REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia podatkowe dla nauczycieli

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rok 2005 wyjątkowo – w porównaniu z 2004 r. – nie przyniósł nauczycielom uszczuplenia katalogu przysługujących im, już i tak nielicznych, zwolnień podatkowych. Zatem w 2005 r. rodzaj i zakres zwolnień podatkowych dla nauczycieli jest taki sam jak w 2004 r. Z uwagi na liczne zapytania w tej materii i wyłaniające się z nich wątpliwości, dziś pokrótce przypominamy te najczęściej stosowane.
Zasiłek na zagospodarowanie
W 2005 r. zwolnieniem od podatku dochodowego nadal są objęte kwoty otrzymywane przez pracowników z tytułu zwrotu kosztów przeniesienia służbowego oraz zasiłków na zagospodarowanie i osiedlenie w związku z przeniesieniem służbowym – do wysokości 200% wynagrodzenia należnego za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie (pkt 14 w ust. 1 w art. 21 updof). Zasady wypłacania tego typu świadczeń regulują m.in. przepisy Karty Nauczyciela oraz ustaw dotyczących pracowników państwowych wraz z aktami wykonawczymi.
Zastosowany w tym zwolnieniu limit w wysokości 200% wynagrodzenia należnego za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie, powoduje, że wysokość zwolnienia należy obliczyć stosownie do określonej sytuacji. Oznacza to, że zwrot kosztów przeniesienia służbowego oraz kwota przysługującego zasiłku na zagospodarowanie zależy od pensji przeniesionego nauczyciela.
Kwota otrzymana przez nauczyciela z tytułu zwrotu kosztów przeniesienia służbowego oraz kwoty zasiłków na zagospodarowanie i osiedlenie w związku z przeniesieniem służbowym nie podlegają oskładkowaniu – do wysokości nieprzekraczającej kwoty, która z tego tytułu jest wolna od podatku dochodowego (zob. § 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia składkowego).

Przykład
Czy zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 14 updof ma zastosowanie do nauczycieli w kwestii zwrotu kosztów przeniesienia służbowego, a jeżeli tak, to na jakiej podstawie powinien nastąpić zwrot tych kosztów? A co w przypadku, gdy nauczyciel poniósł koszty przeniesienia służbowego przekraczające 200% należnego wynagrodzenia za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie?
Wolny od podatku na podstawie przepisu pkt 14 w ust. 1 w art. 21 updof jest m.in. zwrot kosztów poniesionych przez nauczyciela w wyniku przeniesienia służbowego. W celu ustalenia tych kosztów nauczyciel powinien przedstawić pracodawcy dowody potwierdzające ich wysokość – np. w postaci faktur lub rachunków.
Podkreślić należy, że wolne od podatku są te wydatki, które zostały należycie udokumentowane – do wysokości nieprzekraczającej 200% wynagrodzenia należnego nauczycielowi za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie. Jeżeli zatem kwoty wypłacone nauczycielowi z tytułu przeniesienia służbowego przekroczą ten limit, nadwyżka ponad ustawowy limit 200% wynagrodzenia za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie, będzie podlegała opodatkowaniu według zasad ogólnych (tj. według skali podatkowej) jako świadczenie ze stosunku pracy.


Dodatek za rozłąkę
W 2005 r. zwolnieniem podatkowym objęty jest wciąż dodatek za rozłąkę wypłacany pracownikom czasowo przeniesionym – do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju, określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (zob. pkt 18 ust. 1 w art. 21 updof).
W przypadku tych świadczeń oskładkowaniu nie podlegają kwoty wypłacane pracownikom czasowo przeniesionym – do wysokości diet z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. Zatem w przypadku wypłat dodatku za rozłąkę oskładkowaniu nie podlegają kwoty wolne od podatku dochodowego w tym zakresie (zob. § 2 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia składkowego).
Zapomogi losowe
W 2005 r. ze zwolnienia od podatku nadal korzystają zapomogi wypłacone w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł (zob. pkt 26 w ust. 1 w art. 21 updof).
Zapomogi losowe wypłacane w przypadku klęsk żywiołowych, indywidualnych zdarzeń losowych lub długotrwałej choroby nie podlegają oskładkowaniu (zob. § 2 ust. 1 pkt 22 rozporządzenia składkowego).

Przykład
I. Nauczyciel ze względu na przewlekłą chorobę żony otrzymał w styczniu 2005 r. zapomogę z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w wysokości 1450 zł.
Zapomoga w tej wysokości nie podlega opodatkowaniu.
II. Nauczyciel będący na emeryturze otrzymał w styczniu 2005 r. ze swojego dawnego zakładu pracy zapomogę wypłaconą ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w wysokości 3500 zł. Zapomoga została przyznana w związku z pożarem, w którym spłonęła znaczna część dobytku byłego nauczyciela.
Opodatkowaniu podlega tutaj świadczenie w kwocie przekraczającej 2280 zł, tj.
3500 zł – 2280 zł = 1220 zł.
Od tej kwoty były pracodawca, tj. szkoła jako płatnik, powinien pobrać i odprowadzić zryczałtowany podatek w wysokości 10% dochodu (zob. „Świadczenia dla byłych pracowników”), tj.
1220 zł x 10% = 122 zł.
Ponieważ zapomoga pochodzi ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, dochód ten nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (zob. § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia składkowego), a co za tym idzie – także i na ubezpieczenie zdrowotne (niezależnie od opodatkowania).


Świadczenia dla byłych pracowników
W 2005 r. wolne od podatku wciąż pozostają także niektóre świadczenia dla nauczycieli będących na emeryturze lub rencie. Zwolnienie obejmuje m.in. ekwiwalenty pieniężne (jak również samą wartość świadczeń rzeczowych) otrzymane przez emerytów i rencistów w zamian świadczeń rzeczowych przysługujących w związku z łączącym ich poprzednio z pracodawcą stosunkiem w ramach pracy oraz od związków zawodowych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł (zob. pkt 38 w ust. 1 w art. 21 updof).
Nadwyżka ponad kwotę 2280 zł będzie podlegała opodatkowaniu – w sposób zryczałtowany. Podatek z tytułu świadczeń wypłacanych emerytom i rencistom w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy lub pokrewnym wynosi 10% dochodu.
Warto zaznaczyć, że dochód opodatkowany w formie zryczałtowanej nie podlega kumulacji z innymi przychodami/dochodami podatnika, opodatkowanymi na zasadach ogólnych, tj. według obowiązującej skali podatkowej.

Przykład
Były nauczyciel, przebywający obecnie na rencie inwalidzkiej, w styczniu 2005 r. otrzymał od swojego dawnego pracodawcy ekwiwalent w zamian świadczeń rzeczowych w wysokości 500 zł.
Dopóki wartość wszystkich otrzymanych z byłego zakładu pracy świadczeń (lub ich ekwiwalenty) nie przekroczy w skali roku kwoty 2280 zł, nie będą o­ne podlegały opodatkowaniu (w formie ryczałtowej w wysokości 10% dochodu).


Świadczenia rzeczowe
W 2005 r. wolna od podatku jest nadal wartość świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez nauczycieli, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych – do wysokości nieprzekraczającej w ciągu roku kwoty 380 zł. Przy czym rzeczowymi świadczeniami korzystającymi ze zwolnienia od podatku nie są bony towarowe, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi (pkt 67 w ust. 1 w art. 21 updof).
Zatem wolna od podatku dochodowego jest wyłącznie wartość otrzymanych świadczeń rzeczowych, ale bez bonów towarowych i talonów, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. W przypadku innej formy finansowania takich świadczeń ich wartość stanowi dla pracownika (nauczyciela) przychód ze stosunku pracy podlegający w całości opodatkowaniu.
Jeżeli wartość świadczeń rzeczowych przekazanych danemu nauczycielowi zostanie sfinansowana w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, nie będą o­ne podlegały oskładkowaniu w całości – nawet jeżeli ich wartość przekroczy kwotę 380 zł (zob. § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia składkowego).

Przykład
Mam wątpliwość, które świadczenia korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof?
Z przedmiotowego zwolnienia od podatku na podstawie pkt 67 w ust. 1 w art. 21 updof korzystają jedynie świadczenia:
będące świadczeniem rzeczowym – wszelkie świadczenia o innym charakterze nie korzystają ze zwolnienia (w tym bony towarowe, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi),
o określonym źródle finansowania (ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych),
o wartości nieprzekraczającej 380 zł w ciągu całego roku (liczonej narastająco od początku roku).
Jeżeli nauczyciel w ciągu roku otrzyma świadczenia o łącznej wartości przewyższającej 380 zł, nadwyżka będzie podlegała opodatkowaniu. Tak samo będzie w sytuacji, gdy nauczyciel otrzyma w trakcie roku kilka świadczeń rzeczowych o małej wartości, ale ich łączna suma liczona narastająco przekroczy 380 zł.


Dopłaty do wypoczynku
W 2005 r. wolne od podatku pozostają (na takich samych zasadach jak w 2004 r.), zgodnie z pkt 78 w ust. 1 w art. 21 updof, dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu – dzieci i młodzieży do lat 18:
• z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra – niezależnie od ich wysokości,
• z innych źródeł – do wysokości nieprzekraczającej w roku kwoty 760 zł.

Świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie podlegają oskładkowaniu w całości (zob. § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia składkowego).

Przykład
Nauczyciel wraz z żoną i synem w lutym wybiera się w góry na wczasy organizowane przez biuro podróży.
W przypadku dofinansowania wczasów rodzinnych nauczyciela ze środków pochodzących z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wolna od podatku będzie jedynie kwota świadczenia przypadająca na dziecko, i to pod warunkiem że syn nauczyciela nie ukończył 18 lat. Natomiast kwota przypadająca na pozostałych członków rodziny (tj. na nauczyciela oraz na jego żonę) będzie stanowić dla nauczyciela przychód ze stosunku pracy. Od tej kwoty szkoła jako płatnik ma obowiązek odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy.


Przejazdy środkami komunikacji
W 2005 r. nadal wolne od podatku pozostają m.in.:
• wartość świadczeń z tytułu uprawnień do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego i autobusowego, wynikających z przepisów o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (zob. pkt 84 ust. 1 w art. 21 updof),
• wartość świadczeń z tytułu realizacji uprawnień do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej, przysługujących na podstawie odrębnych przepisów (zob. pkt 85 ust. 1 w art. 21 updof).

Warto podkreślić, że ulgi objęte zwolnieniem od podatku dotyczą wyłącznie przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (zgodnie z przepisami ustawy z 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego):
• kolejowego, wykonywanego przez PKP,
• autobusowego, wykonywanego przez PKS,
• kolejowego i autobusowego, wykonywanego przez innych uprawnionych przewoźników (wykonujących zbiorowy przewóz osób powszechnie dostępnymi środkami transportu).

Nauczycielom szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych – publicznych lub niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych oraz nauczycielom akademickim przysługuje ulga w wysokości 37% przy przejazdach:
• środkami publicznego transportu zbiorowego autobusowego w komunikacji zwykłej, na podstawie biletów imiennych miesięcznych,
• środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych, na podstawie biletów jednorazowych lub miesięcznych biletów imiennych.
Ulga przysługuje na podstawie legitymacji.
Świadczenia te nie podlegają oskładkowaniu (zob. § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia składkowego).


Czesne dla nauczycieli
W 2005 r. wciąż wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych (zob. pkt 90 w ust. 1 w art. 21 updof). Do kategorii „odrębnych przepisów” powołanych w pkt 90 w ust. 1 w art. 21 updof kwalifikuje się także Karta Nauczyciela oraz wydany na jej podstawie akt wykonawczy, jakim jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 19 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania nauczycielom urlopów na dalsze kształcenie się, do celów naukowych, artystycznych, oświatowych i z innych ważnych przyczyn oraz ulg i świadczeń związanych z tym kształceniem, a także organów uprawnionych do ich udzielania. Przepisy tego rozporządzenia określają zasady udzielania nauczycielom kształcącym się poza miejscem zamieszkania świadczeń związanych z przejazdami, zakwaterowaniem i wyżywieniem.
Zatem dopłaty do czesnego dla nauczycieli w 2005 r. nadal są wolne od podatku (mimo uchylenia z dniem 1 stycznia 2004 r. art. 21 ust. 1 pkt 86 updof) na podstawie przepisu pkt 90 w ust. 1 w art. 21 updof – jako świadczenie zaliczane do świadczeń przyznawanych na podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
Wartość tych świadczeń nie podlega oskładkowaniu (zob. § 2 ust. 1 pkt 29 rozporządzenia składkowego). Składki ubezpieczeniowe należy natomiast odliczyć od wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących nauczycielom podejmującym naukę lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych.


Podsumowanie
W 2005 r. obowiązują takie same zwolnienia podatkowe dla nauczycieli, jakie obowiązywały w 2004 r.
Limitem rocznym w zakresie zwolnienia od podatku w 2005 r. wszystkich świadczeń rzeczowych dla jednego nauczyciela jest kwota 380 zł. Wolna od podatku dochodowego jest wyłącznie wartość otrzymanych świadczeń rzeczowych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych (do wysokości 380 zł rocznie), jednak bez bonów towarowych i talonów.
Przychody wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie rozporządzenia składkowego nie stanowią podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.
JOANNA NOWICKA


Podstawy prawne:
• Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 179, poz. 1845)
• Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost. zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 263, poz. 2619); w opracowaniu zwana updof
• Ustawa z 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 137, poz. 1304)
• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106; ost.zm. Dz.U z 2004 r. Nr 243, poz. 2434); w opracowaniu zwane rozporządzeniem składkowym
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 19 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania nauczycielom urlopów na dalsze kształcenie się, do celów naukowych, artystycznych, oświatowych i z innych ważnych przyczyn oraz ulg i świadczeń związanych z tym kształceniem, a także organów uprawnionych do ich udzielania (Dz.U. z 2001 r. Nr 1, poz. 5)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 9 września 2004 r. w sprawie wynagrodzenia nauczycieli zatrudnionych w publicznych szkołach i szkolnych punktach konsultacyjnych przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych RP (Dz.U. Nr 210, poz. 2138)
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

REKLAMA