REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są podstawowe zasady etyczne dla biur rachunkowych

Milewski Marcin
Jakie są podstawowe zasady etyczne dla biur rachunkowych
Jakie są podstawowe zasady etyczne dla biur rachunkowych

REKLAMA

REKLAMA

Kodeksem Zawodowej Etyki w Rachunkowości (KZEwR) stanowi wyznacznik zasad etycznych w odniesieniu do podmiotów wykonujących pracę z zakresu rachunkowości. Jego zastosowanie ma ograniczony zakres.

Kodeks z praktycznego punktu widzenia, zgodnie z jego preambułą, ma także za zadanie szerzyć w sektorze gospodarczym informacje o tym, iż wykonywanie zawodu w dziedzinie rachunkowości oraz prowadzenie działalności gospodarczej o takim charakterze wiąże się z wypracowaniem odpowiednich zasad.

REKLAMA

50 ściąg księgowego z aktualizacją online - multipakiet: książka, serwis online

Zapewniają one wykonywanie czynności rachunkowych w sposób rzetelny, profesjonalny i odpowiedzialny. KZEwR ma rozpowszechniać także wśród wskazanych podmiotów wartości działania w sposób kompetentny, praworządny, obiektywny, rzetelny i uczciwy. Dodatkowo zawarte wzorce odnoszą się nie tylko do pracy z zakresu rachunkowości, ale także swym zasięgiem obejmują zakres relacji z różnymi osobami, jednostkami i instytucjami związanymi z jej wykonywaniem.

Polecamy: Czym są spowodowane błędy biur rachunkowych

Normy te jako zbiór zasad i wytycznych wykonywania zawodu służą wszystkim podmiotom, które zdecydowały się na prowadzenie działalności z zakresu rachunkowości. Poszczególne biura rachunkowe mogą więc ponosić odpowiedzialność z tytułu działań naruszających postanowienia Kodeksu. Obligatoryjnie wskazane reguły wiążą jedynie sygnatariuszy KZEwR, a egzekwowaniem jego postanowień zajmują się Sądy Koleżeńskie oraz powołana m.in. w tym celu Komisja Etyki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego

Zgodnie z KZEwR praca podmiotu zajmującego się rachunkowością, bez względu na miejsce jej wykonywania oraz charakter zatrudnienia, musi być zgodna z zasadami etyki, wzbudzać publiczne zaufanie oraz spełniać określone zasady, do których należą:

  • zasada kompetencji zawodowych;
  • zasada wysokiej jakości pracy;
  • zasada niezależności zawodowej;
  • zasada odpowiedzialności za przygotowywane i prezentowane informacje z zakresu rachunkowości;
  • zasada właściwego postępowania w relacjach z osobami, jednostkami i instytucjami powiązanymi z nią zawodowo;
  • zasada właściwego postępowania w przypadkach sporu i sprzeczności interesów;
  • zasada właściwego postępowania w szczególnych sytuacjach jednostki prowadzącej rachunkowość;
  • zasada zachowania tajemnicy zawodowej oraz zasada właściwego oferowania usług z dziedziny rachunkowości.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Dodatkowo praca ta musi spełniać oznaczone warunki tj. przebiegać zgodnie ze standardami zawodowymi, jej celem ma być uzyskanie najwyższego możliwego poziomu jakości świadczonych usług z zakresu rachunkowości oraz zapewnić rzetelność wyników prowadzonych badań.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

REKLAMA

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

REKLAMA

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

Zmiany w umowach klientów z biurem rachunkowym. Kiedy i jakie środki bezpieczeństwa stosować?

Biuro rachunkowe jest zobowiązane do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w momencie zawierania umowy z klientem, ale nie tylko. Może być do tego zobowiązane ponownie także wtedy gdy już w trakcie trwania umowy z klientem zajdą okoliczności wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

REKLAMA