REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rozwód kościelny, Pismo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czym jest fikcja doręczenia w postępowaniu administracyjnym?

W postępowaniu administracyjnym zawiadomienia i wezwania są stronom doręczane przez organy administracyjne. Choć, co do zasady, powinny zostać doręczone do rąk własnych adresata, w postępowaniu administracyjnym istnieje również fikcja doręczenia. Czym jest i z jakimi skutkami się wiąże?

Co musisz wiedzieć o reklamacji towarów? - cz. 3

Prawo do reklamacji to jedno z podstawowych uprawnień konsumentów. Co należy wiedzieć, by w pełni korzystać ze swoich uprawnień? Jakie błędy najczęściej popełniają konsumenci przy pisaniu reklamacji?

"Rozwód kościelny": czy potrzebny adwokat?

Zgodnie z ogólną zasadą, osoba posiadająca zdolność procesową może osobiście występować w sądzie jako strona procesowa w postępowaniu o nieważność małżeństwa i bronić swoich praw, robi to wówczas na własne ryzyko i na własną odpowiedzialność w sytuacji, kiedy domniemywa się nieznajomość prawa u tej osoby. Aby zapobiec działaniu na własną szkodę, strona może ustanowić sobie w tym celu adwokata.

Czy rozwód cywilny wpływa na ustanie małżeństwa kościelnego?

Rozwód cywilny nie powoduje automatycznie rozwiązania małżeństwa kościelnego – tak samo rozwiązanie małżeństwa kościelnego nie powoduje rozwodu na gruncie prawa cywilnego.

REKLAMA

Ile kosztuje tzw. „rozwód kościelny”?

Proces małżeński stwierdza nieważność małżeństwa od samego początku jego trwania. Opłaty procesowe są różne w poszczególnych diecezjach.

Jak przebiega proces kościelny o unieważnienie ślubu?

Pierwszym etapem w procesie o orzeczenie nieważności małżeństwa kościelnego jest wniesienie skargi powodowej. W procesie małżeńskim nie ma rozpraw. Sąd wydaje wyrok po przeprowadzeniu postępowania dowodowego.

Nie jestem ojcem dziecka - podstęp a "rozwód kościelny"


"Wziąłem ślub z moją dziewczyną, bo była w ciąży. Po ślubie dowiedziałem się, że ojcem dziecka jest inny mężczyzna. Czy z tego powodu mogę domagać się stwierdzenia nieważności mojego małżeństwa?"

Małżeństwo z przymusu a proces kościelny

Przyczynami, które mogą być powodem symulowanej zgody małżeńskiej są również przymus i bojaźń. Nieważne jest małżeństwo zawarte pod przymusem lub pod wpływem ciężkiej bojaźni z zewnątrz, chociażby nieumyślnie wywołanej, od której, ażeby się uwolnić, zmuszony jest ktoś do zawarcia małżeństwa (Kan. 1103 KPK).

REKLAMA

"Rozwód kościelny" - czy można odwołać się od wyroku?

Czy można odwołać się od wyroku stwierdzającego nieważność lub ważność małżeństwa? Wyrok wydany przez I instancję, nie jest jeszcze prawomocny. Stronie procesowej, która nie zgadza się z wyrokiem przysługuje prawo apelacji.

Depresja a „rozwód kościelny"

Małżeństwo zawarte w stanie choroby psychicznej (depresji, schizofrenii, czy paranoi, a bardzo często także w okresie przerw między chorobowych (tzw. remisja choroby), jest zawarte nieważnie.

Nadużywanie alkoholu a "rozwód kościelny"

"Mój mąż nadużywa alkoholu. Nie mam już sił na wspólne życie z nim. Czy w takiej sytuacji mogę uzyskać stwierdzenie nieważności małżeństwa?" - niezdolność natury psychicznej do podjęcia i wypełnienia obowiązków małżeńskich - kan. 1095 p. 3. KPK po stronie mężczyzny.

Niemoc płciowa przyczyną stwierdzenia nieważności małżeństwa kościelnego

Umowa małżeńska „matrimonium contractum”, może zostać zawarta nieważnie z powodu jakiejś przeszkody zrywającej, od której nie uzyskano dyspensy. Dyspensy jednak nie można uzyskać od wszystkich przeszkód, dlatego też małżeństwo zostanie zawarte nieważnie.

Czy w Kościele istnieje separacja?

Kościół katolicki nie dopuszcza rozwodu. Małżonkowie mają jednak możliwość rozłączenia. Takie prawo daje im separacja.

Czy testament napisany na komputerze jest ważny

Pytanie to w zasadzie można by skwitować jednym zdaniem – nie każdy testament napisany na komputerze jest ważny. I tu należy sprecyzować o jaki testament chodzi.

Jak zainteresować adresata pisma?

Od osoby piszącej pismo zależy, czy adresat, do którego jest ono skierowane, będzie chciał je przeczytać. Nawet jeżeli musi to zrobić, nie znaczy to w cale, że pismo będzie miało pożądany przez nas ciąg dalszy. To, czy adresat pisma zastosuje się do jego treści zależy od utrzymania równowagi pomiędzy tym, co „musi” zrobić, a tym, co sam „chce”.

Napisanie długiego dokumentu to już nie problem

Napisanie krótkiej notatki, opinii, czy jakiegokolwiek dokumentu nieprzekraczającego jednej strony raczej nie stanowi dla nikogo problemu. Schody zaczynają się, gdy przygotowywana przez nas praca obejmuje wiele złożonych problemów, które powinny być przedstawione odbiorcy w kompleksowy i czytelny sposób.

Jak należy przygotować dokumenty od strony technicznej?

„Jak cię widzą, tak cię piszą” - to powiedzenie, w przypadku dokumentów, można by było zamienić na „jak cię czytają, tak cię widzą”. Przy przygotowywaniu jakichkolwiek dokumentów, zwłaszcza tych długich, prócz treści w nich zawartej, trzeba zwrócić uwagę na ich formę.

Kto i gdzie może wnieść skargę na ważność małżeństwa?

Sprawy o orzeczenie nieważności małżeństwa należy kierować tylko i wyłącznie da sądów kościelnych, a nie do sądów państwowych, cywilnych. Pojawia się jednak pytanie do którego konkretnie sądu powinna być skierowana prośba o orzeczenie naszego małżeństwa za nieważnie zawarte?

Różnice między rozwodem kościelnym a rozwodem cywilnym

W mojej praktyce często spotykam się z wątpliwością osób, które zgłaszają się do mnie po poradę jaka jest różnica pomiędzy stwierdzeniem nieważności małżeństwa, a rozwodem cywilnym. Osoby te mają wątpliwości, czy jest to w jakiś sposób powiązane, jaka jest kolejność takich procesów, czy załatwia się to w jednym procesie, czy można od razu w dwóch.

Czy bierzmowanie jest konieczne przed ślubem?

Często zdarza się, że na szkolnej katechezie, czy w momencie kiedy narzeczeni przychodzą do parafialnej kancelarii chcąc prosić o udzielenie sakramentu chrztu księża mówią, że bez sakramentu bierzmowania nie będzie można zawrzeć ważnie ślubu.

Małżeństwo według prawa kanonicznego

Opisując sakrament małżeństwa na pierwszym miejscu należy powiedzieć, że jest to sakrament zawierany na całe życie i ustaje dopiero po śmierci jednego z małżonków, nie można go w żaden sposób rozwiązać, ani też udzielić rozwodu, dlatego też pojęcie „rozwód kościelny” jest jak najbardziej błędnym sformułowaniem.

Czym jest rozwód kościelny?

Ponieważ zainteresowanie tematyką tzw. „rozwodów kościelnych” w ostatnich latach jest coraz większe, dlatego postanowiłem stworzyć dla szerokiego odbiory pewnego rodzaju podstawowe kompendium, które wyjaśni wiele wątpliwości związanych z prawem kanonicznym, z tzw. „rozwodami kościelnymi”, choć nie tylko.

Załączniki i rozesłanie protokołu

Wydaje się, że ostateczne wersje protokołu mogą się między sobą różnić jedynie sposobem zapisu. Zwykle i tak są kojarzone jedynie z suchym opisem przebiegu obrad. Tymczasem, dla lepszego odczytu mogą być urozmaicone za pomocą różnych elementów.

Ostateczna wersja protokołu – rodzaje

Każdy protokół powinien być klarowny, przejrzysty i w miarę krótki, a nadto zawierać jak najbardziej szczegółowe streszczenie przebiegu obrad. Zasadniczo możemy wyróżnić cztery rodzaje ostatecznej wersji protokołu.

Ostateczna wersja protokołu – jak ją przygotować?

Głównym celem protokołowania jest jak najdokładniejsze i najwierniejsze oddanie faktycznego przebiegu obrad. Zredagowanie ostatecznej wersji sprawozdania wymaga opracowania sporządzonych podczas zebrania notatek.

Odtworzenie zniszczonej dokumentacji

Jak postąpić w sytuacji gdy zniszczeniu uległa dokumentacja firmy obejmująca: księgę przychodów i rozchodów, faktury, rachunki, rolki z kas fiskalnych?

Zmiany w protokole

Założeniem każdego sprawozdania z obrad jest jak najwierniejsze oddanie ich przebiegu. Zdarza się jednak, że niektórzy próbują naciskać i manipulować sekretarką, aby zmieniła w pewien sposób jego treść.

Szczegółowość protokołów

Sprawozdania z zebrań powinny charakteryzować się przejrzystością i być w miarę krótkie, tak, aby osoba zainteresowana mogła szybko znaleźć interesujące ją kwestie. Jednocześnie muszą charakteryzować się pewnym stopniem szczegółowości, który w pełni odda przebieg obrad.

Robienie notatek podczas obrad

Stwierdzenie, że dobra sekretarka, czy asystentka potrafi sporządzić protokół podczas zebrania jest co najmniej niedorzeczne. Ponad 80% pracy, którą wkłada się w jego przygotowanie zajmują poprawki redakcyjne i opracowanie notatek. Przygotowanie dobrych notatek, które pozwolą na szybkie i sprawne przygotowanie ostatecznej wersji protokołu, nie jest aż takie trudne. Wystarczy przestrzegać kilku rad zaprezentowanych poniżej.

Jakie są metody protokołowania?

Jednym z podstawowych obowiązków sekretarki jest protokołowanie obrad. Protokół przez nią sporządzony powinien być krótką syntezą tego, co działo się na zebraniu. W zależności od tego, w jaką formę przybrało prowadzone spotkanie, protokoły będą różnić się między sobą.

Wykluczenie przymiotu nierozerwalności i jedności

Wykluczenie ze związku małżeńskiego przymiotu nierozerwalności i jedności może być przyczyną nieważności małżeństwa.

Związek małżeński zawarty pod wpływem przymusu i bojaźni

Wymuszenie zgody przez jedną stron na zawarcie małżeństwa powoduje, że taki związek jest związkiem małżeńskim zawartym nieważnie.

Związek małżeński zawarty pod warunkiem dotyczącym przyszłości

Związek małżeński, który został oparty na warunku dotyczącym przyszłości tego związku jest związkiem nieważnie zawartym.

Błąd i podstęp jako przyczyny unieważnienia małżeństwa

Celowe wprowadzenie w błąd lub podstęp mogą być przyczynami orzeczenia o nieważności zawartego wcześniej małżeństwa kościelnego.

Niezgodność formatów dokumentów

Jeśli nie wiesz jeszcze na czym polega niezgodność formatów dokumentów, koniecznie prześledź poniższą instrukcję obsługi. Szybko się dowiesz na czym może ona polegać.

Zapisywanie dokumentu w formacie innym niż domyślny

Jeśli planujesz przesłać dokument osobie, która korzysta z innego oprogramowania niż ty, koniecznie zapisz go formacie innym niż domyślny.

Formaty dokumentów

Aby sprawnie współpracować z osobami korzystającymi z różnego oprogramowania komputerowego, należy wiedzieć czym się różnią formaty dokumentów oraz jak je zmieniać.

Gdy awaria zakłóci pracę nad dokumentem

Pracując na komputerze należy pamiętać o niebezpieczeństwie utraty sporządzonego dokumentu. Często powodem takiej straty jest awaria zasilania czy zawieszenie pracy edytora.

Zmiana koloru wypełnienia tekstowego

Ogólnie jest przyjęte, że do redagowania i przygotowywania dokumentów używa się czarnej czcionki. Często jednak bardziej efektywne jest użycie koloru – zwłaszcza, jeśli chcemy zwrócić czyjąś uwagę na konkretny fragment tekstu.

Ukryta ramka w dokumencie Word

Planując układ dokumentu, często korzystamy z ramek. Czasami jednak wolelibyśmy, aby ich kontury nie były widoczne, a tekst nadal pozostawał uporządkowany. Jest na to prosty sposób – wystarczy skorzystać z opcji – ukryj ramkę.

Zarządzanie dokumentacją

Ileż papierów ląduje codziennie na Twoim biurku! Poza zwykłą korespondencją są to czasopisma fachowe, różne protokoły będące w obiegu, kopie mało ważnych dokumentów z adnotacją „do wiadomości”. Aby na bieżąco porządkować dokumentację, trzeba na początku ustalić, które dokumenty powinny być przeczytane jako pierwsze, a które mogą być odłożone na później.

Porządkowanie poczty elektronicznej

Nie tylko konwencjonalna poczta papierowa (dzisiaj określa się ją mianem „hardcopy”) zaśmieca, również elektroniczny śmietnik informacyjny może stać się dużym obciążeniem. Dlatego też należy umiejętnie zarządzać korespondencją, aby nie tracić na tym całego dnia.

Systematyczne sortowanie dokumentacji

System zarządzania dokumentacją jest sam w sobie cudownym wynalazkiem, ponieważ w jednej teczce umieścić można różnoraką dokumentację projektową, ale łatwo może się stać „mogiłą zbiorową” pojedynczych karteczek. I nie pomoże nawet najlepszy system, jeżeli nie utrzymujesz w nim porządku.

Jak zaadresować list do odbiorców zagranicznych?

Pismo wysyłane poza granice kraju, oprócz miejscowości powinno mieć napisaną nazwę kraju.

Przygotowanie pism zaadresowanych

Pisma zaadresowane to dokumenty, w których charakterystycznym elementem jest adres odbiorcy. Pisze się na blankietach korespondencyjnych określonych polską normą PN-76/P-55315 lub na papierze maszynowym.

Sporządzanie pism zatytułowanych

W korespondencji biznesowej nie ma żadnych norm określających układ pisma zatytułowanego zwyczajowo. Niemniej jednak warto jest zwrócić uwagę na układ stałych elementów dokumentu.

Temat i struktura pisma

Jeśli piszesz pismo, od Ciebie zależy w jaki sposób naświetlisz i przedstawisz dany temat. Aby osiągnąć cel, możesz tak sformułować pismo, iż odbiorca przyjmie przekazany punkt widzenia za własny.

Uprzejmość w pismach

Przygotowując pismo należy pamiętać, że ma ono przynieść pewien efekt stąd w każdym dokumencie powinny być używane zwroty grzecznościowe, np. Szanowni Państwo czy Z poważaniem.

Zasady formułowania treści

Formułowanie treści powinno opierać się na określonych zasadach. Redagując pismo służbowe stosujemy styl urzędowy.

Segregacja pism

Do sekretariatu wpływa korespondencja o różnym charakterze. Segregacja pism jest jednym z obowiązków asystenta zarządu. Dokumenty, które trafiają do biura można podzielić na kilka rodzajów.

REKLAMA