REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stać się ekologicznym biurem rachunkowym?

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Jak stać się ekologicznym biurem rachunkowym?
Jak stać się ekologicznym biurem rachunkowym?

REKLAMA

REKLAMA

Biura rachunkowe a ekologia. Znaczenie ekologii w naszym życiu zdecydowanie rośnie. Spotykamy się z ekologiczną żywnością, kosmetykami, ograniczamy w naszych domach produkcję śmieci. Odnawialne źródła energii cieszą się dużą popularnością. W gospodarstwach domowych takie zmiany można wprowadzić w łatwy sposób. Jak sprawić, aby także biuro rachunkowe było bardziej eko?

Lista działań, które można podjąć jest długa. Większość z nich nie wymagają nakładów finansowych, a jedynie zwiększenia świadomości właścicieli firm i ich pracowników.

REKLAMA

Segregowanie śmieci

Recykling pozwala na ponowne przetworzenie oraz wykorzystanie odpadów. Dzięki segregacji zmniejszamy ilość odpadów trafiających na wysypiska. Dodatkowo zyskujemy wodę i energię, które musiałyby zostać zużyte do wyprodukowania nowego opakowania. Najprostszą metodą segregacji jest ustawienie osobnych pojemników do zbiórki szkła, makulatury, plastiku, odpadów zmieszanych, zużytych baterii, żarówek, nakrętek na butelki oraz bioodpadów. Można zachęcić swoich pracowników, aby nakrętki przynosili ze swoich gospodarstw domowych i wesprzeć takim działaniem akcje charytatywne.

Mniej wydruków

W sytuacji globalnej pandemii z jaką mierzymy się obecnie, zdecydowana większość realizowanych zadań przeniosła się do strefy online. W codziennej pracy z dokumentami wspierają nas elektroniczne obiegi dokumentów, serwery oraz skrzynki mailowe. W tej sytuacji drukowanie dokumentów wydaje się zbędne. Raport The State of Global Paper Industry, opracowany przez Environmental Paper Network z 2019 roku sklasyfikował Polskę wśród 26 państw, w których konsumpcja papieru jest co najmniej dwukrotnie wyższa od światowej średniej. Statystyczny mieszkaniec naszego kraju zużywa 143 kg papieru rocznie. Biura rachunkowe i działy księgowo-finansowe przodują w zużyciu papieru, to stanowi podstawę ich pracy, dlatego bardzo istotnym elementem w codziennej realizacji obowiązków jest eliminacja wydruków. Jakie działania mogą ograniczyć zużycie papieru? Zamiana wydruków na pliki elektroniczne. Obecnie przesyłamy i wymieniamy się danymi online, a skuteczną formą ich archiwizowania będą pliki elektroniczne. Warto używać białej tablicy, korzystać z elektronicznych form prezentacji. Jeśli wydruk jest niezbędny to należy drukować dwustronnie i maksymalizować obszar wydruku. Warto zwrócić uwagę na to, czy papier używany w naszym biurze pochodzi z recyklingu lub posiada certyfikaty Blue Angel, Ecolabel lub FSC (Dobrej Gospodarki Leśnej i Kontroli Pochodzenia Produktu). Wspierając ekologicznych dostawców, wspieramy środowisko.

Oszczędzanie wody

Zasoby wody w Polsce są niskie, a więc jej oszczędzanie jest bardzo istotne. W naszych gospodarstwach domowych często oszczędzamy wodę, a czy to samo robimy w pracy? Wykorzystanie dobrych praktyk z domu przyniesie także korzyści w biurze. Wykonywanie czynności takich jak unikanie zmywania pod bieżącą wodą, uruchomienie zmywarki po jej całkowitym napełnieniu, montaż spłuczki o niższej pojemności, pomogą zaoszczędzić od kilku do kilkuset litrów wody w zależności od wielkości biura. Istotnym elementem jest również zużycie papieru w ramach oszczędności wody, do wyprodukowania jednej ryzy papieru potrzebujemy aż 625 litrów wody. Przeciętny pracownik biurowy w ciągu miesiąca zużywa 1,5 ryzy, co przy średniej wielkości biurze oznacza zużycie prawie 190 tys. litrów.

Odnawialne źródła energii

Zużycie prądu w firmach w Polsce stanowi duży procent w kosztach utrzymania. Ekologiczna firma to taka, która minimalizuje koszty potrzebne do uzyskania tego samego efektu. W konsekwencji tych działań organizacja oszczędza pieniądze i środowisko. Oszczędność prądu w firmie może być realizowana poprzez codzienne aktywności, takie jak wyłączenie urządzeń po skończonej pracy, wymianę urządzeń na energooszczędne lub modernizacja oświetlenia. Inna forma prowadząca do efektywności energetycznej to inwestycje w odnawialne źródła energii, czyli fotowoltaikę, która mocno zyskała na popularności w ostatnim czasie.

Ograniczenie zużycia plastiku

Ruchy zero waste (zero marnowania) lub less waste (mniej marnowania) podnoszą świadomość kupowania produktów, ale również korzystania z nich tak długo, jak tylko to możliwe. Zamiana jednorazowych sztućców, naczyń na takie wielokrotnego użytku czy decyzja o likwidacji wody w butelkach i wykorzystanie filtrów kranowych lub dystrybutorów zdecydowanie wpłynie na zmniejszenie produkcji śmieci, a tym samym przyczyni się do poprawy środowiska.

Aktywizacja pracowników

Aby nasza zmiana była skuteczna musimy zaangażować jeden z najważniejszych elementów organizacji, pracowników. Należy zacząć od połączenia komunikacji wraz z wprowadzeniem pierwszych zmian. Warto użyć w tym celu poczty elektronicznej. Dobrą praktyką będzie, jeśli w pierwszej wiadomości przedstawimy osobę odpowiedzialną za ten obszar, następnie planowane zmiany oraz pożądane zachowania. Warto w tym celu wykorzystać infografiki, które w jasny i czytelny sposób trafiają do odbiorców. Na koniec, ważne jest aby wskazać drogę pracownikom, którą będą mogli zgłaszać swoje własne pomysły. Ludzka kreatywność nie posiada ograniczeń, więc ilość pomysłów może pozytywnie zaskoczyć.

Zdaniem autorki:
Niezależnie czy jesteśmy biurem rachunkowym, czy działem finansowym w innym przedsiębiorstwie, stworzenie ekologicznego środowiska wokół nas nie jest trudne. Ważne, aby wszystkie zmiany wprowadzać stopniowo. Budowanie świadomości pozwoli ograniczyć zużycie zasobów i przyczyni się do oszczędności finansowych, lecz przede wszystkim wpłynie pozytywnie na środowisko naturalne – za które jesteśmy wspólnie odpowiedzialni.

Joanna Pinkowicz, Senior Associate w gliwickim biurze Rödl & Partner

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(2)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Ola Konopka
    2021-05-28 09:09:06
    Myślę, że najlepszą formą stania się eko jest ograniczenie zużywania nieodnawialnych materiałów. Możemy np segregować śmieci, zakupić Dafi do biura zamiast wielu butelek wody i większość działań wykonywać na komputerze zamiast na papierze :D A do tego ostatniego celu polecam system CRM of Firmao, który pozwala na kierowanie działaniami firmy online!
    0
  • Jola
    2021-06-11 08:51:45
    Bardziej eko jest też po prostu generowanie mniej niepotrzebnych papierków. Wszystko możemy trzymać w jednym miejscu na komputerze, są platformy, które pozwalają na kierowanie rachunkowością online, np, jak biuro OSCBR
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świąteczne życzenia dla księgowych

Święta Bożego Narodzenia to czas radości, spokoju i refleksji. Jest to również okazja, aby podziękować tym, którzy przez cały rok ciężko pracują, w tym księgowym, którzy są nieodłączną częścią każdej firmy. W tym artykule skupimy się na tym, czego księgowa lub księgowy może sobie życzyć w tym wyjątkowym okresie, biorąc pod uwagę specyfikę ich zawodu.

Ile zarabiają kobiety w sektorze finansowym (banki, księgowość, ubezpieczenia)? Luka płacowa nadal istnieje

Z danych Eurostatu wynika, że luka płacowa w Polsce wynosi 4,5 proc. W sektorze prywatnym stanowi 12,9 proc., podczas gdy w sektorze publicznym tylko 2,3 proc. Sektor finansowy również należy do branż, w których kobiety wciąż zarabiają mniej od mężczyzn. W 4. edycji badania „Kobiety w Finansach” przeprowadzonego przez Antal wraz z CFA Society Poland, we współpracy z Bankiem BPH i Izbą Zarządzających Funduszami i Aktywami (IZFiA) tylko 45 proc. respondentów wskazało, że pracodawcy zapewniają równość wynagrodzeń na tych samych stanowiskach bez względu na płeć.

Kto powinien już dziś zacząć testować wystawianie e-faktur? Komunikat MF

MF informuje w komunikacie: Od 1 stycznia 2022 r. podatnicy mogą dobrowolnie korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. Warto już dziś zacząć działać w tym systemie, żeby dobrze przygotować się do obowiązkowego e-fakturowania od 1 lipca 2024 r. Podobne rozwiązania standaryzujące system wystawiania faktur są wprowadzane w różnych krajach na całym świecie. MF i KAS rozpoczynają ogólnopolski cykl spotkań on-line mający przybliżyć główne założenia KSeF.

Kilkuset uczestników Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych przez dwa dni rozmawiało o przyszłości branży, zmianach przepisów prawa i nowoczesnych technologiach!

Czy „kreatywna księgowość” jest dozwolona? Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w pracy księgowego? Jak być na bieżąco z ciągłymi zmianami przepisów prawa? Te i wiele innych tematów z zakresu rachunkowości i księgowości omawiano podczas tegorocznej edycji MKBR, która przyciągnęła 300 osób związanych z sektorem rachunkowo-księgowym.

REKLAMA

Od jakiej kwoty pełna księgowość w 2024 roku?

Obowiązek prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych w 2024 roku zależy od limitu przychodów za rok obecny. Konieczność prowadzenia ksiąg powstanie po przekroczeniu kwoty 9 218 200 zł. Zdecydował o tym kurs euro z 2 października br.

IV Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych [GALERIA ZDJĘĆ]

IV Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych odbył się w dniach 26-27 października 2023 r. Przedstawiamy galerię zdjęć z tego wydarzenia.

Kilkuset uczestników Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych przez dwa dni rozmawiało o przyszłości branży, zmianach przepisów prawa i nowoczesnych technologiach!

Czy „kreatywna księgowość” jest dozwolona? Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w pracy księgowego? Jak być na bieżąco z ciągłymi zmianami przepisów prawa? Te i wiele innych tematów z zakresu rachunkowości i księgowości omawiano podczas tegorocznej edycji MKBR, która przyciągnęła 300 osób związanych z sektorem rachunkowo-księgowym.

Dane w biurze rachunkowym. Jak zapewnić bezpieczeństwo i nie narazić się na kary?

Dla biur rachunkowych, które przetwarzają nie tylko liczby, ale również czułe informacje finansowe swoich klientów, zapewnienie bezpieczeństwa danych to priorytet. Samo naruszenie zasad RODO przez administratora  może skutkować karą finansową do 20 000 000 EUR. Październik jest Europejskim Miesiącem Cyberbezpieczeństwa. To okres, w którym organizowane są różnego rodzaju kampanie, wydarzenia, szkolenia i inne działania edukacyjne mające na celu podniesienie poziomu wiedzy w zakresie cyberbezpieczeństwa wśród obywateli, przedsiębiorstw i instytucji. To zatem najlepszy czas na to, aby przypomnieć, na co szczególnie powinni uważać księgowi i właściciele biur rachunkowych.

REKLAMA

Ochrona danych w biurze rachunkowym - jak to zrobić mądrze i skutecznie. Jakie kary za naruszenie RODO?

Dla biur rachunkowych, które przetwarzają nie tylko liczby, ale również czułe informacje finansowe swoich klientów, zapewnienie bezpieczeństwa danych to priorytet. Samo naruszenie zasad RODO przez administratora  może skutkować karą finansową do 20 000 000 EUR. Październik jest Europejskim Miesiącem Cyberbezpieczeństwa. To okres, w którym organizowane są różnego rodzaju kampanie, wydarzenia, szkolenia i inne działania edukacyjne mające na celu podniesienie poziomu wiedzy w zakresie cyberbezpieczeństwa wśród obywateli, przedsiębiorstw i instytucji. To zatem najlepszy czas na to, aby przypomnieć, na co szczególnie powinni uważać księgowi i właściciele biur rachunkowych.

IV Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych - 26-27 października 2023 r.

Czy „kreatywna księgowość” jest dozwolona? Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w pracy księgowego? Te i wiele innych tematów z zakresu rachunkowości i księgowości poruszą eksperci IV Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych.

REKLAMA