REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1996 nr 105 poz. 486

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ

z dnia 30 lipca 1996 r.

w sprawie zasad wynagradzania za pracę pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 773 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:

§ 1.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do pracowników zatrudnionych w następujących jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia:

1) Centrum Organizacji i Ekonomiki Ochrony Zdrowia w Warszawie,

2) zakładach naprawczych sprzętu medycznego (zakładach techniki medycznej) oraz zakładach (warsztatach) ortopedycznych,

3) jednostkach obsługi inwestycyjnej (zarządach inwestycji),

4) gospodarstwach pomocniczych przy publicznych zakładach opieki zdrowotnej,

5) Centralnej Pralni w Toruniu.

§ 2.
1. Ustala się:

1) tabele miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowiące załącznik nr 1 do rozporządzenia,

2) tabelę stawek dodatku funkcyjnego, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia,

3) tabele stanowisk, zaszeregowań i wymagań kwalifikacyjnych, stanowiące załącznik nr 3 do rozporządzenia.

2. Pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy wszystkie składniki wynagrodzenia przysługują w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę.

§ 3.
1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o „najniższym wynagrodzeniu”, rozumie się przez to najniższe wynagrodzenie zasadnicze w pierwszej kategorii zaszeregowania, określone w tabelach miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowiących załącznik nr 1 do rozporządzenia.

2. Godzinową stawkę wynagrodzenia zasadniczego pracownika ustala się w wysokości 1/178 miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.

3. Przepis ust. 2 ma zastosowanie również przy obliczaniu godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego pracownikowi zatrudnionemu przy planowaniu.

§ 4.
1. Pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku związanym z kierowaniem zespołem przysługuje dodatek funkcyjny.

2. Dodatek, o którym mowa w ust. 1, może być przyznany również pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku nie związanym z kierowaniem zespołem, koordynującemu wykonanie określonych zadań, dla którego w załączniku nr 3 przewiduje się dodatek funkcyjny, z tym że maksymalna stawka tego dodatku nie może być wyższa od drugiej stawki.

§ 5.
1. Pracownikowi przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 5 latach pracy. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy następny rok pracy, aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 20 i więcej latach pracy.

2. Do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wysługę lat wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia.

3. Do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wysługę lat wlicza się także inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.

4. W przypadku dodatkowego zatrudnienia pracownika prawo do dodatku za wysługę lat ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy. Do okresu zatrudnienia dodatkowego nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego.

5. Dodatek za wysługę lat przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie. Dodatek ten przysługuje również za dni nieobecności w pracy wskutek choroby bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego.

6. Dodatek za wysługę lat jest wypłacany w terminie wypłaty wynagrodzenia:

1) począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do dodatku lub wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca,

2) za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub wyższej stawki dodatku nastąpiło pierwszego dnia miesiąca.

§ 6.
1. Pracownikowi zatrudnionemu w jednostce, o której mowa w § 1 pkt 1, posiadającemu stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego bądź tytuł naukowy profesora przysługuje miesięczny dodatek w wysokości:

Stopień (tytuł) naukowy

Kwota w zł

Profesor

150

Doktor habilitowany

100

Doktor

50

2. Przy zbiegu uprawnień do dwóch lub więcej dodatków przysługuje jeden dodatek, w najwyższej wysokości.

3. Dodatek, o którym mowa w ust. 1, przyznaje pracodawca, po uprzednim udokumentowaniu przez pracownika posiadanego stopnia lub tytułu naukowego. Dodatek przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pracownik udokumentował posiadany stopień (tytuł) naukowy.

§ 7.
1. Pracownikowi zatrudnionemu w jednostce, o której mowa w § 1 pkt 1, na stanowisku, na którym wymagane jest stałe posługiwanie się językiem obcym, przysługuje dodatek za znajomość języka obcego w wysokości do:

1) 10% najniższego wynagrodzenia – za znajomość pierwszego języka obcego,

2) 15% najniższego wynagrodzenia – za znajomość każdego następnego języka obcego.

2. Szczegółowe zasady przyznawania dodatku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

§ 8.
1. Pracownikowi zatrudnionemu w jednostce, o której mowa w § 1 pkt 2–4, za każdą godzinę pracy wykonywanej w warunkach szkodliwych dla zdrowia, szczególnie uciążliwych lub szczególnie niebezpiecznych przysługuje dodatek w wysokości:

1) przy pierwszym stopniu szkodliwości lub szczególnej uciążliwości – 5%,

2) przy drugim stopniu szkodliwości lub szczególnej uciążliwości – 10%,

3) przy trzecim stopniu szkodliwości lub szczególnej uciążliwości albo szczególnego niebezpieczeństwa – 15%,

4) przy czwartym stopniu szkodliwości – 20%

stawki godzinowej wynikającej z najniższego wynagrodzenia.

2. Przy zbiegu uprawnień do dwóch lub więcej dodatków przysługuje jeden dodatek, w najwyższej wysokości.

3. Rodzaje prac wykonywanych w warunkach szkodliwych dla zdrowia, szczególnie uciążliwych lub szczególnie niebezpiecznych określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

§ 9.
1. Za każdą godzinę pracy wykonywanej w porze nocnej pracownikowi przysługuje, z zastrzeżeniem ust. 2, dodatkowe wynagrodzenie w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego.

2. Od dnia 1 stycznia 1997 r. dodatkowe wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, nie może być niższe od wynagrodzenia ustalonego na podstawie art. 137 § 2 Kodeksu pracy.

3. Pracownikowi zatrudnionemu stale w systemie pracy zmianowej przysługuje dodatek w wysokości 10% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego za każdą godzinę pracy wykonywanej na II zmianie.

§ 10.
Pracownikowi zatrudnionemu przy pilnowaniu przysługuje dodatek w wysokości 10% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego za każdą godzinę przepracowaną nieprzerwanie ponad 8 godzin do 12 godzin na dobę, w ramach miesięcznej normy czasu pracy wynikającej z pomnożenia 8 godzin przez liczbę roboczych dni kalendarzowych.
§ 11.
1. Kierowcy samochodu osobowego może być przyznane, za jego zgodą, wynagrodzenie ryczałtowe obejmujące poszczególne składniki wynagrodzenia (w szczególności: wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych oraz dodatkowe wynagrodzenie za pracę w porze nocnej), uwzględniające liczbę godzin przypadających do przepracowania w okresie jednego miesiąca, w przypadkach, gdy faktyczny czas pracy kierowcy w poszczególnych miesiącach nie ulega wahaniom i odpowiada liczbie godzin przyjętych do obliczenia wynagrodzenia.

2. Kierowcy, któremu powierzono dodatkowe czynności nie wchodzące w zakres jego normalnych obowiązków, przysługuje dodatek w wysokości do 60% najniższego wynagrodzenia.

§ 12.
1. W warunkach środków na wynagrodzenia może być tworzony fundusz premiowy.

2. Wysokość funduszu premiowego, zadania oraz zasady przyznawania i wypłacania premii określa zakładowy regulamin premiowania.

§ 13.
Dla pracowników jednostek, o których mowa w § 1 pkt 2–5, może być tworzony, w ramach środków na wynagrodzenia, fundusz nagród w wysokości do 1% wynagrodzeń osobowych z przeznaczeniem na nagrody za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej.
§ 14.
1. Pracownikowi przysługuje, z zastrzeżeniem ust. 2, nagroda jubileuszowa w wysokości:

1) 75% miesięcznego wynagrodzenia – po 20 latach pracy,

2) 100% miesięcznego wynagrodzenia – po 25 latach pracy,

3) 150% miesięcznego wynagrodzenia – po 30 latach pracy,

4) 200% miesięcznego wynagrodzenia – po 35 latach pracy,

5) 300% miesięcznego wynagrodzenia – po 40 latach pracy.

2. Pracownikowi zakładu naprawczego sprzętu medycznego (zakładu techniki medycznej) oraz zakładu (warsztatu) ortopedycznego nagroda jubileuszowa, o której mowa w ust. 1 pkt 1, przysługuje w przypadku, gdy okres 20 lat pracy upływa w dniu 1 lipca 1996 r. lub po tym dniu.

3. Do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.

4. W razie równoczesnego pozostawania więcej niż w jednym stosunku pracy, do okresu pracy uprawniającego do nagrody wlicza się jeden z tych okresów.

5. Pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu upływu okresu uprawniającego do nagrody.

6. Pracownik jest obowiązany udokumentować swoje prawo do nagrody, jeżeli w jego aktach osobowych brak jest odpowiedniej dokumentacji.

7. Wypłata nagrody jubileuszowej powinna nastąpić niezwłocznie po nabyciu przez pracownika prawa do tej nagrody.

8. Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli dla pracownika jest to korzystniejsze – wynagrodzenie przysługujące mu w dniu jej wypłaty. Jeżeli pracownik nabył prawo do nagrody jubileuszowej będąc zatrudniony w innym wymiarze czasu pracy niż w dniu jej wypłaty, podstawę obliczenia nagrody stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody. Nagrodę oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

9. W razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem pracownika na rentę inwalidzką lub emeryturę pracownikowi, któremu do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy, licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy, nagrodę tę wypłaca się w dniu rozwiązania stosunku pracy.

10. Jeżeli w dniu 1 lipca 1996 r. albo w dniu wejścia w życie przepisów wprowadzających zaliczalność do okresów uprawniających do świadczeń pracowniczych okresów nie podlegających dotychczas wliczeniu pracownikowi upływa okres uprawniający go do dwóch lub więcej nagród, wypłaca mu się tylko jedną nagrodę – najwyższą.

11. Pracownikowi, który w dniu 1 lipca 1996 r. albo w dniu wejścia w życie przepisów, o których mowa w ust. 10, ma okres dłuższy niż wymagany do nagrody danego stopnia, a w ciągu 12 miesięcy od tego dnia upłynie okres uprawniający go do nabycia nagrody wyższego stopnia, nagrodę niższą wypłaca się w pełnej wysokości, a w dniu nabycia prawa do nagrody wyższej – różnicę między kwotą nagrody wyższej a kwotą nagrody niższej.

12. Przepisy ust. 10 i 11 mają odpowiednio zastosowanie, w razie gdy w dniu, w którym pracownik udokumentował swoje prawo do nagrody, był uprawniony do nagrody wyższego stopnia oraz w razie gdy pracownik prawo to nabędzie w ciągu 12 miesięcy od tego dnia.

13. Pracownikowi zatrudnionemu w jednostkach, o których mowa w § 1, w dniu 1 lipca 1996 r., który przed tym dniem nabył prawo do nagrody jubileuszowej w związku z wliczeniem okresów wymienionych w zarządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 23 grudnia 1989 r. w sprawie ustalania okresów pracy i innych okresów uprawniających do nagrody jubileuszowej oraz zasad jej obliczania i wypłacania (Monitor Polski Nr 44, poz. 358), okresy te podlegają wliczeniu na dotychczasowych zasadach przy ustalaniu prawa do kolejnych nagród.

14. Pracownik, który podjął zatrudnienie w jednostkach, o których mowa w § 1, po dniu 1 lipca 1996 r., nabywa prawo do nagrody jubileuszowej na zasadach określonych w ust. 3–12, niezależnie od wcześniejszego nabycia prawa do nagrody za dany okres.

§ 15.
1. Pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty inwalidzkiej lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje jednorazowa odprawa pieniężna w wysokości:

1) jednomiesięcznego wynagrodzenia – jeżeli był zatrudniony krócej niż 15 lat,

2) dwumiesięcznego wynagrodzenia – po co najmniej 15 latach pracy,

3) trzymiesięcznego wynagrodzenia – po co najmniej 20 latach pracy.

2. Odprawę oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

3. Okresy pracy i inne okresy uprawniające do odprawy ustala się według zasad obowiązujących przy ustalaniu okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat.

4. Pracownik, który otrzymał odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa.

§ 16.
Pracownik, który w dniu wejścia w życie rozporządzenia nie ma wymaganych kwalifikacji w zakresie wykształcenia, może być przeszeregowany tylko w ramach zajmowanego stanowiska.
§ 17.
Tracą moc:

1) zarządzenie nr 16 Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 6 kwietnia 1990 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach organizacyjnych resortu zdrowia i opieki społecznej, zmienione zarządzeniami: nr 45 z dnia 6 czerwca 1990 r., nr 69 z dnia 25 lipca 1990 r., nr 115 z dnia 9 listopada 1990 r., nr 23 z dnia 29 marca 1991 r., nr 42 z dnia 30 lipca 1992 r., nr 48 z dnia 18 czerwca 1993 r., nr 25 z dnia 14 lutego 1994 r., nr 76 z dnia 19 października 1994 r., nr 11 z dnia 17 stycznia 1995 r., nr 89 z dnia 14 lipca 1995 r. oraz nr 135 z dnia 25 października 1995 r.;

2) zarządzenie nr 17 Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 6 kwietnia 1990 r., w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w zakładach naprawczych sprzętu medycznego (zakładach techniki medycznej) oraz zakładach (warsztatach) ortopedycznych resortu zdrowia i opieki społecznej, zmienione zarządzeniami: nr 44 z dnia 6 czerwca 1990 r., nr 70 z dnia 25 lipca 1990 r., nr 114 z dnia 9 listopada 1990 r., nr 22 z dnia 29 marca 1991 r., nr 43 z dnia 30 lipca 1992 r., nr 47 z dnia 18 czerwca 1993 r., nr 24 z dnia 14 lutego 1994 r., nr 75 z dnia 19 października 1994 r., nr 12 z dnia 17 stycznia 1995 r., nr 88 z dnia 14 lipca 1995 r. oraz nr 134 z dnia 25 października 1995 r.

§ 18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1996 r.

Minister Pracy i Polityki Socjalnej: w z. M. Manicki

Załącznik 1. [TABELE MIESIĘCZNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO]

Załączniki do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
z dnia 30 lipca 1996 r. (poz. 486)

Załącznik nr 1

TABELE
MIESIĘCZNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO

dla pracowników zatrudnionych w:

I. Centrum Organizacji i Ekonomiki Ochrony Zdrowia w Warszawie

Kategoria zaszeregowania

Kwota w złotych

I

320 – 380

II

330 – 400

III

340 – 420

IV

350 – 450

V

360 – 480

VI

370 – 510

VII

380 – 540

VIII

390 – 570

IX

400 – 620

X

410 – 670

XI

420 – 730

XII

430 – 790

XIII

450 – 860

XIV

470 – 930

XV

490 –1.000

XVI

520 –1.080

XVII

560 –1.160

XVIII

600 –1.240

XIX

650 –1.320

 

lI. Zakładach naprawczych sprzętu medycznego (zakładach techniki medycznej) oraz zakładach (warsztatach) ortopedycznych

Kategoria zaszeregowania

Kwota w złotych

I

295 – 365

II

300 – 375

III

305 – 385

IV

310 – 400

V

315 – 415

VI

320 – 440

VII

325 – 470

VIII

330 – 500

IX

335 – 535

X

340 – 570

XI

350 – 605

XII

360 – 645

XIII

370 – 695

XIV

385 – 750

XV

405 – 805

XVI

425 – 860

XVII

445 – 915

XVIII

475 – 975

XIX

505 – 1.035

XX

550 – 1.110

 

III. Jednostkach obsługi inwestycyjnej (zarządach inwestycji), gospodarstwach pomocniczych i Centralnej Pralni w Toruniu

Kategoria zaszeregowania

Kwota w zł

I

295 – 365

II

300 – 375

III

305 – 385

IV

310 – 400

V

315 – 415

VI

320 – 435

VII

325 – 465

VIII

330 – 495

IX

335 – 525

X

340 – 560

XI

345 – 595

XII

350 – 630

XIII

360 – 665

XIV

370 – 705

XV

380 – 750

XVI

390 – 795

XVII

410 – 845

XVIII

430 – 900

XIX

460 – 955

XX

490 – 1.010

 

Załącznik 2. [TABELA STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO]

Załącznik nr 2

TABELA STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO

Stawka dodatku funkcyjnego

Procent najniższego wynagrodzenia do

1

2

3

4

5

6

50

70

95

120

150

200

 

Załącznik 3. [TABELE STANOWISK, ZASZEREGOWAŃ I WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH]

Załącznik nr 3

TABELE
STANOWISK, ZASZEREGOWAŃ I WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH DLA PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH W:

I. Centrum Organizacji i Ekonomiki Ochrony Zdrowia

Lp.

Stanowisko

Kategoria zaszeregowania

Stawka dodatku funkcyjnego

Wymagane kwalifikacje

wykształcenie

liczba lat pracy

1

2

3

4

5

6

1

Dyrektor

XVII-XIX

6

wyższe

8

2

Zastępca dyrektora

Główny księgowy

XVI-XVIII

5

wyższe

5

3

Kierownik zakładu, ośrodka

XIV-XVI

4

wyższe

7

4

Radca prawny

XIII-XV

2

wg odrębnych przepisów

Zastępca głównego księgowego

3

wyższe

4

Główny specjalista

4

5

5

Kierownik pracowni

XII-XIV

3

wyższe

5

6

Kierownik działu

XI-XIII

3

wyższe

5

7

Starszy: specjalista, informatyk

X-XII

 

wyższe

5

8

Specjalista, informatyk

IX-XI

 

wyższe

3

9

Młodszy informatyk

VIII-X

 

wyższe

średnie

5

10

Inspektor BHP

VII-IX

 

wg odrębnych przepisów

11

Starszy: inspektor, księgowy, magazynier, bibliotekarz, referent

VI-VIII

 

średnie

3

12

Kierownik sekretariatu

V-VII

1

średnie

3

13

Referent, inspektor, księgowy, bibliotekarz,

IV-VI

 

średnie

Kierowca samochodu osobowego

podstawowe i prawo jazdy kat. B

1

14

Magazynier

III-V

 

podstawowe

2

Pracownik gospodarczy

15

Telefonistka, maszynistka

II-IV

 

podstawowe

16

Sprzątaczka

I-III

 

podstawowe

 

II. Zakładach naprawczych sprzętu medycznego (zakładach techniki medycznej)

Lp.

Stanowisko

Kategoria zaszeregowania

Stawka dodatku funkcyjnego

Wymagane kwalifikacje

wykształcenie

liczba lat pracy

1

2

3

4

5

6

I. Pracownicy techniczni, ekonomiczni i administracyjni

1

Dyrektor

XVIII-XX

6

wyższe

6

2

Zastępca dyrektora

Główny księgowy

XVII-XIX

5

wyższe

5

Główny technolog

4

3

Kierownik wydziału konstrukcyjnego

XVI-XVIII

4

wyższe

5

4

Szef produkcji

XV-XVII

4

wyższe

5

Kierownik: wydziału, oddziału, działu, pracowni, grupy robót

4

5

Radca prawny

XIV-XVI

2

wg odrębnych przepisów

Rzecznik patentowy

Zastępca głównego księgowego

3

wyższe

4

Główny specjalista

2

5

6

Starszy specjalista

XIII-XV

wyższe

4

Kierownik: sekcji technicznej, laboratorium

3

Zastępca kierownika wymienionego pod lp. 4

2

średnie

6

7

Specjalista, informatyk

XII-XIV

wyższe

1

Kierownik: magazynu, sekcji nie wymienionej pod lp. 6

1

wyższe

1

średnie

3

8

Inspektor bhp

XI-XIII

wg odrębnych przepisów

Inspektor ds. przeciwpożarowych

średnie

4

Mistrz wydziału

2

Starszy inspektor ds. technicznych

9

Rewident zakładowy,
Inspektor ds. technicznych

X-XII

 

średnie

4

10

Starszy: referent, księgowy, kasjer, magazynier, inspektor nie wymieniony pod lp. 8

IX-XI

 

średnie

3

11

Księgowy, magazynier, kasjer, inspektor, operator EPD

VIII-X

 

średnie

12

Referent, starsza maszynistka

VII-IX

 

średnie

13

Telefonistka, maszynistka

VI-VIII

 

podstawowe

II. Pracownicy na stanowiskach robotniczych i obsługi

1

Starszy konserwator sprzętu medycznego

XIV-XVI

 

średnie techniczne

5

2

Konserwator sprzętu medycznego

XIII-XV

 

średnie techniczne

3

zasadnicze zawodowe

6

3

Monter elektroniki, ślusarz, tokarz, szlifierz, frezer, spawacz, galwanizer, lakiernik

X-XII

 

zasadnicze zawodowe

4

Hartownik, stolarz, hydraulik

IX-XI

 

zasadnicze zawodowe lub podstawowe i kurs przysposobienia zawodowego

5

Młodszy konserwator sprzętu medycznego

VIII-X

 

zasadnicze zawodowe lub podstawowe i kurs przysposobienia zawodowego

6

Palacz c.o.

VI-VIII

 

podstawowe i uprawnienia kwalifikacyjne typu „E”

6 mies.

Kierowca samochodu osobowego

podstawowe i prawo jazdy kat. B

1

7

Robotnik gospodarczy

IV-VI

 

podstawowe i przeszkolenie zawodowe

8

Starszy: portier, dozorca

III-V

 

podstawowe i przeszkolenie zawodowe

Pomocnik palacza

9

Portier, dozorca, sprzątaczka, robotnik magazynowy

II-IV

 

podstawowe i przeszkolenie zawodowe

 

III. Zakładach (warsztatach) ortopedycznych

Lp.

Stanowisko

Kategoria zaszeregowania

Stawka dodatku funkcyjnego

Wymagane kwalifikacje

wykształcenie

liczba lat pracy

1

2

3

4

5

6

I. Pracownicy techniczni, ekonomiczni i administracyjni

1

Dyrektor

XVII-XIX

6

wyższe

6

2

Zastępca dyrektora
Główny księgowy

XVI-XVIII

5

wyższe

5

3

Szef produkcji
Główny technolog

XV-XVII

4

wyższe

5

4

Główny mechanik

XIV-XVI

4

wyższe

5

Główny specjalista

2

Zastępca głównego księgowego

3

4

Radca prawny

2

wg odrębnych przepisów

5

Kierownik działu

XIII-XV

4

wyższe

4

6

Starszy specjalista

XII-XIV

wyższe

4

7

Specjalista

XI-XIII

wyższe

2

Mistrz wydziału

2

średnie

4

8

Kierownik: magazynu, sekcji

X-XII

1

średnie

3

Inspektor bhp

wg odrębnych przepisów

9

Starszy: inspektor, księgowy, kasjer, magazynier

IX-XI

 

średnie

3

10

Inspektor, księgowy, kasjer, magazynier,

VIII-X

 

średnie

11

Starszy referent

VII-IX

 

średnie

1

12

Referent, sekretarka

VI-VIII

 

średnie

13

Telefonistka, maszynistka

V-VII

 

podstawowe

II. Pracownicy na stanowiskach robotniczych i obsługi

1

Starszy konserwator sprzętu ortopedycznego

XII-XIV

 

średnie techniczne

5

2

Konserwator sprzętu ortopedycznego

XI-XIII

 

średnie techniczne

2

zasadnicze zawodowe

3

3

Ortopeda przymiarkowy

X-XII

 

średnie techniczne

zasadnicze zawodowe

3

4

Bandażysta ortopedyczny, stolarz ortopedyczny, cholewkarz ortopedyczny, modelarz ortopedyczny w gipsie, formowacz, ortopeda-mechanik, przymiarkowy obuwia ortopedycznego, tokarz, frezer, spawacz, galwanizer, elektromonter, ślusarz remontowy

IX-XI

 

zasadnicze zawodowe

5

Krojczy skór i tkanin, obuwnik ortopedyczny, modelarz form obuwia ortopedycznego, ślusarz narzędziowy

VIII-X

 

zasadnicze zawodowe

6

Ślusarz,

VII-IX

 

zasadnicze zawodowe lub podstawowe i przysposobienie zawodowe

7

Gorseciarz

VI-VIII

 

podstawowe i przeszkolenie zawodowe

Kierowca samochodu osobowego

podstawowe i prawo jazdy kat. B

1

8

Palacz c.o.

V-VII

 

podstawowe i uprawnienia kwalifikacyjne typu „E”

6 mies.

9

Robotnik gospodarczy

IV-VI

 

podstawowe i przeszkolenie zawodowe

10

Pomocnik palacza, robotnik gospodarczy

III-V

 

podstawowe i przeszkolenie zawodowe

11

Sprzątaczka, portier, dozorca, robotnik magazynowy

II-IV

 

podstawowe

 

IV. Jednostkach obsługi inwestycyjnej (zarządach inwestycji)

Lp.

Stanowisko

Kategoria zaszeregowania

Stawka dodatku funkcyjnego

Wymagane kwalifikacje

wykształcenie

liczba lat pracy

1

2

3

4

5

6

I. Pracownicy techniczni, ekonomiczni i administracyjni

1

Dyrektor

XVIII-XX

4

wyższe

6

2

Zastępca dyrektora
Główny księgowy

XVII-XIX

3

wyższe

5

3

Kierownik zespołu inspektorów nadzoru inwestorskiego

XVI-XVIII

3

wg odrębnych przepisów

4

Kierownik innego zespołu w służbach inwestorskich

XV-XVII

2

wg odrębnych przepisów

5

Starszy inspektor nadzoru inwestorskiego

XIV-XVI

2

wg odrębnych przepisów

Główny specjalista

wyższe

5

Zastępca głównego księgowego

3

4

Radca prawny

2

wg odrębnych przepisów

6

Kierownik komórki organizacyjnej innej niż wym. w lp. 3 i 4

XIII-XV

2

wyższe

3

średnie

5

Inspektor nadzoru inwestorskiego

wg odrębnych przepisów

7

Specjalista, projektant

XII-XIV

 

wyższe

3

8

Inspektor techniczny

XI-XIII

 

wg odrębnych przepisów

9

Kierownik magazynu

X-XII

1

średnie

4

10

Kierownik sekcji

IX-XI

1

średnie

3

11

Starszy: inspektor, referent, kasjer, księgowy, magazynier

VIII-X

 

średnie

3

12

Inspektor, kasjer, księgowy

VII-IX

 

średnie

1

13

Referent, starsza maszynistka

VI-VIII

 

średnie

14

Sekretarka, kontysta

V-VII

 

średnie

15

Maszynistka, telefonistka, magazynier

IV-VI

 

podstawowe

16

Robotnik gospodarczy

III-V

 

podstawowe

17

Sprzątaczka, dozorca, portier

II-IV

 

podstawowe

 

V. Gospodarstwach pomocniczych i Centralnej Pralni w Toruniu

Lp.

Stanowisko

Kategoria zaszeregowania

Stawka dodatku funkcyjnego

Wymagane kwalifikacje

wykształcenie

liczba lat pracy

1

2

3

4

5

6

I. Pracownicy techniczni, ekonomiczni i administracyjni

1

Dyrektor

XVI-XVIII

5

wyższe

6

2

Zastępca dyrektora
Główny księgowy

XV-XVII

4

wyższe

4

3

Kierownik: wydziału, warsztatu, obiektu, budowy, grup robót, zespołu, pracowni

XIV-XVI

3

wyższe

3

4

Główny specjalista

XIII-XV

2

wyższe

5

Starszy projektant

Zastępca głównego księgowego

3

4

Radca prawny

2

wg odrębnych przepisów

5

Specjalista, inspektor techniczny

XII-XIV

wyższe

3

Kierownik działu, bazy

3

wyższe

3

Zastępca głównego księgowego

średnie

6

6

Kierownik: magazynu, sekcji

XI-XIII

2

średnie

4

Mistrz

7

Inspektor bhp

X-XII

 

wg odrębnych przepisów

Technolog, projektant, inspektor ds. przeciwpożarowych

średnie

4

8

Starszy: księgowy, referent, administrator, magazynier, recepcjonista, intendent, kasjer, instruktor, kosztorysant

IX-XI

 

wyższe

1

średnie

3

9

Księgowy, administrator, recepcjonista, intendent, starszy laborant, instruktor, kosztorysant

VIII-X

 

średnie

3

Magazynier

średnie

podstawowe

2

10

Referent, kasjer, laborant, kontysta, kreślarz

VII-IX

 

średnie

11

Maszynistka, sekretarka

VI-VIII

 

średnie

12

Telefonistka

V-VII

 

podstawowe

II. Pracownicy na stanowiskach robotniczych i obsługi

1

Konserwator urządzeń technicznych

IX-XI

 

średnie techniczne lub zasadnicze zawodowe i uprawnienia kwalifikacyjne typu „E”

3

2

Palacz kotłów parowych o nadciśnieniu 0,07MPa wodnych wysokotemperaturowych wraz z urządzeniami pomocniczymi

VIII-X

 

świadectwo czeladnicze lub zasadnicza szkoła zawodowa i uprawnienia kwalifikacyjne typu „E”

6 mies.

Palacz kotłów wodnych nisko- i średniotemperaturowych wraz z urządzeniami pomocniczymi

świadectwo robotnika wykwalifikowanego w zawodzie palacza i uprawnienia kwalifikacyjne typu „E”

6 mies.

Palacz pieców spalania odpadów organicznych

podstawowe uprawnienia kwalifikacyjne typu „E”

6 mies.

Szef kuchni

zasadnicze zawodowe

3

3

Tokarz, hydraulik, elektryk, ślusarz, sprzedawca, malarz, murarz, stolarz, krawcowa, glazurnik, robotnik produkcji zwierzęcej, introligator, maszynista offsetowy, fotograf, retuszer, ogrodnik, operator urządzeń technicznych, mechanik, elektromonter i inne

VII-IX

 

zasadnicze zawodowe

4

Kierowca samochodu osobowego, traktorzysta

VI-VIII

 

podstawowe i prawo jazdy odpowiedniej kategorii

1

5

Robotnik produkcji roślinnej, detaszer, szlifierz, retuszer, ostrzarz, szklarz, maglarz, pracz, szwaczka, prasowacz i inne

V-VII

 

podstawowe i przeszkolenie zawodowe

 

6

Konwojent, pomocnik palacza, robotnik rolny

IV-VI

 

podstawowe i przeszkolenie zawodowe

7

Robotnik gospodarczy, operator maszyn powielających

III-V

 

podstawowe i przeszkolenie zawodowe

8

Sprzątaczka, portier, dozorca, pokojowa, szatniarz

II-IV

 

podstawowe

9

Pracownik w okresie przyuczenia do zawodu

I-III

 

podstawowe

 

Załącznik 4. [SZCZEGÓŁOWE ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU ZA ZNAJOMOŚĆ JĘZYKA OBCEGO]

Załącznik nr 4

SZCZEGÓŁOWE ZASADY PRZYZNAWANIA DODATKU ZA ZNAJOMOŚĆ JĘZYKA OBCEGO

1. Dodatek za znajomość języka obcego, zwany dalej „dodatkiem”, przyznaje się pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku, na którym posługiwanie się językiem obcym jest niezbędne do wykonywania czynności wynikających z zakresu obowiązków służbowych pracownika.

2. Dodatek przyznaje pracodawca w wysokości uzależnionej od stopnia wykorzystania znajomości języka obcego na stanowisku pracy.

3. Warunkiem przyznania dodatku jest posiadanie przez pracownika zaświadczenia potwierdzającego złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu ze znajomości języka obcego przed uprawnioną komisją egzaminacyjną.

4. Od składania egzaminu, o którym mowa w ust. 3, zwolnieni są pracownicy posiadający:

1) dyplom ukończenia właściwego wydziału filologicznego wyższej uczelni,

2) uprawnienia tłumacza w zakresie danego języka, przyznane na podstawie odrębnych przepisów,

3) dyplom ukończenia wyższej uczelni lub szkoły średniej za granicą, w której językiem wykładowym był język obcy, za którego znajomość pracownik ma pobierać dodatek.

5. Dodatek przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie.

6. Dodatek przysługuje również za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego.

7. Dodatek przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po:

1) złożeniu przez pracownika egzaminu z wynikiem pozytywnym,

2) przedłożeniu dokumentu uzasadniającego zwolnienie pracownika od składania egzaminu.

8. Dodatek przyznaje się na czas wykonywania pracy na stanowisku, o którym mowa w ust. 1.

Załącznik 5. [RODZAJE PRAC WYKONYWANYCH W WARUNKACH SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA, SZCZEGÓLNIE UCIĄŻLIWYCH LUB SZCZEGÓLNIE NIEBEZPIECZNYCH]

Załącznik nr 5

RODZAJE PRAC WYKONYWANYCH W WARUNKACH SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA, SZCZEGÓLNIE UCIĄŻLIWYCH LUB SZCZEGÓLNIE NIEBEZPIECZNYCH

§ 1. 1. Do pierwszego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:

1) w warunkach narażenia na działanie pyłów nie wywołujących zwłóknienia tkanki płucnej,

2) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych nie kumulujących się w organizmie,

3) w pomieszczeniach zamkniętych, w których ze względów technologicznych utrzymuje się stale temperatura efektywna powyżej 25°C lub poniżej 10°C,

4) w mokrym środowisku o względnej wilgotności powietrza przekraczającej 80%, w błocie lub w bezpośrednim kontakcie z wodą,

5) w warunkach narażenia na promieniowanie ultrafioletowe lub podczerwone, np. spawanie, hartowanie,

6) w warunkach narażenia na wibrację ogólną,

7) w pomieszczeniach, w których konieczne jest stałe stosowanie sztucznego oświetlenia,

8) przy obsłudze elektronicznych monitorów ekranowych.

2. Do drugiego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:

1) w warunkach narażenia na działanie pyłów wywołujących zwłóknienie tkanki płucnej,

2) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych kumulujących się w organizmie,

3) w warunkach narażenia na hałas,

4) w obniżonym lub podwyższonym ciśnieniu wynikającym z procesu technologicznego,

5) w warunkach narażenia na działanie miejscowej wibracji, np. używanie ręcznych narzędzi pneumatycznych,

6) w warunkach nadmiernego obciążenia wysiłkiem fizycznym co najmniej 2.000 kcal dla mężczyzn i 1.200 kcal dla kobiet lub wymagające wymuszonej pozycji ciała,

7) w warunkach narażenia na działanie hormonów i antybiotyków powodujących zaburzenia czynności fizjologicznych organizmu oraz innych czynników o analogicznym jak te hormony i antybiotyki działaniu, jeżeli zostanie to uznane przez instytut medycyny pracy.

3. Do trzeciego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:

1) w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące,

2) w warunkach narażenia na działanie pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości w zakresie od 0,1 do 300 000 MHz w strefie zagrożenia.

Do trzeciego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się także szczególnie niebezpieczne prace:

1) na wysokości powyżej 2 m i w wykopach o głębokości poniżej 2 m, uznane za niebezpieczne w przepisach o bezpieczeństwie i higienie pracy,

2) związane z wytwarzaniem, stosowaniem, magazynowaniem, transportowaniem gazów i materiałów wybuchowych,

3) wewnątrz zbiorników, aparatów, kanałów, studni itp., których wykonywanie wymaga specjalnego zezwolenia,

4) przy urządzeniach elektroenergetycznych znajdujących się pod napięciem powyżej 220V, wykonywane zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie pracy w energetyce,

5) związane z załadunkiem i rozładunkiem paliw płynnych oraz ich transportem,

6) pod ziemią lub pod wodą,

7) w kontakcie z materiałem zakaźnym albo chorymi zakaźnie ludźmi lub zwierzętami.

4. Do czwartego stopnia szkodliwości dla zdrowia zalicza się prace wykonywane z benzydyną, alfa- i beta-naftyloaminą, chlorkiem winylu oraz innymi czynnikami o analogicznym jak te substancje działaniu, jeżeli zostanie to uznane przez instytut medycyny pracy.

§ 2. 1. Prace określone w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 pkt 1–3 uważa się za wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia, uzasadniających przyznanie dodatku, jeżeli w środowisku pracy przekroczone są najwyższe dopuszczalne stężenia i natężenia czynników szkodliwych dla zdrowia, określone w odrębnych przepisach, lub inne obowiązujące normy higieniczno-sanitarne.

2. Pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, o których mowa w ust. 1, dokonywane są przez laboratoria Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz inne laboratoria upoważnione przez właściwych terenowo państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1996-08-29
  • Data wejścia w życie: 1996-08-29
  • Data obowiązywania: 1996-08-29
  • Z mocą od: 1996-07-01
  • Dokument traci ważność: 2008-05-31
Jest zmieniany przez:
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA