zaufania Rafał Trzaskowski traci pozycję lidera. Zastępuje go były prezydent Aleksander Kwaśniewski, który debiutuje w zestawieniu. Wzrosty notują Sławomir Mentzen i Karol Nawrocki, a Donald Tusk i Jarosław Kaczyński tracą poparcie społeczne.

Patologie publicznej służby zdrowia. OZPSP: Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych firm; lekarz na kontrakcie to prywatna działalność prowadzona na szpitalnym sprzęcie

W ochronie zdrowia państwo nie istnieje; publiczny system to maszynka do zarabiania pieniędzy - powiedział w wywiadzie dla PAP Mariusz Trojanowski z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych (OZPSP). Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych podmiotów - podkreślił.

Nie dla teściów 7000 zł zasiłku pogrzebowego. Prezydent RP podpisał ustawę

Wreszcie! Wreszcie, po tylu latach jest ustawa podwyższająca kwotę zasiłku pogrzebowego z 4 000 zł do 7 000 zł, takie kwoty nie są jednak przewidziane dla każdego. Ustawa z dnia 9 maja 2025 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, podpisana przez Prezydenta w dniu 30 maja 2025 r - przewiduje szereg wyjątków i zastrzeżeń!

REKLAMA

Już postanowione. Od lipca praca tylko przez cztery dni w tygodniu. Będzie 35-godzinny tydzień pracy

Przemęczeni zestresowani... Polacy dołączyli do czołówki najbardziej zapracowanych narodów w Europie. To zdanie potwierdzają dane Eurostatu. Tak jak my harują też Grecy i Rumuni. Czy będziemy pracować mniej? Na razie resort rodziny, pracy i polityki społecznej deklaruje, że do końca tej kadencji rządu czyli do 2027, zostaną w naszym kraju wdrożone przepisy skracające czas pracy. Są jednak tacy, którzy na ustawowe rozwiązania nie czekają i rewolucyjne zmiany wprowadzają sami.

Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

REKLAMA