Kategorie

Administracja, Finanse

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Postulujemy uregulowanie zasad rozliczeń skutków procesów podziałowych, szczególnie rozliczeń finansowych i majątkowych pomiędzy gminami objętymi zmianami granic, zapewniającymi rekompensatę za poniesione nakłady i utracone mienie komunalne i dochody. Z Leszkiem Świętalskim, sekretarzem generalnym Związku Gmin Wiejskich RP, rozmawia Michał Cyrankiewicz
Kim jest rezydent a kim nierezydent?
Jednym ze sposobów prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa jest prywatyzacja przez wniesienie przedsiębiorstwa do spółki.
Jednym ze sposobów prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa jest prywatyzacja przez oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.
Z EFRR współfinansuje projekty realizowane w ramach tzw. programów operacyjnych. Do programów tych należą: Zintegrowany Program Rozwoju Regionalnego, Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, Sektorowy Program Operacyjny Transport, Program Operacyjny Pomoc Techniczna.
Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym może przewidywać, że w celu jej wykonania podmiot publiczny i partner prywatny zawiążą spółkę kapitałową, spółkę komandytową lub komandytowo-akcyjną. Podmiot publiczny nie może być komplementariuszem.
Mianem prywatyzacji pośredniej określamy rodzaj prywatyzacji polegający na przekształcaniu przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, a następnie sprzedaży akcji m.in. w drodze przetargu, z zastrzeżeniem, że do 15% akcji przeznaczone zostanie nieodpłatnie dla pracowników firmy. Akcje w imieniu Skarbu Państwa zbywa minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.
Jednym ze sposobów prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa jest prywatyzacja przez sprzedaż przedsiębiorstwa.
Przez zamówienia publiczne należy rozumieć umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane.
Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) to organ administracji publicznej właściwy do sprawowania nadzoru nad rynkiem finansowym w Polsce. KNF wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF).
Fundusz celowy to fundusz powołany na mocy ustawy, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a koszty są ponoszone na realizację wyodrębnionych zadań państwowych. Państwowy fundusz celowy stanowi wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister wskazany w ustawie tworzącej fundusz albo inny organ wskazany w tej ustawie.
Mianem absolutorium budżetowego określamy akt wydawany przez organ uchwałodawczy, który ocenia czy działalność finansowa prowadzona przez organ wykonawczy jest zgodna z prawem.
Budżet państwa jest planem finansowym państwa obejmującym zestawienie wydatków i dochodów państwa. Jest on przyjmowany w postaci ustawy przez parlament.
Regionalne izby obrachunkowe są państwowymi organami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego.
Zakład jest państwową jednostką organizacyjną i posiada osobowość prawną. Siedzibą Zakładu jest miasto stołeczne Warszawa. Nadzór nad zgodnością działań Zakładu z obowiązującymi przepisami sprawuje minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego. Nadzór ten nie może dotyczyć spraw indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnej.
Generalny Inspektor Informacji Finansowej to jeden z organów (obok ministra właściwego do spraw instytucji finansowych) administracji rządowej właściwy w sprawach przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Generalny Inspektor jest podsekretarzem stanu w Ministerstwie Finansów.
Urząd Regulacji Energetyki wydaje Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki. URE ogłasza w Biuletynie Urzędu Regulacji Energetyki sprawozdanie ze swojej działalności, w tym ocenę bezpieczeństwa dostarczania paliw gazowych i energii elektrycznej.
Prezes UKE wydaje Biuletyn UKE. W Biuletynie UKE zamieszcza wymagane ustawą informacje i rozstrzygnięcia
Biuletyn Informacji Publicznej to urzędowy publikator teleinformatyczny, utworzony w celu powszechnego udostępniania informacji publicznej, w postaci ujednoliconego systemu stron w sieci teleinformatycznej.
Jednostki sektora finansów publicznych muszą ostrożnie gospodarować środkami będącymi w ich dyspozycji. Pod uwagę powinny wziąć nie tylko korzyści, jakie przyniosą inwestycje, ale i ryzyko na siebie wzięte. Powinny też stale poszukiwać alternatywnych źródeł finansowania działalności.