REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment zaliczenia wydatków do kosztów - wybrane zagadnienia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Który koszt uznać za zarachowany, a który za poniesiony? W którym momencie zaliczyć do kosztów wydatki na ubezpieczenie składników majątku? W którym roku zaliczyć do kosztów odpis na z.f.ś.s. wpłacony na rachunek bankowy w roku następnym?
Maria Dolna-Ciemniakowska
doradca podatkowy

Artykuł 7 ust. 2 i art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej u.p.d.o.p.) stanowi, że rozliczenie przychodów i kosztów w celu ustalenia podstawy opodatkowania dokonywane jest za rok podatkowy. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że wydatki mające na celu osiągnięcie przychodów w danym roku podatkowym mogą być ponoszone w latach poprzedzających lub następnych. Dlatego też ustawodawca w art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p. określił zasadę, iż potrącenie kosztów uzyskania przychodów dokonywane jest w tym roku, którego przychodów koszty te dotyczą. Zgodnie z tą zasadą w danym roku podatkowym potrącalne są także (oprócz kosztów poniesionych i dotyczących danego roku) koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów danego roku podatkowego, oraz potrącalne są nie poniesione jeszcze, lecz zarachowane koszty uzyskania określone co do rodzaju i kwoty, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego. Wyjątkiem od tej zasady jest możliwość potrącenia w latach następnych kosztów uzyskania dotyczących przychodów danego roku, które nie zostały w danym roku poniesione i nie mogły być zarachowane. Wówczas koszty te są potrącalne w roku, w którym zostały faktycznie poniesione.
Koszt poniesiony zatem to taki, który:
1) został poniesiony faktycznie, tzn. wydatkowana została określona suma pieniędzy,
2) został udokumentowany w sposób zgodny z przepisami, tj. podatnik może okazać odpowiedni dowód poniesienia danego wydatku,
3) przy spełnieniu kryteriów poniesienia wydatku w celu osiągnięcia przychodów i niezaliczenia kosztu przez ustawodawcę do katalogu negatywnego wymienionego w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. stanowi koszt uzyskania przychodu.
Koszt zarachowany natomiast to koszt:
1) który nie został jeszcze faktycznie poniesiony – nie zostały wydatkowane pieniądze,
2) który nie jest jeszcze udokumentowany,
Żeby koszt zarachowany mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodu roku podatkowego, musi być określony co do rodzaju i kwoty oraz odnosić się do przychodów danego roku podatkowego, a ponadto, jak każdy koszt, musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu oraz nie może być wymieniony przez ustawodawcę w katalogu negatywnym – art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.
Większość wyroków NSA w omawianej kwestii trzyma się ściśle wykładni językowej omawianego przepisu art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p. I tak na przykład w wyroku z 11 lutego 1999 r. (sygn. akt S.A./Sz 670/98, „Temida” (CD), Wydawnictwo Prawnicze Lex, Sopot 2004, nr 36150) NSA stwierdził, że „aby było możliwe odliczenie kosztów, w pierwszej kolejności musi wystąpić przychód, dla uzyskania którego koszty te zostały poniesione. Praktyczne przełożenie przepisu art. 15 ust. 4 ustawy z 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jest takie, że tylko w tym roku podatkowym, w którym podatnik uzyskał przychód, jest możliwe odliczenie od tego przychodu kosztów jego uzyskania, przy czym są to koszty:
• poniesione w roku podatkowym, w którym uzyskał przychód,
• poniesione w latach poprzednich, gdy przychodu jeszcze nie miał i nie mógł dokonać odliczenia,
• jeszcze nie poniesione, ale zarachowane, z wyjątkiem gdy zarachowanie nie było możliwe, wówczas odliczenie następuje w roku, w którym zostały poniesione, a więc później, w następnym roku (latach)”.
Tak więc, co do zasady, podatnik może od przychodów odliczyć koszty ich uzyskania w roku podatkowym, w którym koszty te przyczyniły się do powstania przychodu.
Są jednak pewne kategorie kosztów o charakterze ogólnym, które trudno powiązać z określonymi przychodami, przykładowo są to między innymi:
• koszty usług marketingowych lub promocyjnych,
• koszty kampanii reklamowej w prasie, radiu, telewizji oraz
• koszty, które przyczyniają się do powstawania przychodu w sposób bardzo pośredni, jak na przykład:
– koszty badania sprawozdania finansowego,
– koszty obsługi kontroli.
Wymienione powyżej koszty podatnik będzie mógł zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów tego roku podatkowego, w którym wydatki te zostaną faktycznie poniesione. Na potwierdzenie tej tezy warto przytoczyć wyrok z 18 lipca 1997 r. (I SA/Wr 1928/96, „Doradca Podatnika” z 1998 r., nr 2, s. 7 dodatek – „Orzecznictwo Podatkowe”), w którym NSA stwierdził, że „w przypadku wydatków poniesionych na swoistą postać reklamy, jaką stanowi udział w targach, nie jest możliwe ustalenie, że udział w targach wiązał się ze ściśle zidentyfikowanym przychodem. Stosownie do art. 15 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 z późn.zm.) koszty uzyskania przychodu są potrącalne w tym roku, którego dotyczą. Zasada ta w odniesieniu do wydatków, których charakter przesądza o tym, że nie mogą być ściśle związane z konkretnym przychodem, powinna być rozumiana w ten sposób, że wydatki takie potrącalne są w tym roku, którego dotyczą, zatem w roku ich poniesienia, skoro żadne zdarzenie gospodarcze nie stanowi przesłanki do potrącenia ich w innych okresach”.
Powyższe oznacza, że jeżeli koszty można bezpośrednio powiązać z przychodami, to nie ma znaczenia, czy wydatek został poniesiony. W tym przypadku podatnik ma prawo do odliczenia kosztów w tym roku podatkowym, w którym w efekcie poniesienia tych kosztów uzyskał przychód. Natomiast jeśli kosztów nie można przyporządkować do określonego przychodu, to koszty będą pomniejszały podstawę opodatkowania z chwilą ich faktycznej zapłaty.
Należy pamiętać, że od tych zasad są także wyjątki. Przykładem może być wprowadzona od 1 stycznia 2005 r. zmiana dotycząca momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzeń pracowników. Pomimo że wynagrodzenie będzie dotyczyło danego roku podatkowego i będzie miało bezpośredni związek z uzyskanym przychodem, a nie zostanie wypłacone – to będzie stanowiło koszt uzyskania przychodu z chwilą wypłaty, tj. następnego roku podatkowego.
Przykłady
Ubezpieczenia
Spółka ubezpieczyła samochody ciężarowe. Polisa dotyczy okresu październik 2004–wrzesień 2005. Cała kwota składki została zapłacona w 2004 r.
Kosztem uzyskania przychodu w 2004 r. będzie jedynie ta część składki ubezpieczeniowej, która dotyczy okresu październik–grudzień 2004 r. Natomiast poniesione w 2004 r. wydatki z tytułu składki na ubezpieczenie samochodów ciężarowych w części dotyczącej roku 2005 r. stanowią koszt uzyskania przychodu w 2005 r. Koszt ubezpieczenia należy powiązać z przychodami okresu, którego ubezpieczenie dotyczy. Nie ma znaczenia, kiedy odbyła się płatność składki.
Czynsz zapłacony z góry
W grudniu 2004 roku spółka otrzymała fakturę za wynajem hali produkcyjnej za pierwsze półrocze 2005 roku. Czynsz zapłacono z góry 31 grudnia 2004 roku.
Najem hal dotyczy następnego okresu sprawozdawczego. Koszt ten nie może mieć wpływu na osiąganie przychodów w 2004 roku, ale z pewnością został poniesiony po to, aby móc prowadzić działalność produkcyjną w przyszłym roku. Wydatek ten umożliwi wykonywanie działalności, a tym samym osiąganie przychodów w ściśle określonym czasie. Ponieważ możliwa jest identyfikacja kosztu z przychodem 2005 roku, to koszt ten powinien zostać rozliczony w przyszłym roku podatkowym, mimo iż został poniesiony w grudniu 2004 r.
Odsetki od pożyczek
Spółka zaciągnęła pożyczkę w wysokości 100 000 zł. Zgodnie z umową odsetki naliczane są na koniec kwartału i wypłacane w ciągu 30 dni od zakończenia tego kwartału. Na koniec IV kwartału spółka naliczyła odsetki w kwocie 5000 zł. Płatność nastąpiła 25 stycznia.
Koszty odsetek będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w dacie wypłaty, gdyż trudno kwotę odsetek powiązać z konkretnym przychodem. Ponadto, co jest decydujące w tym przypadku, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 11 u.p.d.o.p. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów).
Leasing
Spółka 15 grudnia 2004 roku otrzymała fakturę dotyczącą leasingu maszyn. Faktura została wystawiona 10 grudnia 2004 roku, data sprzedaży została określona na 5 styczeń 2005 roku, a termin płatności na 30 grudzień 2005 r. Płatność została uregulowana w terminie. Jak prawidłowo zaksięgować tę fakturę?
Często zdarza się, że firmy leasingowe wystawiają faktury szybciej, tzn. w miesiącu wcześniejszym niż miesiąc, którego dotyczy usługa. Ponieważ w przypadku usług leasingu możliwa jest identyfikacja kosztów z przychodami, to koszty powinny być księgowane w okresie, którego dotyczą. W opisanym przypadku zafakturowana opłata dotyczy stycznia 2005 roku – świadczy o tym data sprzedaży.
Przelew środków na z.f.ś.s. dotyczący odpisu za poprzedni rok
Spółka zatrudnia większą liczbę pracowników i ma obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Z powodu braku środków finansowych w 2004 roku spółka nie przelała pieniędzy na rachunek funduszu, a kwota odpisu nie pomniejszyła podstawy opodatkowania. W 2005 roku spółka dysponując odpowiednimi środkami finansowymi wpłaciła na konto funduszu zaległy odpis za 2004 rok. Czy dokonana w 2005 roku wpłata dotycząca 2004 roku jest kosztem uzyskania przychodu w 2005 roku?
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.p. kosztem uzyskania przychodów są odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek funduszu.
Z powyższego wynika, że naliczone odpisy na z.f.ś.s. mogą stanowić koszt po spełnieniu łącznie następujących warunków:
– odpisy są dokonane zgodnie z ustawą o z.f.ś.s.,
– równowartość tych odpisów została przelana na bankowy rachunek funduszu.
Ponieważ zaliczenie odpisu w koszty nie było możliwe, gdyż jednostka z przyczyn ekonomicznych nie dokonała przelewu na wyodrębniony rachunek funduszu, to za koszt uzyskania przychodu w 2005 roku można uznać zaległą wpłatę dokonaną w tymże roku.
Koszty uruchomienia produkcji nowego wyrobu
Spółka postanowiła rozszerzyć zakres oferowanych produktów i od nowego roku będzie dodatkowo wytwarzać kominki do domków jednorodzinnych. W tym celu, w listopadzie i grudniu zostali przeszkoleni pracownicy, którzy będą nadzorować produkcję kominków.
Ponieważ uruchomienie produkcji nastąpi dopiero w następnym roku podatkowym, to koszty poniesione tytułem przeszkolenia kadry, która ma nadzorować produkcję, będzie można zaliczyć do tego roku, w którym produkcja zostanie rozpoczęta i zostaną wygenerowane przychody.
Powyższe wynika z faktu, że w omawianym przepisie art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p. została ustanowiona reguła, że podatnik może potrącić koszty uzyskania przychodów poniesione w latach poprzednich, jeśli dotyczą o­ne przychodów danego roku podatkowego.
Podstawa prawna:
art. 15 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wygrana bez rekompensaty: Firma pokonała ZUS na całej linii, ale kosztów nie odzyskała

Firma pokonała ZUS, ale nie uzyskała rekompensaty. „Ponad 871 decyzji ZUS, 150 tys. stron dokumentacji, tysiące godzin pracy. Wszystkie sprawy wygrane przez przedsiębiorcę przed sądami w I i II instancji. W teorii - spektakularny sukces. W praktyce ekonomiczna porażka" - pisze dzisiejszy „Dziennik Gazeta Prawna".

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Nieoczekiwana sierpniowa waloryzacja emerytur - emeryci i renciści muszą tego dopilnować, żeby otrzymać wyższe świadczenia

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - waloryzacja emerytur i rent przeprowadzana jest raz w roku, w dniu 1 marca. Na wskaźnik waloryzacji, który decyduje o kwocie podwyżki świadczeń - ma wpływ kilka czynników (w tym zwłaszcza ubiegłoroczna inflacja). Dotychczas nie była jednak zagwarantowana minimalna kwota takiej corocznej waloryzacji. Stan ten - ma ulec zmianie już niebawem, bo w sierpniu 2025 r.

REKLAMA

Umiarkowany stopień niepełnosprawności - przywileje 2025 [LISTA]. Jak złożyć wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności?

Umiarkowany stopień niepełnosprawności w 2025 roku daje prawo do wielu przywilejów – od skróconego czasu pracy, przez dodatkowy urlop, po zasiłki, dofinansowania i wsparcie z PFRON. Osoby posiadające orzeczenie mogą skorzystać także z turnusów rehabilitacyjnych czy ulg podatkowych. Sprawdź, co dokładnie przysługuje osobom z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności i jak krok po kroku złożyć wniosek o orzeczenie.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Abonament RTV: drożej w 2026 roku. Jakie zniżki za zapłatę z góry? Jakie kary za niepłacenie abonamentu i brak rejestracji odbiornika?

W 2026 roku obowiązywać będą wyższe stawki abonamentu RTV niż w 2025 roku. Tak wynika z rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 27 czerwca 2025 r. w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz zniżek za ich uiszczanie z góry za okres dłuższy niż jeden miesiąc w 2026 r. 

Pensje w samorządach z wyrównaniem. Czy również dla byłych pracowników?

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zaczęła obowiązywać od 14 czerwca 2025 r. Nowe stawki wynagrodzeń będą należne pracownikom z wyrównaniem od 1 marca 2025 r.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

REKLAMA