REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2021 poz. 2038

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)

z dnia 8 listopada 2021 r.

w sprawie wymagań funkcjonalnych dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz zakresu informacji przekazywanych za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 268) zarządza się, co następuje:

§ 1. [Zakres regulacji]

Rozporządzenie określa:

1) wymagania funkcjonalne dla systemu teleinformatycznego;

2) wymagania funkcjonalne dla interfejsu komunikacyjnego;

3) zakres informacji przekazywanych za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego.

§ 2. [Wymagania funkcjonalne systemu teleinformatycznego]

System teleinformatyczny spełnia następujące wymagania funkcjonalne:

1) zapewnia obsługę zgłoszeń alarmowych, w tym również innych niż zgłoszenia głosowe;

2) zapewnia rejestrację zgłoszenia alarmowego, w tym nadanie unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego;

3) umożliwia odpowiednie zakwalifikowanie zdarzenia lub zagrożenia oraz wybór właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego lub właściwych podmiotów ratowniczych;

4) posiada mechanizmy umożliwiające wyszukanie danych niezbędnych do prawidłowego określenia:

a) miejsca zdarzenia lub zagrożenia,

b) statusu obsługi zgłoszenia alarmowego,

c) statusu odmowy przyjęcia zgłoszenia alarmowego,

d) rodzaju zdarzenia lub zagrożenia według katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, zwanej dalej "ustawą",

e) właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego;

5) zapewnia, za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego, wymianę informacji i danych z Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej i Systemem Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego, zwanymi dalej "Systemami", dostosowanymi przez podmioty ratownicze do współpracy z systemem teleinformatycznym;

6) umożliwia przekazanie informacji o zgłoszeniu alarmowym do właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego lub właściwych podmiotów ratowniczych w celu dysponowania odpowiednich zasobów ratowniczych;

7) zapewnia gromadzenie informacji i danych uzyskanych w związku z obsługą zgłoszeń alarmowych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy;

8) zapewnia, za pomocą wbudowanego narzędzia do generowania raportów, statystyk i analiz na podstawie danych gromadzonych w systemie teleinformatycznym, automatyczne generowanie statystyk w zakresie liczby, rodzajów oraz czasu realizacji zgłoszeń alarmowych;

9) funkcjonuje w architekturze scentralizowanej z wykorzystaniem podstawowego i zapasowego ośrodka przetwarzania danych;

10) zapewnia wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych na wypadek awarii;

11) funkcjonuje w architekturze wysokiej dostępności i jest dostępny dla operatorów numerów alarmowych, starszych operatorów numerów alarmowych, zwanych dalej "operatorami", koordynatorów, koordynatorów-trenerów oraz pozostałych pracowników centrum całodobowo przez 7 dni w tygodniu;

12) posiada mechanizmy umożliwiające identyfikację, uwierzytelnienie i autoryzację użytkowników;

13) posiada mechanizmy pozwalające przypisać określone działanie do osoby fizycznej lub procesu oraz umiejscowić je w czasie;

14) zapewnia bezpieczeństwo przetwarzanych danych, w tym szyfrowanie danych przy ich przesyłaniu;

15) posiada środowisko szkoleniowe na potrzeby szkoleń operatorów, koordynatorów i koordynatorów-trenerów;

16) umożliwia dokonywanie cyklicznej oceny pracy i samooceny operatorów, koordynatorów i koordynatorów-trenerów oraz oceny kompetencji koordynatorów i koordynatorów-trenerów;

17) posiada stały dostęp, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, do urządzeń telekomunikacyjnych centrów powiadamiania ratunkowego za pośrednictwem właściwego interfejsu;

18) wykorzystuje dane przestrzenne i związane z nimi usługi na potrzeby wizualizacji graficznej miejsca zgłoszenia alarmowego oraz miejsca wystąpienia zdarzenia lub zagrożenia, udostępniane w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej za pośrednictwem systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1990);

19) wykorzystuje, za pośrednictwem centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego, informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego, oraz dane dotyczące abonenta w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej;

20) zapewnia wymianę informacji i danych z innymi systemami teleinformatycznymi za pośrednictwem interfejsów komunikacyjnych o otwartej architekturze;

21) zapewnia ewidencjonowanie wszystkich danych dotyczących treści zgłoszeń alarmowych przez 3 lata od chwili otrzymania zgłoszenia;

22) zawiera mechanizmy zapewniające zachowanie ciągłości funkcjonowania systemu.

§ 3. [Wymagania funkcjonalne interfejsu komunikacyjnego]

Interfejs komunikacyjny spełnia następujące wymagania funkcjonalne:

1) zapewnia dwukierunkową wymianę informacji o zgłoszeniach alarmowych, w zakresie określonym w § 4, między systemem teleinformatycznym a Systemami;

2) zapewnia wymianę informacji o aktualnym statusie obsługi zgłoszenia alarmowego;

3) zapewnia przesyłanie informacji o aktualnym stanie połączenia telefonicznego z osobą zgłaszającą oraz o osobie obsługującej zgłoszenie i osobie dysponującej zasobami ratowniczymi podmiotu ratowniczego właściwego miejscowo i rzeczowo do podjęcia działań w związku ze zgłoszeniem alarmowym, zwanej dalej "dyspozytorem";

4) zapewnia udostępnianie dokumentów elektronicznych zawierających oryginalną treść zgłoszenia alarmowego odebranego przez operatora;

5) zapewnia aktualizację danych dotyczących zgłoszenia alarmowego przekazanego do podmiotu ratowniczego w przypadku uzyskania przez operatora dodatkowych informacji związanych z obsługą zgłoszenia alarmowego;

6) udostępnia Systemom dane niezbędne do zapewnienia jednoczesnego przekazania na to samo stanowisko dyspozytorskie połączenia telefonicznego oraz informacji dotyczących zgłoszenia alarmowego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy.

§ 4. [Interfejs komunikacyjny - przekazywanie]

Interfejs komunikacyjny umożliwia przekazywanie:

1) w zakresie zgłoszenia alarmowego:

a) unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego,

b) daty i godziny rejestracji zgłoszenia alarmowego,

c) identyfikatora osoby, która przyjęła zgłoszenie alarmowe,

d) informacji dotyczących lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego,

e) informacji o miejscu zdarzenia lub zagrożenia, w tym:

- adresu zdarzenia lub zagrożenia,

- współrzędnych geograficznych zdarzenia lub zagrożenia,

- nazwy obiektu, w którym ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie,

- informacji o budynku, w którym ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie, w tym informacji o kondygnacji, na której ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie,

f) informacji o rodzaju zdarzenia lub zagrożenia określonego według szczegółowego katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy,

g) informacji o podmiocie ratowniczym lub podmiotach ratowniczych, do których skierowano zgłoszenie alarmowe,

h) opisu zdarzenia lub zagrożenia, w tym:

- liczby osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,

- innych istotnych dla zgłoszenia alarmowego informacji lub danych,

i) danych osoby zgłaszającej, w tym:

- jej nazwiska i imienia,

- jej numeru telefonu,

- informacji o jej lokalizacji,

j) potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez dyspozytora,

k) danych kontaktowych operatora i dyspozytora,

l) informacji o statusie obsługi zgłoszenia alarmowego,

m) informacji o stanie połączenia telefonicznego z osobą dokonującą zgłoszenia alarmowego;

2) w zakresie treści zgłoszenia alarmowego:

a) identyfikatora nagrania treści zgłoszenia alarmowego oraz identyfikatora zgłoszenia, które zostało przekazane za pośrednictwem SMS lub systemu e-Call,

b) treści oryginalnego zgłoszenia alarmowego.

§ 5. [Wejście w życie]

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 13 listopada 2021 r.2)

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: M. Kamiński


1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 21 sierpnia 2014 r. w sprawie wymagań funkcjonalnych dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz warunków współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego (Dz. U. poz. 1159), które zgodnie z art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 17 września 2020 r. o zmianie ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1899) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2021-11-10
  • Data wejścia w życie: 2021-11-13
  • Data obowiązywania: 2021-11-13
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA