Kategorie

Jak stać się ekologicznym biurem rachunkowym?

Rödl & Partner
Doradztwo podatkowe, prawne, biznesowe, audyt, księgowość
Jak stać się ekologicznym biurem rachunkowym?
Biura rachunkowe a ekologia. Znaczenie ekologii w naszym życiu zdecydowanie rośnie. Spotykamy się z ekologiczną żywnością, kosmetykami, ograniczamy w naszych domach produkcję śmieci. Odnawialne źródła energii cieszą się dużą popularnością. W gospodarstwach domowych takie zmiany można wprowadzić w łatwy sposób. Jak sprawić, aby także biuro rachunkowe było bardziej eko?

Lista działań, które można podjąć jest długa. Większość z nich nie wymagają nakładów finansowych, a jedynie zwiększenia świadomości właścicieli firm i ich pracowników.

Segregowanie śmieci

Recykling pozwala na ponowne przetworzenie oraz wykorzystanie odpadów. Dzięki segregacji zmniejszamy ilość odpadów trafiających na wysypiska. Dodatkowo zyskujemy wodę i energię, które musiałyby zostać zużyte do wyprodukowania nowego opakowania. Najprostszą metodą segregacji jest ustawienie osobnych pojemników do zbiórki szkła, makulatury, plastiku, odpadów zmieszanych, zużytych baterii, żarówek, nakrętek na butelki oraz bioodpadów. Można zachęcić swoich pracowników, aby nakrętki przynosili ze swoich gospodarstw domowych i wesprzeć takim działaniem akcje charytatywne.

Mniej wydruków

W sytuacji globalnej pandemii z jaką mierzymy się obecnie, zdecydowana większość realizowanych zadań przeniosła się do strefy online. W codziennej pracy z dokumentami wspierają nas elektroniczne obiegi dokumentów, serwery oraz skrzynki mailowe. W tej sytuacji drukowanie dokumentów wydaje się zbędne. Raport The State of Global Paper Industry, opracowany przez Environmental Paper Network z 2019 roku sklasyfikował Polskę wśród 26 państw, w których konsumpcja papieru jest co najmniej dwukrotnie wyższa od światowej średniej. Statystyczny mieszkaniec naszego kraju zużywa 143 kg papieru rocznie. Biura rachunkowe i działy księgowo-finansowe przodują w zużyciu papieru, to stanowi podstawę ich pracy, dlatego bardzo istotnym elementem w codziennej realizacji obowiązków jest eliminacja wydruków. Jakie działania mogą ograniczyć zużycie papieru? Zamiana wydruków na pliki elektroniczne. Obecnie przesyłamy i wymieniamy się danymi online, a skuteczną formą ich archiwizowania będą pliki elektroniczne. Warto używać białej tablicy, korzystać z elektronicznych form prezentacji. Jeśli wydruk jest niezbędny to należy drukować dwustronnie i maksymalizować obszar wydruku. Warto zwrócić uwagę na to, czy papier używany w naszym biurze pochodzi z recyklingu lub posiada certyfikaty Blue Angel, Ecolabel lub FSC (Dobrej Gospodarki Leśnej i Kontroli Pochodzenia Produktu). Wspierając ekologicznych dostawców, wspieramy środowisko.

Oszczędzanie wody

Zasoby wody w Polsce są niskie, a więc jej oszczędzanie jest bardzo istotne. W naszych gospodarstwach domowych często oszczędzamy wodę, a czy to samo robimy w pracy? Wykorzystanie dobrych praktyk z domu przyniesie także korzyści w biurze. Wykonywanie czynności takich jak unikanie zmywania pod bieżącą wodą, uruchomienie zmywarki po jej całkowitym napełnieniu, montaż spłuczki o niższej pojemności, pomogą zaoszczędzić od kilku do kilkuset litrów wody w zależności od wielkości biura. Istotnym elementem jest również zużycie papieru w ramach oszczędności wody, do wyprodukowania jednej ryzy papieru potrzebujemy aż 625 litrów wody. Przeciętny pracownik biurowy w ciągu miesiąca zużywa 1,5 ryzy, co przy średniej wielkości biurze oznacza zużycie prawie 190 tys. litrów.

Odnawialne źródła energii

Zużycie prądu w firmach w Polsce stanowi duży procent w kosztach utrzymania. Ekologiczna firma to taka, która minimalizuje koszty potrzebne do uzyskania tego samego efektu. W konsekwencji tych działań organizacja oszczędza pieniądze i środowisko. Oszczędność prądu w firmie może być realizowana poprzez codzienne aktywności, takie jak wyłączenie urządzeń po skończonej pracy, wymianę urządzeń na energooszczędne lub modernizacja oświetlenia. Inna forma prowadząca do efektywności energetycznej to inwestycje w odnawialne źródła energii, czyli fotowoltaikę, która mocno zyskała na popularności w ostatnim czasie.

Ograniczenie zużycia plastiku

Ruchy zero waste (zero marnowania) lub less waste (mniej marnowania) podnoszą świadomość kupowania produktów, ale również korzystania z nich tak długo, jak tylko to możliwe. Zamiana jednorazowych sztućców, naczyń na takie wielokrotnego użytku czy decyzja o likwidacji wody w butelkach i wykorzystanie filtrów kranowych lub dystrybutorów zdecydowanie wpłynie na zmniejszenie produkcji śmieci, a tym samym przyczyni się do poprawy środowiska.

Aktywizacja pracowników

Reklama

Aby nasza zmiana była skuteczna musimy zaangażować jeden z najważniejszych elementów organizacji, pracowników. Należy zacząć od połączenia komunikacji wraz z wprowadzeniem pierwszych zmian. Warto użyć w tym celu poczty elektronicznej. Dobrą praktyką będzie, jeśli w pierwszej wiadomości przedstawimy osobę odpowiedzialną za ten obszar, następnie planowane zmiany oraz pożądane zachowania. Warto w tym celu wykorzystać infografiki, które w jasny i czytelny sposób trafiają do odbiorców. Na koniec, ważne jest aby wskazać drogę pracownikom, którą będą mogli zgłaszać swoje własne pomysły. Ludzka kreatywność nie posiada ograniczeń, więc ilość pomysłów może pozytywnie zaskoczyć.

Zdaniem autorki:
Niezależnie czy jesteśmy biurem rachunkowym, czy działem finansowym w innym przedsiębiorstwie, stworzenie ekologicznego środowiska wokół nas nie jest trudne. Ważne, aby wszystkie zmiany wprowadzać stopniowo. Budowanie świadomości pozwoli ograniczyć zużycie zasobów i przyczyni się do oszczędności finansowych, lecz przede wszystkim wpłynie pozytywnie na środowisko naturalne – za które jesteśmy wspólnie odpowiedzialni.

Joanna Pinkowicz, Senior Associate w gliwickim biurze Rödl & Partner

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Biura rachunkowe
    1 sty 2000
    11 maja 2021
    Zakres dat:

    Biura rachunkowe objęte ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy

    Biura rachunkowe a przeciwdziałanie praniu pieniędzy, ustawa AML. Monitorowanie i zgłaszanie podejrzeń o pranie pieniędzy będzie nowym obowiązkiem wszystkich biur księgowych.

    Biuro rachunkowe przyjazne rodzinie

    Kobiety na rynku pracy preferują pracodawców, którzy tworzą warunki dla zachowania równowagi między pracą, a życiem prywatnym, wychowywaniem dzieci. Dobrym przykładem takiej firmy jest wrocławska spółka GOBS, zajmująca się zaawansowaną obsługą księgową zagranicznych spółek.

    Jak stać się ekologicznym biurem rachunkowym?

    Biura rachunkowe a ekologia. Znaczenie ekologii w naszym życiu zdecydowanie rośnie. Spotykamy się z ekologiczną żywnością, kosmetykami, ograniczamy w naszych domach produkcję śmieci. Odnawialne źródła energii cieszą się dużą popularnością. W gospodarstwach domowych takie zmiany można wprowadzić w łatwy sposób. Jak sprawić, aby także biuro rachunkowe było bardziej eko?

    Kasa fiskalna w biurze rachunkowym - zwolnienie

    Kasa fiskalna w biurze rachunkowym. Czy biuro rachunkowe może zrezygnować ze stosowania kasy fiskalnej, gdy świadczone usługi nie stanowią doradztwa a kwota obrotu nie przekroczyła limitu 20 000 zł?

    Na co zwrócić uwagę przy wyborze biura rachunkowego?

    Jak wybrać biuro rachunkowe? Decyzja o podjęciu współpracy z biurem rachunkowym to ważny krok w rozwoju firmy. Aby jednak przyniósł korzyści, przedsiębiorca musi wybrać takiego usługodawcę, który nie tylko spełni oczekiwania zlecającego, ale też wyprzedzi je, proponując nowości technologiczne i innowacje wspierające współpracę.

    Technologie w księgowości – co zmieni się w 2021 r.?

    Księgowość a innowacje technologiczne. Technologie leżą już od lat u podstaw wielu działań biznesowych. W przypadku niektórych branż, również księgowości, czas pandemii tylko przyspieszył procesy digitalizacji. Sprawił też, że na rynku pojawiło się więcej innowacji usprawniających codzienną pracę. Należy do nich nie tylko rozwój oprogramowania wspomagającego działania księgowych, ale także blockchain, roboty w biurach, sprawniejsza obsługa klientów oraz outsourcing rachunkowości.

    Rekomendowane Biura Rachunkowe 2020

    Odpowiednio prowadzona księgowość w firmie to bardzo ważna sprawa.

    II Webinarium Ksiegowość 4.0 Przyszłość Biur Rachunkowych już 27 października

    Już po raz drugi, zainteresowani branżą biur rachunkowych i finansów będą mogli wziąć udział w bezpłatnym Webinarium Księgowość 4.0.

    Świadczenie usług księgowych na podstawie umowy ustnej

    Czy na podstawie umowy ustnej o świadczenie usług księgowo-kadrowych można ponosić odpowiedzialność? Okazuje się, że tak. O czym przekonała się księgowa, pozwana przez klienta, tj. spółkę, którą obsługiwała.

    Limit decydujący o prowadzeniu ksiąg rachunkowych w 2021 r.

    Znamy już limit decydujący o prowadzeniu ksiąg rachunkowych w 2021 r. Obowiązek prowadzenia pełnej księgowości występuje po przekroczeniu limitu przychodów w wysokości 2.000.000 euro. Dokonując przeliczenia, według średniego kursu euro z dnia 1 października 2020 r., limit ten wynosi 9.030.600 zł. Oznacza to, że jednostki, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy przekroczą ten limit, zobowiązane będą do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2021 r.

    Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) 2020 - terminy, obowiązki, pytania i odpowiedzi

    Kolejne nieprzekraczalne terminy związane z PPK coraz bliżej. Obecnie pełne ręce roboty mają biura rachunkowe, obsługujące firmy liczące od 50 do 249 i od 20 do 49 pracowników. Przedsiębiorcy do 27 października 2020 r. muszą wybrać instytucją finansową i podpisać z nią umowę, a następnie do 10 listopada zapisać pracowników do PPK. Towarzystwo ubezpieczeń Compensa Życie sprawdziło, w jakich sprawach księgowi najczęściej potrzebują pomocy.

    Nowy jednolity plik kontrolny a odpowiedzialność biura rachunkowego

    Najprawdopodobniej z dniem 1 października 2020 roku w życie wejdzie wreszcie Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 roku w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Najprawdopodobniej, ponieważ vacatio legis dla tego aktu prawnego zostało już dwukrotnie wydłużone. Przepisy powinny wejść w życie sześć miesięcy później niż początkowo zakładano i niemal dokładnie rok od daty jego wydania. Pomimo tak długiego okresu wyczekiwania, wiele biur rachunkowych nadal nie jest przygotowanych na zmierzenie się z nowym jednolitym plikiem kontrolnym.

    Nowoczesne biuro rachunkowe - czyli jakie?

    Usługi biur rachunkowych są coraz popularniejsze. Z roku na rok większa liczba przedsiębiorców decyduje się powierzyć swoje rozliczenia profesjonalnym biurom księgowym. Stanowią one dobrą alternatywę dla własnego działu finansowego. Konkurencja na rynku biur jest jednak duża, a potrzeby przedsiębiorców rosną. Jak za nimi nadążyć i sprostać oczekiwaniom klientów?

    W które instrumenty finansowe warto zainwestować? Jakie są wady i zalety poszczególnych rynków?

    Początki inwestowania to przede wszystkim szereg wyborów, przed jakimi staje niemal każdy adept sztuki tradingu. Wśród dylematów, z którymi trzeba się zmierzyć, jest chociażby wskazanie, w jakie instrumenty chcemy ulokować swój kapitał. Wbrew pozorom, wybór rynku, na którym zamierza się działać, może przyprawić o ból głowy. Każdy z nich ma swój specyficzny charakter, a inwestowanie w konkretny instrument bazowy zawsze wiąże się zarówno z pewnymi korzyściami, jak i zagrożeniami. W co zatem warto inwestować? Poniżej wady i zalety trzech popularnych wśród początkujących traderów rynków – surowców, kryptowalut oraz walut tradycyjnych.

    Automatyzacja procesów księgowych – czy przyspieszy po koronawirusie?

    Pojawienie się w Polsce koronawirusa powodującego COVID-19 zmieniło naszą rzeczywistość i otoczenie biznesowe. Większość firm musiało wprowadzić zmiany w swoich organizacjach, by dostosować się do nowych reguł. Istotnie wzrosło znaczenie nie tylko pracy zdalnej czy narzędzi online umożliwiających komunikację, ale także technologii automatyzujących część procesów, eliminujących konieczność bezpośredniego kontaktu między ludźmi i minimalizujących ilość papierowej dokumentacji.

    Nowy JPK_V7 - biuro rachunkowe musi na nowo ustalić zasady przekazywania danych

    Nowy plik JPK_V7 to nowe obowiązki, głównie dla firm. To one muszą przygotować się do zmian, ale biuro rachunkowe może im w tym pomóc. Księgowi powinni też ustalić z klientami zasady przekazywania nowych danych na potrzeby jednolitego pliku kontrolnego.

    Czy biuro rachunkowe może być prowadzone w formie działalności nierejestrowanej?

    Działalność gospodarcza, która polega na świadczeniu usług w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych, nie może być prowadzona w formie działalności nierejestrowanej. Prowadzenie biura rachunkowego jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców.

    3 argumenty za wyborem nowoczesnego biura rachunkowego

    Czym charakteryzuje się nowoczesne biuro księgowe? Przede wszystkim to nie tylko biuro, które zatrudnia specjalistów, będących na bieżąco z przepisami i nowelizacjami. To także firma, której sposób funkcjonowania jest dla klienta przyjazny i ułatwia mu prowadzenie biznesu. Podpowiadamy, dlaczego warto korzystać właśnie z nowoczesnych biur rachunkowych.

    Program finansowo-księgowy nie sprawdzi, czy na fakturze są towary wrażliwe

    Nie ma problemu, by oprogramowanie sygnalizowało, że należność brutto przekracza 15 tys. zł. Gorzej z ostrzeżeniem, że sprzedaż dotyczy towarów i usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT.

    E-dokumentacja pracownicza prowadzona w biurze rachunkowym

    Jako adresat przepisów dotyczących e-dokumentacji pracowniczej został wskazany pracodawca. Nie ma jednak przeszkód, aby w jego imieniu zajęły się tym np. biura rachunkowe.

    Odpowiedzialność biura rachunkowego - orzecznictwo

    Zakres odpowiedzialności biura rachunkowego to jeden z zasadniczych elementów kontraktu z klientem. Ale trzeba też pamiętać o innych aspektach współpracy. Praktyka i orzecznictwo sądów pokazują, że poprawne ułożenie stosunków z klientem jest nie mniej ważne niż prawidłowość rozliczeń podatkowych i z ZUS. Wybraliśmy najciekawsze przypadki sądowych sporów, by pokazać, gdzie popełniane są błędy i jak można by ich uniknąć.

    Biała lista podatników VAT - trzydniowy termin na ZAW-NR nierealny dla biur rachunkowych

    Większość księgowych unika składania za klientów zawiadomień o przelewach na rachunki niewidniejące w elektronicznym wykazie czynnych podatników VAT

    Zmiana biura rachunkowego a księgi rachunkowe

    Choć z reguły współpraca pomiędzy daną firmą a obsługującym ją biurem rachunkowym ma charakter wieloletni, to jednak nierzadko zdarzają się sytuacje, w których następuje zmiana podmiotu świadczącego usługi księgowe. Zmiana biura rachunkowego może nastąpić zarówno w trakcie roku obrotowego, jak i z końcem roku.

    Widmo BDO nie wisi już nad większością biur rachunkowych

    Biura rachunkowe zastanawiają się, czy obsługiwać klientów w zakresie nowych obowiązków środowiskowych, a jeżeli tak, to za ile. Chcą też wiedzieć, czy same muszą być wpisane do rejestru i elektronicznie wystawiać karty przekazania odpadów.

    Wykaz podatników VAT (biała lista podatników VAT) - wyjaśnienia MF

    Ministerstwo Finansów przygotowało objaśnienia podatkowe dotyczące zasad korzystania z danych zawartych w utworzonym z dniem 1 września 2019 r. wykazie podatników VAT (białej liście podatników VAT).