REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2025 poz. 966

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW

z dnia 15 lipca 2025 r.

w sprawie rejestru podmiotów wykluczonych z możliwości otrzymania środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 210 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, 1572, 1717, 1756 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 39) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1) sposób i tryb wpisywania podmiotów wykluczonych na podstawie art. 207 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, zwanej dalej „ustawą”, do rejestru, o którym mowa w art. 210 ust. 1 ustawy, zwanego dalej „rejestrem”;

2) wzór formularza zgłoszenia podmiotu podlegającego wpisowi do rejestru;

3) zakres przedmiotowy informacji, które będą zawarte w rejestrze;

4) sposób i tryb uzyskiwania informacji z rejestru;

5) tryb przekazywania informacji zawartych w rejestrze;

6) sposób i tryb dokonywania zmian w rejestrze.

§ 2.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) właściwej instytucji - rozumie się przez to:

a) instytucję zarządzającą, instytucję pośredniczącą lub instytucję wdrażającą w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2025 r. poz. 198), ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. z 2021 r. poz. 664), ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818), ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (Dz. U. z 2020 r. poz. 2140), ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079 oraz z 2024 r. poz. 1717) albo ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury na lata 2021-2027 (Dz. U. poz. 1273),

b) Krajowy Punkt Kontaktowy, Krajową Instytucję Koordynującą, operatora programu lub instytucję pośredniczącą w programach finansowanych ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy, lub inny podmiot będący jednostką sektora finansów publicznych, któremu operator programu lub instytucja pośrednicząca, na podstawie porozumienia lub umowy, powierzyli wykonywanie części swoich zadań,

c) organ odpowiedzialny za wdrożenie instrumentu „Łącząc Europę” lub instytucję wdrażającą ten instrument;

2) podmiocie wykluczonym - rozumie się przez to podmiot wykluczony na podstawie art. 207 ustawy;

3) upoważnionej instytucji - rozumie się przez to każdy z podmiotów, któremu Minister Finansów udostępnia informacje zawarte w rejestrze na podstawie art. 210 ust. 1b i 1d ustawy.

§ 3.

1. Podstawą wpisu podmiotu wykluczonego do rejestru jest zgłoszenie, zwane dalej „zgłoszeniem”, sporządzone na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku do rozporządzenia.

2. Właściwa instytucja zgłasza podmiot wykluczony niezwłocznie po wystąpieniu przesłanki wykluczenia określonej w art. 207 ust. 4 ustawy.

3. Zgłoszenie jest dokonywane w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym i przesyłane za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej.

§ 4.

1. Wpis podmiotu wykluczonego do rejestru jest dokonywany niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia.

2. Jeżeli zgłoszenie nie spełnia wymogów określonych w § 3 ust. 1 lub 3, zawiera braki albo jest błędnie wypełnione, wpis podmiotu wykluczonego do rejestru nie jest dokonywany i Minister Finansów wzywa właściwą instytucję do dokonania korekty zgłoszenia w sposób, o którym mowa w § 3 ust. 1 i 3, w terminie 7 dni roboczych od dnia doręczenia wezwania.

3. Jeżeli braki zgłoszenia dotyczą informacji, o których mowa w § 6 pkt 1, 2, pkt 3 lit. b–d lub pkt 4, a informacje zawarte w zgłoszeniu umożliwiają identyfikację podmiotu wykluczonego, wpis jest dokonywany.

4. W przypadku gdy właściwa instytucja nie dokona korekty zgłoszenia w terminie określonym w ust. 2, Minister Finansów zwraca się do odpowiedniej instytucji zarządzającej, Krajowego Punktu Kontaktowego, Krajowej Instytucji Koordynującej lub organu odpowiedzialnego za wdrożenie instrumentu „Łącząc Europę” z wnioskiem o podjęcie działań mających na celu dokonanie tej korekty.

5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta zgłoszenia jest dokonywana w sposób, o którym mowa w § 3 ust. 1 i 3, niezwłocznie po usunięciu przyczyn niespełnienia wymogów zgłoszenia lub po uzyskaniu poprawnych lub brakujących informacji.

6. Jeżeli właściwa instytucja dokonująca zgłoszenia nie posiada w chwili dokonywania zgłoszenia informacji, o których mowa w § 6 pkt 3 lit. b, zgłasza je niezwłocznie po ich uzyskaniu w sposób, o którym mowa w § 3 ust. 1 i 3.

§ 5.

Minister Finansów powiadamia podmiot wykluczony oraz właściwą instytucję, która dokonała zgłoszenia, o wpisie dokonanym w rejestrze w terminie 14 dni od dnia wpisu podmiotu wykluczonego do rejestru.

§ 6.

Rejestr zawiera następujące informacje:

1) w przypadku podmiotu wykluczonego będącego osobą fizyczną:

a) imię i nazwisko,

b) adres zamieszkania lub adres stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej,

c) adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres, o którym mowa w lit. b,

d) numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) lub numer identyfikacji podatkowej (NIP);

2) w przypadku podmiotu wykluczonego będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej:

a) firmę (nazwę) i formę prawną,

b) siedzibę i adres,

c) adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres, o którym mowa w lit. b,

d) NIP;

3) dane o okolicznościach wykluczenia:

a) informację o dniu rozpoczęcia okresu wykluczenia,

b) informację o dniu dokonania zwrotu środków przez beneficjenta,

c) wskazanie przyczyny wykluczenia, o której mowa w art. 207 ust. 4 ustawy,

d) określenie podstawy prawnej rozpoczęcia okresu wykluczenia, o której mowa w art. 207 ust. 5 i 6 ustawy;

4) dane o projekcie lub operacji:

a) nazwę programu operacyjnego, programu, mechanizmu finansowego lub programu współpracy,

b) nazwę osi priorytetowej lub priorytetu i obszaru,

c) nazwę projektu lub operacji lub numer wniosku,

d) numer decyzji, o której mowa w art. 207 ust. 9 ustawy, jeżeli został nadany, datę jej wydania i oznaczenie organu wydającego albo informację o jej niewydaniu;

5) dane właściwej instytucji dokonującej zgłoszenia.

§ 7.

W sprawach zapewnienia zabezpieczenia informacji zawartych w rejestrze przed ich ujawnieniem osobom i podmiotom nieuprawnionym, w odniesieniu do informacji niebędących danymi osobowymi, w rozumieniu art. 4 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2 oraz Dz. Urz. UE L 74 z 04.03.2021, str. 35), stosuje się odpowiednio art. 32 tego rozporządzenia.

§ 8.

1. Minister Finansów udziela upoważnionej instytucji dostępu do rejestru na wniosek zawierający następujące dane osób uprawnionych do obsługi rejestru:

1) imię i nazwisko;

2) numer PESEL;

3) służbowy adres e-mail oraz numer telefonu.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może podlegać aktualizacji.

3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, i jego aktualizacji przepis § 3 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

§ 9.

1. Upoważniona instytucja może złożyć w systemie teleinformatycznym, w którym jest prowadzony rejestr, zwanym dalej „systemem”, zapytanie o osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której statusu poszukuje, zwaną dalej „podmiotem wyszukiwanym”.

2. W odpowiedzi na zapytanie, o którym mowa w ust. 1, upoważniona instytucja może pobrać z systemu informację o statusie podmiotu wyszukiwanego prezentowaną w systemie.

3. W przypadku gdy z informacji, o której mowa w ust. 2, wynika, że podmiot wyszukiwany figuruje w rejestrze jako podmiot wykluczony, upoważniona instytucja może wystąpić do Ministra Finansów z wnioskiem o przekazanie informacji dotyczących tego podmiotu wyszukiwanego, wskazując zakres wnioskowanych informacji.

4. W przypadku gdy dane podmiotu wyszukiwanego wskazane w zapytaniu, o którym mowa w ust. 1, dotyczą więcej niż jednego podmiotu wykluczonego lub występują inne niezgodności danych, system prezentuje komunikat o konieczności dodatkowej weryfikacji podmiotu wyszukiwanego, którego dotyczy zapytanie.

5. W przypadku zaprezentowania przez system komunikatu, o którym mowa w ust. 4, upoważniona instytucja może złożyć dodatkowe zapytanie w celu identyfikacji podmiotu wyszukiwanego. Minister Finansów może zwrócić się do upoważnionej instytucji niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni roboczych od dnia złożenia dodatkowego zapytania w systemie, o uzupełnienie dodatkowego zapytania poprzez podanie dodatkowych danych podmiotu wyszukiwanego, wyznaczając termin na uzupełnienie.

6. Minister Finansów udziela upoważnionej instytucji odpowiedzi na wniosek, o którym mowa w ust. 3, niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni roboczych od dnia jego złożenia w systemie.

7. Wraz z dodatkowym zapytaniem, o którym mowa w ust. 5, upoważniona instytucja może jednocześnie złożyć wniosek, o którym mowa w ust. 3. Do odpowiedzi przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio.

8. W przypadku nieuzupełnienia dodatkowego zapytania zgodnie z ust. 5 odpowiedzi nie udziela się.

9. Czynności, o których mowa w ust. 3 i 5-7, są dokonywane w systemie.

10. W przypadku awarii systemu lub innych przyczyn technicznych leżących po stronie Ministra Finansów czynności, o których mowa w ust. 1-7, mogą być dokonane poprzez sporządzenie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym i przekazanie go poza systemem za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej.

11. Upoważniona instytucja przetwarza dane osobowe zawarte w systemie w celu realizacji zadań określonych w przepisach, o których mowa w art. 206 ust. 1 ustawy, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy, w celu realizacji zadań określonych w umowach międzynarodowych zawartych z państwami darczyńcami. W tym zakresie upoważniona instytucja jest administratorem w rozumieniu art. 4 pkt 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

§ 10.

1. Wniosek beneficjenta do Ministra Finansów o udostępnienie informacji z rejestru może być sporządzony na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym zaawansowanym podpisem elektronicznym, w tym podpisem osobistym, lub podpisem zaufanym lub w postaci papierowej, opatrzonym podpisem własnoręcznym, lub złożony ustnie do protokołu.

2. Odpowiedź jest przekazywana beneficjentowi, który złożył wniosek, w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku.

3. W przypadku stwierdzenia, że zawarte we wniosku dane podmiotu wykluczonego, którego dotyczą, nie są wystarczające do dokonania jego identyfikacji w rejestrze, Minister Finansów wzywa beneficjenta, który złożył wniosek, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni roboczych od dnia doręczenia wezwania.

4. W przypadku nieuzupełnienia wniosku w trybie określonym w ust. 3 informacji nie udostępnia się.

§ 11.

1. Jeżeli właściwa instytucja poweźmie wiadomość o zmianie informacji, o których mowa w § 6, jest obowiązana niezwłocznie złożyć wniosek o dokonanie zmiany w rejestrze.

2. Zmiana w rejestrze jest dokonywana niezwłocznie po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w ust. 1.

3. Zmiana w rejestrze może polegać także na usunięciu wpisu.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, sporządza się w sposób, o którym mowa w § 3 ust. 1 i 3, ze wskazaniem, które pola formularza zawierają zmienione dane. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, wskazania tego nie dokonuje się.

5. Wpis do rejestru jest usuwany z urzędu niezwłocznie po upływie okresu wykluczenia.

6. Podmiot wykluczony oraz właściwa instytucja są powiadamiane o zmianach w rejestrze, w tym o usunięciu wpisu z rejestru.

7. Powiadomienie sporządza się w terminie 14 dni od dnia dokonania zmiany w rejestrze.

§ 12.

1. W przypadku dokonania czynności, o których mowa w § 3 ust. 2 lub § 11 ust. 1, przez więcej niż jedną właściwą instytucję, gdy okoliczności wykluczenia, o których mowa w § 6 pkt 3, oraz dane, o których mowa w § 6 pkt 4, są tożsame, wpis do rejestru, zmiana w rejestrze lub usunięcie wpisu z rejestru są dokonywane na podstawie czynności dokonanej w terminie wcześniejszym.

2. W przypadku gdy czynności, o których mowa w § 3 ust. 2 lub § 11 ust. 1, dokonane przez więcej niż jedną właściwą instytucję dotyczą tego samego podmiotu wykluczonego, który został wykluczony z tej samej przyczyny, a między przekazanymi informacjami zachodzą rozbieżności, Minister Finansów zwraca się do odpowiedniej instytucji zarządzającej, Krajowego Punktu Kontaktowego, Krajowej Instytucji Koordynującej lub organu odpowiedzialnego za wdrożenie instrumentu „Łącząc Europę” z wnioskiem o niezwłoczne, jednak nie później niż w terminie 14 dni od dnia przekazania wniosku, wyjaśnienie tych rozbieżności, przy czym w przypadku braku ich wyjaśnienia w tym terminie w rejestrze jest zamieszczana informacja o występowaniu tych rozbieżności.

§ 13.

1. Powiadomienia dla właściwej instytucji, o których mowa w § 5 i § 11 ust. 6, oraz wniosek, o którym mowa w § 12 ust. 2, są sporządzane na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym oraz przesyłane za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej.

2. Powiadomienia dla podmiotu wykluczonego, o których mowa w § 5 i § 11 ust. 6, odpowiedź na wniosek beneficjenta, o którym mowa w § 10 ust. 1, oraz wezwanie beneficjenta, o którym mowa w § 10 ust. 3, są sporządzane na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, lub utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym podpisem własnoręcznym.

3. Do doręczania powiadomień dla podmiotu wykluczonego, o których mowa w § 5 i § 11 ust. 6, odpowiedzi na wniosek beneficjenta, o którym mowa w § 10 ust. 1, oraz wezwania beneficjenta, o którym mowa w § 10 ust. 3, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 oraz z 2025 r. poz. 769).

§ 14.

Do zgłoszeń, wniosków o udostępnienie informacji zawartych w rejestrze oraz wniosków o dokonanie zmian w rejestrze, złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe.

§ 15.

W przypadku gdy wystąpią okoliczności uniemożliwiające korzystanie z systemu przez upoważnioną instytucję po wejściu w życie rozporządzenia, do sposobu i trybu uzyskiwania przez nią informacji z rejestru stosuje się przepisy dotychczasowe, jednak nie dłużej niż przez 3 miesiące od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

§ 16.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.1)

Minister Finansów: A. Domański


1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 stycznia 2018 r. w sprawie rejestru podmiotów wykluczonych z możliwości otrzymania środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich (Dz. U. z 2022 r. poz. 647), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 142 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079 oraz z 2024 r. poz. 1717).

Załącznik 1. [WZÓR – FORMULARZ ZGŁOSZENIA PODMIOTU WYKLUCZONEGO PODLEGAJĄCEGO WPISOWI DO REJESTRU PODMIOTÓW WYKLUCZONYCH]

Załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 15 lipca 2025 r. (Dz. U. poz. 966)

WZÓR - FORMULARZ ZGŁOSZENIA PODMIOTU WYKLUCZONEGO PODLEGAJĄCEGO WPISOWI DO REJESTRU PODMIOTÓW WYKLUCZONYCH

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-07-22
  • Data wejścia w życie: 2025-07-23
  • Data obowiązywania: 2025-07-23
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA