REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdź, jak przygotować się na PPK

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeśli prowadzisz firmę zatrudniającą co najmniej 50 osób, najwyższy czas byś zainteresował się Pracowniczymi Planami Kapitałowymi (PPK). Od nowego roku będziesz musiał wprowadzić je w swojej firmie. Jeśli twój biznes jest mniejszy, masz więcej czasu, ale i tak warto już teraz pomyśleć o nowych wyzwaniach i obowiązkach.

Pracownicze Plany Kapitałowe to program długoterminowego oszczędzania dla pracowników. Dla nich – dobrowolny, dla ich pracodawców – już nie. Od stycznia każda firma zatrudniająca ponad 50 osób będzie musiała podpisać umowę o zarządzanie PPK z wybraną instytucją finansową, a tym samym umożliwić swoim pracownikom oszczędzanie w ramach tego programu.

Decydujący wybór

REKLAMA

Wybór odpowiedniej, cieszącej się renomą i doświadczeniem, instytucji zarządzającej to kluczowa decyzja. Dla pracodawców może oznaczać wsparcie przy wprowadzaniu i obsłudze PPK, dla pracowników – efektywne pomnażanie ich oszczędności.

Spośród największych, zatrudniających ponad 250 osób pracodawców, których obowiązek wprowadzenia PPK objął pół roku wcześniej, ponad 1000 wybrało Grupę PZU. Wśród nich tak wielkie koncerny, jak Orlen, Coca-Cola czy Grupa Energa. – Pracodawcy doceniają, że zapewniamy im wszechstronną pomoc przy wdrażaniu i obsłudze PPK. Na to chcemy postawić także w przyszłości – mówi prezes PZU Życie Roman Pałac.

Zadbaj o budżet

Przygotowując się na wprowadzenie PPK, już teraz musisz zadbać o to, by zapewnić w firmowym budżecie odpowiednie fundusze na wpłaty na rzecz pracowników. Ile? To zależy od liczby zatrudnionych w wieku od 18 do 55 lat (ich PPK obejmą „z automatu”) i wysokości wpłat, na które się zdecydujesz. Obowiązkowe to 1,5 proc., ale pracodawca może je – już dobrowolnie – zwiększyć do 4 proc.

Wyższe wpłaty odprowadzane na rzecz pracowników do PPK mogą dotyczyć części z nich, np. tych z dłuższym stażem, albo wszystkich. Decyzja leży w rękach pracodawcy, dla którego dodatkowe wpłaty mogą być metodą, by utrzymać najbardziej wartościowych pracowników i przyciągać innych. To ważne w sytuacji, gdy według badań nawet połowa pracodawców w Polsce ma problem ze znalezieniem pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przygotuj system kadrowo-płacowy

REKLAMA

Kolejny ważny krok to techniczne przygotowania. System kadrowo-płacowy w twojej firmie czekają nowe zadania, więc może wymagać dostosowania. Zainteresuj się, jak to zrobić najmniejszym kosztem. Niektórzy dostawcy oprogramowania dostosowują swoje produkty do potrzeb PPK bezpłatnie, inni oczekują opłaty.

PZU uruchomił dla pracodawców bezpłatny internetowy serwis e-PPK, który umożliwia zawieranie umów o zarządzanie i prowadzenie PPK. Wszystko można załatwić, nie ruszając się zza biurka. Serwis e-PPK pozwala także na codzienną obsługę Planów, np. zgłaszanie do PPK nowych pracowników, przekazywanie listy wpłat na ich rachunki oraz przesyłanie i rejestrację ich dyspozycji. Ma przy tym wielki atut: sam wychwytuje pomyłki, np. w wyliczeniach czy w numerze PESEL.

Serwis e-PPK jest intuicyjny i łatwy w użytkowaniu. „Zaczytanie” w serwie pliku, np. z listą wpłat, polega na przeciągnięciu go myszką na ekranie. Można go również na stałe zintegrować z najpopularniejszymi systemami kadrowo-płacowymi.

Poinformuj pracowników

Jeszcze jeden ważny obowiązek, przed którym staniesz od stycznia, to przekazanie pracownikom pełnych i rzetelnych informacji o zasadach PPK. Muszą wiedzieć, na czym polegają Plany i z czym się wiąże uczestnictwo w programie.

Jeśli się na nie zdecydują się, będziesz z ich pensji potrącać wpłaty i odprowadzać je do PPK. Ile? To zależy od decyzji pracownika: 2 proc. pensji brutto to ustawowe minimum, ale wysokość wpłaty każdy pracownik może dobrowolnie zwiększyć nawet do 4 proc. Za samo przystąpienie do programu pracownicy dostaną z budżetu państwa 250 zł tzw. dopłaty powitalnej, a potem po 240 zł co roku, jeśli wytrwają przy oszczędzaniu.

Te i jeszcze wiele innych ważnych szczegółów dotyczących zasad działania PPK można znaleźć w przygotowanych z myślą o pracownikach materiałach informacyjnych, które oferuje PZU. Firma udostępnia również pracodawcom szkolenie e-learningowe dla pracowników, kończące się testem wiedzy o PPK i wydaniem certyfikatu. – Zależy nam, by w jak największym zakresie pomagać pracodawcom w wypełnieniu ich obowiązków, do których należy edukowanie pracowników o PPK – mówi wiceprezes TFI PZU Marcin Żółtek.

Marcin Żółtek

Wiceprezes TFI PZU

Uwaga na kary!

Pracownicze Plany Kapitałowe to dla pracodawców nie tylko obowiązki, ale i koszty związane z odprowadzaniem wpłat na rzecz pracowników. Dlatego mogą rodzić pokusę, by zniechęcać pracowników do udziału w programie. Nie rób tego, to się nie opłaca! Za takie działania grożą bardzo surowe kary – sięgające nawet 1,5 proc. całego funduszu wynagrodzeń. To tyle, ile odprowadziłbyś do PPK, gdyby zgłosili się do niego wszyscy zatrudnieni.

Kary grożą także tym pracodawcom, które nie dotrzymają terminów zawierania umów o prowadzenie PPK, nie odprowadzą wpłat za pracowników, zaniedbają dokumentację dotyczącą uczestnictwa i obliczania wpłat lub zgłoszą fałszywe dane.

Współpracuj z fachowcami

Przeraża Cię biurokracja i masa nowych obowiązków związanych z PPK? Współpracuj z fachowcami. Grupa PZU w ciągu kilku miesięcy stała się jednym z liderów na rynku PPK, ma też ponad 20-letnie doświadczenie w zarządzani funduszami. – Naszą wizytówką są m.in. rekordowe wyniki funduszy dłużnych i oszczędnościowych, a TFI PZU zajęło drugie miejsce w rankingu „Rzeczpospolitej” na najlepsze towarzystwo funduszy inwestycyjnych. Z podobnymi imponującymi efektami chcemy zarządzać Pracowniczymi Planami Kapitałowymi – deklaruje wiceprezes Marcin Żółtek.

Grupa PZU z powodzeniem „przećwiczyła” już wprowadzanie PPK z ponad 1000 największych pracodawców, którzy jej zaufali. Wiceprezes Żółtek mówi, że z mniejszymi firmami współpraca przebiegnie równie sprawnie. – Świetnie znamy specyfikę działania małych i średnich firm. To kluczowy dla całej Grupy PZU segment, w którym stale zwiększamy liczbę biznesowych partnerów. Nikt nie zostanie sam. Mamy ponad 400 oddziałów całym kraju. Do dyspozycji pracodawców i pracowników oddajemy prawie 3000 doradców. Dysponujemy więc wystarczającym potencjałem, by zapewnić pracodawcom kompleksową pomoc i wsparcie przy wprowadzaniu i obsłudze PPK – zapewnia Marcin Żółtek.

Więcej informacji:

infolinia 22 640 06 22, mail ppk@pzu.pl, emerytura.pzu.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wotum zaufania dla rządu Tuska: Expose i głosowanie po zwycięstwie Nawrockiego

Dzisiaj premier Donald Tusk przedstawi w Sejmie expose i złoży formalny wniosek o wotum zaufania dla swojego rządu. Zapowiedział to dzień po II turze wyborów prezydenckich, wygranych przez kandydata PiS Karola Nawrockiego. Choć rządząca koalicja dysponuje większością, głosowanie stało się testem jedności i pretekstem do podkreślenia koalicyjnych napięć oraz ambicji liderów ugrupowań współtworzących rząd.

[Sejm na żywo] Posiedzenie Sejmu 11 czerwca 2025 r.: wotum zaufania

11 czerwca o godz. 9:00 zostaną wznowione obrady Sejmu. Pierwszym punktem obrad będzie Rozpatrzenie wniosku Prezesa Rady Ministrów o wyrażenie przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wotum zaufania Radzie Ministrów.

Za staż: dodatkowe 518 zł premii od 1 czerwca 2025 r., co miesiąc

W dniu 1 czerwca 2025 r. weszła w życia ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa reguluje szereg uprawnień dla osób bezrobotnych, pracodawców, urzędów pracy, osób z niepełnosprawnościami. W związku z wejściem przepisów w życie pojawiła się możliwość uzyskania aż 518 zł premii, od 1 czerwca 2025 r. co miesiąc za staż.

Nawet 1200 złotych dopłaty do prądu. Będzie bon energetyczny po nowemu. Kto dostanie pieniądze

Bon energetyczny po nowemu i to nawet 1200 złotych? Taki roczny zastrzyk gotówki mogą wkrótce otrzymać emeryci z najniższymi dochodami. Skąd te zmiany? Bo rząd pracuje nad rozwiązaniami, mającymi zrekompensować wzrost kosztów energii, po wejściu nowej opłaty od emisji dwutlenku węgla, którymi mają być obciążone także gospodarstwa domowe.

REKLAMA

Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. To szokujące kwoty pobrane od osób niepełnosprawnych. Jak to możliwe? System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZON 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

REKLAMA

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

REKLAMA