REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1997 nr 94 poz. 574

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW

z dnia 31 lipca 1997 r.

w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. – Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348 i Nr 79, poz. 484) oraz w związku z art. 20 pkt 1 i 2 ustawy budżetowej na rok 1997 z dnia 21 lutego 1997 r. (Dz. U. Nr 19, poz. 106 i Nr 80, poz. 510) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rozporządzenie określa wysokość stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych,
§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) jednostce przewozu – rozumie się przez to:

a) przy przewozach autobusowych – przebieg autobusu na trasie o długości jednego kilometra, a dla autobusów o zwiększonej pojemności – z zastosowaniem współczynnika korygującego,

b) przewozach kolejowych – przebieg pociągu pasażerskiego na trasie o długości jednego kilometra,

2) właściwym urzędzie skarbowym – rozumie się przez to urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce wykonywania przewozów, które są podstawą rozliczeń z tytułu dotacji przedmiotowych, a jeżeli przewozy te wykonywane są na terenie właściwości dwóch lub więcej urzędów skarbowych – urząd skarbowy właściwy ze względu na siedzibę przewoźnika, a gdy przewoźnik nie ma siedziby – urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania przewoźnika.

§ 3.
Dotacji przedmiotowych udziela się do:

1) autobusowych przewozów pasażerskich w krajowej komunikacji międzymiastowej zwykłej,

2) kolejowych przewozów pasażerskich: aglomeracyjnych, regionalnych (lokalnych), międzyregionalnych (dalekobieżnych) wykonywanych pociągami osobowymi i pospiesznymi.

§ 4.
1. Dotację przedmiotową mogą otrzymać, z zastrzeżeniem ust. 2, przewoźnicy świadczący usługi przewozu osób w krajowej komunikacji międzymiastowej autobusowej zwykłej, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:

1) realizują usługi przewozowe zgodnie z rozkładem jazdy autobusów uzgodnionym przez wszystkich przewoźników, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 1996 r. w sprawie przewozu osób i bagażu (Dz. U. Nr 64, poz. 312),

2) stosują ceny za przewozy osób nie wyższe niż ceny urzędowe ustalone w zarządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, wydanym w porozumieniu z Ministrem Finansów, na podstawie art. 18 ust. 2a ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach (Dz. U. z 1988 r. Nr 27, poz. 195, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, z 1993 r. Nr 11, poz. 50, z 1994 r. Nr 111, poz. 536, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348),

3) honorują uprawnienia osób do korzystania z bezpłatnych i ulgowych przejazdów, określone w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 40, poz. 150, Nr 80, poz. 368 i Nr 113, poz. 547, z 1995 r. Nr 50, poz. 261 oraz z 1996 r. Nr 100, poz. 460),

4) liczba jednostek przewozu zgłoszona przez przewoźników zostanie uwzględniona przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w zbiorczej kwocie dotacji, ustalonej na dany rok budżetowy do wyliczenia stawki dotacji.

2. Nie udziela się dotacji do autobusowych przewozów pasażerskich na liniach przyspieszonych, pospiesznych i ekspresowych.

3. Stawka dotacji przedmiotowej dla przewoźników, o których mowa w ust. 1, wynosi 181,69 zł na 1000 jednostek przewozu.

§ 5.
Wniosek o udzielenie dotacji przedmiotowych do przewozów, o których mowa w § 3 pkt 1, przewoźnik zgłasza Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej do dnia 15 września roku poprzedzającego rok, w którym dotacja ma być udzielona.
§ 6.
1. Dotację przedmiotową mogą otrzymać, z zastrzeżeniem ust. 2, przewoźnicy wykonujący wymienione w § 3 pkt 2 rodzaje kolejowych przewozów pasażerskich, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:

1) realizują usługi przewozowe zgodnie z sieciowym rozkładem jazdy pociągów,

2) stosują opłaty za przewóz osób nie wyższe niż ceny urzędowe ustalone w zarządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w porozumieniu z Ministrem Finansów na podstawie art. 18 ust. 2a ustawy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2, oraz ustalone przez przewoźników taryfy lub cenniki, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (Dz. U. z 1995 r. Nr 119, poz. 575 i z 1997 r. Nr 23, poz. 117),

3) honorują uprawnienia osób do korzystania z bezpłatnych i ulgowych przejazdów, określone w przepisach ustawy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 3,

4) liczba jednostek przewozu zgłoszona przez przewoźnika zostanie uwzględniona przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w zbiorczej kwocie dotacji, ustalonej na dany rok budżetowy do wyliczenia stawki dotacji.

2. Nie udziela się dotacji do kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych pociągami kwalifikowanymi: ekspresowymi, InterCity, EuroCity i EuroNight (hotelowe) w komunikacji krajowej i międzynarodowej.

3. Stawka dotacji przedmiotowej dla przewoźników, o których mowa w ust. 1, wynosi 4 736,10 zł na 1000 jednostek przewozu.

§ 7.
1. Przewoźnicy są zobowiązani do powiadomienia właściwego urzędu skarbowego oraz dysponenta środków dotacji przedmiotowej o zaprzestaniu prowadzenia działalności przewozowej dotowanej.

2. Nieprzestrzeganie przez przewoźników któregokolwiek z warunków określonych odpowiednio w § 4 ust. 1 i § 6 ust. 1 stanowi podstawę do zawieszenia wypłat dotacji bądź cofnięcia dotowania.

§ 8.
Ogólna kwota dotacji nie może przekroczyć kwoty wynikającej z przemnożenia stawek dotacji przedmiotowych, o których mowa w § 4 ust. 3 i § 6 ust. 3, przez liczbę wykonanych jednostek przewozu, nie większą jednak od liczby tych jednostek przyznanej przewoźnikowi.
§ 9.
Zasady i tryb udzielania dotacji przedmiotowych określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 maja 1991 r. w sprawie zasad i trybu udzielania dotacji przedmiotowych (Dz. U. Nr 43, poz. 191 i z 1994 r. Nr 140, poz. 792).
§ 10.
1. Stawki dotacji przedmiotowych określone w § 4 ust. 3 oraz w § 6 ust. 3 stosuje się do przewozów realizowanych od dnia 1 stycznia 1997 r. do dnia 31 grudnia 1997 r.

2. Uzupełniające rozliczenie z budżetem należnych dotacji przedmiotowych, o których mowa w § 4 ust. 3 i w § 6 ust. 3, za okres od dnia 1 stycznia 1997 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia, powinno być dokonane przy rozliczeniu dotacji przedmiotowych za pierwszy okres rozliczeniowy, przypadający po dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

§ 11.
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 1996 r. w sprawie ustalenia stawek dotacji przedmiotowych do pasażerskich przewozów autobusowych i kolejowych (Dz. U. Nr 108, poz. 518).
§ 12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Finansów: M. Belka

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1997-08-11
  • Data wejścia w życie: 1997-08-26
  • Data obowiązywania: 1997-08-26
  • Z mocą od: 1997-08-26
  • Dokument traci ważność: 1998-07-03
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA