REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment zaliczenia wydatków do kosztów - wybrane zagadnienia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Który koszt uznać za zarachowany, a który za poniesiony? W którym momencie zaliczyć do kosztów wydatki na ubezpieczenie składników majątku? W którym roku zaliczyć do kosztów odpis na z.f.ś.s. wpłacony na rachunek bankowy w roku następnym?
Maria Dolna-Ciemniakowska
doradca podatkowy

Artykuł 7 ust. 2 i art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej u.p.d.o.p.) stanowi, że rozliczenie przychodów i kosztów w celu ustalenia podstawy opodatkowania dokonywane jest za rok podatkowy. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że wydatki mające na celu osiągnięcie przychodów w danym roku podatkowym mogą być ponoszone w latach poprzedzających lub następnych. Dlatego też ustawodawca w art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p. określił zasadę, iż potrącenie kosztów uzyskania przychodów dokonywane jest w tym roku, którego przychodów koszty te dotyczą. Zgodnie z tą zasadą w danym roku podatkowym potrącalne są także (oprócz kosztów poniesionych i dotyczących danego roku) koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów danego roku podatkowego, oraz potrącalne są nie poniesione jeszcze, lecz zarachowane koszty uzyskania określone co do rodzaju i kwoty, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego. Wyjątkiem od tej zasady jest możliwość potrącenia w latach następnych kosztów uzyskania dotyczących przychodów danego roku, które nie zostały w danym roku poniesione i nie mogły być zarachowane. Wówczas koszty te są potrącalne w roku, w którym zostały faktycznie poniesione.
Koszt poniesiony zatem to taki, który:
1) został poniesiony faktycznie, tzn. wydatkowana została określona suma pieniędzy,
2) został udokumentowany w sposób zgodny z przepisami, tj. podatnik może okazać odpowiedni dowód poniesienia danego wydatku,
3) przy spełnieniu kryteriów poniesienia wydatku w celu osiągnięcia przychodów i niezaliczenia kosztu przez ustawodawcę do katalogu negatywnego wymienionego w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. stanowi koszt uzyskania przychodu.
Koszt zarachowany natomiast to koszt:
1) który nie został jeszcze faktycznie poniesiony – nie zostały wydatkowane pieniądze,
2) który nie jest jeszcze udokumentowany,
Żeby koszt zarachowany mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodu roku podatkowego, musi być określony co do rodzaju i kwoty oraz odnosić się do przychodów danego roku podatkowego, a ponadto, jak każdy koszt, musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu oraz nie może być wymieniony przez ustawodawcę w katalogu negatywnym – art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.
Większość wyroków NSA w omawianej kwestii trzyma się ściśle wykładni językowej omawianego przepisu art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p. I tak na przykład w wyroku z 11 lutego 1999 r. (sygn. akt S.A./Sz 670/98, „Temida” (CD), Wydawnictwo Prawnicze Lex, Sopot 2004, nr 36150) NSA stwierdził, że „aby było możliwe odliczenie kosztów, w pierwszej kolejności musi wystąpić przychód, dla uzyskania którego koszty te zostały poniesione. Praktyczne przełożenie przepisu art. 15 ust. 4 ustawy z 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jest takie, że tylko w tym roku podatkowym, w którym podatnik uzyskał przychód, jest możliwe odliczenie od tego przychodu kosztów jego uzyskania, przy czym są to koszty:
• poniesione w roku podatkowym, w którym uzyskał przychód,
• poniesione w latach poprzednich, gdy przychodu jeszcze nie miał i nie mógł dokonać odliczenia,
• jeszcze nie poniesione, ale zarachowane, z wyjątkiem gdy zarachowanie nie było możliwe, wówczas odliczenie następuje w roku, w którym zostały poniesione, a więc później, w następnym roku (latach)”.
Tak więc, co do zasady, podatnik może od przychodów odliczyć koszty ich uzyskania w roku podatkowym, w którym koszty te przyczyniły się do powstania przychodu.
Są jednak pewne kategorie kosztów o charakterze ogólnym, które trudno powiązać z określonymi przychodami, przykładowo są to między innymi:
• koszty usług marketingowych lub promocyjnych,
• koszty kampanii reklamowej w prasie, radiu, telewizji oraz
• koszty, które przyczyniają się do powstawania przychodu w sposób bardzo pośredni, jak na przykład:
– koszty badania sprawozdania finansowego,
– koszty obsługi kontroli.
Wymienione powyżej koszty podatnik będzie mógł zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów tego roku podatkowego, w którym wydatki te zostaną faktycznie poniesione. Na potwierdzenie tej tezy warto przytoczyć wyrok z 18 lipca 1997 r. (I SA/Wr 1928/96, „Doradca Podatnika” z 1998 r., nr 2, s. 7 dodatek – „Orzecznictwo Podatkowe”), w którym NSA stwierdził, że „w przypadku wydatków poniesionych na swoistą postać reklamy, jaką stanowi udział w targach, nie jest możliwe ustalenie, że udział w targach wiązał się ze ściśle zidentyfikowanym przychodem. Stosownie do art. 15 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 z późn.zm.) koszty uzyskania przychodu są potrącalne w tym roku, którego dotyczą. Zasada ta w odniesieniu do wydatków, których charakter przesądza o tym, że nie mogą być ściśle związane z konkretnym przychodem, powinna być rozumiana w ten sposób, że wydatki takie potrącalne są w tym roku, którego dotyczą, zatem w roku ich poniesienia, skoro żadne zdarzenie gospodarcze nie stanowi przesłanki do potrącenia ich w innych okresach”.
Powyższe oznacza, że jeżeli koszty można bezpośrednio powiązać z przychodami, to nie ma znaczenia, czy wydatek został poniesiony. W tym przypadku podatnik ma prawo do odliczenia kosztów w tym roku podatkowym, w którym w efekcie poniesienia tych kosztów uzyskał przychód. Natomiast jeśli kosztów nie można przyporządkować do określonego przychodu, to koszty będą pomniejszały podstawę opodatkowania z chwilą ich faktycznej zapłaty.
Należy pamiętać, że od tych zasad są także wyjątki. Przykładem może być wprowadzona od 1 stycznia 2005 r. zmiana dotycząca momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzeń pracowników. Pomimo że wynagrodzenie będzie dotyczyło danego roku podatkowego i będzie miało bezpośredni związek z uzyskanym przychodem, a nie zostanie wypłacone – to będzie stanowiło koszt uzyskania przychodu z chwilą wypłaty, tj. następnego roku podatkowego.
Przykłady
Ubezpieczenia
Spółka ubezpieczyła samochody ciężarowe. Polisa dotyczy okresu październik 2004–wrzesień 2005. Cała kwota składki została zapłacona w 2004 r.
Kosztem uzyskania przychodu w 2004 r. będzie jedynie ta część składki ubezpieczeniowej, która dotyczy okresu październik–grudzień 2004 r. Natomiast poniesione w 2004 r. wydatki z tytułu składki na ubezpieczenie samochodów ciężarowych w części dotyczącej roku 2005 r. stanowią koszt uzyskania przychodu w 2005 r. Koszt ubezpieczenia należy powiązać z przychodami okresu, którego ubezpieczenie dotyczy. Nie ma znaczenia, kiedy odbyła się płatność składki.
Czynsz zapłacony z góry
W grudniu 2004 roku spółka otrzymała fakturę za wynajem hali produkcyjnej za pierwsze półrocze 2005 roku. Czynsz zapłacono z góry 31 grudnia 2004 roku.
Najem hal dotyczy następnego okresu sprawozdawczego. Koszt ten nie może mieć wpływu na osiąganie przychodów w 2004 roku, ale z pewnością został poniesiony po to, aby móc prowadzić działalność produkcyjną w przyszłym roku. Wydatek ten umożliwi wykonywanie działalności, a tym samym osiąganie przychodów w ściśle określonym czasie. Ponieważ możliwa jest identyfikacja kosztu z przychodem 2005 roku, to koszt ten powinien zostać rozliczony w przyszłym roku podatkowym, mimo iż został poniesiony w grudniu 2004 r.
Odsetki od pożyczek
Spółka zaciągnęła pożyczkę w wysokości 100 000 zł. Zgodnie z umową odsetki naliczane są na koniec kwartału i wypłacane w ciągu 30 dni od zakończenia tego kwartału. Na koniec IV kwartału spółka naliczyła odsetki w kwocie 5000 zł. Płatność nastąpiła 25 stycznia.
Koszty odsetek będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w dacie wypłaty, gdyż trudno kwotę odsetek powiązać z konkretnym przychodem. Ponadto, co jest decydujące w tym przypadku, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 11 u.p.d.o.p. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów).
Leasing
Spółka 15 grudnia 2004 roku otrzymała fakturę dotyczącą leasingu maszyn. Faktura została wystawiona 10 grudnia 2004 roku, data sprzedaży została określona na 5 styczeń 2005 roku, a termin płatności na 30 grudzień 2005 r. Płatność została uregulowana w terminie. Jak prawidłowo zaksięgować tę fakturę?
Często zdarza się, że firmy leasingowe wystawiają faktury szybciej, tzn. w miesiącu wcześniejszym niż miesiąc, którego dotyczy usługa. Ponieważ w przypadku usług leasingu możliwa jest identyfikacja kosztów z przychodami, to koszty powinny być księgowane w okresie, którego dotyczą. W opisanym przypadku zafakturowana opłata dotyczy stycznia 2005 roku – świadczy o tym data sprzedaży.
Przelew środków na z.f.ś.s. dotyczący odpisu za poprzedni rok
Spółka zatrudnia większą liczbę pracowników i ma obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Z powodu braku środków finansowych w 2004 roku spółka nie przelała pieniędzy na rachunek funduszu, a kwota odpisu nie pomniejszyła podstawy opodatkowania. W 2005 roku spółka dysponując odpowiednimi środkami finansowymi wpłaciła na konto funduszu zaległy odpis za 2004 rok. Czy dokonana w 2005 roku wpłata dotycząca 2004 roku jest kosztem uzyskania przychodu w 2005 roku?
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.p. kosztem uzyskania przychodów są odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek funduszu.
Z powyższego wynika, że naliczone odpisy na z.f.ś.s. mogą stanowić koszt po spełnieniu łącznie następujących warunków:
– odpisy są dokonane zgodnie z ustawą o z.f.ś.s.,
– równowartość tych odpisów została przelana na bankowy rachunek funduszu.
Ponieważ zaliczenie odpisu w koszty nie było możliwe, gdyż jednostka z przyczyn ekonomicznych nie dokonała przelewu na wyodrębniony rachunek funduszu, to za koszt uzyskania przychodu w 2005 roku można uznać zaległą wpłatę dokonaną w tymże roku.
Koszty uruchomienia produkcji nowego wyrobu
Spółka postanowiła rozszerzyć zakres oferowanych produktów i od nowego roku będzie dodatkowo wytwarzać kominki do domków jednorodzinnych. W tym celu, w listopadzie i grudniu zostali przeszkoleni pracownicy, którzy będą nadzorować produkcję kominków.
Ponieważ uruchomienie produkcji nastąpi dopiero w następnym roku podatkowym, to koszty poniesione tytułem przeszkolenia kadry, która ma nadzorować produkcję, będzie można zaliczyć do tego roku, w którym produkcja zostanie rozpoczęta i zostaną wygenerowane przychody.
Powyższe wynika z faktu, że w omawianym przepisie art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p. została ustanowiona reguła, że podatnik może potrącić koszty uzyskania przychodów poniesione w latach poprzednich, jeśli dotyczą o­ne przychodów danego roku podatkowego.
Podstawa prawna:
art. 15 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto [Propozycja Rady Ministrów]

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

Najniższa krajowa 2026 - jest oficjalna propozycja rządu D. Tuska

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

WZONu nie można zmusić do rozpatrywania sprawy o świadczenie wspierającego. Śmierć kończy sprawę

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). Natomiast samą decyzję o przyznaniu świadczenia wspierającego wydaje ZUS.

REKLAMA

PILNE: Rewolucja w orzekaniu o niepełnosprawności – te zmiany właśnie weszły w życie!

Od 11 czerwca 2025 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące orzekania o niepełnosprawności. Zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej mają na celu uproszczenie procedur i ograniczenie konieczności częstego odnawiania orzeczeń. Choć część środowisk przyjęła je z ulgą, nie brakuje głosów krytyki i obaw o ich praktyczne skutki.

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

Od 1 lipca 2025 r. farmaceuci zarobią nawet 10 554 zł brutto. Nowa siatka płac w ochronie zdrowia

Od 1 lipca 2025 r. obowiązywać będą nowe minimalne wynagrodzenia dla farmaceutów zatrudnionych w placówkach ochrony zdrowia. Wzrost płac wyniesie nawet 1 300 zł brutto miesięcznie. To efekt corocznej waloryzacji stawek wynikającej z ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, powiązanej ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

REKLAMA

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

W Sejmie: o terminowości wypłaty świadczeń przez ZUS. Czekamy na odpowiedź rządu

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

REKLAMA