REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość, Faktura VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Obowiązkowe elementy faktury VAT

Obowiązkowe elementy faktury VAT znajdują się w rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Jakie elementy musi zawierać faktura VAT?

Nowe terminy wystawiania faktur od 2013 roku

1 stycznia 2013 r. zmianie uległy przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur. Wprowadzone zmiany dotyczą głównie wyglądu faktury. Warto jednak zauważyć, że ustawodawca przewidział trzy nowe regulacje odnoszące się do terminów wystawiania faktur.

Regulamin wystawiania faktur - czy jest konieczny

Nowe, obowiązujące od 2013 roku przepisy dot. VAT pozwalają na interpretację, że podatnicy powinni określić zasady i wdrożyć regulamin, na podstawie których wystawia faktury. Okazuje się, że nie jest to obowiązkowe.

Błędy na fakturze - termin płatności i wyrażona słownie kwota należności

Co zrobić w sytuacji, gdy moja faktura sprzedażowa ma nieprawidłowo określony termin płatności? Handlowiec wystawił fakturę z terminem płatności 14 dni, natomiast pieniądze od klienta już dotarły i faktura powinna mieć adnotację „zapłacona”. Czy trzeba korygować taką pomyłkę?

REKLAMA

Jak zaklasyfikować zdarzenia po dacie bilansu

W każdym przedsiębiorstwie po dniu bilansowym mają miejsce zdarzenia, które mimo że wystąpiły w kolejnym roku obrotowym, mogą mieć wpływ na informacje prezentowane w sprawozdaniu finansowym jednostki za rok, który już się zakończył. Podstawowym problemem w takiej sytuacji jest poprawne zaklasyfikowanie zaistniałych zdarzeń oraz określenie ich wpływu na dane zawarte w sporządzonym sprawozdaniu finansowym.

Zmiany w rozporządzeniu dotyczącym klasyfikacji budżetowej

Opublikowano kolejną zmianę do szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowelizacja obowiązuje, z niewielkimi wyjątkami, z mocą wsteczną od 1 stycznia 2013 r.

Jak długo przechowywać księgi rachunkowe

Czy możemy zniszczyć księgi rachunkowe za rok 2007? Jak zorganizować zniszczenie dokumentów?

Zapraszamy na konferencję "Rachunkowość i Podatki 2013"

Zapraszamy głównych księgowych, dyrektorów finansowych, właścicieli firm, dyrektorów zarządzających, biura rachunkowe na konferencję "Rachunkowość i Podatki 2013".

REKLAMA

Jakie konto dla dwuletniej firmy?

Każdy przedsiębiorca działa w innej branży. Każdy też ma inne potrzeby. Łączy ich jedno – konieczność dokonywania rozliczeń, czy to z kontrahentami biznesowymi, czy z urzędami. Niezbędne jest do tego konto bankowe. TotalMoney.pl postanowił sprawdzić, które z nich będzie najkorzystniejsze dla firmy, która na rynku działa już od dwóch lat.

Gdzie w bilansie wykazać nadpłacone zobowiązanie

Gdzie w bilansie wykazać nadpłatę wynikającą z podwójnej zapłaty tej samej faktury? Z ksiąg rachunkowych na dzień bilansowy wynika, że nasz kontrahent pomylił się i dwukrotnie zapłacił za wystawioną przez nas fakturę z tytułu dostaw materiałów. Czy prawidłowe będzie wykazanie tej kwoty w poz. B.III.2d, tj. jako zobowiązania z tytułu dostaw i usług o okresie wymagalności do 12 miesięcy?

Jak w sprawozdaniu wykazać zwrócone wadium

Spółka nie wygrała przetargu, po czym otrzymała zwrot wpłaconego wadium. Jak zatem w sprawozdaniu finansowym wykazać wpłacone i zwrócone na początku kolejnego roku obrotowego wadium?

Fakturowanie 2013 – odpowiedzi Ministerstwa Finansów

Eksperci Ministerstwa Finansów udzielili odpowiedzi na najczęściej pojawiające się w 2013 roku pytania dotyczące faktur i fakturowania.

Odliczanie VAT przy WNT po 1 kwietnia 2013 r.

Od 1 kwietnia 2013 r. zmienione zostaną zasady odliczania lub zwrotu VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Podatek naliczony w deklaracjach VAT składanych w 2013 roku

Faktem jest, że większość podatników nawet nie zauważyło „reformy fakturowej” obowiązującej od dnia 1 stycznia 2013 r. i w dalszym ciągu wystawia faktury VAT z tytułu czynności, które wykonano już po tej dacie.

Data wykonania usługi na fakturze VAT w 2013 roku

Co należy rozumieć przez pojęcie „data wykonania usługi”, którą trzeba teraz zamieszczać na fakturze? Jaka jest to zmiana w stosunku do podawanej do tej pory daty sprzedaży?

Kiedy odliczyć VAT z duplikatu faktury i czy musi być on podpisany przez wystawcę

Otrzymaliśmy duplikat faktury VAT wystawiony 4 lutego 2013 r. Dotyczy dostawy towarów z 18 grudnia 2012 r. Kiedy możemyodliczyć VAT z tej faktury? Czy duplikat powinien zostać podpisany przez jego wystawcę?

Radio INFOR.PL

Ruszyło Radio INFOR.PL (www.radio.infor.pl) i INFOR FK Platforma Księgowych (www.inforfk.pl) – początek cyfrowej rewolucji na rynku płatnych treści dla specjalistów.

Co zrobić z kilkugroszowymi zobowiązaniami na dzień bilansowy

Na koniec roku obrotowego na jednym z kont rozrachunków z kontrahentami figuruje saldo 5 groszy (nasze zobowiązanie wobec kontrahenta wynikające z pomyłki w przelewie gotówki w związku z opłaceniem faktury za zakupione materiały). Czy powinniśmy przeksięgować takie saldo w pozostałe przychody operacyjne, czy czekać aż zobowiązanie się przedawni i dopiero wtedy je przeksięgować?

Niezapłacone faktury a obowiązek dokonywania korekty

Z początkiem 2013 r. weszły w życie regulacje, które mogą stanowić swoiste wybawienie dla przedsiębiorców, zmagających się z problemem nieterminowo regulowanych faktur. Niezapłacone faktury oznaczają bowiem obowiązek dokonywania korekty kosztów.

W 2013 r. łatwiej wysyłać faktury drogą elektroniczną

Od początku 2013 r. zmieniły się przepisy dotyczące sposobu wystawiania faktur. Większość zmian to uproszczenia, polegające na likwidacji niektórych obowiązków i zmniejszeniu kłopotliwych formalności. Do ułatwień należy zaliczyć również nowe przepisy dotyczące faktur elektronicznych, którymi obrót jest obecnie łatwiejszy.

Coraz więcej fikcyjnych faktur

Urzędy kontroli skarbowej w 2012 r. wykryły rekordową liczbę fikcyjnych faktur. Chodzi o prawie 152 tysięcy dokumentów. To o 27 procent więcej niż w 2011 roku.

Nowe obowiązki sprawozdawcze spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych

Zaczęły obowiązywać nowe obowiązki sprawozdawcze dotyczące sprawozdawczości spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych oraz Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej.

Od czego zależy wysokość raty amortyzacji

W momencie gdy wartość początkowa środka trwałego, która ma wpływ na wysokość kosztów podatkowych, będzie niewspółmiernie wysoka, podatnik niezasłużenie pomniejszy podatek poprzez zawyżone odpisy amortyzacyjne. W takiej sytuacji może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej skarbowej.

Zgoda na e-faktury w dowolnej formie

Wystawienie i przesłanie klientowi e-faktury jest możliwe jeżeli odbiorca wyrazi wcześniej zgodę na otrzymywanie faktur w tej formie. Od 2013 roku przepisy nie określają zasad ani form wyrażenia takiej zgody.

Jak ująć w księgach rachunkowych rezerwy na świadczenia pracownicze

Sprawdź, jak należy prawidłowo ustalić i jak ująć w księgach rachunkowych rezerwy na przyszłe świadczenia na rzecz pracowników.

Jak zmieniły się zasady publikacji sprawozdań finansowych

Z początkiem roku 2013 zniesiony został wymóg publikacji rocznych sprawozdań finansowych w „Monitorze Polskim B”.

Nazwa nabywcy oraz sprzedawcy na fakturze od 2013 roku

Od 1 stycznia 2013 r. na fakturach sprzedaży sprzedawca ma obowiązek podawać nazwę (swoją oraz kontrahenta), którą posługuje się (sprzedawca oraz kontrahent) oficjalnie w różnego typu drukach rejestracyjnych (KRS, NIP-1/NIP-2). Jednocześnie dopuszczalne jest stosowanie oznaczenia sp. z o.o./S.A. (oraz pozostałych oznaczeń związanych z np. spółką jawną, partnerską itp.).

Co decyduje o momencie powstania kosztów

Od pewnego czasu między organami podatkowymi a podatnikami trwają spory dotyczące momentu powstania kosztów podatkowych. W szczególności chodzi o koszty pośrednie, do których są zaliczane takie wydatki jak remonty i nabycie części zamiennych. Czy zapis w księgach rachunkowych decyduje o momencie powstania kosztów podatkowych?

Jak dokonać ewidencji odszkodowania od ubezpieczyciela

Jak zaewidencjonować wpływ w 2012 r. odszkodowania od ubezpieczyciela za uszkodzenie słupa oświetleniowego na skutek dewastacji, które wpłynęło na konto wydzielonego rachunku dochodów szkoły? W uchwale znajduje się zapis o możliwości przyjęcia odszkodowania. Czy należy użyć zapisu: Wn 132 i Ma 770 czy Wn 132 i Ma 760? Są różne interpretacje w tym zakresie.

Odliczenie VAT naliczonego z faktury wystawionej z błędem

Czynny podatnik VAT rozpoczął w 2012 r. budowę budynku mieszkalno-usługowego. W budynku tym część mieszkalna stanowi ponad 50% całkowitej powierzchni użytkowej budynku. Resztę powierzchni zajmuje część usługowa. Wykonawca budynku wystawił za usługę wykonania stanu surowego fakturę VAT, w której do całej należności zastosował 23% stawkę VAT. Naszym zdaniem wykonawca błędnie wystawił fakturę, ponieważ do usług dotyczących części mieszkalnej powinien zastosować stawkę 8%. Wykonawca nie chce jednak wystawić korekty do faktury. Czy podatnik może odliczyć VAT naliczony z tak wystawionej faktury?

Limity podatkowe 2013

Przedsiębiorcy, którzy przekroczyli w 2012 roku określone limity obrotów utracili możliwość korzystania w 2013 roku z niektórych ułatwień podatkowych. Te limity są sporo niższe niż rok wcześniej. Chodzi tu o małych podatników, ryczałtowców i stosujących księgę przychodów i rozchodów.

Jak wykazać w księgach nabywanie rzeczowych aktywów trwałych w drodze wymiany

Rzeczowe składniki majątku trwałego, podobnie jak towary i usługi, mogą być przedmiotem wymiany pomiędzy przedsiębiorcami. Ustawa o rachunkowości nie zawiera szczegółowych uregulowań w zakresie wyceny środków trwałych nabytych w drodze wymiany, dlatego można kierować się zapisami MSR 16 Rzeczowe aktywa trwałe.

VAT 2013. Zmiany VAT dotyczące fakturowania

Z początkiem 2013 r. weszło w życie szereg istotnych zmian w zakresie wystawiania faktur VAT i rozliczania podatku VAT. Co o zmianach w fakturowaniu powinni wiedzieć przedsiębiorcy?

Remont czy ulepszenie środka trwałego

Z problemem rozróżnienia remontu i ulepszenia spotyka się wielu księgowych. Rozróżnienie tych pojęć ma szczególne znaczenie w celu nie tylko prawidłowego ujęcia nakładów w księgach rachunkowych, ale także traktowania ich pod względem podatkowym.

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Coraz więcej firm decyduje się na korzystanie z usług biura księgowego, stąd coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące współpracy biegłego rewidenta z zewnętrznym księgowym. Odpowiada na nie ekspert – Agnieszka Koperska, menedżer w Baker Tilly Poland.

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W zakresie wystawiania faktur VAT czeka podatników w 2013 roku sporo nowości. Przedstawiamy wyjaśnienia ekspertów Ministerstwa Finansów w tej kwestii.

VAT 2013 - zmiany przepisów w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

Zakończył się proces legislacyjny dotyczący zmian przepisów dotyczących podatku od towarów i usług na 2013 rok. Niektóre zmiany wejdą w życie od 1 stycznia, inne od 1 kwietnia 2013 r., a jeszcze inne dopiero od początku 2014 roku. Ministerstwo Finansów przygotowało obszerne, kompleksowe wyjaśnienia odnośnie najważniejszych zmian w VAT wchodzących w życie od początku 2013 roku. Prezentujemy obszerne fragmenty tych wyjaśnień. Zmiany dotyczą m.in. fakturowania, przeliczania kwot w walutach obcych na złote, transakcji transgranicznych, ulgi na złe długi, metody kasowej, kredytu "pod zwrot VAT".

Badanie sprawozdania finansowego - ostatni moment na podjęcie decyzji

O tym kiedy badanie sprawozdania finansowego jest konieczne oraz jak powinno ono przebiegać opowiada ekspert- Marta Cyganik, Dyrektor Działu Usług Księgowych w Baker Tilly Poland.

Faktury VAT – zmiany i nowości od 2013 roku

Minister Finansów podpisał już rozporządzenie „fakturowe”, które wprowadza od 2013 roku wiele nowości w zakresie wystawiania faktur VAT. Podatnikom VAT zostały tylko dwa tygodnie na poznanie nowych przepisów i dostosowanie do nich używanych programów finansowo-księgowych.

Wystawianie faktur przez przedsiębiorcę, czy zawsze jest to konieczne?

Wystawianie faktur przez przedsiębiorcę, który jest czynnym podatnikiem jest pewnego rodzaju udokumentowaniem jego pracy jako podatnika VAT. Jednak jest to czynność obowiązkowa jedynie, wtedy, gdy dotyczy czynności dokonywanych dla innych przedsiębiorców.

Premie pieniężne w ustawie o VAT – interpretacja ogólna Ministra Finansów

Zdaniem Ministra Finansów premia pieniężna udzielona nabywcom z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów stanowi z reguły rabat. Czasem jednak premie pieniężne można uznać za zapłatę za usługę. Minister Finansów wydał 27 listopada 2012 r. interpretację ogólną w sprawie kwalifikowania premii pieniężnych (bonusów pieniężnych) w świetle przepisów ustawy o VAT.

Faktury VAT od 1 stycznia 2013 r. - jak wystawiać?

W 2013 r. wejdzie w życie szereg istotnych zmian w sposobie wystawiania faktur VAT i rozliczania podatku VAT. Co o planowanych zmianach w VAT powinni wiedzieć przedsiębiorcy?

Korekta faktury VAT bez wpływu na rozliczenie akcyzy od samochodów

Otrzymanie faktur korygujących sprzedaż samochodów osobowych pozostaje bez wpływu na sposób obniżenia kwoty należnej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu samochodów osobowych przed pierwszą rejestracją. Dlatego dealer nie jest zobowiązany do rozliczenia podatku akcyzowego wynikającego z faktur korygujących.

Nota korygująca i faktura VAT zaliczkowa 2013

W najnowszej wersji ustawy o podatku od towarów i usług, opracowanej po I czytaniu w komisjach sejmowych, zawartych zostało kilka istotnych zmian.

Prezydent podpisał trzecią ustawę deregulacyjną

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce, przygotowaną przez Ministerstwo Gospodarki. Ustawa ma na celu poprawę warunków wykonywania działalności gospodarczej w Polsce, w szczególności ograniczenie zatorów płatniczych oraz zbędnych obowiązków informacyjnych.

Nowelizacja ustawy o VAT 2013 / 2014

Od początku 2013 roku wzrosną stawki VAT na niektóre produkty, ujednolicone będą zasady naliczania podatku przy nieodpłatnej dostawie towarów i szersze możliwości promowania towarów dzięki nowej definicji próbki. Od 2014 r. zmienią się zasady powstania obowiązku podatkowego. 23 listopada 2012 r. Sejm uchwalił dużą nowelizację ustawy o VAT.

Obowiązek podatkowy i faktury VAT 2013/2014

Zmiany w zakresie ustalania obowiązku podatkowego wejdą w życie dopiero od 2014 r. (a nie od 1 lipca 2013 r., jak to pierwotnie planował rząd). Tak zdecydowała podkomisja ds. monitorowania systemu podatkowego. Ustawowe zmiany zasad wystawiania faktur VAT zaczną obowiązywać od lipca 2013 r. ale na mocy rozporządzenia Ministra Finansów będą de facto obowiązywać od stycznia 2013 r.

Faktury VAT przesyłane drogą elektroniczną

Funkcjonowania e-faktur z pewnością ułatwia przedsiębiorcom życie. Jednak trzeba dokładnie znać i stosować zasady przesyłania i przechowywania takich faktur, by nie mieć problemów podczas kontroli podatkowej lub skarbowej.

Faktura VAT - powstanie obowiązku podatkowego

W natłoku codziennych spraw jakie należy wykonać prowadząc działalność gospodarczą nieraz zdarza się zapomnieć wystawić w terminie dokument potwierdzający sprzedany towar lub wykonaną usługę. Przedsiębiorcy zwracający uwagę na kwestie podatkowe mogą wtedy zacząć się zastanawiać kiedy należy wykazać podatek VAT należny w deklaracji podatkowej.

Co grozi za niezapłacone faktury od 2013 r.?

24 października rząd przyjął projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń w gospodarce. Projekt przewiduje również zmiany w ustawie o VAT. Oprócz zmian w rozliczeniach kasowych oraz rozliczania ulgi na złe długi, projekt przewiduje dotkliwe sankcje dla wszystkich podatników, którzy nie zapłacą za fakturę w terminie 150 dni od dnia upływu terminu płatności. Zmiany mają obowiązywać od 1 stycznia 2013 r.

REKLAMA