REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność nierejestrowana. Limit do 3225 zł miesięcznie (i przy nieprzekraczaniu tego limitu do 38700 zł rocznie)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Działalność nierejestrowana. Limit do 3225 zł miesięcznie (i przy nieprzekraczaniu tego limitu do 38700 zł rocznie)
Działalność nierejestrowana. Limit do 3225 zł miesięcznie (i przy nieprzekraczaniu tego limitu do 38700 zł rocznie)
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od lipca tego roku można zarobić do 3225 zł miesięcznie (i przy nieprzekraczaniu tego limitu do 38 700 zł rocznie) bez potrzeby rejestracji działalności gospodarczej. Kto może skorzystać z tzw. działalności nieewidencjonowanej, jak rozliczyć osiągane dochody, i z jakich dodatkowych ulg można skorzystać?

Jak wynika z art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia. Po przekroczeniu ww. progu, od dnia, w którym nastąpiło, działalność traktowana jest już jako gospodarcza. Koniecznym jest wówczas złożenie do CEIDG wniosku o wpis działalności w terminie 7 dni od dnia przekroczenia limitu (działalność można zarejestrować również dobrowolnie także bez przekroczenia limitu). Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie w Polsce wynosi 4300 zł, co oznacza, że na działalności nierejestrowanej będzie można zarabiać do 3225 zł miesięcznie.

REKLAMA

Jakie są korzyści z działalności nierejestrowanej? Kto może ją prowadzić?

REKLAMA

Działalność nieewidencjonowania pozwala na prowadzenie działalności bez konieczności płacenia z jej tytułu składek na ZUS, comiesięcznych ani kwartalnych zaliczek na podatek dochodowy (tylko rozliczenie roczne), oraz bez konieczności rejestracji do VAT (poza sytuacją gdy prowadzący działalność nierejestrowaną sprzedaje towary lub usługi, które podlegają obligatoryjnej rejestracji do VAT, np. większość towarów akcyzowych, sprzedaż online preparatów kosmetycznych, wyrobów elektronicznych i urządzeń elektrycznych, albo usługi jubilerskie, prawnicze). Można ją prowadzić i jednocześnie pozostawać na etacie.

Działalność nieewidencjonowaną może prowadzić tylko osoba fizyczna, która w okresie 60 miesięcy poprzedzających jej podjęcie nie wykonywała działalności gospodarczej (jako niewykonywanie działalności gosp. traktowane jest również jej zawieszenie w tym okresie). Z tej formy zarobkowania nie mogą jednak skorzystać osoby wykonujące działalność w ramach spółki cywilnej. Poza tym, działalności nierejestrowanej nie można prowadzić w dziedzinach, dla których wymagane jest założenie firmy. Chodzi o rodzaje działalności, dla których wykonywania konieczna jest koncesja, zezwolenie, wpis do rejestru, albo które zostały zdefiniowane jako działalność gospodarcza w ustawie Prawo przedsiębiorców (np. sprzedaż alkoholu, usługi detektywistyczne, organizacja imprez turystycznych, pośrednictwo ubezpieczeniowe, usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych).

Jak należy rozliczać dochody z działalności nierejestrowanej? Co mówią przepisy?

REKLAMA

Brak rejestracji działalności nie oznacza, że z osiąganych przychodów nie trzeba rozliczać się z fiskusem. Przychodem należnym, o którym mowa w art. 5 ust. 1, są kwoty jakie należą się prowadzącemu działalność, nawet jeśli ich faktycznie nie otrzymał, pomniejszone o wartość zwróconych mu towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jednak comiesięczne sumowanie wszystkich źródeł przychodu należnego niezbędne jest na potrzeby pilnowania 75% limitu, którego przekroczenie oznaczać będzie utratę prawa do prowadzenia działalności nieewidencjonowanej.

Jeśli chodzi bowiem o opodatkowanie, to podlegać mu będzie wyłącznie przychód w postaci środków otrzymanych (np. zapłata, także zaliczka) lub postawionych do dyspozycji oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych. Nie powiększy go wartość zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (zniżki za przedterminowe płatności). Przychody należne, ale jeszcze nie otrzymane, np. w danym miesiącu, staną się przychodem podatkowym w momencie zapłaty (np. w kolejnym miesiącu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie są obowiązki podatkowe przy działalności nieewidencjonowanej?

Na potrzeby rozliczania działalności nierejestrowanej należy prowadzić uproszczoną ewidencję sprzedaży i rozliczać się w zeznaniu rocznym PIT-36 na zasadach ogólnych (wg skali podatkowej). Trzeba pamiętać, że pomimo braku rejestracji działalności, należy dochowywać przy jej prowadzeniu staranności jakiej wymaga się od przedsiębiorcy. Na żądanie klienta wystawiać rachunki (ewentualnie także faktury), i przede wszystkim przestrzegać praw konsumentów – np. ich prawa do odstąpienia od umowy, czy do złożenia reklamacji. Nie wolno również zapominać, że w przypadku usług, umowa na ich świadczenie będzie traktowana jak umowa zlecenie. Zleceniodawca będzie więc zobligowany do odprowadzenia składek ZUS za prowadzącego działalność nierejestrowaną usługodawcę. Ten ostatni wymóg nie dotyczy oczywiście prowadzących taką działalność studentów do ukończenia 26 roku życia.

Kolejnym obowiązkiem jest konieczność ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej po przekroczeniu 20 000 zł obrotu w poprzednim roku podatkowym, a także (niezależnie od obrotu) wtedy gdy przedmiotem sprzedaży są towary lub usługi objęte obowiązkiem ewidencjonowania na kasie (np. sprzęt RTV, gaz płynny, czy usługi fryzjerskie, kosmetologiczne, przewozu osób taksówkami, albo doradztwo podatkowe).

Jakie koszty uzyskania przychodu można uwzględnić przy działalności nierejestrowanej?

Odliczeniu podlegają wydatki poniesione w związku z prowadzoną działalnością nieewidencjonowaną. Należy je właściwie dokumentować dowodami zakupów. Najbezpieczniej by zawierały one imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania nabywcy prowadzącego tę działalność. Koszty rozpoznaje się metodą kasową, a więc w dacie faktycznego poniesienia wydatku (np. zapłaty za fakturę).

Prowadzenie działalności nieewidencjonowanej nie odbiera prawa do wspólnego rozliczania się z małżonkiem. Poza tym, można korzystać z innych ulg przysługujących podatnikom: ulga termomodernizacyjna, ulga na dziecko, ulga na Internet, ulga rehabilitacyjna, ulga abolicyjna, ulga na zabytki, ulga dla inwestujących w alternatywne spółki inwestycyjne lub spółki kapitałowe, preferencje z tytułu wpłat na IKZE, czy możliwość odliczania darowizn i składek na ubezpieczenie społeczne.

Podsumowując, od 1 lipca 2024 r. można, bez potrzeby zakładania firmy, zarobić na działalności nierejestrowanej do 38 700 zł. Ważne by pilnować miesięcznego limitu. Przepis mówi wyraźnie, że przekroczenie miesięcznego ograniczenia dopuszczalnego przychodu oznacza automatyczne przejście na działalność gospodarczą. Pozbawi to możliwości prowadzenia działalności nieewidencjonowanej przez kolejne 60 miesięcy. Równie istotne jest prawidłowe rozliczanie osiąganych przychodów, także na gruncie opodatkowania VAT (podatnik sam musi rozliczać i również badać, czy z uwagi np. na rodzaj prowadzonej, nawet w niewielkich rozmiarach działalności, nie stał się podatnikiem VAT). Warto więc wesprzeć się pomocą biura rachunkowego, księgowej, także by nie stracić prawa do dodatkowych ulg. Trzeba również pamiętać, że brak rejestracji działalności i firmy nie oznacza, że prowadzący ją nie podlega kontroli. Urzędnicy mogą ją w każdej chwili przeprowadzić na mocy przepisów Ordynacji podatkowej oraz ustawy o podatku od towarów i usług.

Autor: Biuro rachunkowe Skarbiec Corporate Services

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ważne terminy na kwiecień 2025 r. dla pracodawcy i pracownika

Od 1 kwietnia zaczął się kolejny II kwartał w 2025 r. W kwietniu jest sporo ważnych terminów, o których muszą pamiętać w szczególności pracodawcy, ale i pracownicy bo te kwestie z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych dotyczą ich bezpośrednio. Podpowiadamy jakie dokumenty powinny wygenerować, złożyć działy księgowe czy kadr oraz jakie należności i składki powinny być opłacone w kwietniu 2025 r.

Są zmiany w 800 plus. ZUS przesuwa w kwietniu terminy wypłaty pieniędzy

Drożyzna w sklepach i coraz wyższe rachunki za prąd rujnują domowe budżety.   Niektórym coraz trudniej związać koniec z końcem, zwłaszcza wtedy, kiedy ma się kilkoro dzieci.  Sytuację ratuje 800 plus.  Na ten zastrzyk gotówki rodzice czekają co miesiąc. Tymczasem w kwietniu zmienia się nieco harmonogram wypłat. Kiedy zatem można się spodziewać przelewów z ZUS na bankowe konta?

Nadchodzi podwyżka wieku emerytalnego. Ile wyniesie nowy ustawowy wiek emerytalny kobiet, a ile mężczyzn, od kiedy zmiany

Podwyżka wieku emerytalnego kobiet jest już przesądzona. Ale czy to wszystkie zmiany w emeryturach? Problemów jest tak wiele, że konieczna jest prawdziwa reforma a może nawet i rewolucja w systemie emerytalnym. Czy rząd się na nią zdecyduje i co zmieni w pierwszej kolejności?

Tyle co teraz za rok, zapłacisz co miesiąc gdy nowy podatek katastralny zastąpi obecny podatek od nieruchomości

Podatek katastralny zamiast podatku od nieruchomości, jaka to różnica? Zasadnicza. Danina dla fiskusa jest wyliczana na podstawie wartości nieruchomości a nie jej metrażu. Efekt jest taki, że za miesiąc fiskusowi z tego tytułu trzeba zapłacić nawet więcej niż teraz płaci się za cały rok.

REKLAMA

Będzie druga waloryzacja emerytur w 2025 roku, bo inflacja ciągle za wysoka. To byłaby ulga dla seniorów

W pierwszym kwartale 2025 inflacja wciąż ociera się o 5 procent, ale rosnące ceny żywności i kosztów utrzymania mogą sprawić, że w drugim kwartale przyspieszy. Wtedy realna stanie się druga waloryzacja emerytur. Jej warunkiem jest bowiem inflacja wyższa niż 5 procent w całym pierwszym półroczu danego roku.

Ryszard Cyba (morderca pracownika biura PiS) zwolniony z zakładu karnego - przebywa w szpitalu psychiatrycznym

Ryszard Cyba skazany za zabójstwo Marka Rosiaka w biurze PiS w Łodzi w 2010 r. został zwolniony z zakładu karnego z uwagi na stan zdrowia. Nie oznacza to, że został uwolniony – poinformował rzecznik łódzkiego sądu okręgowego. Z więzienia Cyba trafił do DPS-u, a stamtąd do szpitala psychiatrycznego.

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

13 emerytura - terminy wypłat w 2025 roku

We wtorek 1 kwietnia pierwszej grupie emerytów i rencistów jest przekazywane dodatkowe roczne świadczenie pieniężne, czyli tzw. trzynasta emerytura. To pierwsza transza tego świadczenia, w ramach którego 1,67 mld zł trafi tego dnia do 889 tys. osób. Co powinni wiedzieć uprawnieni do „trzynastki”, wyjaśnia ekspertka Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Aneta Adamiak z Departamentu Świadczeń Emerytalno-Rentowych w centrali ZUS i apeluje do seniorów, którzy jeszcze nie mają kont bankowych, o ich założenie ze względów bezpieczeństwa.

REKLAMA

Uwaga: zaczęła się inwazja kleszczy. Ukąszenie kleszcza może powodować chorobę zawodową, wypadek przy pracy i świadczenia z ZUS

Jak podaje w swoim komunikacje Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna zaczął się już "sezon" na kleszcze. Nie wiele osób wie, ale ukąszenie kleszcza może powodować chorobę zawodową czy nawet wypadek przy pracy, a co się z tym wiąże możliwość otrzymywania świadczenia z ZUS czy KRUS. Przytaczamy też mity dotyczące kleszczy ale i niezbędne informacje.

Co się należy oprócz wynagrodzenia? 3 świadczenia wynikające ze stosunku pracy

Wynagrodzenie to świadczenie dla pracownika wynikające ze stosunku pracy. Przepisy prawa pracy przewidują jeszcze trzy inne świadczenia, które należą się pracownikowi. Jakie i co należy o nich wiedzieć?

REKLAMA