REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Mikroprzedsiębiorca, Usługi księgowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

MŚP w Polsce w 2022 roku - zadłużenie, problemy, cyfryzacja

Sektor MŚP stanowi ponad 99% firm działających w Polsce. W styczniu 2022 roku z bazy REGON wyrejestrowano ponad 31 tys. mikroprzedsiębiorstw. To o 46,8% więcej niż w grudniu ub. roku. Polski sektor MŚP negatywnie ocenia koniunkturę polskiej gospodarki. Powodem tego jest fakt, że nad 20% firm wisi ryzyko bankructwa. Głównymi przyczynami są zmiany prawno-podatkowe i inflacja, jednak 14% przedsiębiorców wskazuje, że źródłem upadku będzie brak płynności finansowej. Od początku 2021 r. rośnie średnia wartość 1 zobowiązania negatywnego przypadającego na firmę. W ciągu roku zwiększyła się o 11%. Rośnie też średnia wartości zadłużenia 1 płatnika – w IV kwartale wyniosła 17 442 zł. Przed pandemią było to 13 739 zł. Mimo dużej świadomości w zakresie korzyści płynących z digitalizacji dokumentów i procesów, nadal 90% małych i średnich firm koncentruje się przy tym na archiwizacji dokumentacji papierowej.

Dofinansowanie rozwoju kompetencji cyfrowych 2022

Dofinansowanie rozwoju kompetencji cyfrowych w 2022 roku można otrzymać za pośrednictwem BUR PARP. Kto może uzyskać refundację usług rozwojowych? Ile wynosi maksymalne wsparcie?

Zawód księgowego - kierunki rozwoju, regulacja, certyfikacja. Prekonsultacje Ministerstwa Finansów do 30 września 2022 r.

Ministerstwo Finansów rozpoczęło 16 lutego 2022 r. prekonsultacje dokumentu "Zawód księgowego. Kierunki rozwoju" przygotowanego przez Departament Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości. W toku szerokich konsultacji społecznych resort finansów chce ocenić, czy istnieje konieczność podjęcia działań, w tym legislacyjnych, odnośnie zawodu księgowego. W szczególności, czy istnieje potrzeba uregulowania w przepisach kwalifikacji wymaganych od księgowych. Ministerstwo Finansów wskazuje trzy główne możliwości: włączenie zawodu księgowego do katalogu zawodów regulowanych, profesjonalizacja zawodu księgowego (rozumiana jako nadawanie uprawnień/certyfikatów zawodowych przez wybraną instytucję) albo pozostawienie obecnego stanu prawnego bez większych zmian. Prekonsultacje miały pierwotnie trwać do 31 maja 2022 r. ale zostały przedłużone pod koniec maja do 30 września 2022 r. W tym czasie można przesyłać do MF swoje uwagi i opinie, a przede wszystkim odpowiedzi na 15 pytań przygotowanych przez MF.

Rozliczenie Tarczy Finansowej 2.0 dla mikrofirm - do kiedy?

Na rozliczenie wsparcia tarczy PFR 2.0 mikroprzedsiębiorcy mają niecały miesiąc. Subwencje otrzymało ponad 40 tysięcy mikrofirm.

REKLAMA

Zwolnienie z PPK dla mikroprzedsiębiorcy nie jest bezterminowe

Mikroprzedsiębiorca, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o niedokonywaniu wpłat do PPK, nie uruchamia tego programu. Po zakończeniu roku obrotowego powinien jednak sprawdzić, czy nadal ma status mikroprzedsiębiorcy. Zwolnienie z PPK nie jest więc bezterminowe.

Dotacja 5000 zł - Tarcza Branżowa

Dotacja 5000 zł z najnowszej Tarczy Branżowej - komu przysługuje? Jakie warunki należy spełnić? Jakie kody PKD uprawniają do dotacji z urzędu pracy?

Usługi księgowe - rezygnacja z kasy fiskalnej

Usługi księgowe a kasa fiskalna. Czy podatnik świadczący usługi księgowe, który mimo braku obowiązku stosowania kasy w prowadzonej działalności gospodarczej, dobrowolnie rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży w kasie oraz nie przekroczył kwoty uprawnionej do korzystania ze zwolnienia ze stosowania kasy, może zrezygnować z kasy rejestrującej?

Czego przedsiębiorcy oczekują od biur rachunkowych?

Większość przedsiębiorców (60%) uważa, że współpraca z biurem rachunkowym może odbywać się zdalnie – wynika z analizy portalu Oferteo.pl. Wśród usług, jakich najczęściej poszukują, jest prowadzenie pełnej księgowości i sporządzanie deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Wezwania PFR do zawarcia umowy o zarządzanie PPK - wysyłka

Wezwania PFR do zawarcia umowy o zarządzanie PPK są aktualnie wysyłane do podmiotów, które zaniechały tego obowiązku. Już ponad 383 tys. pracodawców otrzymało wezwania. Wśród nich są także ci, którzy na mocy ustawy o PPK zwolnieni są z wdrażania tego programu. Odpowiadając na wezwanie PFR, powinni podać powód, dla którego nie muszą tworzyć u siebie PPK.

Zwolnienie mikroprzedsiębiorcy z PPK - czy jest bezterminowe?

Zwolnienie mikroprzedsiębiorcy z prowadzenia PPK, gdy wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o niedokonywaniu wpłat do PPK, nie jest bezterminowe. Co to oznacza w praktyce?

Polski Ład. Cztery główne poprawki przedsiębiorców

Polski Ład - poprawki przedsiębiorców. Zachowanie podatku liniowego w obecnej formie przy zwiększeniu składki zdrowotnej, jedna stawka składki dla ryczałtowców oraz tzw. sufit składkowy dla rozliczających się na zasadach ogólnych – to niektóre z czterech poprawek do Polskiego Ładu postulowanych przez Rzecznika MŚP Adama Abramowicza.

Jak przygotować biuro rachunkowe na cyfrową księgowość?

Biuro rachunkowe a cyfrowa księgowość. Zdecydowana większość polskich firm (prawie 65%) zleca prowadzenie księgowości zewnętrznym biurom rachunkowym. Pozwala to ograniczyć koszty zatrudnienia, wydatki na szkolenia i rekrutację pracowników czy przenieść odpowiedzialność za naliczanie podatków na biuro. Ostatnio pojawiła się jeszcze jedna ważna korzyść, wynikająca bezpośrednio z digitalizacji.

Elektroniczny system kadrowy na praca.gov.pl - nowa ustawa

Elektroniczny system kadrowy na praca.gov.pl to ułatwienie dla mikroprzedsiębiorcy, rolnika i osoby fizycznej. Za pomocą systemu będzie można zawrzeć umowę o pracę i zlecenia. Automatycznie dokona zgłoszenia do ZUS i KAS, wyliczy wynagrodzenie, składki, podatki i rozliczy urlopy.

Umowy o pracę i zlecenia zawierane online na praca.gov.pl

Umowy o pracę i zlecenia zawierane online. Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii przygotowuje projekt ustawy o zawieraniu i rozliczaniu umów w sposób elektroniczny przez niektórych pracodawców. Ustawa ta ma pozwolić mikroprzedsiębiorcom, rolnikom, a także osobom fizycznym, zatrudniającym pracowników, czy zleceniobiorców, na zawieranie umów o pracę i umów zlecenia według gotowych szablonów na portalu praca.gov.pl. Ten nowy sposób zawierania ww. umów ma być dodatkową opcją dla wspomnianych pracodawców i zleceniodawców. Zawsze będzie można zatrudnić pracownika czy zleceniobiorcę w tradycyjny sposób. Projekt ten ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w III kwartale 2021 r.

Wzór oceny ryzyka prania pieniędzy w biurze rachunkowym

Obowiązki biur rachunkowych w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Identyfikacja i ocena ryzyka przez biura rachunkowe – wzór oceny ryzyka prania pieniędzy w biurze rachunkowym.

Czy warto zostać księgowym?

Czy warto zostać księgowym? Dawniej praca w księgowości kojarzyła się z monotonnym wpisywaniem każdej faktury do ksiąg rachunkowych (z czasem do komputerowego systemu księgowego) i nudnym przeliczaniem kolumn kwot i liczb. Dużo jednak się tu zmieniło. Teraz księgowy to zawód przyszłości, przyciągający coraz więcej osób, którym zależy na ciekawej i dobrze płatnej pracy. W dodatku można przebierać w wielu interesujących ofertach zatrudnienia.

Nowy pracodawca - termin na wdrożenie PPK

Termin na wdrożenie PPK dla nowego pracodawcy jest inny niż 23 kwietnia 2021 r. Pracodawca, który rozpoczął działalność w 2021 r., sam oblicza kiedy musi podpisać umowę o zarządzanie PPK. Jakie są uprawnienia mikroprzedsiębiorcy? Jak PPE wpływa na PPK?

Własna firma w czasie pandemii

Własna firma to marzenie większości Polaków. W powszechnej świadomości łączy się z większą niezależnością, poczuciem wpływu na kształtowanie swojej ścieżki kariery zawodowej, a wreszcie większym potencjałem dochodowym – przynajmniej w wyobrażeniu tych, którzy nigdy żadnej firmy nie prowadzili. Niestety taki moment jak pandemia zmienia wszystko. Komentarz dr Anny Czarczyńskiej.

Jak stać się ekologicznym biurem rachunkowym?

Biura rachunkowe a ekologia. Znaczenie ekologii w naszym życiu zdecydowanie rośnie. Spotykamy się z ekologiczną żywnością, kosmetykami, ograniczamy w naszych domach produkcję śmieci. Odnawialne źródła energii cieszą się dużą popularnością. W gospodarstwach domowych takie zmiany można wprowadzić w łatwy sposób. Jak sprawić, aby także biuro rachunkowe było bardziej eko?

Kasa fiskalna w biurze rachunkowym - zwolnienie

Kasa fiskalna w biurze rachunkowym. Czy biuro rachunkowe może zrezygnować ze stosowania kasy fiskalnej, gdy świadczone usługi nie stanowią doradztwa a kwota obrotu nie przekroczyła limitu 20 000 zł?

Można składać wnioski o pożyczkę 5 tyś. dla mikrofirm

Pożyczka 5 tyś, zł dla mikrofirm to jeden z elementów tarczy antykryzysowej. Sprawdź, kto może ubiegać się o wsparcie? Jakie warunki należy spełnić? Jakie jest oprocentowanie pożyczki?

Kto nie musi wdrażać PPK?

Kto nie musi wdrażać PPK? Mikroprzedsiębiorca. Kim jest mikroprzedsiębiorca? Zwolnienie z wdrożenia PPK przysługujące mikroprzedsiębiorcy nie dotyczy pracodawcy, który nie ma tego statusu. Jednostka sektora finansów publicznych nie może być zwolniona z przystąpienia do PPK.

Tarcza Finansowa PFR 2.0 - definicja Kosztów Stałych

Tarcza Finansowa PFR 2.0 - Koszty Stałe. Polski Fundusz Rozwoju SA udzielił 3 lutego 2021 r. aktualnych wyjaśnień odnośnie definicji „Kosztów Stałych” oraz zasad wydatkowania uzyskanej Subwencji Finansowej. Czym są „Koszty Stałe” w Tarczy Finansowej PFR 2.0? Jak obliczyć „Koszty Stałe” w Tarczy Finansowej PFR 2.0?

Tarcza Finansowa PFR 2.0 - od 1 lutego można składać odwołania

Tarcza Finansowa PFR 2.0 - odwołania. Od 1 lutego 2021 r. można składać w bankach odwołania elektroniczne i wnioski o postępowania wyjaśniające ws. Tarczy PFR 2.0 - powiedział PAP wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Bartosz Marczuk. Dodał, że średnia subwencja wypłacona mikrofirmom wynosi 86 tys. zł, a małym i średnim - ok. 626 tys. zł.

PPK – rezygnacja wszystkich pracowników

Rezygnacja wszystkich pracowników z PPK może mieć miejsce w najmniejszych firmach. Czy pracodawca musi zawierać umowę o prowadzenie PPK? A co z umową o zarządzanie PPK? Czy każdy mikroprzedsiębiorca musi przystąpić do PPK? do kiedy można wypisać się z programu?

Tarcza Finansowa PFR 2.0 dla mikrofirm. Jakie są warunki wsparcia?

Tarcza Finansowa PFR obejmuje Tarczę Finansową PFR dla MŚP 2.0, Tarczę Finansową dla Dużych Firm i umorzenie subwencji dla MŚP. Kto może skorzystać z tarczy? Jak otrzymać subwencję?

Technologie w księgowości – co zmieni się w 2021 r.?

Księgowość a innowacje technologiczne. Technologie leżą już od lat u podstaw wielu działań biznesowych. W przypadku niektórych branż, również księgowości, czas pandemii tylko przyspieszył procesy digitalizacji. Sprawił też, że na rynku pojawiło się więcej innowacji usprawniających codzienną pracę. Należy do nich nie tylko rozwój oprogramowania wspomagającego działania księgowych, ale także blockchain, roboty w biurach, sprawniejsza obsługa klientów oraz outsourcing rachunkowości.

Wnioski o pomoc z Tarczy Finansowej 2.0 PFR od 15 stycznia do 28 lutego 2021 r.

Tarcza Finansowa 2.0 PFR - wnioski o wsparcie będą przyjmowane od 15 stycznia do 28 lutego 2021 r. Natomiast procedura odwoławcza w ramach Programu będzie trwała od 1 lutego 2021 r. do 31 marca 2021 r., z możliwością przedłużenia tych terminów do 30 czerwca 2021 r.

Czy mikroprzedsiębiorca musi przystąpić do PPK?

Mikroprzedsiębiorca utworzy PPK najpóźniej 23 kwietnia 2021 r. Czy każdy musi przystąpić do programu? Co z firmą zatrudniającą 2 pracowników, którzy złożyli deklaracje o rezygnacji z PPK przed tym terminem?

Mikrofirmy na skraju bankructwa

Mikrofirmy coraz mocniej obawiają się o swoją przyszłość. Choć III kwartał 2020 roku był dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność pomyślny, nie zniknęły zagrożenia związane z kolejnymi falami pandemii i ewentualnością następnych lockdownów.

Cyfryzacja w mikrofirmach - co 3 firma zwiększa wykorzystanie internetu

Pandemia mocno przyspieszyła procesy cyfryzacji i wdrażania rozwiązań technologicznych. Z raportu Banku Światowego i PARP wynika, że co trzecia firma zwiększyła wykorzystanie internetu, aplikacji czy platform cyfrowych, co miało istotny wpływ na ich wyniki.

5 tys. zł bezzwrotnej dotacji dla mikroprzedsiębiorcy dotkniętego skutkami pandemii

Mikroprzedsiębiorca będzie mógł uzyskać do 5 tys. zł bezzwrotnej dotacji, jeśli jego dochody spadły o 40 proc .w październiku albo listopadzie 2020 r. wobec przychodu uzyskanego w analogicznym czasie 2019 r. - ustalili 27 października 2020 r. posłowie z sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.

Finansowanie biznesu w 2020 roku - małym firmom trudniej o kredyt

Ponad połowa narzędzi finansowania biznesu odnotowała w pierwszym półroczu 2020 roku duże spadki. Banki wypłaciły mikrofirmom o około 4 mld zł mniej niż w pierwszym półroczu 2019, 1/4 firm pożyczkowych, które zapewniały awaryjne środki, w ogóle zniknęła z rynku. Małe biznesy mierzą się z ogromnym spadkiem dostępności finansowania, przy równoczesnym wzroście zapotrzebowania na zewnętrzne środki. Mikrofirmy, które zazwyczaj miały największe problemy, teraz są bardziej elastyczne i zaczynają dostrzegać finansowanie pozabankowe. Spadkom w branży finansowej oparł się faktoring, który od września został objęty gwarancjami Banku Gospodarstwa Krajowego wartymi 11,5 mld zł.

Mikrofirmy w dołku. Dostały o 4 mld zł mniej niż rok temu

Większość narzędzi finansowania biznesu odnotowała w pierwszym półroczu duże spadki. Banki wypłaciły mikrofirmom o około 4 mld zł mniej niż w pierwszym półroczu 2019, 1/4 firm pożyczkowych, które zapewniały awaryjne środki, w ogóle zniknęła z rynku.

Polityka Nowej Szansy 2020 - program wsparcia dla polskich przedsiębiorców

Wystartował rządowy program wsparcia Polityka Nowej Szansy. Wsparcie finansowe w ramach programu będzie udzielane firmom ze wszystkich branż i segmentów: poczynając od mikro-, małych i średnich, a kończąc na dużych. W 2020 roku na ten cel trafi z budżetu państwa co najmniej 720 mln zł.

Co 8 przedsiębiorca nie żałuje, że założył firmę

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez ZPP - zdecydowana większość badanych (80%), niezależnie od powodów i okoliczności, pozytywnie ocenia swoją decyzję o założeniu firmy (41% – ocenia ją pozytywnie, 39% raczej pozytywnie). Jedynie 10% przedsiębiorców nie jest zadowolonych z tej decyzji.

Dofinansowanie do usług szkoleniowych i doradczych - wnioski do 30 listopada 2020 r.

Mikro-, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa mogą ubiegać się o zwrot części kosztów usług szkoleniowych i doradczych wspomagających prowadzenie firmy w czasie pandemii. Usługi rozwojowe w uruchomionym przez PARP projekcie „Kompetencje dla sektorów zadanie COVID-19 – oferta dla przedsiębiorców” odpowiadają na bieżące potrzeby wybranych branż. Maksymalna wysokość pomocy wynosi do 80 proc. kosztu usługi netto, a budżet całego projektu to ok. 57 mln zł. Zakładany termin składania wniosków do operatorów upływa 30 listopada 2020 r.

20 mln dotacji dla mikro firm

Jeżeli prowadzisz mikro, małą bądź średnią firmę i potrzebujesz środków na sfinansowanie inwestycji związanych z wdrażaniem innowacyjnych produktów lub procesów technologicznych - możesz skorzystać z Funduszy Europejskich i starać się nawet o 20 mln zł.

Weź udział w warsztatach zrównoważonego rozwoju dla MŚP. Trwają zapisy

Uczestnicy spotkań poszerzą i uporządkują wiedzę na temat odpowiedzialnego biznesu, dowiedzą się, jak strategia CSR może stać się źródłem innowacji w firmie, a także otrzymają indywidualne wskazówki i przećwiczą praktyczne narzędzia do stosowania w biznesie na co dzień.

Jak oznaczać usługi księgowe w nowym JPK_VAT?

Od 1 października 2020 r. czynni podatnicy VAT zaczną składać nowy JPK_VAT, który będzie zawierał część deklaracyjną oraz ewidencyjną. W ramach nowego pliku JPK_VAT będą funkcjonowały specjalne oznaczenia (kody GTU) dla dostawy niektórych towarów i świadczenia usług. Dla usług księgowych przewidziane zostało oznaczenie GTU_12.

Twoja firma ma kłopoty? Możesz otrzymać nawet 120 mln zł pomocy

Wsparcie otrzymają przedsiębiorcy, którzy są w trakcie postępowania upadłościowego lub stanęli wobec groźby likwidacji. Pomoc przeznaczona będzie wyłącznie na działania restrukturyzacyjne lub wsparcie płynności finansowej.

„Bony na innowacje dla MŚP” - 160 mln zł na wdrażanie innowacji dla mikro-, małych i średnich firm

Kryzys wywołany pandemią koronawirusa zmusił firmy, zwłaszcza MŚP, do szukania dodatkowych źródeł kapitału – zarówno na sfinansowanie bieżącej działalności, jak i dalszy rozwój. Przedsiębiorstwa, które miały w planach wdrażanie innowacji, nie muszą z nich rezygnować mimo niepewnej sytuacji. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w czterech prowadzonych konkursach „Bony na innowacje dla MŚP” ma do rozdysponowania 160 mln zł na takie projekty. O dotację mogą ubiegać się mikro-, małe i średnie firmy z całego kraju, niezależnie od branży. Do tej pory blisko 900 przedsiębiorców pozyskało już w ten sposób ponad 220 mln zł. W obecnie trwających konkursach jest do rozdysponowania 160 mln zł.

Uproszczenia dla jednostek nieprzekraczających limitów jednostki małej

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, czy wymienione w ustawie o rachunkowości zasady należy stosować w sposób pełny. Czy prawo do uproszczeń mają tylko jednostki mikro i małe? Ustawodawca przewidział szereg ułatwień, dla zastosowania których nie trzeba posiadać statusu jednostki mikro czy jednostki małej.

Dodatkowe pół miliarda złotych z UE na pożyczki płynnościowe

Kolejne pół miliarda złotych ze środków unijnych przekazanych przez minister funduszy i polityki regionalnej przeznaczy Bank Gospodarstwa Krajowego na pożyczki płynnościowe z Programu Inteligentny Rozwój. To już drugie zwiększenie kwoty przeznaczonej na te pożyczki. Instytucje finansujące współpracujące z BGK ruszają z nowymi naborami wniosków pożyczkowych od przedsiębiorców.

Start-upy dostaną ponad 1 mln na pomoc prawną

Rusza program „Wsparcie prawne dla startupów”. To już kolejna edycja projektu, który cieszy się coraz większą popularnością wśród początkujących przedsiębiorców. Nabór wniosków rozpocznie się 22 lipca 2020.

Coraz mniej rządowych pieniędzy dla mikrofirm. Co dalej z rynkiem MŚP?

O zwolnienie ze składek ZUS można było starać się tylko do końca czerwca. Teraz przedsiębiorcy muszą zmierzyć się z rynkiem bez wsparcia rządu.

Umorzenie pożyczki dla mikroprzedsiębiorcy bez wniosku

Tarcza antykryzysowa 4.0 zniosła obowiązek składania wniosku o umorzenie pożyczki dla mikroprzedsiębiorców. Mikropożyczka wynosi 5000 zł i udzielana jest na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.

Odpowiedzi MF na kolejne pytania rachunkowe dotyczące pandemii

Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej (www.mf.gov.pl) opublikowało kolejne odpowiedzi na pytania firm dotyczące sporządzania sprawozdania finansowego w czasie trwania epidemii i ewidencji w księgach rachunkowych zdarzeń gospodarczych, które wynikają ze skorzystania przez jednostki z rozwiązań przewidzianych w pakiecie tarczy antykryzysowej i finansowej.

Mikropożyczka w wysokości 5000 zł - nie trzeba będzie składać wniosków o umorzenie

Mikropożyczka dla przedsiębiorców w wysokości 5000 złotych jest jednym ze sztandarowych elementów ustaw antykryzysowych. Według ostatnich zapowiedzi rządu jej umorzenie będzie możliwe bez składania wniosków.

Tarcza antykryzysowa 4.0: wnioski o umorzenie mikropożyczki niepotrzebne

Zgodnie z uchwaloną 4 czerwca przez Sejm ustawą (tzw. Tarczą antykryzysową 4.0) przedsiębiorcy, którzy otrzymali mikropożyczkę w wysokości 5 tys. zł nie będą musieli składać wniosku o jej umorzenie. O wprowadzenie takiego rozwiązania apelował Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

REKLAMA