REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak potrącać koszty uzyskania przychodu od kilku umów o pracę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracownik jest zatrudniony w dwóch firmach (klubie sportowym i szkole) – w obu na 1/2 etatu. Czy koszty uzyskania przychodu w tym przypadku powinny być potrącane przez każdego z pracodawców w pełnej wysokości, czy też istnieje możliwość ich podzielenia proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy, a pracownik dopiero w zeznaniu rocznym samodzielnie uwzględni koszty dla zatrudnionych u wielu pracodawców?
 
Pracownik jest zatrudniony w dwóch firmach (klubie sportowym i szkole) – w obu na 1/2 etatu. Czy koszty uzyskania przychodu w tym przypadku powinny być potrącane przez każdego z pracodawców w pełnej wysokości, czy też istnieje możliwość ich podzielenia proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy, a pracownik dopiero w zeznaniu rocznym samodzielnie uwzględni koszty dla zatrudnionych u wielu pracodawców? Czy tak samo będzie w przypadku, gdy pracownik jest zatrudniony w jednym zakładzie pracy, ale na podstawie kilku umów o pracę?
Każdy z pracodawców (niezależnie) jako płatnik podatku dochodowego od wypłacanego wynagrodzenia jest zobowiązany potrącić należne pracownikowi koszty uzyskania przychodu w pełnej wysokości (koszty te nie ulegają bowiem zmniejszeniu proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy) w miesiącach, za które następowała wypłata wynagrodzenia. Tak samo będzie w przypadku, gdy pracownika łączy z jednym pracodawcą więcej niż jedna umowa o pracę.
Pracownik nie jest zobowiązany do informowania pracodawcy o podjęciu dodatkowego zatrudnienia. Ostatecznego rozliczenia kosztów uzyskania przychodu pracownik dokona samodzielnie w zeznaniu rocznym. Porówna w nim wysokość kwoty wynikającej z zsumowania potrąconych przez wszystkich pracodawców kosztów z obowiązującymi w tym zakresie limitami wynikającymi z art. 22 ust. 2 updof.
W 2004 r. roczny limit kosztów uzyskania przychodów dla osób zatrudnionych w więcej niż jednym zakładzie pracy wynosi 1840,77 zł. Gdy dodatkowo miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę, koszty te nie mogą przekroczyć łącznie 2300,94 zł za rok podatkowy. Fakt, że jest to zatrudnienie na 1/2 etatu, nie ma wpływu na wysokość kosztów należnych pracownikowi.

Przykład
Pan Jan Kowalski jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę na pełny etat. W marcu podjął dodatkowe zatrudnienie u innego pracodawcy na 1/2 etatu. Ten zakład pracy jest położony poza miejscem zamieszkania pana Kowalskiego i nie otrzymuje o­n dodatku za rozłąkę. Przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanego wynagrodzenia każdy z pracodawców jest obowiązany uwzględnić miesięczne koszty uzyskania przychodu w należnej pracownikowi wysokości (tj. pierwszy z pracodawców – w kwocie 102,25 zł, a drugi – w kwocie 127,82 zł). Ponieważ każdy z pracodawców jest zobowiązany do potrącania kosztów przysługujących pracownikowi w pełnej wysokości, to może się zdarzyć, że kwota potrąconych kosztów będzie wyższa od rocznego limitu określonego w ustawie podatkowej. W związku z tym pan Kowalski będzie zobowiązany samodzielnie rozliczyć potrącone przez każdego z pracodawców koszty w zeznaniu rocznym, ograniczając je do wysokości limitu.
Rozliczenie kosztów będzie wyglądać następująco:
1) u pierwszego pracodawcy koszty były potrącane przez 12 miesięcy:
  12 x 102,25 zł = 1227,00 zł
2) u drugiego pracodawcy koszty były potrącane przez dziesięć miesięcy:
  10 x 127,82 zł = 1278,20 zł
3) roczny limit kosztów przysługujących pracownikowi wynosi: 2300,94 zł
4) suma kosztów potrąconych przez obu pracodawców wynosi: 1227,00 zł + 1278,20 zł = 2505,20 zł
5) w zeznaniu rocznym mogą zostać uwzględnione koszty jedynie do wysokości limitu, tj. w kwocie 2300,94 zł.

Kwestia wysokości kosztów uzyskania przychodów, do których potrącenia zobowiązany jest płatnik, w sytuacji gdy pracownika z jednym zakładem pracy łączy kilka umów o pracę, wywołuje sporo wątpliwości, powodując rozbieżności interpretacyjne.
Trzeba podkreślić, że w tym przypadku organy podatkowe stosują korzystną dla podatników interpretację, przyjmując, że w przypadku gdy pracownika łączą z jednym pracodawcą dwie (lub więcej) umowy o pracę, przy obliczaniu zaliczki na podatek zakład pracy jest zobowiązany uwzględniać koszty uzyskania od każdego ze stosunków pracy w pełnej wysokości, bez względu na przekroczenie limitu rocznego. Ich zdaniem pracownikowi z każdej odrębnie zawartej umowy o pracę przysługują koszty uzyskania przychodu, niezależnie od tego, czy zostały o­ne zawarte z jednym czy z kilkoma zakładami pracy (por. pismo MF z 24 marca 1995 r., nr PO 5/9-0261/95, oraz pismo Urzędu Skarbowego w Żywcu z 15 marca 2004 r., nr PDII/415/I/10/2004). Wskazano przy tym, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują ograniczenia ustalania kosztów w ciągu roku, lecz dopiero w zeznaniu rocznym.
W literaturze zostało natomiast zaprezentowane stanowisko odmienne, o bardziej restrykcyjnym charakterze. Zgodnie z tym poglądem, z jasnego brzmienia powołanego przepisu wynika, że podwyższony limit kosztów uzyskania przychodów dotyczy wyłącznie pracowników, którzy są zatrudnieni w kilku zakładach pracy równocześnie. Nie dotyczy o­n zaś tych pracowników, których z jednym zakładem pracy łączy kilka umów. Podkreślono przy tym, że przepis jednoznacznie stanowi o uzyskiwaniu przychodów od kilku zakładów pracy, a nie otrzymywanych z tytułu kilku stosunków pracy.
Ze stanowiskiem tym nie można jednak do końca się zgodzić. Przyjęcie literalnej wykładni tego przepisu prowadziłoby bowiem do nierównego traktowania – w zakresie kosztów uzyskania przychodów – podatników zatrudnionych na podstawie więcej niż jednego stosunku pracy u tego samego pracodawcy w stosunku do pracowników w identycznej sytuacji, ale zatrudnionych u różnych podmiotów. Dlatego w tym przypadku powinna znaleźć zastosowanie zaprezentowana wykładnia celowościowa, którą przyjęły – z korzyścią dla podatników – organy podatkowe.

• art. 22 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
Anna Welsyng-Zielony
prawnik, doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd szykuje zmiany w emeryturach – grupa pracowników popracuje do 70 roku życia

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad projektem zmian w przepisach, które mają wydłużyć maksymalny wiek pełnienia funkcji przez komorników sądowych oraz ich asesorów. Zgodnie z planowanymi regulacjami, osoby wykonujące te zawody miałyby obowiązek pozostawać aktywne zawodowo nawet do 70. roku życia.

Groźna nimfa kleszcza. Jak się chronić po spacerze w lesie? Ekspert radzi

Nimfa kleszcza, choć wielkości główki od szpilki, może przenosić groźne choroby. Dlatego po powrocie z lasu warto dokładnie obejrzeć ciało, wytrzepać ubrania i wziąć prysznic – przypomina główny inspektor sanitarny Paweł Grzesiowski.

1200 zł podwyżki emerytury i (jednak!) 64 tys. zł wyrównania dla 120 tys. emerytów (bez pomijania roczników 1949-1952) – jest zupełnie nowa specustawa przeliczeniowa dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r.

W dniu 29 kwietnia 2025 r. do laski marszałkowskiej został złożony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, który zakłada ponowne przeliczenie emerytur (i ich podwyżkę) oraz wypłatę wyrównań za okres pobierania świadczeń w zaniżonej wysokości dla wszystkich emerytów objętych zakresem podmiotowym wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. (sygn. akt sygn. akt SK 140/20). W przeciwieństwie do tego co proponuje rząd – specustawa przeliczeniowa w tej wersji – nie pozbawia emerytów prawa do wyrównania (w wysokości 64 tys. zł dla każdego uprawnionego) i obejmuje również poszkodowane kobiety z roczników 1949-1952, które MRPiPS chce pozbawić nie tylko ww. wyrównania, ale również podwyżki bieżących świadczeń emerytalnych.

Kolejne podwyżki dla nauczycieli od września? Jest odpowiedź rządzących. Stawiają jeden warunek

Związek Nauczycielstwa Polskiego apeluje o 10 proc. podwyżki dla nauczycieli od września tego roku. Rząd na razie nie odpowiedział na te żądania, ale pojawiły się już pierwsze komentarze samorządowców. Uważają oni, że mogliby wypłacić podwyżki, ale musi zostać spełniony jeden, podstawowy warunek.

REKLAMA

Trzeba wypłacać pieniądze na czarną godzinę. Apelują o to banki. To wezwanie budzi prawdziwą trwogę

Unieruchomione pociągi i metro, paraliż na lotniskach, brak internetu, niedziałająca sieć komórkowa i tłumy ludzi w sklepach. Szturmowali je tylko ci, którzy w portfelach mieli pieniądze, bo kartą płacić się nie dało. Ten horror wydarzył się w Hiszpanii. To tam, niczym grom z jasnego nieba, spadł blackout. Czy spełnił się czarny scenariusz, jaki wieszczyły europejskie banki? Już cztery miesiące temu apelowały do swoich klientów, żeby w domu trzymali gotówkę na czarną godzinę.

Skrócenie czasu pracy – potrzebna zmiana czy kosztowny eksperyment?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło w poniedziałek, 28 kwietnia 2025 r. rozpoczęcie pilotażowego programu skrócenia czasu pracy. Na jego realizację przewidziano 10 mln zł z Funduszu Pracy. ekspertka BCC ds. prawa pracy, radca prawny w Rycak Kancelaria Prawa Pracy i HR dr Magdalena Rycak o skróceniu czasu pracy.

Zakaz używania urządzeń telekomunikacyjnych na egzaminie – konsekwencje prawne

Niedługo rozpoczną się egzaminy maturalne. Warto pamiętać, że zakazane jest korzystanie z jakichkolwiek pomocy niedozwolonych. Każde takie działanie narusza zasady uczciwości egzaminacyjnej i grozi unieważnieniem egzaminu.

Prawne ryzyka używania AI przez pracowników. Odpowiedzialność pracodawcy wobec osób trzecich. Prawo pracy, prawo autorskie, ochrona danych poufnych i osobowych

Sztuczna inteligencja (AI) stanowi dużą pomoc w pracy, ułatwiając ją i przyspieszając w znacznym stopniu. Zdają sobie z tego sprawę zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Tak jednak ze strony pracodawców lub potencjalnych pracodawców wobec pracowników lub kandydatów, jak po ze strony pracowników, nieodpowiedzialne korzystania z AI może rodzić określone ryzyka prawne, które możemy ocenić przez pryzmat prawa pracy. Świadomość tych ryzyk jest ważna pod kątem znalezienia rozwiązań przed nimi zabezpieczających w sytuacji w której prawo powszechne takiego zabezpieczenia nie przewiduje.

REKLAMA

1 maja 2025 r. czyli Święto Pracy wolne od pracy. Co zmieniło się na lepsze dla polskich pracowników?

1 maja 2025 r. czyli Święto Pracy to międzynarodowy dzień upamiętniający wydarzenia chicagowskie z 1886 r. W Polsce jest to dzień wolny od pracy. Z tej okazji MRPiPS wymienia dobre zmiany dla polskich pracowników z ostatnich miesięcy.

Zmiana miejsca głosowania. Wybory 2025. Jak zagłosować w innym obwodzie?

Zmiana miejsca głosowania w wyborach na Prezydenta RP w dniu 18 maja 2025 r. jest możliwa. Co zrobić, aby zagłosować w obwodzie poza stałym miejscem zamieszkania? Niezbędne jest zaświadczenie o zmianie miejsca głosowania.

REKLAMA