REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Wprowadzenie do Kodeksu Pracy nowego artykułu 148(1), który reguluje kwestię zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych, stanowi istotną zmianę dla pracowników w Polsce. Ten artykuł daje pracownikom prawo do zwolnienia od pracy w przypadku nagłych zdarzeń rodzinnych, takich jak choroba lub wypadek, wymagających ich natychmiastowej obecności. W tym artykule omówimy, jak pracownicy mogą korzystać z tego nowego przepisu.
Firmy coraz mocniej odczuwają wzrost cen energii, a nieprawidłowe użytkowanie urządzeń czy nieefektywne ogrzewanie pomieszczeń może przyczynić się do jeszcze większych kosztów. Jak ograniczyć straty energii w firmie?
Branża pogrzebowa w Polsce jest rozdrobniona. Czy, wzorem zachodnich krajów, tę gałąź rynu czeka konsolidacja? Głównym problemem sektora jest brak odpowiednich przepisów.
Cyberataki i wyłudzanie danych to problem, z którym borykają się zarówno firmy jak i instytucje publiczne. Aż 33% Polaków doświadczyło próby wyłudzenia danych a ponad 12% padło ich ofiarą. Eksperci są zgodni, bezpieczeństwo danych to rzecz, na której nie warto oszczędzać.
REKLAMA
W III kwartale 2023 r. odnotowano 87 upadłości podmiotów gospodarczych, tj. o 26,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku - podał Główny Urząd Statystyczny. Liczba rejestracji firm w III kw. wyniosła z kolei 86.179, co oznacza spadek o 8,3 proc. rdr.
Od 1 lipca 2023 r. biegnie termin 180 dni na wykonanie zawieszonych w okresie pandemii badań lekarskich i szkoleń BHP. Ostatni termin na ich wykonanie, to 28 grudnia 2023 r.
Dzień wolny za 11 listopada. Chociaż tegoroczny Dzień Niepodległości wypada w sobotę, to pracownicy nie stracą prawa do wypoczynku z tego tytułu. Według obowiązujących przepisów pracodawca musi udzielić dnia wolnego od pracy w innym terminie dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i pracujących 5 dni w tygodniu.
Osoby po 50. roku życia zakładają rocznie 35 tys. jednoosobowych działalności gospodarczych - wynika z opublikowanego w środę raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. W Polsce ok. 23 proc. aktywnych zawodowo osób po 50. prowadzi działalność gospodarczą, a średnia UE to 18 proc.
REKLAMA
Najgorętszy okres w sprzedaży już za chwilę. 24 listopada będzie Black Friday, a po nim jeszcze co najmniej miesiąc zakupowego szaleństwa. Jak wykorzystać potencjał kart podarunkowych w tym czasie?
Do świąt jeszcze trochę czasu, bożonarodzeniowe dekoracje już zawitały do sklepów. To też dobry moment na przygotowanie dla kontrahentów świątecznych kartek czy upominków, tak, aby zdążyły dotrzeć na czas.
Dostosowywanie się do nowych unijnych regulacji to jedna z bolączek polskich firm. Sen z powiek przedsiębiorcom spędzają przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa oraz prywatności danych.
Zanim biegły rewident przystąpi do badania sprawozdania finansowego, jednostka powinna odpowiednio się do tego przygotować. Poniżej przedstawione są kroki, które należy podjąć przed rozpoczęciem procesu rewizji.
Do uzyskania tych informacji służy wniosek US-7.
Czy pracodawcy będą mieli obowiązek zapewnić pracownikom podnóżek? Nowe przepisy już od 17 listopada 2023 r.
Które podmioty gospodarcze są zobowiązane do sporządzania sprawozdań finansowych? Czy forma prowadzenia działalności gospodarczej ma wpływ na ten obowiązek, czy liczą się tutaj inne kryteria?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) wyjaśniła, że przekazywanie pracownikom plecaków z logo firmy nie jest nieodpłatnym świadczeniem podlegającym opodatkowaniu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT).
Obraźliwe posty, fałszywe recenzje czy negatywne opinie. Przedsiębiorcy coraz częściej są ofiarami hejtu w sieci ze strony konkurencji, która zatrudnia tzw. farmy trolli do pisania nienawistnych komentarzy. Skala jest coraz większa.
Przekazaliśmy plecak z logo pracodawcy pracownikowi. Rozpoznajemy PIT?
Wkrótce przedsiębiorcy staną przed obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). To rewolucyjna zmiana, która wpłynie na każdego, kto prowadzi firmę. Chociaż co do zasady – dostęp do aplikacji rządowej ma być bezpłatny – nie oznacza to, że wdrożenie KSeF nie będzie rodziło żadnych kosztów. Sprawdzamy, jakie wydatki czekają przedsiębiorców w związku z nowym systemem.
Agresywni, krytykujący i niesprawiedliwi szefowie powodują, że pracownicy są mniej wydajni, przy czym osoby, dla których priorytetem jest rozwój kariery, cierpią przez to bardziej niż pracownicy, dla których priorytetem jest bezpieczeństwo zatrudnienia - podają w badaniu naukowcy z Stevens Institute of Technology i University of Illinois w Chicago.
Pracownik pracujący na laptopie ma prawo zażądać od pracodawcy wyposażenia stanowiska pracy w monitor stacjonarny. Dzięki temu podepnie laptopa do monitora zwiększając komfort swojej pracy. Dotyczy to także stanowiska pracy w domu pracownika zdalnego. Takie jego doposażenie w praktyce pozwoliłoby pracownikowi tanio odkupić od pracodawcy monitor (po kilku latach użytkowania).
Reklama w telewizji wywołuje zbyt duże emocje? Reklama w internecie zamykana jest zanim jeszcze zdąży na dobre się rozpocząć? Wciąż poszukiwane są nowe sposoby na przyciągnięcie uwagi odbiorcy. A co jeśli użyć “chodzących billboardów”? Czy wkrótce będziemy zamiast ubrań nosić billboardy?
Wynagrodzenie pracowników parków narodowych - będą zmiany już od 2024 r. Projekt rozporządzenia określa wysokość wynagrodzenia i dodatków w zależności od zajmowanego stanowiska w Służbie Parku Narodowego. Projekt wskazuje również na nagrodę jubileuszową, odprawy i wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy.
Gigabajty na sekundę - tyle danych generują firmy każdego dnia. Czy są w stanie odpowiednio je wykorzystać? Analitycy i planiści starają się wspierać specjalnymi narzędziami. Jak efektywnie wykorzystać dane, aby firma zyskała na tym jak najwięcej?
CEO, PM, HRM - w korporacyjnych skrótach nazw stanowisk można naprawdę się pogubić. Bywa, że wiemy, co oznacza ten skrót po polsku, ale nie wiemy jak jest po angielsku. Jak rozwinąć skrót AD? Jakie są obowiązki na tym stanowisku? Sprawdzamy.
Według Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydatki związane z opłatą operatorską zostały uznane za koszty uzyskania przychodów, ponieważ przyczyniły się do poprawy atmosfery pracy i zwiększenia efektywności pracowników, co ma wpływ na osiągnięcie większych przychodów przez spółkę.
W ciągu ostatnich trzech lat o 20 proc. wzrosła liczba firm, które mają dług w ZUS. Co można zrobić, gdy pojawiają się kłopoty z płatnościami składek?
Choć automatyzacja działań oraz sztuczna inteligencja wykorzystywana jest już niemal w każdej branży, 52% pracowników w Polsce nie odczuwa zmian z tym związanych. Talenty, które zauważają wpływ AI na swoją pracę, w dużej mierze obserwują zmiany i biorą pod uwagę reskilling lub upskilling. Jak pokazuje najnowsze badanie Manpower, 43% polskich pracowników, pomimo trudnej do przewidzenia przyszłości, jest spokojnych o swoje stanowisko, a 16% nie czuje się w swoim miejscu pracy tak pewnie, jak dotychczas.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że archiwizowanie papierowych dokumentów księgowych wyłącznie w formie elektronicznej jest dopuszczalne, a odliczenie podatku VAT od zakupu, który jest udokumentowany jedynie zdigitalizowaną kopią, jest zgodne z przepisami prawa.
CEO, CFO, CFP, język korporacji obfituje anglojęzyczne nazwy stanowisk i enigmatyczne skróty od nich. Warto się zapoznać przynajmniej z tymi najczęściej spotykanymi, nigdy nie widomo, kiedy się przydadzą. Wyjaśniamy, kim jest PM.
Co czwarty przedsiębiorca planuje w przyszłym roku podwyżki. Niemal połowa pracowników może liczyć na wzrost wynagrodzenia na poziomie dzisiejszej inflacji. To wnioski z najnowszego „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service.
Czy Polacy chętnie używają anglicyzmów w pracy? Okazuje się, że tak. Nazwy stanowisk po angielsku nikogo już nie dziwią, czasem tylko trzeba się upewnić, czy jest mowa o tym samym. Sprawdzamy, co oznacza skrót CFP.
Praca w międzynarodowym środowisku nierozerwalnie łączy się z przyswojeniem pewnych obcobrzmiących nazw czy niejasnych skrótów. Tym trudniej, jeśli jeden skrót ma więcej niż jedno znaczenie. Kim jest zatem CAO?
Biznesowa komunikacja obfituje w angielskie nazwy stanowisk. Czy wszystkie są jednak zrozumiałe dla wszystkich? Sprawdzamy, co oznacza enigmatyczny skrót CPA. Wcale nie taki oczywisty.
Anglicyzmy i skróty od nich w nazwach stanowisk weszły już na stałe do korporacyjnego języka. I chociaż używamy ich swobodnie, wciąż niekiedy mamy problem z ich odszyfrowaniem. Kim jest COO? Sprawdzamy!
Język korporacji to nie tylko skróty używane w mailach czy mowie potocznej, to także nazwy stanowisk w firmie, coraz częściej zresztą zastępujące polskie odpowiedniki. Wyjaśniamy, kim jest CFO.
Od anglicyzmów uciec coraz trudniej, zwłaszcza w wielkich korporacjach. Co oznaczają tajemnicze skróty w nazwach stanowisk? Wyjaśniamy! Na początek rozszyfrujemy skrót CEO.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że wydatki związane z zakwaterowaniem pracowników tymczasowych stanowią koszty uzyskania przychodów dla spółki, uwzględniając konieczność zapewnienia zakwaterowania w celu kontynuacji współpracy, osiągania przychodów oraz zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
Coraz częściej sięgamy po rzeczy „z drugiej ręki”. Czynimy to z różnych pobudek, ale najważniejszą z nich jest możliwość zaoszczędzenia pieniędzy. Optymalizacja budżetów w trudnych dla portfela czasach dotyczy jednak nie tylko osób fizycznych, ale też firm i wszelkiego rodzaju podmiotów publicznych. Świadczą o tym liczby – jak wynika z danych sieci sprzedaży aut używanych AAA Auto, już co piąty klient to podmiot korporacyjny i biznesowy. A skoro firmy coraz chętniej sięgają po używane auta, to dlaczego nie miałyby pomyśleć o używanym oprogramowaniu? To nie tylko w pełni legalne, ale i bardzo korzystne dla portfela, bo zakup używanej licencji pozwala wygenerować oszczędności na poziomie nawet 70 proc. w stosunku do kupna nowego software’u.
Blisko połowa pracowników w Polsce oraz nieco ponad 60 proc. przedstawicieli pracodawców wysoko ocenia swój wellbeing w pracy – wynika z raportu Koalicji Bezpieczni w Pracy „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2023. Dobrostan pracownika, czyli wellbeing w pracy”. Prawie wszyscy przebadani pracownicy są zdania, że to firma powinna dbać o wellbeing pracowników (95 proc.), przy czym jedynie 35 proc. deklaruje, że ma to miejsce w ich miejscu zatrudnienia.
Czy sąd pracy jest za darmo? Kto ponosi koszty sprawy w sądzie pracy? Jakie są koszty przegranej sprawy w sądzie pracy? Dotychczas w sprawach pracowniczych, gdzie WPS przekraczał 50 tys. zł pracownik miał obowiązek uiszczenia opłaty sądowej, która stanowiła opłatę stosunkową w wysokości 5% WPS, nie więcej niż 200 tys. zł i musiała być uiszczania od wszystkich pism podlegających opłacie (np. pozew, zażalenie, apelacja). Teraz już tak nie jest! Pracownicy skorzystają - mogą wnosić nawet milionowe powództwa, bez obawy ponoszenia opłaty na wstępie od pozwu. Czy sądy pracy będą "zapchane" nowymi sprawami? Zapewne tak, bo koszty ponoszone na wstępie sprawy, nie odstraszą już pracowników.
Informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa nie są dostępne powszechnie, a dla przedsiębiorcy ich wartość gospodarcza jest kluczowa. W zależności od charakteru relacji stron, odpowiedzialność za naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa może mieć inną postać.
Na czym polega wypowiedzenie zmieniające? Czy pracownik musi przyjąć wypowiedzenie zmieniające? Co jeśli pracownik nie przyjmie wypowiedzenia zmieniającego? Jaki jest okres wypowiedzenia zmieniającego? Czy powierzenie wykonywania innej pracy a wypowiedzenie zmieniające to to samo - to najczęstsze wątpliwości pracowników.
Pracownik złożył wniosek o okazjonalną pracę zdalną. Czy dla tego typu dokumentacji należy założyć odrębną teczkę niedołączaną do akt osobowych pracownika?
16 października został okrzyknięty jako „Boss Day” w Stanach Zjednoczonych już w 1962 roku. W Polsce Dzień Szefa jest jednym z tzw. świąt nietypowych, przy okazji których warto poruszyć temat roli liderów w firmach. Czym powinien charakteryzować się współczesny dobry manager? Czego oczekują od niego pracownicy?
W Warszawie poszukiwanych jest ponad 12 tysięcy pracowników – wynika z danych popularnego serwisu z ogłoszeniami . Najwięcej ofert jest dla pracowników średniego szczebla, czyli specjalistów oraz dla młodszych specjalistów. W jakich branżach można znaleźć pracę? Jakie metody wykorzystują firmy, by zachęcić do pracowania u siebie? Sprawdziliśmy.
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że dofinansowanie z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) do wycieczki integracyjno-wypoczynkowej nie stanowi przychodu pracownika w postaci nieodpłatnego świadczenia, które podlega opodatkowaniu.
Pracownik, który wziął udział w wycieczce integracyjno-wypoczynkowej, sfinansowanej częściowo ze środków ZFŚS, nie osiąga przychodu ze stosunku pracy. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Krajowa Informacja Skarbowa w swojej interpretacji wyjaśniła, że świadczenie w postaci Kart przedpłaconych mających postać kart debetowych [płatniczych] oraz Kart przedpłaconych mających postać kart zasilanych pieniądzem elektronicznym, stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dodatkowo, wartość świadczenia w postaci Kart przedpłaconych - przekazanych pracownikom - których źródłem finansowania będą środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych korzysta ze zwolnienia z podatku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości kwoty obowiązującego w roku podatkowym limitu.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) stwierdziła, że vouchery na pobyt w hotelu SPA, oferowane pracownikom jako nagrody jubileuszowe, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie stanowią dodatkowej formy gratyfikacji za pracę i nie przynoszą pracownikom bezpośredniej korzyści majątkowej.
REKLAMA