REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, Dane osobowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Miejsce prowadzenia i przechowywania ksiąg rachunkowych

Przedsiębiorca zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych, może je prowadzić we własnym zakresie lub powierzyć ich prowadzenie wyspecjalizowanemu podmiotowi zewnętrznemu. Miejsce prowadzenia i przechowywania ksiąg rachunkowych przedsiębiorstwa może być zatem różne, w tym znajdować się poza krajem. Jakie przepisy to regulują i co warto wiedzieć, zlecając prowadzenie ksiąg firmy na zewnątrz?

Ochrona danych osobowych podczas wakacji

Podczas wakacji warto zadbać o bezpieczeństwo swoich danych osobowych. W jaki sposób można zabezpieczyć się przed niebezpieczeństwami związanymi z kradzieżą i wykorzystaniem naszych danych?

Czy pracodawca może przetwarzać dane osobowe pracowników na podstawie ich zgody?

Każdy pracodawca przetwarza w trakcie trwania stosunku zatrudnienia dane osobowe swoich pracowników. Przetwarzanie takie polega przede wszytkim na gromadzeniu danych w celu prawidłowego i rzetelnego prowadzenia akt osobowych pracownika oraz wykonywania innych obowiązków pracodawcy, w tym jego obowiązków jako płatnika danin publicznoprawnych. Czy jednak pracodawca może przetwarzać dane osobowe pracownika, inne niż wymienione w art. 22(1) Kodeksu pracy, na podstawie wyrażonej przez niego zgody?

Nowe przepisy o ochronie danych osobowych (RODO) - co trzeba wiedzieć, jak się przygotować

RODO – czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych – ma ujednolicić poziom ochrony danych i zapewnić poczucie pewności prawnej w zakresie przetwarzania danych osobowych we wszystkich krajach Unii Europejskiej. RODO nakłada też nowe obowiązki na przedsiębiorców. Z uwagi na dotkliwe kary administracyjne za nieprzestrzeganie postanowień RODO, warto już teraz przygotować się do nadchodzących regulacji.

REKLAMA

RODO - ocena skutków przetwarzania

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, zwane dalej "RODO" wprowadza szereg zmian w zakresie bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych.

Nowe obowiązki informacyjne wobec podmiotu danych po wejściu w życie RODO

Wraz z wejściem unijnych przepisów rozszerza się katalog praw osób, których dane dotyczą (podmiotów danych). Przede wszystkim RODO podkreśla prawo do przejrzystego i jasnego komunikowania o zasadach przetwarzania danych. Poza tym podmiot danych może w każdej chwili żądać wyczerpujących informacji na temat przetwarzania swoich danych, ich sprostowania, usunięcia (o ile nie stoi to w sprzeczności z przepisami prawa), zaprzestania przetwarzania (jeżeli jest to uzasadnione), przeniesienia lub ograniczenia przetwarzania. Administrator danych ma obowiązek w momencie pozyskiwania danych wypełnić obowiązek informacyjny wynikający z przepisów o ochronie danych osobowych wobec każdej osoby, której dane pozyskał.

Nowy system certyfikacji zawodu księgowego

Trwają prace na szczeblu ministerialnym, które wprowadzą zintegrowany system kwalifikacji w zakresie zawodu księgowego. Chodzi o określenie umiejętności i kwalifikacji posiadanych przez osobę, która uzyskuje certyfikat. Na chwilę obecną pracujemy nad określeniem tych umiejętności dla kilku szczebli zawodowych, które będą podobne do naszego obecnego systemu certyfikacji - powiedział Jerzy Koniecki, wiceprezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, w wywiadzie udzielonym dla portalu Infor.pl.

Ogólnopolskie badanie „Portret księgowego 2017”

Z okazji 110-lecia działalności organizacji księgowych na ziemiach polskich Zarząd Główny Stowarzyszenia Księgowych w Polsce zorganizował ogólnopolskie badanie „Portret księgowego 2017”. Serdecznie zapraszamy do udziału w badaniu.

REKLAMA

Kserowanie dowodów osobistych przez firmy telekomunikacyjne niezgodne z prawem

Generalny Inspektor Danych Osobowych walczy z powszechnie stosowaną przez firmy telekomunikacyjne praktyką kopiowania dowodów osobistych klientów przy zawieraniu umowy. Pozyskiwanie w ten sposób danych osobowych jest według niego bezprawne.

Firmy obawiają się kar za naruszenie prywatności

Model postępowania przed prezesem nowego urzędu w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych, nie zabezpiecza właściwie interesów przedsiębiorców. Wątpliwości budzi możliwość wstrzymania wykonania decyzji urzędu, ale tylko w zakresie dotyczącym administracyjnej kary pieniężnej, nie zaś, np. w sytuacji ograniczenia lub zakazu przetwarzania danych osobowych. Projekt ustawy o ochronie danych osobowych, mimo minusów, stara się jednak wyjść naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców - uważa Konfederacja Lewiatan.

Projekt ustawy o ochronie danych osobowych 2017 r.

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało we wtorek projekt ustawy o ochronie danych osobowych. Zakres projektu nie jest jeszcze pełny. Obejmuje on jedynie tą część regulacji, która do chwili obecnej została wypracowana w tym Ministerstwie.

Rozporządzenie ePrivacy – jakie będą jego konsekwencje dla firm?

Projekt rozporządzenia ePrivacy, który został opublikowany w styczniu przez Komisję Europejską, znacznie zaostrza regulacje prawne dotyczące ochrony prywatności w Internecie. Zmiany w największym stopniu dotkną firmy z branży telekomunikacyjnej i internetowej.

Firmy nie gotowe na zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych

Regulacja unijna o ochronie danych osobowych GDPR wejdzie w życie już za 14 miesięcy. Wiele polskich firm wciąż nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, jakie niesie ona konsekwencje dla zarządzania danymi ich klientów czy skali potencjalnych kar za niedostosowanie się do warunków rozporządzenia. Nie mówiąc już o niezbędnych inwestycjach w tym zakresie.

Jak przygotować firmę do nowych obowiązków w zakresie ochrony danych osobowych?

Rok 2017 to czas, jaki mają polskie przedsiębiorstwa na dostosowanie się do nowych rozporządzeń unijnych w zakresie ochrony danych osobowych, znanych pod skrótem GDPR (General Data Protection Regulation). Jeśli firmy nie przygotują się do nowych obowiązków, grożą im kary w wysokości do 20 milionów euro lub 4 proc. rocznego obrotu.

Upoważnienie do przekazania danych objętych tajemnicą bankową

Bank, osoby w nim zatrudnione oraz osoby, za których pośrednictwem bank wykonuje czynności bankowe, są obowiązane zachować tajemnicę bankową. Obejmuje ona wszystkie informacje dotyczące danej czynności bankowej, np. zaciągniętego kredytu lub prowadzonego rachunku bankowego. Osoba, której dotyczą te dane może jednak upoważnić bank do ich przekazania wskazanemu przez siebie podmiotowi.

Czy zgoda na przetwarzanie danych osobowych może być w regulaminie?

Jest to dość częsta praktyka, że zapisując się na newsletter lub biorąc udział w konkursie, pojawia się pod formularzem zgłoszeniowym jedynie wymóg zaakceptowania regulaminu usługi, natomiast w samym regulaminie jest informacja, że „jego zaakceptowanie jest równoważne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych”. Czy rzeczywiście tak jest i czy taka praktyka jest zgodna z przepisami o ochronie danych osobowych?

Księgowość we franczyzie pomysłem na biznes

Katalog dostępnych franczyz na polskim rynku stał się bardzo szeroki. Coraz więcej dużych podmiotów oferuje możliwość rozwijania swoich sieci handlowych. Na naszym rynku po raz pierwszy pojawiła się franczyza usług księgowych.

Pierwsze biuro księgowe we franczyzie otwarte

Tax Care otworzył pierwszą placówkę opartą na systemie franczyzy. Nowatorski sposób na biznes może zamieszać na rynku usług księgowych. Do 2018 r. ma powstań ponad 200 nowych biur.

Doradca podatkowy musi rozumieć biznes swojego klienta

Kancelaria prawna bez doradcy podatkowego nie jest obecnie w stanie zapewnić ochrony przedsiębiorcy, uważa prof. dr hab. Adam Mariański. Zdaniem profesora nadal jest miejsce na rynku dla nowych doradców podatkowych ale wprowadzenie aplikacji doradcy podatkowego z praktykami w sądach lepiej przygotowałoby do wykonywania tego zawodu.

Odszkodowanie za nielegalne przetwarzanie danych osobowych

Obowiązująca ustawa o ochronie danych osobowych nie przewiduje możliwości zasądzenia przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych wypłaty odszkodowania za niezgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych od administratora danych. W przypadku naruszenia przepisów dotyczących tej materii, na wniosek osoby poszkodowanej, GIODO wydaje jedynie decyzję administracyjną nakazującą przywrócenie stanu zgodnego z prawem. Nie nakłada jednak na podmiot naruszający obowiązku zapłaty odszkodowania lub zadośćuczynienia dla poszkodowanego.

Rynek usług księgowych w Polsce nadal się porządkuje

Rynek usług księgowych w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Deregulacja zawodu księgowego znacząco wpłynęła na kształtowanie się usług z tego zakresu. Mimo, że ponad 70 tys. osób fizycznych zarejestrowało świadczenie usług księgowych, to powoli na rynku pojawiają się pierwsze próby konsolidacji tych firm.

Nowe wymogi dla firm związane z ochroną danych osobowych

W połowie 2018 roku zacznie obowiązywać Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (GDPR). Unijne prawo wprowadza narzędzia, które mają zwiększyć kontrolę osób fizycznych nad ich danymi osobowymi. Z drugiej strony nakłada szereg wymogów na firmy i podmioty, które gromadzą, przetwarzają i udostępniają dane. Firmy, które nie wdrożą nowych przepisów, czekają kary finansowe.

Kto może żądać ujawnienia tajemnicy bankowej?

Tajemnica bankowa jest dobrem osobistym każdego człowieka, jednakże są sytuacje, w których bank musi ją ujawnić. Zwolnienie z obowiązku zachowania tajemnicy bankowej może nastąpić wyłącznie na wniosek ściśle określonych prawem bankowym podmiotów.

Jak pozyskać nowych klientów i zwiększyć obroty biura rachunkowego?

Częstą bolączką biur rachunkowych są klienci, których trzeba obsługiwać wielu, żeby wyjść na swoje, a także niskie ceny oferowanych usług, które spędzają sen z powiek ich właścicielom. Jak zatem pozyskać nowych klientów, a jednocześnie zwiększyć dochody własnego biura? Odpowiedzią na to może być program partnerski, oferowany na zasadzie franczyzy.

Czy po zakończeniu działalności gospodarczej przedsiębiorca musi wykreślać zbiory danych z rejestru GIODO?

Osoby prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek zgłaszać zbiory danych osobowych do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Czy zakończenie działalności przez przedsiębiorcę, oznacza konieczność wykreślenia zgłoszonych wcześniej zbiorów z rejestru GIODO? Czy przedsiębiorca ma jakieś konkretne obowiązki wobec organu ochrony danych, jeżeli zamyka działalność?

Jak można wykorzystać dane z systemu PESEL?

Jakie konsekwencje może mieć wyciek danych z systemu PESEL? Do czego mogą być wykorzystane zdobyte informacje?

Zaświadczenie o niekaralności pracownika – kiedy zgodne z prawem?

Czy każdy pracodawca może żądać zaświadczenia o niekaralności swoich pracowników lub kandydatów do pracy? Co powinien zrobić pracodawca, jeżeli pracownik dobrowolnie przedłoży mu taki dokument?

Czy OPS potrzebuje zgody na przetwarzanie danych osobowych?

Ośrodki Pomocy Społecznej działają na podstawie przepisów ustawy o pomocy społecznej, które określają zakres ich obowiązków oraz uprawnień, w szczególności dotyczy to wypłacania świadczeń rodzinnych, alimentacyjnych oraz programu 500+. Czy OPS powinien od tych osób pozyskać zgodę na przetwarzanie danych osobowych? Z praktyki wiem, że niektóre ośrodki tak robią (np. podczas składania wniosków o świadczenie, czy przeprowadzania wywiadu środowiskowego). Czy takie działanie jest konieczne? Czy istnieje obowiązek pozyskiwania zgody na przetwarzanie danych osobowych?

Nowe zasady odpowiedzialności administratorów danych osobowych

Przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 14 kwietnia 2016 r. ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych zastąpi w ciągu dwóch lat przepisy krajowe, w tym w szczególności ustawę o ochronie danych osobowych. Co się zmieni?

Zawód księgowego wymaga podwyższania kwalifikacji

Zawód księgowego jest to zawód, który wymaga cały czas podwyższania kwalifikacji. Tym bardziej, że postępująca cyfryzacja usług księgowych będzie miała coraz większy wpływ na pracę księgowych. Nie oznacza to wcale, jak niektórzy wieszczą, że w związku z cyfryzacją, pracy dla księgowych będzie mniej, ale na pewno praca księgowych będzie jakościowo inna. Niezbędne w związku z tym, poza księgowymi, staną się dodatkowe kwalifikacje.

Obowiązki zarządcy w zakresie przetwarzania danych osobowych członków wspólnoty mieszkaniowej

W praktyce funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych, podmiotem faktycznie przetwarzającym dane osobowe członków wspólnoty mieszkaniowej nie są wspólnoty, lecz zarządcy nieruchomości. W takich sytuacjach konieczne jest zawarcie pomiędzy wspólnotą mieszkaniową a zarządcą nieruchomości pisemnej umowy, która regulować będzie zasady powierzenia i następnie przetwarzana danych osobowych członków wspólnoty mieszkaniowej przez zarządcę nieruchomości.

Obowiązki firm księgowych wynikające z IV Dyrektywy AML (Anti-Money Laundering)

W 2017 roku firmy zajmujące się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych czekają zmiany. Wszystko przez konieczność dostosowania prawa krajowego do IV Dyrektywy AML (Anti-Money Laundering). Jakie są jej najważniejsze zapisy?

Jakie zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych?

Na początku kwietnia weszły w życie zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych w związku ze zmianami wynikającymi z ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (zwanej też ustawą 500+).

Świadczenie wychowawcze a dane osobowe

Wprowadzenie świadczenia wychowawczego wiąże się z ważnymi zmianami w ustawie o ochronie danych osobowych. Jakie kompetencję ma „łączny” administrator danych osobowych?

Jak założyć biuro rachunkowe?

Właściciele większości działających na rynku firm i przedsiębiorstw decydują się powierzyć prowadzenie swoich finansów wyspecjalizowanym biurom rachunkowym. Kto i na jakich warunkach może obecnie je zakładać?

Obowiązki osoby prowadzącej działalność gospodarczą wynikające z przepisów o ochronie danych osobowych

Najczęściej zagadnienia związane z bezpieczeństwem danych omawia się w kontekście firm oraz podmiotów publicznych, pomijając przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. W związku z tym wielu z nich nie zdaje sobie sprawy, że mają takie same obowiązki wynikające z przepisów o ochronie danych osobowych, jak zatrudniające wielu pracowników podmioty.

Zarząd powierzony a dane osobowe

Wspólnoty mieszkaniowe w celu realizacji zadań związanych z zarządzaniem części wspólnej nieruchomości mogą zdecydować się na wyłonienie zarządu wśród swoich członków lub powierzenie zarządu innemu podmiotowi. Zdarza się też, że zarząd wspólnoty decyduje się na podjęcie współpracy z licencjonowanym administratorem (zarządcą) nieruchomości. Niezależnie od wybranego rozwiązania, nie ulega wątpliwości, że wspólnota mieszkaniowa przetwarza dane osobowe, w szczególności dane członków wspólnoty, kontrahentów, korespondentów, dłużników.

Czy pracodawca może monitorować pracowników?

Monitoring pracownika przez pracodawcę przybiera różne formy. Jako przykładowe możemy wymienić śledzenie poczty elektronicznej, przeglądanie bilingów z telefonu służbowego czy montowanie kamer użytkowych. W takich sytuacjach pojawia się pytanie o granice dopuszczalnego monitorowania pracownika.

Elektroniczne teczki pracowników sposobem na szybki dostęp do akt

Przepisy wymagają, by prowadzenie akt osobowych odbywało się w formie papierowej, w trzech odrębnych częściach. Nie można zatem prowadzić wyłącznie ewidencji elektronicznej. Prowadzenie takiej ewidencji równolegle do papierowej, może jednak znacząco usprawnić późniejszy wgląd w dokumenty. Szczególnie jeżeli przedsiębiorstwo zatrudnia wielu pracowników.

Dane osobowe w procesie rekrutacji

Jeszcze kilka lat temu ludzie bardzo chętnie umieszczali wszelkie informacje o sobie w internecie, na profilach społecznościowych czy zawodowych. Dziś, są już ostrożniejsi i choć wciąż nie brak osób podających w sieci wszystkie swoje dane osobowe, coraz więcej ludzi przywiązuje wagę do swojej prywatności i niechętnie ujawnia na swój temat więcej niż to konieczne, również w procesie rekrutacji. Jakich informacji może wymagać od nas rekruter, a jakie należą do naszej sfery prywatnej?

Dokumentacja z zakresu ochrony danych osobowych - opracowanie, wdrożenie

Obowiązek opracowania i wdrożenia dokumentacji z zakresu ochrony danych osobowych ciąży na ADO. To on bowiem jest zobowiązany do zabezpieczenia przetwarzanych przez siebie danych osobowych, a dokumentacja jest jednym z elementów systemu zabezpieczeń, stanowiąc wręcz jego kręgosłup. W końcu to właśnie Polityka Bezpieczeństwa i Instrukcja opisują wszystkie procedury postępowania z przetwarzanymi przez ADO danymi osobowymi oraz sposoby ich zabezpieczenia i wykorzystywane w tym celu instrumenty.

Rezygnacja z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej

Biuro rachunkowe wykonuje usługi polegające na prowadzeniu ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych oraz innych ewidencji do celów podatkowych, sporządzaniu w imieniu i na rzecz podatników i płatników zeznań i deklaracji podatkowych, deklaracji rozliczeniowych do ZUS, sporządzaniu dokumentacji kadrowo-płacowej. Przy spełnieniu jakich warunków może zrezygnować z prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej?

Jak zwolnić pracownika zgodnie z prawem i etyką?

Zwolnienie pracownika z zachowaniem zasady poszanowania godności oraz uszanowaniem praw pracowniczych zawartych w Kodeksie pracy to jedno z najtrudniejszych zadań dla menedżera ds. personalnych i zarządu spółki. Jak rozstać się z pracownikiem zgodnie z prawem oraz etyką?

Czy pracodawca może wymagać od kandydatów do pracy kserokopii ich dowodów osobistych

Pracodawca zażądał od kandydatów do pracy, by dostarczyli do działu kadr kopie swoich dowodów osobistych. Czy kopie dowodów mogą być przechowywane w dokumentacji pracowniczej?

Jednostki samorządowe powinny posiadać aktualne dane adresowe

„Każdy adres jest ważny” to hasło przewodnie sześciu filmów, których głównym celem jest promocja posiadania przez jednostki samorządowe aktualnych baz danych adresowych. Kampania GUGiK ma na celu zwrócenie uwagi na to, jak ważne są rzetelne dane adresowe.

Wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych

Większość z nas podchodzi do tematu danych osobowych i ich ochrony z dużą beztroską. Z przeprowadzonych badań wynika, że informacje prywatne nie tylko są niefrasobliwie udostępniane w internecie, ale i trafiają do kosza w formie faktur, rachunków, pism urzędowych czy korespondencji bankowej. Wszystko to sprawia, że bazy danych aż kipią od najróżniejszych informacji, które nie tylko wykorzystywane są w celach marketingowych, ale i bywają udostępniane oraz sprzedawane w mniej lub bardziej legalnym obrocie gospodarczym.

3 powody, dla których warto korzystać z nowoczesnych biur księgowych

Czym charakteryzuje się nowoczesne biuro księgowe? To nie tylko biuro zatrudniające specjalistów, którzy są na bieżąco z przepisami i nowelizacjami, ale też firma, której sposób funkcjonowania jest dla klienta przyjazny i ułatwia mu prowadzenie biznesu. Nowoczesne biuro księgowe pozwala na dostarczanie dokumentów elektronicznie (bez konieczności osobistego ich przekazywania w wersji analogowej), prowadzi archiwum online, dba o bezpieczeństwo danych i umożliwia dostęp do informacji z każdego miejsca i o każdym czasie. Dlaczego warto zwrócić uwagę na to, czy biuro rachunkowe, z którego usług chcemy skorzystać, jest nowoczesne? Istnieją ku temu przynajmniej 3 przesłanki.

Odbiór dokumentów przez biuro rachunkowe online

Szukasz nowoczesnego i sprawnego biura rachunkowego? Zwróć uwagę na to, w jaki sposób odbywa się przekazywanie do niego dokumentów księgowych. Możliwość przekazywania ich online to pierwsza wskazówka mówiąca o tym, że masz do czynienia z biurem rachunkowym, które jest zaawansowane technologicznie.

Co powinna zawierać umowa zawarta z biurem rachunkowym?

Podpisywanie umowy z biurem rachunkowym to dla wielu przedsiębiorców bardzo stresujące zadanie. Na co zwrócić w niej uwagę? Jak czytać taki dokument, skoro o księgowości przedsiębiorca najczęściej wie bardzo mało? Jakie elementy może zapisać w umowie biuro rachunkowe i co koniecznie powinno się w niej znaleźć?

Biura rachunkowe prowadzące pkpir a procedury przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu

Biura rachunkowe, których działalność sprowadza się wyłącznie do prowadzenia podatkowych ksiąg klientów, nie muszą wykonywać obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, m.in. posiadać pisemnych wewnętrznych procedur określających zasady wykonywania obowiązków wynikających z przepisów tej ustawy. Natomiast te biura, które dla części klientów prowadzą księgi rachunkowe, a dla innych – pkpir, obowiązki nałożone ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy wykonują tylko w zakresie umów z klientami, dla których prowadzą księgi rachunkowe. Tak wynika z definicji usługowego prowadzenia ksiąg zawartej w ustawie o rachunkowości.

REKLAMA