REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stać się ekologicznym biurem rachunkowym?

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Jak stać się ekologicznym biurem rachunkowym?
Jak stać się ekologicznym biurem rachunkowym?

REKLAMA

REKLAMA

Biura rachunkowe a ekologia. Znaczenie ekologii w naszym życiu zdecydowanie rośnie. Spotykamy się z ekologiczną żywnością, kosmetykami, ograniczamy w naszych domach produkcję śmieci. Odnawialne źródła energii cieszą się dużą popularnością. W gospodarstwach domowych takie zmiany można wprowadzić w łatwy sposób. Jak sprawić, aby także biuro rachunkowe było bardziej eko?

Lista działań, które można podjąć jest długa. Większość z nich nie wymagają nakładów finansowych, a jedynie zwiększenia świadomości właścicieli firm i ich pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

Segregowanie śmieci

Recykling pozwala na ponowne przetworzenie oraz wykorzystanie odpadów. Dzięki segregacji zmniejszamy ilość odpadów trafiających na wysypiska. Dodatkowo zyskujemy wodę i energię, które musiałyby zostać zużyte do wyprodukowania nowego opakowania. Najprostszą metodą segregacji jest ustawienie osobnych pojemników do zbiórki szkła, makulatury, plastiku, odpadów zmieszanych, zużytych baterii, żarówek, nakrętek na butelki oraz bioodpadów. Można zachęcić swoich pracowników, aby nakrętki przynosili ze swoich gospodarstw domowych i wesprzeć takim działaniem akcje charytatywne.

Mniej wydruków

W sytuacji globalnej pandemii z jaką mierzymy się obecnie, zdecydowana większość realizowanych zadań przeniosła się do strefy online. W codziennej pracy z dokumentami wspierają nas elektroniczne obiegi dokumentów, serwery oraz skrzynki mailowe. W tej sytuacji drukowanie dokumentów wydaje się zbędne. Raport The State of Global Paper Industry, opracowany przez Environmental Paper Network z 2019 roku sklasyfikował Polskę wśród 26 państw, w których konsumpcja papieru jest co najmniej dwukrotnie wyższa od światowej średniej. Statystyczny mieszkaniec naszego kraju zużywa 143 kg papieru rocznie. Biura rachunkowe i działy księgowo-finansowe przodują w zużyciu papieru, to stanowi podstawę ich pracy, dlatego bardzo istotnym elementem w codziennej realizacji obowiązków jest eliminacja wydruków. Jakie działania mogą ograniczyć zużycie papieru? Zamiana wydruków na pliki elektroniczne. Obecnie przesyłamy i wymieniamy się danymi online, a skuteczną formą ich archiwizowania będą pliki elektroniczne. Warto używać białej tablicy, korzystać z elektronicznych form prezentacji. Jeśli wydruk jest niezbędny to należy drukować dwustronnie i maksymalizować obszar wydruku. Warto zwrócić uwagę na to, czy papier używany w naszym biurze pochodzi z recyklingu lub posiada certyfikaty Blue Angel, Ecolabel lub FSC (Dobrej Gospodarki Leśnej i Kontroli Pochodzenia Produktu). Wspierając ekologicznych dostawców, wspieramy środowisko.

Oszczędzanie wody

Zasoby wody w Polsce są niskie, a więc jej oszczędzanie jest bardzo istotne. W naszych gospodarstwach domowych często oszczędzamy wodę, a czy to samo robimy w pracy? Wykorzystanie dobrych praktyk z domu przyniesie także korzyści w biurze. Wykonywanie czynności takich jak unikanie zmywania pod bieżącą wodą, uruchomienie zmywarki po jej całkowitym napełnieniu, montaż spłuczki o niższej pojemności, pomogą zaoszczędzić od kilku do kilkuset litrów wody w zależności od wielkości biura. Istotnym elementem jest również zużycie papieru w ramach oszczędności wody, do wyprodukowania jednej ryzy papieru potrzebujemy aż 625 litrów wody. Przeciętny pracownik biurowy w ciągu miesiąca zużywa 1,5 ryzy, co przy średniej wielkości biurze oznacza zużycie prawie 190 tys. litrów.

Odnawialne źródła energii

Zużycie prądu w firmach w Polsce stanowi duży procent w kosztach utrzymania. Ekologiczna firma to taka, która minimalizuje koszty potrzebne do uzyskania tego samego efektu. W konsekwencji tych działań organizacja oszczędza pieniądze i środowisko. Oszczędność prądu w firmie może być realizowana poprzez codzienne aktywności, takie jak wyłączenie urządzeń po skończonej pracy, wymianę urządzeń na energooszczędne lub modernizacja oświetlenia. Inna forma prowadząca do efektywności energetycznej to inwestycje w odnawialne źródła energii, czyli fotowoltaikę, która mocno zyskała na popularności w ostatnim czasie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ograniczenie zużycia plastiku

Ruchy zero waste (zero marnowania) lub less waste (mniej marnowania) podnoszą świadomość kupowania produktów, ale również korzystania z nich tak długo, jak tylko to możliwe. Zamiana jednorazowych sztućców, naczyń na takie wielokrotnego użytku czy decyzja o likwidacji wody w butelkach i wykorzystanie filtrów kranowych lub dystrybutorów zdecydowanie wpłynie na zmniejszenie produkcji śmieci, a tym samym przyczyni się do poprawy środowiska.

Aktywizacja pracowników

Aby nasza zmiana była skuteczna musimy zaangażować jeden z najważniejszych elementów organizacji, pracowników. Należy zacząć od połączenia komunikacji wraz z wprowadzeniem pierwszych zmian. Warto użyć w tym celu poczty elektronicznej. Dobrą praktyką będzie, jeśli w pierwszej wiadomości przedstawimy osobę odpowiedzialną za ten obszar, następnie planowane zmiany oraz pożądane zachowania. Warto w tym celu wykorzystać infografiki, które w jasny i czytelny sposób trafiają do odbiorców. Na koniec, ważne jest aby wskazać drogę pracownikom, którą będą mogli zgłaszać swoje własne pomysły. Ludzka kreatywność nie posiada ograniczeń, więc ilość pomysłów może pozytywnie zaskoczyć.

Zdaniem autorki:
Niezależnie czy jesteśmy biurem rachunkowym, czy działem finansowym w innym przedsiębiorstwie, stworzenie ekologicznego środowiska wokół nas nie jest trudne. Ważne, aby wszystkie zmiany wprowadzać stopniowo. Budowanie świadomości pozwoli ograniczyć zużycie zasobów i przyczyni się do oszczędności finansowych, lecz przede wszystkim wpłynie pozytywnie na środowisko naturalne – za które jesteśmy wspólnie odpowiedzialni.

Joanna Pinkowicz, Senior Associate w gliwickim biurze Rödl & Partner

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
AI (sztuczna inteligencja) już teraz automatyzuje branżę księgową. Jak?

Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji (AI) ma bardzo duży wpływ również na księgowość. Automatyzacja procesów finansowych staje się nieodzownym elementem zarówno w biurach księgowych, jak i w samych firmach będących ich klientami, niezależnie od wielkości. Dzięki AI możliwe stało się nie tylko zautomatyzowanie rutynowych zadań, ale również wsparcie księgowych w bardziej zaawansowanych analizach, redukcja błędów oraz optymalizacja kosztów operacyjnych.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych 2024: Kluczowe Wydarzenie Branży Księgowej w Targach Kielce

Już po raz piaty Targi Kielce będą gospodarzem Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych, jednego z najważniejszych spotkań dla branży księgowej w Polsce. Wydarzenie trwające od 26 do 27 września co roku przyciąga właścicieli biur rachunkowych, doradców podatkowych, księgowych i ekspertów, którzy mają okazję uczestniczyć w prelekcjach, panelach dyskusyjnych i warsztatach poświęconych najnowszym wyzwaniom branży.

Ochrona sygnalistów w biurze rachunkowym od 25 września 2024 r. Nowe procedury i obowiązki bez względu na liczbę pracowników?

Ustawa o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r.(Dz.U. z 2024 r., poz. 928) zacznie obowiązywać już 25 września tego roku. Biura rachunkowe i inne podmioty, których dotyczy ustawa mają więc niewiele czasu na zapoznanie się z przepisami i wdrożenie wynikających z nich procedur. Co koniecznie trzeba wiedzieć?

Szybka ścieżka do tytułu CGMA. Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ - jedyne w Polsce z akredytacją AICPA & CIMA

Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ od lipca 2024 roku zyskują nową, prestiżową międzynarodową akredytację z zakresu biznesu, rachunkowości i finansów. Program studiów MBA jako pierwszy w Polsce został uznany za zgodny z wymaganiami AICPA & CIMA światowego lidera w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Są to pierwsze studia MBA w Polsce, które uzyskały tę akredytację. 

REKLAMA

Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

REKLAMA

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź, ile wiesz o AML

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

REKLAMA