REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Pracownik nieobecny w pracy z powodu choroby ma określone prawa. W szczególności, w czasie nieobecności jest chroniony przed wypowiedzeniem umowy. Jednak jeśli choruje często i dezorganizuje pracę w zakładzie, może stracić pracę.
Ekspert BCC Witold Michałek odniósł się do zapowiadanych przez MRPiPS zmian dotyczących definicji mobbingu. W jego ocenie, do zmiany definicji mobbingu należy podchodzić ostrożnie, a proponowana zmiana definicji może nie ułatwić sprawiedliwych rozstrzygnięć.
Pod koniec roku kalendarzowego świadczenia z ZFŚS te często trafiają na konta pracowników, a pracodawców obciążają dodatkowe obowiązki wobec komorników. Jednak nie zawsze o tym pamiętają i nie zawsze się z nich wywiązują. Co należy zrobić?
Zbliża się koniec roku, a przedsiębiorcy (jak zwykle o tej porze) poszukują sposobów, by zmniejszyć swój dochód i zaoszczędzić na podatku dochodowym. Szansą na optymalizację podatkową jest odliczenie kosztów uzyskania przychodów, dlatego w okresie przedświątecznej gorączki właściciele firm zastanawiają się, co jeszcze warto “wrzucić w koszty”. Podpowiadamy, jakie zakupy lub inwestycje można wziąć pod uwagę, aby obniżyć podatki.
REKLAMA
Rozliczający się wspólnie małżonkowie mogą obniżyć zaliczkę na podatek za grudzień. Niestety nie wszyscy. Pracownicy mają lepszą sytuację, niż przedsiębiorcy. Sprawdź, ile ty zapłacisz urzędowi skarbowemu.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt ustawy dotyczącej mobbingu. Ustawa zakłada uproszczenie definicji mobbingu i uznanie, że jego podstawową cechą ma być uporczywe nękanie pracownika. Projekt czeka teraz na wpisanie do wykazu prac legislacyjnych rządu.
Koniec z zamiataniem mobbingu pod dywan. Będzie uproszczona definicja. Ministerstwo rodziny, pracy i polityki społecznej przygotowało projekt nowelizacji. Podstawową cechą mobbingu - uporczywe nękanie pracownika.
Świadczenia okołoświąteczne z ZFŚS należą do najpopularniejszych świadczeń przyznawanych pracownikom. Jednak aby pracownik mógł otrzymać je w przyznanej wysokości, nie może w trakcie roku przekroczyć limitu zwolnienia podatkowego.
REKLAMA
Podwyżki dla pracowników instytucji kultury? Okazuje się, że resort kultury pracuje nad przepisami. Przychylając się do postulatów płynących ze wszystkich stron, podjęłam decyzję o rozpoczęciu w ministerstwie prac mających na celu przygotowanie projektów dokumentów – poinformowała ministra kultury Hanna Wróblewska.
Już niedługo święta Bożego Narodzenia. Niektórzy pracodawcy szykują dla pracowników z tej okazji premie, paczki świąteczne z upominkami. Część zakładów pracy szykuje paczki dla dzieci zatrudnionych. Okazuje się, że część pracowników już pieniądze na święta ma na swoich kontach. Ale powstaje jedno pytanie - czy pracodawca płaci od tych prezentów podatek?
Na początku 2025 roku Śląskie Centrum Przedsiębiorczości planuje ogłosić nabór na dotację dla rzemieślników zainteresowanych rozwojem prowadzonej działalności.
Ok. 700 brutto na święta dla tej grupy pracowników. Emeryci i renciści też dostaną ale od 550 zł do 1050 zł brutto. Kto skorzysta?
Rozpoczęcie działalności gospodarczej to istotny moment, który wiąże się z szeregiem formalności oraz obowiązków podatkowych i ubezpieczeniowych. Obecnie wybierając formę opodatkowania przedsiębiorcy nie tylko zwracają uwagę na zobowiązania podatkowe, ale także na zobowiązania względem ZUS. Mowa o składce zdrowotnej, która w zależności od wybranej formy opodatkowania ma różny sposób wyliczenia. Na skali podatkowej i podatku liniowym składkę zdrowotną ustala się na podstawie dochodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym miesiąc wyliczenia składki. Pojawiają się zatem wątpliwości, czy rozpoczynając działalność w styczniu danego roku na skali lub liniówcę występuje obowiązek zapłaty składki zdrowotnej? Poniżej odpowiedź.
4 dniowy tydzień pracy w 2025 r. Jest podstawa prawna. Można wprowadzać jeszcze przed 1 stycznia 2025 r. Czterodniowy tydzień pracy jest już uregulowany w Kodeksie pracy. Co na to przepisy? Co z przerwami od pracy i dniami wolnymi?
Od 2026 r. zmienią się zasady ustalania stażu pracy. W projekcie nowelizacji Kodeksu pracy, przygotowywanej przez MRPiPS, do okresu zatrudnienia wliczane będą nie tylko okresy świadczenia pracy na podstawie umów o pracę, ale także okresy wykonywania umów zlecenia czy prowadzenia działalności pozarolniczej. Również okresy służby będą wliczane do okresu pracy.
Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.
Zbliżają się święta Bożego Narodzenia. Niektórzy pracodawcy szykują dla pracowników z tej okazji premie, paczki świąteczne z upominkami. Część zakładów pracy szykuje paczki dla dzieci zatrudnionych. Czy pracodawca płaci od tych prezentów podatek?
W Sejmie trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zmiana ma dotyczyć podwyższenia wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego. czy będzie wyrównanie od lipca?
41 proc. Polaków korzysta ze zwolnień lekarskich. Zdecydowanie częściej na L4 są najmłodsi pracowW 2023 roku czterech na dziesięciu Polaków wzięło zwolnienie lekarskie. Z tego prawa zdecydowanie częściej korzystają najmłodsi pracownicy, do 30 r.ż., niż bardziej doświadczeni koledzy pow. 50 r.ż. (55 proc. vs 36 proc.).
Zbliża się okres świąteczny i dużo firmy zamawia prezenty świąteczne dla swoich pracowników. W związku z tym zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Tematem spotkania będą upominki świąteczne dla pracowników. Spotkanie odbędzie się online w dniu 02.12.24 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie: 9:00 online.
Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.
Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.
W dniu 25 października br., do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (nr w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD114). Zakłada on wprowadzenie istotnych zmian w zakresie tego co wolno, a czego nie wolno pracownikowi w czasie przebywania na zwolnieniu lekarskim – począwszy od podejmowania sporadycznych, incydentalnych czynności, będących przejawami aktywności zawodowej, a na wykonywaniu pracy u innego pracodawcy skończywszy.
Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.
Inwestowanie w rozwój zawodowy stało się kluczowym wyzwaniem dla pracowników i pracodawców. W obliczu rosnących wymagań podnoszenie kwalifikacji jest odpowiedzią na zmieniające się potrzeby, ponadto zwiększa konkurencyjność oraz buduje satysfakcję i zaangażowanie wśród pracowników. Wiele firm wprowadza zatem rozwiązania, które promują i wspierają podnoszenie kwalifikacji. Jakie zatem prawa i obowiązki przysługują obu stronom?
Pracownicy coraz częściej liczą na nowoczesne, spersonalizowane rozwiązania, które wspierają ich rozwój oraz zdrowie fizyczne i psychiczne. Jakie benefity kształtują dzisiaj rynek świadczeń pozapłacowych i zaspokajają rosnące potrzeby pracowników?
Kiedyś praca zdalna była benefitem, dziś coraz częściej jest standardem. Jakie teraz oczekiwania mają pracownicy w zakresie benefitów pozapłacowych? Co może oferować pracodawca?
Pracodawcy mają bardzo prosty i skuteczny sposób na utrzymanie pracowników w warunkach trudnego rynku pracy. To umożliwienie im rozwoju zawodowego. Inwestycja w szkolenia jest bardziej opłacalna niż kosztowne rekrutacje niezbędne do bieżącego uzupełninia ubytków w załodze.
Szczególnie we znaki młodym pracownikom daje się jednak zmęczenie psychiczne. Głównie wskutek monotonii w pracy, powtarzalności oraz zbyt dużej ilości zadań i obowiązków oraz nadmiernego stresu. Na rynku pracy to coraz większy problem.
1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.
Świadczenie interwencyjne: dla kogo, warunki, gdzie złożyć wniosek? Czym jest świadczenie interwencyjne? Komu przysługuje? Jakie warunki należy spełniać by je otrzymać? Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku?
Ponad 20 lat definicja mobbingu była taka sama. Czas na zmiany? W resorcie pracy przygotowywana jest ustawa, która definicję mobbingu będzie precyzować, dzięki której ta definicja będzie bardziej jasna - poinformowała w sobotę na współKongresie Kultury ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Ustawa ma być gotowa w ciągu miesiąca.
W kodeksie pracy stworzono całą grupę przepisów dotyczących osób, którym do osiągnięcia ustawowego wieku emerytalnego brakuje nie więcej ni cztery lata. Na czym polega ta ochrona i czy dotyczy tylko zatrudnionych na etacie.
7 listopada o godzinie 12.00 debatą Skuteczna inwestycja w zdrowie psychiczne pracowników – komu się opłaca i dlaczego? Rozpoczynamy kampanię #jesieńzGŁOWĄ.
Od 8 tygodni do nawet 15 tygodni będą mogli wydłużyć urlop rodzice dzieci urodzonych przedwcześnie lub takich, które wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. 29 października 2024 r. rząd podjął decyzję o wprowadzeniu uzupełniającego urlopu macierzyńskiego.
Tak wynika z badań społeczno-rynkowych zrealizowanych przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego, organizatora Konkursu „Teraz Polska” na przełomie września i października 2024 r.
Nie wszyscy pracownicy mają świadomość tego, że przysługujący im od pracodawcy zwrot kosztów okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok, to prawo zagwarantowane przez ustawodawcę, a nie dodatkowy benefit pracowniczy, oferowany tylko przez niektórych pracodawców. Co więcej – częstotliwość takich refundacji, nie powinna być w żaden sposób limitowana przez pracodawcę, a powinna zależeć wyłącznie od indywidualnych potrzeb pracownika i wskazań lekarza. A jak jest z kwotą, na której zwrot może liczyć pracownik? Tutaj sytuacja nieco się komplikuje.
Jaki jest wymiar urlopu wypoczynkowego i od czego zależy? Jak powinien być udzielany urlop wypoczynkowy? Co to jest urlop proporcjonalny? Jakie są prawa i obowiązki pracodawcy a jakie pracownika? Wyjaśnia specjalistka ds. kadr i płac.
W pierwszym półroczu 2024 r. dekarbonizacja i ochrona środowiska miały rosnące znaczenie w działalności przedsiębiorstw – to wniosek z drugiego odczytu Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki. Drugi odczyt wskaźnika wskazuje wartość 61 pkt., gdzie 50 pkt. to wynik neutralny, powyżej 50 - pozytywny, a poniżej 50 - negatywny – i w stosunku do pierwszego odczytu za rok 2023 nie uległ on zmianie. W drugiej odsłonie Indeksu wzięto pod uwagę odpowiedzi udzielone przez 111 polskich przedsiębiorstw.
Skuteczna strategia benefitowa opiera się na zrozumieniu potrzeb pracowników i dostosowaniu oferty do ich oczekiwań. Karty sportowe, takie jak FitProfit i FitSport, są doskonałym narzędziem motywacyjnym, które oferuje szeroki dostęp do różnorodnych obiektów sportowo-rekreacyjnych. Pracownicy, którzy mają możliwość korzystania z takich kart, mogą wybierać formy aktywności najlepiej dopasowane do swoich preferencji. Dzięki temu regularna aktywność fizyczna staje się dla nich przyjemnością, a nie obowiązkiem, co z kolei przekłada się na ich lepsze zdrowie i samopoczucie.
Niestety w ten sposób zarobkować można tylko w ograniczonym zakresie. Przychód z Takiej działalności jest limitowany przez przepisy i aktualnie nie może w skali miesiąca przekraczać 75 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę.
1 300 euro na magazynie i 1 100 euro na produkcji w Polsce. Jesteśmy liderem wynagrodzeń w Europie Środkowo-Wschodniej. Do tego relatywnie wysoka znajomość języka angielskiego. Dla kandydatów do pracy z zagranicy polski rynek pracy jest najbardziej konkurencyjny w regionie.
Sztuczna inteligencja automatyzuje procesy, odciąża z rutynowych obowiązków i pomaga w kreatywnych zadaniach. Pracownicy uwolnieni z potrzeby wykonywania czasochłonnych, nudnych i powtarzalnych czynności mają więcej czasu na myślenie koncepcyjne i kreację.
Sądy wskazują, że zapewnienie darmowego zakwaterowania pracownikowi nie jest przychodem z nieodpłatnych świadczeń i w związku z tym nie podlega PIT. I to niezależnie od tego czy pracodawca zapewnia zakwaterowanie za granicą czy w Polsce. Mimo to fiskus konsekwentnie wydaje negatywne interpretacje podatkowe w tej sprawie.
Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.
W wyniku wrześniowej powodzi stanem klęski żywiołowej zostało objętych 749 miejscowości i 2 mln 390 tys. osób. Realnie powódź dotknęła 57 tys. osób, które nadal usuwają jej skutki ze swoich domów czy miejscowości. Warto wiedzieć, jak w tym zakresie wspiera powodzian ustawa, określająca prawa pracownika i obowiązki pracodawcy w momencie wystąpienia klęski powodzi.
Dane z PARP nie pozostawiają złudzeń – zapotrzebowanie na specjalistów ds. rachunkowości rośnie w zastraszającym tempie. Wzrost liczby ofert pracy w tej branży o ponad 43% rok do roku to sygnał, że na rynku dzieje się coś niezwykłego. Jednym z głównych czynników napędzających ten trend jest rosnąca popularność outsourcingu księgowości. Coraz więcej firm, zarówno dużych korporacji, jak i małych, jednoosobowych działalności, decyduje się powierzyć prowadzenie księgowości specjalistom. Czy zawsze to niezbędny krok?
Wszyscy wiemy, że pracownik pracujący przy komputerze ma prawo do refundacji kosztów zakupu okularów. Płaci pracodawca. Przepisy nie określą jednak, ile wynosi ta refundacja. Pojawił się pomysł dookreślenia tego. Proponowany limit kwotowy dla refundacji, to: "50% kosztów zakupu okularów korekcyjnych lub przynajmniej 500 złotych".
Mowa o jednorazowym dodatku do wynagrodzenia w wysokości 2 tys. zł dla pracowników socjalnych, którzy przeprowadzają rodzinne wywiady środowiskowe na terenach dotkniętych powodzią we wrześniu 2024 r. Specustawa powodziowa wprowadzająca powyższy dodatek, weszła w życie w minioną sobotę (tj. 5 października br.).
Gdzie można dużo zarobić i brakuje tam pracowników? Pracodawcy są gotowi zatrudnić pracowników z podobnych branż i ich przeszkolić. Ekspertów z tej dziedziny jest bowiem mało, nie szukają pracy albo mają bardzo wysokie wymagania finansowe.
REKLAMA