REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawo administracyjne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odpowiedzialność majątkowa urzędników

Obowiązuje ustawa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych uchwalona 20 stycznia 2011 roku. Nowe prawo normuje odpowiedzialność funkcjonariuszy wobec Skarbu Państwa, jednostek samorządu i innych podmiotów odpowiedzialnych za szkodę powstałą przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa.

Brak stanowiska innego organu

Art. 106 § 1 k.p.a. stanowi, że jeżeli przepis prawa uzależnia wydanie decyzji od zajęcia stanowiska przez inny organ (wyrażenie opinii lub zgody albo wyrażenia stanowiska w innej formie), decyzję wydaje się po zajęciu stanowiska przez ten organ.

Odpowiedzialność majątkowa urzędników - ustawa opublikowana

W dniu 20 stycznia 2010 roku uchwalono ustawę o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych. Ustawa normuje odpowiedzialność funkcjonariuszy wobec Skarbu Państwa, jednostek samorządu i innych podmiotów odpowiedzialnych za szkodę powstałą przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa.

Zasada trwałości decyzji administracyjnej

Wydanie przez organ administracji publicznej decyzji ostatecznej powoduje, że nie jest możliwe złożenie od niej odwołania w administracyjnym toku instancji.

REKLAMA

Udział strony w postępowaniu po zakończeniu etapu wyjaśniającego

Prawidłowo realizowane przez organy jednostek samorządu terytorialnego postępowanie administracyjne wymaga nie tylko powiadomienia o wszczęciu postępowania, ale także informowania o jego przebiegu na każdym etapie. Za wykonanie tych uprawnień odpowiedzialny jest organ prowadzący postępowanie.

Zastępstwo prawne starostwa

Zawarto umowę cywilnoprawną z kancelarią prawną w celu obsługi starostwa. W umowie jest zapis, że koszty zastępstwa poza wynagrodzeniem należą się obsługującej nas kancelarii. Po uregulowaniu należności przez dłużnika koszty zastępstwa procesowego księgowane są w budżecie i wprowadzane po stronie wydatków w planie budżetu w celu wypłacenia kancelarii. Czy istnieje możliwość wypłacania kosztów zastępstwa procesowego, pomijając budżet przez rachunek depozytowy?

Koniec terminu procesowego a wolna sobota

Urzędy obsługujące organy administracji publicznej są co do zasady nieczynne w soboty. Czy jeżeli dla dokonania czynności procesowej przewidziany jest termin kończący się w sobotę, strona postępowania administracyjnego może wykonać tę czynność w poniedziałek? 

Różnice skutków prawnych doręczenia i ogłoszenia decyzji

Zniszczenie przez kogokolwiek, nie wyłączając urzędnika, decyzji niedoręczonej (nieogłoszonej) może być potraktowane jako czyn zagrożony karą zgodnie z art. 276 Kodeksu karnego.

REKLAMA

Obowiązek meldunkowy - stan prawny i nadchodzące zmiany

Obywatel polski nie będzie musiał informować urzędów administracji o każdorazowym, nawet okazjonalnym wyjeździe poza miejsce zamieszkania, rejestr PESEL stanie się zbiorem danych wyjściowych dla innych centralnych rejestrów państwowych - to niektóre skutki zbliżających się zmian w regulacji prawnej obowiązku meldunkowego.

Zażalenie na bezczynność organu

Czytelnik czeka na decyzję w sprawie warunków zabudowy. Wniosek złożył w styczniu 2009 r., w lutym poinformowano go, że decyzja zostanie wydana prawdopodobnie w kwietniu. Nie ma jej do tej pory.

Błędy w decyzji administracyjnej

W decyzji administracyjnej popełniliśmy drobną omyłkę, błąd pisarski, błędnie pouczyliśmy stronę o prawie odwołania, wskazując niewłaściwy organ. Co zrobić w tej sytuacji? Czy można wydać we wszystkich tych sprawach postanowienie o sprostowaniu błędu pisarskiego?

Prokurator jako podmiot na prawach strony

Po pierwsze w postępowaniach administracyjnych zdecydowanie za mało jest prokuratorów występujących  jako podmioty na prawach strony. Po drugie zbyt rzadko prokurator jest utożsamiany z płaszczyzną prawa administracyjnego.

Zachowanie terminu przez stronę - stan prawny i potrzeba zmian

Terminy odgrywają w postępowaniu administracyjnym rolę gwarancyjną wobec strony. Czynność dokonana przez stronę (lub inne podmioty) w ustawowym terminie powinna wywoływać określone przez prawo skutki. Jednocześnie jednak niezachowanie terminu łączyć się może z różnymi konsekwencjami dla strony postępowania (lub innego podmiotu), w zależności od rodzaju tego terminu.

Zażalenie na bezczynność organu

Czytelnik czeka na decyzję w sprawie warunków zabudowy. Wniosek złożył w styczniu 2009 r., w lutym poinformowano go, że decyzja zostanie wydana prawdopodobnie w kwietniu. Nie ma jej do tej pory.

Pełnomocnik w postępowaniu administracyjnym

Prawem strony jest działanie za pośrednictwem pełnomocnika. Jednakże istnienia pełnomocnictwa nie można domniemywać. To na stronie lub pełnomocniku ciąży obowiązek dołączenia do postępowania administracyjnego w konkretnej sprawie dokumentu pełnomocnictwa.

Podstawy, tryby i formy wznowienia postępowania administracyjnego

Instytucja wznowienia postępowania administracyjnego uregulowana przez Kodeks postępowania administracyjnego, stanowi nadzwyczajną drogę usuwania decyzji prawnie wadliwych z obrotu prawnego.  W praktyce jest ona bardzo często stosowana.

Oznaczenie organu w decyzji administracyjnej

Zgodnie z dyspozycją art. 107 par. 1 kpa decyzja administracyjna powinna zawierać m.in. oznaczenie organu administracji publicznej, który ją wydał. Oznaczenie organu ma doniosłe znaczenie dla oceny, czy decyzję wydał właściwy organ administracji publicznej.

Osoba nieobecna jako strona w postępowaniu

Organy administracji publicznej po wszczęciu postępowania niejednokrotnie borykają się z problemem nieobecności strony. Oto jakie regulacje prawne sprzyjają skutecznemu prowadzeniu postępowania pomimo tego, iż stroną jest osoba której miejsce pobytu jest nieznane. 

Pełnomocnictwo - uwagi ogólne, wzory

Czynności prawne mogą być dokonywane bezpośrednio przez zainteresowaną osobę, lecz niekoniecznie osobiście. Mocodawca jest wówczas reprezentowany przez pełnomocnika, który wykonuje za niego te czynności w granicach określonych w pełnomocnictwie

Urzędnik nie musi udostępniać dokumentu roboczego

Ustawodawca stworzył podmiotom zobligowanym do udostępnienia informacji publicznej możliwość zachowania w tajemnicy tzw. dokumentów roboczych. Informacja dotycząca protokołu kontroli wewnętrznej nie stanowi danych publicznych, bo nie jest dokumentem urzędowym.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa i prokury

Na podstawie ustawy o opłacie skarbowej, opłacie tej podlega „złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury”. Czy wobec takiego unormowania należy rozumieć, że ustne udzielenie pełnomocnictwa do protokołu nie rodzi obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej?

Terminy załatwiania spraw administracyjnych

Terminy w postępowaniu administracyjnym są ważne zarówno dla obywatela zainteresowanego załatwieniem jego indywidualnej sprawy, jak i dla urzędnika, który ma ją załatwić.

Grzywna za niewydanie pozwolenia w terminie

Zastosowanie art. 35 ust. 6 prawa budowlanego i wymierzenie na tej podstawie grzywny powinno mieć wówczas zastosowanie, gdy organ właściwy do wydania pozwolenia na budowę dysponuje kompletnym wnioskiem o pozwolenie na budowę, a mimo to pozostaje w bezczynności.

Kto reprezentuje gminne osoby prawne w postępowaniu przed sądem cywilnym

Czy reprezentacja gminnej osoby prawnej zależy od formy prawnej? Czy wójt ma prawo do reprezentacji spółki komunalnej w sądzie?

Odwołania, skargi, petycje

Każdy ma prawo odwołania się od decyzji wydanej przez urząd w I instancji, chyba że ustawa w konkretnym przypadku wyłącza możliwość zakwestionowania danej decyzji.

Rozpatrywanie skarg i wniosków w postępowaniu administracyjnym

Do zadań administracji należy nie tylko załatwianie indywidualnych spraw obywateli, ale także załatwianie skarg i wniosków przez nich złożonych.

Jakie są zasady udostępniania informacji publicznej

O działalności organów administracji obywatel ma prawo się dowiedzieć, np. obserwując posiedzenia organów kolegialnych władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów. Prawo dostępu do informacji publicznej to również dostęp do materiałów, w tym audiowizualnych i teleinformatycznych, dokumentujących posiedzenia tych organów.

Jakie obowiązki spoczywają na organie administracji, gdy niezałatwi sprawy w terminie

Ile czasu ma organ administracji na załatwienie sprawy? W jakich przypadkach mogą być zmienione terminy załatwienia sprawy, o których mowa w kodeksie postępowania administracyjnego? Czy zawiadomienie strony o zwłoce w załatwieniu sprawy ma charakter czynności procesowej?

Jakie są zasady udostępniania akt w sprawie administracyjnej

Jakie uprawnienia ma strona postępowania administracyjnego w zakresie dostępu do akt sprawy? Na jakiej podstawie urząd może odmówić dostępu do określonych akt?

Jakie zasady obowiązują przy doręczaniu pism urzędowych

Jakie konsekwencje ma terminowe przesłanie pism w postępowaniu administracyjnym? Jaki może być i kto określa sposób doręczania pisma przez organy administracji? Jakie są zasady postępowanie w przypadku nieodebrania pisma?

Podstawy wydania zarządzeń zastępczych przez wojewodów

Nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego sprawuje prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w sprawach dotyczących finansów regionalna izba obrachunkowa. W ramach swoich kompetencji wojewoda może kwestionować akt samorządu. Najczęściej przez tzw. zarządzenia zastępcze.

Zasady dochodzenia należności w trybie administracyjnym

Dochodzenie należności w trybie egzekucji administracyjnej jest możliwe, jeżeli wynikają one z decyzji, postanowień lub orzeczeń bądź - w przypadku organów administracji publicznej - bezpośrednio z przepisów prawa. Tylko niektóre jednostki samorządu terytorialnego mogą samodzielnie prowadzić egzekucję. W stosunku do pozostałych organem egzekucyjnym jest właściwy miejscowo naczelnik urzędu skarbowego.

Instrumenty antykorupcyjne w administracji

Urząd musi ciągle doskonalić swój system antykorupcyjnySprawne funkcjonowanie Systemu Zapobiegania Zagrożeniom Korupcyjnym jest możliwe wówczas, gdy instytucja działa zgodne z filozofią ciągłego doskonalenia. Występowanie pomyłek jest bowiem nieuchronne. Natomiast błędem jest niewyciąganie wniosków ze złego postępowania.

REKLAMA