REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymagania dla kandydatów na doradcę podatkowego

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zawód doradcy podatkowego jest zawodem zaufania publicznego, wprowadzony został ustawą z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym. Obecnie wykonywany jest przez około 9 tys. osób (według rejestru prowadzonego przez Krajową Izbę Doradców Podatkowych) i cieszy się coraz większą popularnością.

Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych – wprowadzająca zmiany w zakresie zawodu doradcy podatkowego (np. skrócenie okresu praktyki do 6 miesięcy) - została ostatecznie uchwalona przez Sejm w dniu 9 maja 2014 r. i weszła w życie w dniu 10 sierpnia 2014 r.

Na mocy ustawy z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, znowelizowana została również ustawa o doradztwie podatkowym. Część czynności do tej pory zastrzeżonych wyłącznie dla doradców podatkowych, obecnie będzie mógł wykonywać każdy.

Najistotniejszą zmianą wynikającą z ustawy deregulacyjnej jest zmiana treści art. 3 ustawy o doradztwie podatkowym. Następujące czynności:

  1. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych (np. pkpir) i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie oraz
  2. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie

może od 10 sierpnia 2014 r. (data wejścia w życie omawianej nowelizacji) wykonywać każda zainteresowana osoba. Ustawa nie wprowadza żadnych wymogów co do tych osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności:

  1. udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami (pkt 1) oraz
  2. reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie

pozostały nadal jedynie osoby fizyczne, wpisane na listę doradców podatkowych oraz adwokaci i radcowie prawni.

Ponadto zmiana ustawy o doradztwie podatkowym zlikwidowała ograniczenia częstotliwości przystępowania do poprawkowego egzaminu na doradcę podatkowego. Kandydat, który uzyskał negatywny wynik egzaminu nie będzie musiał zachować trzymiesięcznego odstępu czasu pomiędzy dniem niezdania egzaminu, a dniem kolejnego terminu egzaminu. Kandydaci na doradców podatkowych będą mieli obecnie więcej możliwości poprawiania egzaminu a także większą swobodę w wyborze terminów kolejnych egzaminów.

Nowelizacja wprowadziła również skrócony czas trwania praktyk - 6 miesięcy u doradcy podatkowego lub w spółce doradztwa podatkowego.

Zmiany dotyczące praktyk zawodowych kandydatów na doradców podatkowych

Deregulacja zawodów księgowych i finansowych w 2014r. - PDF

REKLAMA

Dodatkowo, warto zwrócić uwagę na przepisy przejściowe. Kandydaci na doradców podatkowych, którzy przed 10 sierpnia nie rozpoczęli jeszcze praktyki w organach podatkowych, nie będą już do tego zmuszeni. Doświadczenie będą zdobywać na nowych zasadach. Z kolei ci, którzy już ją zaczęli, nie będą musieli jej kontynuować. Jeżeli kandydaci zaczęli praktykę u doradcy podatkowego lub w spółce doradztwa podatkowego, odbędą ją tylko w wymiarze 6 miesięcy. Jeżeli 10 sierpnia półroczny czas zostanie przekroczony, to nie trzeba będzie jej kontynuować. Praktyka zostanie zaliczona. Nadal na poczet praktyki będzie zaliczane zatrudnienie w określonych podmiotach i na stanowiskach (np. w izbie skarbowej, w spółce doradztwa podatkowego, w samorządowych służbach finansowych). W większości przypadków skróci się jednak czas, po którym praktyka zostanie zaliczona.

Zmiany dotyczą również samego egzaminu. Od 10 sierpnia do ustawy została wprowadzona możliwość zwolnienia niektórych kandydatów z części pisemnej. Dotyczy to osób, które ukończą uczelnie posiadające uprawnienia do nadawania stopnia doktora habilitowanego nauk ekonomicznych lub nauk prawnych. Oczywiście szkoły te będą musiały zawrzeć wcześniej umowę z komisją egzaminacyjną, w której określony zostanie program kształcenia, obejmujący wiedzę i umiejętności wymagane w części pisemnej egzaminu na doradcę podatkowego.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jednak będzie zakaz palenia w oknach, na balkonach i klatkach schodowych? Sprawa powraca. Wzorem będą regulacje litewskie?

Zakaz palenia na balkonach i klatkach schodowych. Sprawa powraca w Ministerstwie Zdrowia. Wzorem będą regulacje litewskie? Palenie papierosów w miejscach publicznych wciąż budzi emocje. Resort nie jest jednak chętny do podjęcia radykalnej decyzji.

1000 zł zasiłek losowy dla dzieci + do 2000 zł dla niepełnosprawnych + do 8000 zł z pomocy społecznej + 2000 zł zasiłku powodziowego

Dla osób, które ucierpiały w wyniku powodzi lub podtopień w Polsce, są dostępne różne formy pomocy, w tym finansowe. O pomoc mogą starać się rodziny z dziećmi, osoby niepełnosprawne, rolnicy, przedsiębiorcy czy studenci.

Nie więcej niż 3 kody w orzeczeniu o niepełnosprawności

„Na co dzień borykam się z wieloma chorobami. Są to m.in. problemy neurologiczne, cukrzyca, choroby wzroku, a także dolegliwości związane z poruszaniem się. Czy wszystkie te choroby zostaną wymienione w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności?” – pyta Czytelnik. Otóż zgodnie z przepisami w orzeczeniu znajdą się maksymalnie trzy przyczyny niepełnosprawności.

MF: Przedłużenie terminów podatkowych dla poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 r.

W czwartek, 19 września zostało opublikowane i zaczęło obowiązywać rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie przedłużenia niektórych terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego w związku z powodzią we wrześniu 2024 r. 

REKLAMA

2000 złotych jednorazowego świadczenia i rekompensata poniesionych strat. To propozycja PFRON dla samorządów na 2024 rok.

2000 złotych jednorazowego świadczenia i rekompensata poniesionych strat. To propozycja PFRON dla samorządów na 2024 rok. Mogą z niej skorzystać osoby niepełnosprawne poszkodowane w wyniku żywiołu.

Stan klęski żywiołowej rozszerzony na cztery kolejne powiaty w województwie dolnośląskim. Nowe zasady zbierania odpadów

Stan klęski żywiołowej rozszerzony na cztery kolejne powiaty w województwie dolnośląskim. W Dzienniku Ustaw opublikowano stosowne rozporządzenie. W  rozporządzeniu wprowadzono także obowiązek stosowania określonych środków zapewniających ochronę środowiska.

Najniższa krajowa 2025: minimalne wynagrodzenie za pracę i minimalna stawka godzinowa w 2025 r. jeszcze na starych zasadach. Co z minimalnym wynagrodzeniem w 2026 r.?

Najniższa krajowa 2025: minimalne wynagrodzenie za pracę i minimalna stawka godzinowa w 2025 r. jeszcze na starych zasadach. Co z minimalnym wynagrodzeniem w 2026 r.? Jak zmieni się sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę?

Resort pracy: będzie aktualizacja minimalnego wynagrodzenia za pracę [jest projekt ustawy]. Co z 4666 zł na 2025 r.? Czas na zmianę przepisów jest do 15 listopada 2024 r.!

Co dopiero rząd ogłosił wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej stawki godzinowej na 2025 r. a tu takie wieści. Resort pracy przygotował projekt z dnia 22 sierpnia 2024 r. ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Dojdzie m.in. do aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę. Przedstawiamy 12 najważniejszych zasad i pojęć zw. ze zmianami. Co ważne Polska ma czas do dnia 15 listopada 2024 r. na wdrożenie unijnych przepisów.

REKLAMA

Cyfrowa współpraca księgowych i przedsiębiorców

Postęp w zakresie rozwiązań technologicznych oraz innowacje w sposobie komunikacji pomiędzy urzędami i podmiotami zmieniają sposób prowadzenia przedsiębiorstw - w szczególności małych i mikrofirm. Równocześnie szybka adopcja rozwiązań technologicznych sprawia, że cyfryzacja sektora publicznego - także na linii obywatel - urząd w kontekście przykładowo cyfrowych rozliczeń podatkowych – nabiera rozpędu i będzie coraz intensywniej dotykać również inne powiązane z nią sektory i branże. 

Sektorowe rady ds. kompetencji tworzą przyszłe kadry!

Sektorowe rady ds. kompetencji to miejsca współpracy biznesu, edukacji, nauki i instytucji branżowych. Analizują sytuację w danej branży i na tej podstawie przygotowują rekomendacje, w których wskazują, jakich kwalifikacji brakuje w poszczególnych sektorach. Następnie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przyznaje dofinansowanie na usługi szkoleniowe i doradcze wynikające z przyjętych rekomendacji. Obecnie PARP prowadzi konkurs na wybór podmiotów, którym powierzy organizację i prowadzenie sektorowych rad ds. kompetencji (SRK). Konkurs potrwa do 25 lutego 2025 roku. 

REKLAMA