REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2025 poz. 946

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW

z dnia 11 lipca 2025 r.

w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2025 r. poz. 881) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1) szczegółowe warunki udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027, ustanowionym uchwałą nr 60 Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027 (M.P. poz. 648);

2) formy i zakres wsparcia, o którym mowa w pkt 1;

3) tryb postępowania w sprawie udzielania wsparcia, o którym mowa w pkt 1.

§ 2.

1. Wsparcie, o którym mowa w § 1 pkt 1, jest udzielane na rzecz uczniów z Ukrainy, którzy:

1) przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej legalnie na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2025 r. poz. 337, 620 i 621) albo którzy przebywają legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku gdy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy od dnia 24 lutego 2022 r. w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa i których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2024 r. poz. 769, 1222 i 1688 oraz z 2025 r. poz. 619, 621 i 622), oraz

2) realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w polskim systemie oświaty w szkołach określonych w § 4 ust. 1, oraz

3) zostali wpisani na listę uczniów w szkołach określonych w § 4 ust. 1

- w celu wyrównywania szans edukacyjnych tych uczniów.

2. Wsparcie, o którym mowa w § 1 pkt 1, jest udzielane również społeczności szkolnej w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w ust. 1, w celu wyrównywania szans edukacyjnych tych uczniów.

§ 3.

Wsparcie, o którym mowa w § 1 pkt 1, jest realizowane w obszarze:

1) dofinansowania zatrudnienia asystenta, o którym mowa w art. 165 ust. 8a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.1)), zwanego dalej „asystentem”, w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1,

2) realizacji różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1,

3) doskonalenia i podniesienia kompetencji zawodowych osób, o których mowa w § 16 ust. 1

- w celu wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1.

§ 4.

1. W ramach wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, organom prowadzącym:

1) publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe dla dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe,

2) publiczne i niepubliczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej,

3) publiczne i niepubliczne szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe: licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia i szkoły specjalne przysposabiające do pracy,

4) publiczne i niepubliczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego

- może być udzielone wsparcie finansowe ze środków budżetu państwa i budżetu środków europejskich na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w tych szkołach, zwane dalej „wsparciem finansowym”, pod warunkiem, że w tych szkołach obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizuje co najmniej jeden uczeń z Ukrainy, o którym mowa w § 2 ust. 1.

2. Wsparcie finansowe jest udzielane organom prowadzącym szkoły, o których mowa w ust. 1:

1) jednostkom samorządu terytorialnego;

2) osobom prawnym innym niż jednostki samorządu terytorialnego;

3) osobom fizycznym;

4) ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego;

5) ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa;

6) ministrowi właściwemu do spraw środowiska;

7) ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej;

8) ministrowi właściwemu do spraw żeglugi śródlądowej.

3. Wsparcie finansowe jest udzielane w formie dotacji dla organu prowadzącego, o którym mowa w ust. 2 pkt 1-3, oraz w formie dofinansowania dla ministra, o którym mowa w ust. 2 pkt 4-8.

4. Maksymalna wysokość wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia w szkole określonej w ust. 1 jednego asystenta przez 12 miesięcy (rok kalendarzowy) stanowi dwunastokrotność kwoty minimalnego miesięcznego wynagrodzenia za pracę ustalanego corocznie na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2024 r. poz. 1773).

5. W przypadku zatrudnienia w szkole określonej w ust. 1 asystenta na część etatu lub na okres krótszy niż 12 miesięcy maksymalna wysokość wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta jest ustalana proporcjonalnie do wymiaru etatu i liczby miesięcy zatrudnienia.

6. Wsparcie finansowe dla organu prowadzącego, o którym mowa w ust. 2 pkt 1-3, jest udzielane:

1) w 2025 r. - przez okres 12 miesięcy;

2) w 2026 r. - przez okres 12 miesięcy;

3) w 2027 r. - przez okres 8 miesięcy, nie dłużej jednak niż do dnia 31 sierpnia 2027 r.

7. Wsparcie finansowe dla ministra, o którym mowa w ust. 2 pkt 4-8, jest udzielane:

1) w 2025 r. - przez okres 5 miesięcy;

2) w 2026 r. - przez okres 12 miesięcy;

3) w 2027 r. - przez okres 8 miesięcy, nie dłużej jednak niż do dnia 31 sierpnia 2027 r.

8. Organ prowadzący, o którym mowa w ust. 2 pkt 1-3, nie może otrzymać wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w szkole określonej w ust. 1, jeżeli otrzymał na ten cel środki publiczne pochodzące z innych źródeł.

9. Organ prowadzący, o którym mowa w ust. 2 pkt 1-3, w kolejnych latach realizacji programu, o którym mowa w § 1 pkt 1, może ponownie otrzymać wsparcie finansowe na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w szkole określonej w ust. 1, która otrzymała wsparcie finansowe w poprzednich latach realizacji tego programu.

10. Dyrektor szkoły, której organem prowadzącym jest minister, o którym mowa w ust. 2 pkt 4-8, w kolejnych latach realizacji programu, o którym mowa w § 1 pkt 1, może ponownie otrzymać wsparcie finansowe na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w tej szkole, która otrzymała wsparcie finansowe w poprzednich latach realizacji tego programu.

§ 5.

1. Wojewoda ogłasza nabór wniosków o udzielenie wsparcia finansowego dla organów prowadzących, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3:

1) w 2025 r. - w terminie 14 dni roboczych od dnia poinformowania wojewody przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania o programie, o którym mowa w § 1 pkt 1, oraz o podziale środków na realizację tego programu w 2025 r.;

2) w 2026 r. - w terminie do dnia 30 września 2025 r.;

3) w 2027 r. - w terminie do dnia 30 września 2026 r.

2. Wniosek o udzielenie wsparcia finansowego zawiera:

1) nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej organu prowadzącego, a w przypadku organu prowadzącego będącego osobą fizyczną - jej imię i nazwisko oraz adres miejsca zamieszkania, a także jej numer telefonu i adres poczty elektronicznej, jeżeli je posiada;

2) numery REGON i NIP organu prowadzącego;

3) łączną wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystentów w szkołach objętych wnioskiem;

4) wykaz szkół objętych wnioskiem;

5) dane dotyczące szkół objętych wnioskiem:

a) nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej szkoły,

b) liczbę planowanych do zatrudnienia w szkole asystentów oraz wymiar etatów,

c) liczbę uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, w tym liczbę uczniów pochodzenia romskiego, w szkole według stanu na dzień złożenia wniosku,

d) liczbę uczniów ogółem w szkole według stanu na dzień złożenia wniosku,

e) wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w danej szkole,

f) numer szkoły w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 152, 858, 1572 i 1933);

6) informację, czy w odniesieniu do danej szkoły wniosek jest składany ponownie;

7) informację, czy wniosek dotyczy wydatków poniesionych od dnia 1 stycznia 2025 r. przez organ prowadzący na zatrudnienie asystentów w szkołach objętych wnioskiem - w przypadku wniosku o udzielenie wsparcia finansowego w 2025 r.;

8) oświadczenie organu prowadzącego o braku finansowania zatrudnienia asystenta w szkole objętej wnioskiem ze środków publicznych pochodzących z innych źródeł;

9) imię i nazwisko, funkcję oraz podpis osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania organu prowadzącego;

10) dokumenty potwierdzające upoważnienie do składania oświadczeń woli w imieniu organu prowadzącego - w przypadku organu prowadzącego, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 2 i 3.

3. W przypadku gdy łączna kwota wsparcia finansowego wnioskowana przez organy prowadzące, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, nie jest większa niż kwota środków przypadająca w danym województwie do rozdysponowania na te organy prowadzące w danym roku budżetowym w ramach wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, wsparcie finansowe otrzymują wszystkie szkoły objęte wnioskami o udzielenie wsparcia finansowego.

4. W przypadku gdy łączna kwota wsparcia finansowego wnioskowana przez organy prowadzące, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, jest większa niż kwota środków przypadająca w danym województwie do rozdysponowania na te organy prowadzące w danym roku budżetowym w ramach wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, pierwszeństwo w otrzymaniu wsparcia finansowego przysługuje szkołom z zastosowaniem poniższych kryteriów w następującej kolejności:

1) szkołom publicznym określonym w § 4 ust. 1 przed szkołami niepublicznymi;

2) szkołom określonym w § 4 ust. 1 z największą liczbą uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;

3) szkołom określonym w § 4 ust. 1 z najwyższym procentowym udziałem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, w stosunku do ogółu uczniów uczących się w danej szkole.

5. Ogłoszenie o naborze wniosków o udzielenie wsparcia finansowego jest publikowane na stronie podmiotowej urzędu obsługującego wojewodę.

6. Formularz wniosku o udzielenie wsparcia finansowego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania publikuje na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.

§ 6.

1. W naborze wniosków o udzielenie wsparcia finansowego, o którym mowa w § 5 ust. 1, organ prowadzący, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, może ubiegać się o udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 20-osobową grupę uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole określonej w § 4 ust. 1, objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego.

2. W przypadku uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, pochodzenia romskiego organ prowadzący, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, może ubiegać się o udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 10-osobową grupę tych uczniów, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole określonej w § 4 ust. 1, objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego.

§ 7.

1. Wojewoda, w terminie 14 dni roboczych od dnia zakończenia naboru wniosków o udzielenie wsparcia finansowego, wyłania szkoły zakwalifikowane do otrzymania dofinansowania na zatrudnienie asystentów i publikuje listę tych szkół.

2. Lista szkół zakwalifikowanych do otrzymania dofinansowania na zatrudnienie asystentów zawiera informacje o liczbie uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w danej szkole na dzień złożenia wniosku o udzielenie wsparcia finansowego, kwotę przyznanego danej szkole dofinansowania na zatrudnienie asystenta lub asystentów w danym roku kalendarzowym oraz liczbę i wymiar etatów.

3. Formularz listy szkół zakwalifikowanych do otrzymania dofinansowania na zatrudnienie asystentów minister właściwy do spraw oświaty i wychowania publikuje na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.

§ 8.

1. Organ prowadzący, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, może zwiększyć kwotę wynagrodzenia asystenta, na którego zatrudnienie otrzymał wsparcie finansowe, ponad otrzymaną kwotę wsparcia finansowego, ze środków innych niż otrzymane w ramach wsparcia finansowego, pod warunkiem złożenia wojewodzie oświadczenia o braku finansowania ze środków publicznych pochodzących z innych źródeł tej części wynagrodzenia asystenta, która została dofinansowana w ramach otrzymanego wsparcia finansowego.

2. W przypadku zwiększenia kwoty wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, organ prowadzący, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, niezwłocznie informuje o tym wojewodę.

§ 9.

Organy prowadzące, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3, które otrzymały wsparcie finansowe na dofinansowanie zatrudnienia asystentów w szkołach określonych w § 4 ust. 1:

1) prowadzą bieżący monitoring realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, w prowadzonych szkołach określonych w § 4 ust. 1, w tym współpracują z dyrektorami tych szkół oraz wojewodami;

2) opracowują sprawozdania roczne i sprawozdanie końcowe z realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, w prowadzonych szkołach określonych w § 4 ust. 1 oraz składają te sprawozdania wojewodom na formularzu opublikowanym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.

§ 10.

1. Minister, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, ogłasza dla dyrektorów szkół, dla których jest organem prowadzącym, nabór wniosków o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów:

1) w 2025 r. - w terminie 14 dni roboczych od dnia poinformowania ministra, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania o programie, o którym mowa w § 1 pkt 1, oraz o podziale środków na realizację tego programu w 2025 r.;

2) w 2026 r. - w terminie do dnia 30 września 2025 r.;

3) w 2027 r. - w terminie do dnia 30 września 2026 r.

2. Wniosek o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów zawiera dane dotyczące szkoły:

1) nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej szkoły;

2) liczbę planowanych do zatrudnienia w szkole asystentów oraz wymiar etatów;

3) liczbę uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, w tym liczbę uczniów pochodzenia romskiego, w szkole według stanu na dzień złożenia wniosku;

4) liczbę uczniów ogółem w szkole według stanu na dzień złożenia wniosku;

5) wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta w danej szkole;

6) numer szkoły w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej;

7) informację, czy w odniesieniu do danej szkoły wniosek jest składany ponownie;

8) imię i nazwisko oraz podpis dyrektora szkoły lub innej osoby upoważnionej.

3. W przypadku gdy łączna kwota wsparcia finansowego wnioskowana przez dyrektorów szkół prowadzonych przez ministrów, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, nie jest większa niż kwota środków przypadająca do rozdysponowania na te szkoły w danym roku budżetowym w ramach wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, wsparcie finansowe otrzymują wszystkie szkoły, których dyrektorzy złożyli wnioski o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów.

4. W przypadku gdy łączna kwota wsparcia finansowego wnioskowana przez dyrektorów szkół prowadzonych przez ministrów, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, jest większa niż kwota środków przypadająca do rozdysponowania na te szkoły w danym roku budżetowym w ramach wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 1, pierwszeństwo w otrzymaniu wsparcia finansowego przysługuje szkołom z zastosowaniem poniższych kryteriów w następującej kolejności:

1) szkołom określonym w § 4 ust. 1 z największą liczbą uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;

2) szkołom określonym w § 4 ust. 1 z najwyższym procentowym udziałem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, w stosunku do ogółu uczniów uczących się w danej szkole.

5. Minister, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, może udzielić wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 20-osobową grupę uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole prowadzonej przez tego ministra, której dyrektor złożył wniosek o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów.

6. W przypadku uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, pochodzenia romskiego minister, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, może udzielić wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta na każdą 10-osobową grupę tych uczniów, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkole prowadzonej przez tego ministra, której dyrektor złożył wniosek o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów.

7. Minister, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, może zwiększyć kwotę wynagrodzenia asystenta, na którego zatrudnienie otrzymał wsparcie finansowe, ponad otrzymaną kwotę wsparcia finansowego, ze środków innych niż otrzymane w ramach wsparcia finansowego, pod warunkiem potwierdzenia braku finansowania ze środków publicznych pochodzących z innych źródeł tej części wynagrodzenia asystenta, która została dofinansowana w ramach otrzymanego wsparcia finansowego.

§ 11.

1. Minister, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 4-8, w terminie 14 dni roboczych od dnia zakończenia naboru wniosków o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów, wyłania szkoły zakwalifikowane do otrzymania dofinansowania na zatrudnienie asystentów i publikuje listę tych szkół.

2. Lista szkół zakwalifikowanych do otrzymania dofinansowania na zatrudnienie asystentów zawiera informacje o liczbie uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w danej szkole na dzień złożenia wniosku o udzielenie dofinansowania na zatrudnienie asystentów, kwotę przyznanego danej szkole dofinansowania na zatrudnienie asystenta lub asystentów w danym roku kalendarzowym oraz liczbę i wymiar etatów.

3. Formularz listy szkół zakwalifikowanych do otrzymania dofinansowania na zatrudnienie asystentów minister właściwy do spraw oświaty i wychowania publikuje na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.

§ 12.

1. Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, jest udzielane:

1) uczniom, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkołach określonych w § 4 ust. 1, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, oraz ich rodzicom, opiekunom prawnym lub osobom (podmiotom) sprawującym pieczę zastępczą;

2) nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom pedagogicznym zatrudnionym w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;

3) dyrektorom i wicedyrektorom szkół określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, oraz osobom zajmującym inne stanowiska kierownicze w tych szkołach określone w statucie tych szkół;

4) pracownikom szkół określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, niebędącym nauczycielami;

5) asystentom zatrudnionym w szkołach określonych w § 4 ust. 1, pracującym z uczniami z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;

6) specjalistom niebędącym nauczycielami zatrudnionym w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;

7) pracownikom organów prowadzących szkoły określone w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;

8) pracownikom organów sprawujących nadzór pedagogiczny nad szkołami określonymi w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1.

2. Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, na poziomie centralnym obejmuje:

1) utworzenie i prowadzenie portalu poświęconego edukacji międzykulturowej;

2) organizację forum wymiany doświadczeń;

3) opracowanie standardów diagnostycznych do oceny indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;

4) opracowanie materiałów metodycznych dla nauczycieli w celu realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2.

3. Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, na poziomie regionalnym obejmuje:

1) wsparcie uczniów, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkołach określonych w § 4 ust. 1, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, przez prowadzenie konsultacji specjalistycznych, specjalistycznej pomocy psychologicznej oraz doradztwa zawodowego i wsparcia w procesie wejścia na rynek pracy;

2) wsparcie rodziców, opiekunów prawnych uczniów lub osób (podmiotów) sprawujących pieczę zastępczą nad uczniami, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkołach określonych w § 4 ust. 1, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu umiejętności wychowawczych;

3) wsparcie osób, o których mowa w ust. 1 pkt 2-8, w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu wiedzy i umiejętności związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w stosunku do uczniów, którzy realizują obowiązek szkolny albo obowiązek nauki w szkołach określonych w § 4 ust. 1, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1.

§ 13.

1. Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, na poziomie regionalnym w danym województwie jest realizowane przez operatora wojewódzkiego wyłonionego przez wojewodę spośród organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491, 1761 i 1940), lub organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 tej ustawy, składających ofertę wspólną na podstawie art. 14 ust. 2 tej ustawy.

2. Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, na poziomie regionalnym jest realizowane przez operatora wojewódzkiego do dnia 31 sierpnia 2027 r.

3. Wojewoda przekazuje do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania informacje dotyczące operatora wojewódzkiego wybranego w danym województwie.

4. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przekazuje do szkół określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, listę wybranych operatorów wojewódzkich, do których szkoły te mogą zgłaszać się w celu otrzymania wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2.

5. Lista operatorów wojewódzkich jest publikowana na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.

§ 14.

Operator wojewódzki, o którym mowa w § 13:

1) prowadzi bieżący monitoring realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, w tym współpracuje z organami prowadzącymi szkoły określone w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, dyrektorami tych szkół i wojewodami;

2) opracowuje sprawozdania roczne i sprawozdanie końcowe z realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, w danym województwie oraz składa te sprawozdania wojewodzie na formularzu opublikowanym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.

§ 15.

1. Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 2, na poziomie centralnym jest realizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy do dnia 31 sierpnia 2027 r.

2. Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy realizuje w latach 2025-2027 działania badawcze dotyczące realizacji wsparcia w obszarach, o których mowa w § 3.

§ 16.

1. Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, jest udzielane:

1) nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom pedagogicznym zatrudnionym w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;

2) dyrektorom i wicedyrektorom szkół określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, oraz osobom zajmującym inne stanowiska kierownicze w tych szkołach określone w statucie tych szkół;

3) pracownikom szkół określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, niebędącym nauczycielami;

4) pracownikom organów prowadzących szkoły określone w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;

5) pracownikom organów sprawujących nadzór pedagogiczny nad szkołami określonymi w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;

6) asystentom zatrudnionym w szkołach określonych w § 4 ust. 1, pracującym z uczniami z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1;

7) specjalistom niebędącym nauczycielami zatrudnionym w szkołach określonych w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1.

2. Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, na poziomie centralnym obejmuje:

1) opracowanie modelowych programów nauczania do wykorzystania przez nauczycieli do prowadzenia nauczania w oddziałach przygotowawczych organizowanych na poszczególnych etapach edukacyjnych, zawierających katalogi kompetencji językowych w zakresie edukacji językowej i przedmiotowej;

2) opracowanie programów szkoleń dla osób, o których mowa w ust. 1, obejmujących wsparcie edukacyjne wynikające z doświadczenia migracji lub uchodźstwa, wsparcie w zakresie pracy z oddziałami i w zespołach klasowych, do których uczęszczają uczniowie z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa, wspieranie włączenia i wsparcie indywidualne uczniów z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa;

3) przeprowadzenie szkoleń dla osób, o których mowa w ust. 1 pkt 2, oraz kuratorów oświaty dotyczących wzmacniania kompetencji liderów edukacyjnych w zakresie efektywnego zarządzania szkołą różnorodną narodowościowo i kulturowo;

4) opracowanie, we współpracy z operatorami regionalnymi, o których mowa w § 17, materiałów merytorycznych do realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3;

5) przeprowadzenie szkoleń przygotowujących operatorów regionalnych, o których mowa w § 17, do realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3;

6) prowadzenie konsultacji dla operatorów regionalnych, o których mowa w § 17, na etapie realizacji szkoleń dla osób, o których mowa w ust. 1.

§ 17.

1. Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, na poziomie regionalnym w danym województwie jest realizowane przez operatora regionalnego wyłonionego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji spośród konsorcjów składających się z organizacji pozarządowej, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, lub organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 tej ustawy, oraz placówki doskonalenia nauczycieli lub placówek doskonalenia nauczycieli posiadających akredytację, o której mowa w art. 184 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

2. Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, na poziomie regionalnym jest realizowane przez operatora regionalnego do dnia 31 sierpnia 2027 r.

3. Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, na poziomie regionalnym może być realizowane w formie szkoleń prowadzonych w oparciu o programy szkoleń, o których mowa w § 16 ust. 2 pkt 2, konsultacji eksperckich, sieci współpracy oraz procesowego wspomagania, adekwatnie do diagnozy potrzeb osób, o których mowa w § 16 ust. 1, przeprowadzonej przez operatora regionalnego.

4. Ośrodek Rozwoju Edukacji publikuje listę operatorów regionalnych, do których szkoły określone w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, mogą zgłaszać się w celu otrzymania wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3.

5. Lista operatorów regionalnych jest publikowana na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.

§ 18.

Operator regionalny, o którym mowa w § 17:

1) prowadzi bieżący monitoring realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, w tym współpracuje z organami prowadzącymi szkoły określone w § 4 ust. 1, w których obowiązek szkolny albo obowiązek nauki realizują uczniowie z Ukrainy, o których mowa w § 2 ust. 1, dyrektorami tych szkół oraz Ośrodkiem Rozwoju Edukacji;

2) opracowuje sprawozdania roczne i sprawozdanie końcowe z realizacji wsparcia w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, na poziomie regionalnym oraz składa te sprawozdania Ośrodkowi Rozwoju Edukacji na formularzu opublikowanym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na stronie internetowej programu, o którym mowa w § 1 pkt 1.

§ 19.

Wsparcie w obszarze, o którym mowa w § 3 pkt 3, na poziomie centralnym jest realizowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji do dnia 31 sierpnia 2027 r.

§ 20.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: D. Tusk


1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 854, 1562, 1635 i 1933 oraz z 2025 r. poz. 619, 620, 622 i 769.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-07-16
  • Data wejścia w życie: 2025-07-17
  • Data obowiązywania: 2025-07-17
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA