Urlopy 2026. Za granicą szukamy nie tylko odpoczynku, ale chcemy poznawać nieznane miejsca i gromadzić nowe doświadczenia

REKLAMA
REKLAMA
Choć dla większości polskich turystów głównym celem wyjazdu wciąż pozostaje odpoczynek i relaks, prawie 4 na 10 określa siebie jako poszukiwaczy doświadczeń, którzy stawiają w podróży na odkrywanie nowych miejsc.
- Urlop z okazjami ciekawych wycieczek
- Urlop: Polacy są zdyscyplinowani finansowo
- Urlop cyfrowy jak Polski turysta
- Urlop Polaka: średnio ponad 8 dni wypoczynku za granicą
43% Polaków planuje spędzić nadchodzące wakacje za granicą, a najchętniej wybieranym kierunkiem są Włochy.
Równie ważny, co sam cel podróży, jest jej charakter – z badania Visa Central Eastern Europe (CEE) Travel and Payment Intentions 2025 wynika, że Polacy podchodzą do tegorocznych wakacji na wiele sposobów. Niemal dwie piąte z nich identyfikuje się jako poszukiwacze doświadczeń, którzy stawiają na odkrywanie nowego i wychodzenie poza strefę komfortu.
Niezależnie od stylu podróżowania, jedno pozostaje niezmienne: Polacy świetnie radzą sobie z finansami za granicą – aż 85% deklaruje, że wydaje na miejscu dokładnie tyle, ile zaplanowało. Podobny odsetek – 83% – zamierza podczas kolejnego wyjazdu korzystać z płatności cyfrowych, a co trzeci turysta zapłaci lokalnie za pomocą portfela mobilnego.
REKLAMA
Urlop z okazjami ciekawych wycieczek
Najnowsze badanie Visa, obejmujące siedem krajów Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polskę, wskazuje na preferencje mieszkańców regionu względem podróżowania.
REKLAMA
Co czwarty turysta wciela się w rolę nawigatora, z entuzjazmem planując wycieczki dla siebie lub grupy. Inni podróżują z myślą o oszczędnościach: 18% to łowcy okazji, którzy aktywnie szukają dobrych ofert i sposobów, na to by uniknąć przepłacania.
Z kolei dla 1 na 4 turystów to właśnie wyjątkowa okazja decyduje o wyborze kolejnego kierunku wyjazdu. Tylko 1 na 10 Polaków identyfikuje się natomiast z rolą twórcy treści, wskazując, że podczas wakacji aktywnie dzieli się w Internecie relacjami z modnych miejsc.
A jak wyglądają plany dotyczące wydatków? Polscy podróżnicy przewodzą w regionie CEE z budżetem na zagraniczny wyjazd przekraczającym średnio ok. 4300 zł na osobę, a najwięcej pieniędzy na miejscu przeznaczą na jedzenie, wycieczki i pamiątki. Choć 17% przyznaje, że dostosowuje wydatki do towarzyszy podróży – nawet kosztem przekroczenia założonego budżetu – niemal połowa dokładnie planuje, ile wyda jeszcze przed wyjazdem.
Dyscyplina ta utrzymuje się również za granicą. Niemal co drugi turysta z Polski śledzi wydatki za pomocą bankowości cyfrowej. Efekt? Wśród osób, które wcześniej zaplanowały wakacyjny budżet, aż 85% deklaruje, że
Urlop: Polacy są zdyscyplinowani finansowo
– Nasze badanie pokazuje, że Polacy bardzo dobrze radzą sobie z zarządzaniem budżetem podczas zagranicznych podróży, ale jednocześnie oczekują od banków rozwiązań, które poprawią komfort ich wyjazdów – i są gotowi za nie zapłacić. Chodzi m.in. o szybszy i tańszy proces wymiany walut czy większe zniżki na bilety lotnicze i hotele. Takie podejście pokazuje, jak ważne jest regularne monitorowanie potrzeb konsumentów, by skutecznie wspierać ich zarówno w codziennym życiu, jak i podczas wakacyjnych wyjazdów – mówi Mateusz Oleksy, p.o. dyrektora generalnego Visa w Polsce, dyrektor inicjatyw strategicznych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa.
– Dlatego też – poza zapewnianiem podróżnym bardziej bezproblemowych, bardziej bezpiecznych i wygodnych płatności – Visa współpracuje z bankami, oferując konsumentom spersonalizowane produkty i usługi około-podróżnicze oraz pomoc i korzyści w trakcie wyjazdów krajowych jak i zagranicznych. Wśród nich są m.in. zniżki czy większa elastyczność w kontroli wydatków – dodaje Mateusz Oleksy.
Urlop cyfrowy jak Polski turysta
Badanie Visa pokazuje, że płatności cyfrowe stają się dla Polaków codziennością zarówno w kraju, jak i podczas zagranicznych podróży. Ponad 4 na 5 polskich turystów deklaruje, że będąc na wakacjach w innym kraju będzie płacić kartą, smartfonem lub smartwatchem (wzrost o 4% rok do roku ).
Szczególnie dynamicznie rośnie popularność portfeli mobilnych – aż o 60% w ujęciu rocznym . Dla jednej trzeciej Polaków to dziś preferowana metoda płatności podczas zagranicznych wyjazdów. Korzystanie z kart Visa umożliwia szybkie i bezpieczne płatności w ponad 150 milionach punktów handlowych na terenie 200+ państw i terytoriów zależnych, w przeszło 180 walutach.
Znaczenie tych aspektów podkreślają również podróżni z regionu CEE – najczęściej wskazując na wygodę (64%), szybkość (61%) i bezpieczeństwo (55%) jako główne zalety płacenia kartą za granicą.
Urlop Polaka: średnio ponad 8 dni wypoczynku za granicą
REKLAMA
O 10% więcej osób niż w ubiegłym roku zamierza spędzić tegoroczne wakacje poza krajem – najczęściej wybierając Włochy, Hiszpanię i Grecję. Większość zorganizuje wyjazd samodzielnie, choć 2 na 5 konsumentów zdecyduje się na wakacje z biurem podróży. W obu przypadkach najczęściej skorzystają z kanałów online do zakupu usług i zapłacą cyfrowo. Samodzielne planowanie i rezerwowanie wyjazdów cieszą się szczególną popularnością wśród mieszkańców Węgier i Bułgarii.
– Z naszego badania wynika, że Polacy – zarówno na etapie planowania wyjazdu, jak i już podczas wakacji za granicą – chętnie korzystają z płatności za pomocą portfeli mobilnych, opartych na systemach i technologiach Visa. Kluczowa jest tutaj tokenizacja, zapewniająca dodatkową warstwę zabezpieczeń, dzięki czemu podróżujący mogą być spokojniejsi podczas dokonywania płatności – dodaje Mateusz Oleksy.
Oprócz ogólnych planów, Visa przyjrzała się również temu, jakie aspekty podróży konsumenci z regionu CEE uznają za najbardziej frustrujące. Okazuje się, że w czołówce znalazły się: nieoczekiwane zakłócenia podróży – opóźnienia i odwołania lotów, zagubiony bagaż oraz tłumy w popularnych miejscach turystycznych.
I choć to wyzwanie nie znalazło się w regionalnej pierwszej trójce, aż co szósty polski turysta przyznaje, że zaskoczył go za granicą brak dostępu do preferowanych metod płatności – które po prostu nie były dostępne lub nie działały tak, jak w kraju.
Planując kolejną podróż, większość Polaków wciąż sięga po sprawdzone źródła informacji – na czele pozostają biura podróży i ich broszury oraz porady znajomych i rodziny. Pojawia się również nowy trend: co dziesiąty turysta już dziś korzysta w tym zakresie z pomocy sztucznej inteligencji.
Podobnie jak w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, AI po cichu przejmuje rolę doradcy podróżniczego, wprowadzając nowy wymiar do znanych wyjazdowych zwyczajów.
Opisy przypadków, porównania, statystyki, analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i promocyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa Inc. nie gwarantuje kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie.
Nie przyjmuje także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA