REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2016 poz. 483

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI1)

z dnia 7 kwietnia 2016 r.

w sprawie prowadzenia katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 80bh ust. 9 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1. [Zakres regulacji]

Rozporządzenie określa zakres, sposób i tryb przekazywania danych do katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz ich udostępniania, a także gromadzenia danych w katalogu oraz ich weryfikacji.

§ 2. [Dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji]

1. Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego przekazuje do podmiotu odpowiedzialnego za prowadzenie katalogu elektroniczne kopie dokumentów, o których mowa w art. 80bh ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, nie później jednak niż w ciągu 3 dni od dnia ich otrzymania lub sporządzenia. Przekazywane kopie zawierają dane, o których mowa w § 3, z wyjątkiem pkt 6–10, 37, 39–41, 44 i 46.

1a. [1] Producent lub importer nowego pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, motoroweru, trolejbusu lub przyczepy przekazuje do podmiotu odpowiedzialnego za prowadzenie katalogu elektroniczne kopie dokumentów, o których mowa w art. 80bh ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, nie później jednak niż w ciągu 3 dni od dnia ich sporządzenia, w przypadku dokumentów sporządzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo 14 dni od dnia ich sporządzenia, w przypadku dokumentów sporządzonych za granicą. Przekazywane kopie zawierają dane, o których mowa w § 3, z wyjątkiem pkt 6 i 7, 37, 41, 44 i 46.

2. Organy rejestrujące przesyłają do podmiotu odpowiedzialnego za prowadzenie katalogu kopie dokumentów załączonych do wniosku o rejestrację pojazdu, dla którego nie opracowano danych w katalogu:

1) w postaci elektronicznej, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego centralną ewidencję pojazdów, nie później niż w ciągu 1 dnia roboczego od dnia złożenia wniosku o rejestrację pojazdu;

2) dodatkowo w postaci papierowej, nie później niż w ciągu 4 dni roboczych od dnia wskazania takiej konieczności przez podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu.

3. [2] Dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu nieokreślone w dokumentach, o których mowa w ust. 1–2, opracowuje podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu.

§ 3. [Dane opracowywane przez podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu]

Podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu opracowuje następujące dane dotyczące pojazdów:

1) markę;

2) model (nazwę handlową);

3) typ;

4) wariant;

5) wersję;

6) rodzaj kodowania Rodzaj-Podrodzaj-Przeznaczenie;

7) kod Rodzaj-Podrodzaj-Przeznaczenie;

8) rodzaj pojazdu;

9) podrodzaj pojazdu;

10) przeznaczenie pojazdu;

11) kategorię pojazdu;

12) nazwę podstawowego producenta pojazdu i producenta ostatniego etapu budowy pojazdu;

13) rodzaj dokumentu stanowiącego podstawę do opracowania pozycji katalogowej;

14) numer dokumentu stanowiącego podstawę do opracowania pozycji katalogowej;

15) [3] dodatkową informację o homologacji, jeżeli występuje;

16) datę wydania dokumentu stanowiącego podstawę do opracowania pozycji katalogowej;

17) [4] datę ważności dokumentu stanowiącego podstawę do opracowania pozycji katalogowej, jeżeli występuje takie ograniczenie;

18) liczbę miejsc siedzących;

19) liczbę miejsc stojących;

20) rodzaj zasilania silnika;

21) rodzaj paliwa;

22) rodzaj pierwszego paliwa alternatywnego;

23) rodzaj drugiego paliwa alternatywnego;

24) poziom emisji zanieczyszczeń (normy EURO);

25) pojemność skokową silnika;

26) maksymalną moc netto silnika;

27) [5] maksymalną moc netto silnika elektrycznego;

28) [6] maksymalną moc netto silnika (silników) pojazdu hybrydowego, jeżeli dotyczy;

29) [7] stosunek maksymalnej mocy netto silnika do masy własnej (dotyczy tylko motocykli);

30) średnie zużycie paliwa;

31) zużycie energii elektrycznej;

32) zamontowany katalizator/pochłaniacz;

33) indywidualne poziomy emisji CO2 dla każdego wymienionego w pkt 21–23 rodzaju paliwa;

34) kod zastosowanej technologii innowacyjnej lub grupy technologii innowacyjnych w celu redukcji emisji spalin;

35) redukcję emisji spalin w wyniku zastosowania technologii innowacyjnej lub grupy technologii innowacyjnych;

36) maksymalną masę całkowitą;

37) dopuszczalną masę całkowitą;

38) masę pojazdu gotowego do jazdy;

39) masę własną;

40) maksymalną ładowność;

41) dopuszczalną ładowność;

42) maksymalną masę całkowitą ciągniętej przyczepy z hamulcem;

43) maksymalną masę całkowitą ciągniętej przyczepy bez hamulca;

44) największy dopuszczalny nacisk osi;

45) największy maksymalny nacisk osi;

46) dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów;

47) maksymalną masę całkowitą zespołu pojazdów;

48) liczbę osi;

49) rozstaw osi;

50) rozstaw kół osi kierowanej i rozstaw kół pozostałych osi;

51) maksymalny rozstaw kół;

52) minimalny rozstaw kół;

53) średni rozstaw kół;

54) [8] rodzaj zawieszenia;

55) [9] sposób produkcji;

56) [10] kod Instytutu Transportu Samochodowego.

§ 4. [Udostępnianie danych przez podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu]

1. Podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu udostępnia Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego, organowi właściwemu w sprawach rejestracji pojazdów, stacjom kontroli pojazdów, zakładom ubezpieczeń oraz administratorowi centralnej ewidencji pojazdów, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego centralną ewidencję pojazdów, dane, o których mowa w § 3.

2. Podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu udostępnia właściwym jednostkom organizacyjnym Policji, Inspekcji Transportu Drogowego oraz Żandarmerii Wojskowej, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego centralną ewidencję pojazdów, następujące dane dotyczące pojazdów:

1) markę;

2) model (nazwę handlową);

3) typ;

4) wariant;

5) wersję;

6) rodzaj pojazdu;

7) podrodzaj pojazdu;

8) przeznaczenie pojazdu;

9) kategorię pojazdu;

10) nazwę podstawowego producenta pojazdu;

11) nazwę producenta ostatniego etapu budowy pojazdu;

12) rodzaj dokumentu stanowiącego podstawę do opracowania pozycji katalogowej;

13) numer dokumentu stanowiącego podstawę do opracowania pozycji katalogowej;

14) odstępstwa od homologacji;

15) datę wydania dokumentu stanowiącego podstawę do opracowania pozycji katalogowej;

16) datę końca terminu ważności dokumentu stanowiącego podstawę do opracowania pozycji katalogowej.

3. Podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu udostępnia administratorowi centralnej ewidencji pojazdów aktualizację danych, w sposób umożliwiający synchronizację tych danych z danymi zgromadzonymi w centralnej ewidencji pojazdów w czasie rzeczywistym.

§ 5. [Prowadzenie katalogu]

1. Danych zgromadzonych w katalogu nie usuwa się.

2. Dane są gromadzone w systemie teleinformatycznym podmiotu prowadzącego katalog.

3. Podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu prowadzi katalog w sposób umożliwiający tworzenie słowników:

1) rodzajów, podrodzajów, przeznaczenia pojazdów oraz rodzajów kodowania Rodzaj-Podrodzaj-Przeznaczenie;

2) paliw;

3) rodzajów zawieszeń;

4) producentów pojazdów;

5) marek pojazdów;

6) modeli pojazdów;

7) typów pojazdów;

8) rodzajów dokumentu homologacji lub dopuszczenia do ruchu;

9) kategorii pojazdu;

10) sposobów produkcji;

11) norm emisji spalin;

12) rodzajów zasilania silnika;

13) krajów.

§ 6. [Weryfikacja danych gromadzonych w katalogu]

1. Podmiot odpowiedzialny za prowadzenie katalogu weryfikuje dane gromadzone w katalogu z urzędu albo na wniosek administratora centralnej ewidencji pojazdów, zakładów ubezpieczeń, stacji kontroli pojazdów lub organu właściwego w sprawach rejestracji pojazdów.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego centralną ewidencję pojazdów.

3. W wyniku weryfikacji danych gromadzonych w katalogu podmiot odpowiedzialny za jego prowadzenie niezwłocznie opracowuje dane w katalogu albo wskazuje pozycje w katalogu zawierające dane, których dotyczył wniosek.

§ 7. [Wejście w życie]

[11] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 13 listopada 2017 r., z wyjątkiem § 2 ust. 1a, który wchodzi w życie z dniem 18 października 2018 r.

1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1910 i 2090).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1448, z 2013 r. poz. 700, 991, 1446 i 1611, z 2014 r. poz. 312, 486, 529, 768, 822 i 970, z 2015 r. poz. 211, 541, 591, 933, 1038, 1045, 1273, 1326, 1335, 1830, 1844, 1893, 2183 i 2281 oraz z 2016 r. poz. 266 i 352.

[1] § 2 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 9 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. poz. 2087). Zmiana weszła w życie 13 listopada 2017 r.

[2] § 2 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 9 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. poz. 2087). Zmiana weszła w życie 13 listopada 2017 r.

[3] § 3 pkt 15 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 9 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. poz. 2087). Zmiana weszła w życie 13 listopada 2017 r.

[4] § 3 pkt 17 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 9 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. poz. 2087). Zmiana weszła w życie 13 listopada 2017 r.

[5] § 3 pkt 27 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 9 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. poz. 2087). Zmiana weszła w życie 13 listopada 2017 r.

[6] § 3 pkt 28 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 9 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. poz. 2087). Zmiana weszła w życie 13 listopada 2017 r.

[7] § 3 pkt 29 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 9 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. poz. 2087). Zmiana weszła w życie 13 listopada 2017 r.

[8] § 3 pkt 54 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 9 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. poz. 2087). Zmiana weszła w życie 13 listopada 2017 r.

[9] § 3 pkt 55 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 9 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. poz. 2087). Zmiana weszła w życie 13 listopada 2017 r.

[10] § 3 pkt 56 dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 9 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. poz. 2087). Zmiana weszła w życie 13 listopada 2017 r.

[11] § 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 9 listopada 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. poz. 2087). Zmiana weszła w życie 13 listopada 2017 r.

§ 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 21 grudnia 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. poz. 2211). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2017 r.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-04-11
  • Data wejścia w życie: 2017-11-13
  • Data obowiązywania: 2023-05-15
  • Dokument traci ważność: 2023-12-05

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA