Kategorie

Sfera budżetowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd chce, aby minimalne wynagrodzenie wzrosło o 200 zł brutto. Płace w budżetówce pozostaną jednak zamrożone.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wygrała w pierwszej instancji spór z Krajową Administracją Skarbową. Zgodnie z interpretacją KAS, Metropolia od ub. roku płaci podatek VAT od tzw. składek zmiennych gmin - np. na finansowanie komunikacji publicznej.
Praca w administracji państwowej może być dobrym wstępem do biznesu i większych pieniędzy. O ścieżkach kariery w sferze budżetowej mówi Jakub Gontarek, ekspert Konfederacji Lewiatan.
Rząd przyjął projekt budżetu na 2019 rok, przedłożony przez ministra finansów. Najważniejszym celem polityki budżetowej prowadzonej przez Radę Ministrów jest utrzymanie stabilności finansów publicznych przy jednoczesnym wspieraniu wzrostu gospodarczego oraz solidarnościowej polityki społecznej.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługuje pracownikom jednostek sfery budżetowej. Są jednak pewne wyjątki.
Dyrektor sądu będzie powoływany przez ministra sprawiedliwości - zakłada nowela ustawy o zmianie ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych. Zmiana oznacza odejście od konkursów na stanowisko dyrektora sądu i jego zastępców. Nowe regulacje mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
W warsztacie samochodowym wymieniono wyeksploatowany akumulator w samochodzie jednostki. Jednostka otrzymała z warsztatu fakturę, w której jako opis przedmiotu zamówienia wpisano wymianę akumulatora. Czy wydatek wynikający z uregulowania otrzymanej faktury należy zakwalifikować jako usługę, czy jako zakup materiału?
Samorządy będą stosowały nowe przepisy, wynikające z wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego z uwzględnieniem okresu przejściowego. Dotychczasowe liczne wątpliwości w tym zakresie rozwiewa najnowsza interpretacja Ministra Finansów.
PKB wzrośnie o 3,8 proc., średnioroczna inflacja wyniesie 1,7 proc., deficyt sektora finansów publicznych nie przekroczy 2,8 proc. PKB, a deficyt budżetowy wyniesie 54,7 mld zł - to założenia budżetu na 2016 r. przedstawione 14 grudnia 2015 r. przez ministra finansów. Eksperci są zgodni, że założony wzrost PKB jest zbyt optymistyczny.
Potrzeba nowelizacji budżetu na 2015 r. wynika z niższych dochodów, głównie z podatku VAT, mówił w środę 9 grudnia 2015 r. podczas pierwszego czytania projektu szef MF Paweł Szałamacha. Sejm nie poparł wniosku o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu, czego domagała się opozycja.
Rząd przedłoży nowy projekt budżetu na 2016 r. - ujmie w nim zadania priorytetowe, zapowiedziane w expose - poinformowała premier Beata Szydło po wtorkowym (24 listopada 2015 r.) posiedzeniu rządu. Jak mówiła, rząd musi się zmierzyć z niższymi od założonych przychodami w tym roku.
Od chwili podjęcia przez NSA w dniu 24 czerwca 2014 r. uchwały, w której arbitralnie stwierdzono, że jednostki budżetowe nie są (jakoby) podatnikami tego podatku, trwa i pogłębia się chaos w tym zakresie. Należy przypomnieć, że w ustnym uzasadnieniu do tej uchwały stwierdzono, że wszystkie jednostki budżetowe nie są podatnikami, bo (jakoby) nie prowadzą „samodzielne” działalności gospodarczej, o czym świadczy – zdaniem sądu – fakt, że nie dysponują swoim dochodem. W uzasadnieniu jednak stwierdzono, że tylko gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami, choć państwowe już są, mimo że również „nie dysponują swoim dochodem”, bo w sensie prawnofinansowym niczym się nie różnią.
Rząd przyjął projekt budżetu na 2016 r. z deficytem nie większym niż 54,6 mld zł; deficyt sektora finansów publicznych wyniesie 2,8 proc. PKB
Filozofią tego rządu zawsze było takie podejście do polityki fiskalnej, by służyła ona jak najlepiej gospodarce; dziś wzrost płac w Polsce może i powinien być wyższy - mówił szef MF Mateusz Szczurek w środę 22 lipca 2015 r. w Sejmie podczas debaty nad sprawozdaniem z realizacji budżetu w 2014 r.
Jeśli idzie o wielkość tzw. luki podatkowej w tym podatku, czyli różnicy między potencjalnymi (realnie) a faktycznymi dochodami, trwa licytacja, kto powie więcej. Najniższy szacunek to ok. 2% PKB, czyli ponad 30 mld zł rocznie. Komisja Europejska jest bardziej pesymistyczna i mówi o około 40 mld zł (ponad 9 mld EURO). Firmy specjalizujące się w międzynarodowej optymalizacji podatkowej (fachowcy w tej dziedzinie) nawet podają kwotę 58 mld zł (ciekawe, skąd to wiedzą?). Ostatnio ekspert związany jednocześnie z PiS i obecną władzą mówi już o … 90 mld zł. Kto da więcej?
Szacowane na ponad 320 mln zł koszty świadczeń udzielanych m.in. nieubezpieczonym i kobietom w ciąży, które pokrywane są z budżetu państwa, do końca 2018 r. będą rozliczane ryczałtem - zakłada projekt noweli ustawy o świadczeniach zdrowotnych.
Rada Ecofin przyjęła 19 czerwca 2015 r. decyzję, która zakończyła po 6 latach procedurę nadmiernego deficytu wobec Polski. Tym samym Polska zredukowała nadmierny deficyt o rok wcześniej niż było to rekomendowane przez Radę.
Budżet najwięcej traci na związkach władzy z międzynarodowym biznesem optymalizacyjnym – twierdzi profesor Witold Modzelewski.
Rząd przyjął we wtorek 9 czerwca 2015 r. założenia do projektu budżetu na 2016 rok ze wzrostem PKB 3,8 proc. i średnioroczną inflacją 1,7 proc. - poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Podstawowym czynnikiem wzrostu PKB ma pozostać prywatny popyt krajowy.
Czy możemy się godzić, żeby błędna informacja mogła mieć wpływ na wynik wyborów prezydenckich - pyta profesor Witold Modzelewski w kontekście domniemanych kosztów obietnic wyborczych.
Według oficjalnych danych resortu finansów podatkowe dochody budżetu państwa za I kwartał tego roku były wyjątkowo niskie – tylko 22,7% prognozy. Najgorzej jest z dwoma najważniejszymi podatkami, czyli VAT-em i akcyzą: z tego pierwszego wpłynęło tylko 27 mld zł przy prawie 135 miliardowej prognozie, a z akcyzy tylko 14 mld zł – prognoza: 63,5 mld zł.
Komisja Europejska rozmawia z polskim rządem o zdjęciu z Polski procedury nadmiernego deficytu. Komisja, podejmując decyzje, uwzględni własne, majowe prognozy ekonomiczne - poinformował we wtorek 5 maja 2015 r. Pierre Moscovici, unijny komisarz. ds. ekonomicznych i finansowych.
Znamy już dochody budżetowe w podatkach pośrednich za dwa miesiące 2015 roku. Z podatku od towarów i usług wpłynęło około 22 mld zł, czyli bardzo słabo w stosunku do prognozy wynoszącej ponad 135 mld zł. Katastrofalne były zwłaszcza dochody w lutym tego roku, gdy wyniosły około 7 mld zł.
Jak dotąd nie opublikowano pełnych informacji liczbowych na temat dochodów budżetowych z podatku akcyzowego za 2014 rok. Uzyskaliśmy jednak z resortu finansów (dziękujemy) dane za 11 miesięcy zeszłego roku, które – obiektywnie rzecz biorąc – są wystarczająco reprezentatywne, aby ocenić ten rok jako stan katastrofy, bo ów ukrywany wciąż miesiąc (grudzień 2014 r.) niewiele już zmieni.
Realny spadek (już po raz ósmy) dochodów budżetowych z podatku akcyzowego w 2014 roku, w tym z akcyzy tytoniowej (co potwierdziły nawet czynniki oficjalne), nakazuje postawić pytanie, co jest przyczyną tego zjawiska? Pytają i jednocześnie odpowiadają na to pytanie prof. Witold Modzelewski i Andrzej Dembiński z Instytutu Studiów Podatkowych.
Ministerstwo Finansów poinformowało o nowych terminach przekazywania sprawozdań budżetowych w TREZOR 3.0.
Z dniem 1 stycznia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.
W budżecie państwa na 2015 rok przewidziano 10% wzrost dochodów z VAT, czyli do poziomu ponad 132 mld zł. Mimo koniecznego optymizmu co do skuteczności prowadzonej w naszym kraju polityki finansowej, byłby to sukces, który przekracza granice wyobraźni – twierdzi profesor Witold Modzelewski.
Deficyt budżetowy w 2015 r. ma być nie większy niż 46 mld 80 mln zł - przewiduje budżet, który w środę 18 grudnia 2014 r. w nocy uchwalił Sejm. Przyjęto kilka poprawek, w tym - nieoczekiwanie - dot. przekazania 30 mln zł na Polską Agencję Kosmiczną oraz 16 mln zł na Muzeum Jana Pawła II. Budżet na 2015 r. pozwoli wyjść Polsce z procedury nadmiernego deficytu; będzie też wspierał jej rozwój - uważa minister finansów Mateusz Szczurek.
Lukę podatkową w VAT można by ograniczyć o ok. 31,5 mld zł, czyli kwotę odpowiadającą w przybliżeniu rocznemu budżetowi MON - uważają eksperci z PwC. Ich zdaniem luka ta w tym roku zmniejszy się po raz pierwszy od siedmiu lat, ale tylko o 4,8 mld zł. Do oszustw w VAT najczęściej dochodzi w obrocie towarami, które trudno się identyfikuje: paliwami, półtuszami wieprzowymi, elektroniką (np. smartfony), złotem, cukrem. Ostatnio oszuści wzięli na cel czekoladowe jajka Kinder Niespodzianka.
Katalog osób uprawnionych do dodatkowego wynagrodzenia rocznego (trzynastki) wynika z ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej. Przepisy tej ustawy dotyczą jedynie pracowników świadczących pracę w ramach stosunku pracy.
Zdaniem Związku Przedsiębiorców i Pracodawców budżet ponosi ogromne straty z tytułu agresywnej polityki fiskalnej Ministerstwa Finansów. Spadają przede wszystkim wpływy z akcyzy tytoniowej i alkoholowej, gwałtownie rozszerza się szara strefa. Dramatycznie wygląda też sytuacja w branży hazardowej – wprowadzona chybcikiem, nie notyfikowana w UE ustawa hazardowa, której część przepisów jest niezgodna z prawem UE, może kosztować polskiego podatnika aż 12,8 miliarda złotych w postaci spadku wpływów oraz konieczności wypłacenia odszkodowań dla poszkodowanych firm. Są już pierwsze wyroki sądów w tej sprawie.
Rada Ministrów przyjęła projekt tzw. ustawy okołobudżetowej, przedłożony przez ministra finansów związany bezpośrednio z projektem ustawy budżetowej na 2015 r. Projekt zawiera propozycje dotyczące ustalenia wysokości kwot ujętych w budżecie, w poszczególnych sektorach gospodarki.
Zwiększenie efektywności zarządzania płynnością sektora finansów publicznych i obniżenie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa oraz długu publicznego zakłada nowelizacja ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, przyjęta bez poprawek przez Senat 23 października 2014 r. Chodzi m.in. o wolne środki zgromadzone w sektorze publicznym oraz środki przyjęte do depozytu sądowego.
Ministerstwo Finansów poinformowało o wszczęciu skoordynowanych działań mających na celu wykrycie uczestników i organizatorów procederu wyłudzania VAT w obrocie elektroniką. Straty budżetu z tego tytułu szacuje się na co najmniej 3 mld zł.
Projekt budżetu na 2015 r. jest odpowiedzialny, stabilny, a zarazem prospołeczny - przekonywali w środę 8 października 2014 r. w Sejmie premier Ewa Kopacz i szef MF Mateusz Szczurek podczas pierwszego czytania projektu ustawy budżetowej na 2015 rok. Opozycja, poza TR, krytykowała jednak propozycję, dowodząc, że oznacza ona zadłużenie państwa i wzrost ubóstwa.
Rząd przyjął dziś projekt budżetu na 2015 r. Zarówno wydatki państwa, jak i dochody budżetu będą wyższe w porównaniu z 2014 r. Projekt zakłada wzrost PKB na poziomie 3,4 proc. i 1,2 proc. inflację. Dochody budżetu państwa zaplanowano na niespełna 297,3 mld zł, a wydatki na 343,3 mld zł. Maksymalny deficyt nie powinien przekroczyć 46,1 mld zł.
Minister Finansów chce w 2015 r. zebrać z podatków ponad 269,8 mld zł, czyli 4,6 proc. więcej niż planuje w tym roku. Tak wynika z uzasadnienia do przyjętego wstępnie przez rząd projektu budżetu na 2015 r. Prawie połowę wpływów da budżetowi VAT - ponad 134,6 mld zł.
3 września 2014 r. rząd przyjął wstępnie projekt budżetu na 2015 r. Przedstawione propozycje obejmą m.in. wzrost ulgi podatkowej na dzieci. Równocześnie jednak nastąpi zamrożenie funduszu płac w budżetówce.
Wynagrodzenia w sferze budżetowej od 2015 roku nie ulegną odmrożeniu. Tak wynika z projektu budżetu na 2015 rok.
Minister finansów przyznał, że niewielkie ożywienie w gospodarce i bardzo niska inflacja utrudniają tworzenie budżetu na rok 2015.
Projekt budżetu na 2015 rok zakłada m.in. wzrost ulgi na dzieci w podatku dochodowym od osób fizycznych, ale także zamrożenie funduszu płac w budżetówce. Ekonomiści oceniają, że planując finanse państwa resort finansów przyjął realne założenia.
Walka z kryzysem doprowadziła do szeregu pozytywnych reform w zakresie zarządzania finansami publicznymi. Wciąż jednak resorty finansów borykają się z ważnymi wyzwaniami, jak między innymi zmiana struktury przychodów, lepsze wykorzystanie informacji, zatrudnienie i zatrzymanie odpowiednich specjalistów, czy w końcu skuteczna polityka informacyjna wobec obywateli.
Pracownicy sfery budżetowej mają bezpośredni obowiązek aktywnej analizy otrzymanych poleceń i zgłaszania zastrzeżeń bądź odmowy wykonania polecenia służbowego, gdy budzą one podejrzenia lub są niezgodne z prawem, pomyłkowe albo sprzeczne z interesem społecznym. W artykule szczegółowo omówiono wszystkie te przypadki.
W zeszłym roku budżet państwa wypłacił kasowo prawie 80 mld zł z tytułu zwrotów podatku od towarów i usług. Był to rekord w historii, zarówno nominalny jak i realny.
Rada Ministrów, na posiedzeniu 10 czerwca, podjęła decyzję o założeniach makroekonomicznych do projektu budżetu na 2015 r. Podjęła również decyzję w sprawie w trzech innych kwestiach, które mają wpływ na budżet: minimalnego wynagrodzenia za pracę, wskaźnika waloryzacji emerytur i rent oraz wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej.
Do 30 czerwca 2014 r. jednostki samorządu terytorialnego zobowiązane są przekazać do właściwych regionalnych izb obrachunkowych (RIO) skonsolidowane bilanse za rok 2013 r. w formie pisemnej i w formie dokumentu elektronicznego.
Przeciętne wynagrodzenie urzędnika administracji publicznej w 2013 roku to 4 348 PLN brutto. Według danych GUS liczba urzędników w naszym kraju w ubiegłym roku wyniosła 428 049 osób.
W 2015 r. Ministerstwo Finansów zamierza zredukować deficyt w finansach publicznych poniżej 3 proc. PKB. Zdaniem ekspertów unijnej Rady ECOFIN, będzie to wymagało podwyżek podatków lub cięć w wydatkach publicznych.
Agencja wykonawcza, która uzyskała na koniec roku nadwyżkę finansową zobowiązana jest odprowadzić ją do budżetu państwa. Jakie są zasady prezentacji nadwyżki środków finansowych w przypadku sprawozdania finansowego agencji wykonawczej?