REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty uzyskania przychodów z giełdy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jakie wydatki można zaliczyć do kosztów w przypadku odpłatnego zbycia papierów wartościowych? Czy mogą być nimi wszystkie uiszczone opłaty i prowizje?
Andrzej Michalkiewicz
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 i 10 ustawy o p.d.o.f. za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a także przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.
Zasady opodatkowania dochodów uzyskanych (w 2004 r. – wyłącznie na terytorium RP; w odniesieniu do dochodów osiągniętych od 1 stycznia 2005 r. ograniczenie to zostało zniesione) z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających określa art. 30b ustawy o p.d.o.f. Od wskazanych wyżej dochodów kapitałowych ustalany jest 19-proc. podatek od dochodu, czyli przychodu pomniejszonego o koszty uzyskania przychodów. Sposób ustalania dochodów ze zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających został szczegółowo unormowany w art. 30b ust. 2 ustawy o p.d.o.f.
Dochód ten określa się jako:
• różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14,
• różnicę między sumą przychodów uzyskanych z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a,
• różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a,
– osiągniętą w roku podatkowym.
Wydatki stanowiące i niestanowiące kosztów uzyskania przychodu
Przy ustalaniu dochodów giełdowych, stanowiących podstawę opodatkowania 19-proc. podatkiem, istotne jest prawidłowe określenie kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Z ustawowej definicji kosztu podatkowego wynika zatem, że łącznie muszą zostać spełnione dwa warunki uznania konkretnego kosztu (wydatku) za koszt podatkowy, a mianowicie:
• koszt (wydatek) musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu oraz
• nie może to być koszt (wydatek) wymieniony w katalogu negatywnym.
Należy zwrócić uwagę, że w myśl art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o p.d.o.f. za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na objęcie lub nabycie m.in. akcji w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych – wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia tych akcji oraz innych papierów wartościowych, w tym dochodu z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych. Analiza powyższego przepisu wskazuje zatem, iż do kosztów – lecz dopiero z chwilą sprzedaży akcji bądź innych papierów wartościowych – należy zaliczyć koszty związane z ich nabyciem.
Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodu, nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie bezpośredniego związku pomiędzy nim a przychodem. Do kosztów zaliczone mogą zostać także wydatki pozostające jedynie w pośrednim związku z osiąganymi przychodami. Mając powyższe na uwadze, koszty poniesione w związku z uzyskaniem przychodu z odpłatnego zbycia papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych mogą zostać podzielone na dwie grupy.
Pierwsza z nich obejmuje koszty bezpośrednio dotyczące poszczególnych transakcji. Do tej grupy należy zaliczyć koszt nabycia odpłatnie zbywanego papieru wartościowego. Trzeba mieć przy tym na względzie fakt, iż w razie sprzedaży papierów wartościowych nabytych w drodze spadku lub darowizny nie występuje cena nabycia. Obowiązujące przepisy ustawy o p.d.o.f. nie dają bowiem podstaw do uznania kwoty stanowiącej równowartość papierów wartościowych, np. akcji (obligacji), w dacie zawarcia umowy darowizny za koszty uzyskania przychodu w przypadku dokonanego następnie odpłatnego przeniesienia własności tych papierów wartościowych. Za koszt uzyskania przychodów mogą być natomiast uznane zarówno odsetki, jak i prowizja banku od kredytu zaciągniętego na zakup papierów wartościowych. Wydatki te mogą być ujęte w kosztach, jeśli kredyt ten został faktycznie przeznaczony na zakup papierów wartościowych, ze sprzedaży których uzyskano przychód podlegający opodatkowaniu. Odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup papierów wartościowych (akcji, obligacji) oraz prowizja pobierana przez bank z tego tytułu nie są bowiem wymienione w art. 23 ustawy o p.d.o.f. jako wydatki niestanowiące kosztu uzyskania przychodu, a ponadto można tu wykazać związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy tymi wydatkami a przychodem ze sprzedaży papierów wartościowych. Przy ustalaniu kosztu uzyskania przychodu, co ma miejsce w momencie sprzedaży papierów wartościowych, należy uwzględnić jedynie wysokość odsetek, jakie zostały faktycznie zapłacone do momentu uzyskania przychodu ze zbycia tych papierów.
Zdarza się, że brak jest możliwości identyfikacji sprzedawanych papierów wartościowych. Przy ustalaniu dochodu (a więc i kosztów uzyskania przychodów) z takiego zbycia należy stosować metodę FIFO, czyli „pierwsze przyszło – pierwsze wyszło”, o której mowa w art. 24 ust. 10 ustawy o p.d.o.f. W myśl tego przepisu, jeżeli podatnik dokonuje odpłatnego zbycia papierów wartościowych nabytych po różnych cenach i nie jest możliwe określenie ceny nabycia zbywanych papierów wartościowych, przy ustalaniu dochodu z takiego zbycia stosuje się zasadę, że każdorazowo zbycie dotyczy kolejno papierów wartościowych nabytych najwcześniej (zasadę tę stosuje się odrębnie dla każdego rachunku papierów wartościowych). Natomiast do drugiej grupy wydatków należy zaliczyć wszelkie koszty, jakie zostały poniesione przez podatnika w trakcie roku podatkowego, związane z posiadaniem rachunku inwestycyjnego w biurze maklerskim. Wielkość tych kosztów wynika z taryfy prowizji i opłat w zakresie obsługi rachunku inwestycyjnego.
Do kosztów uzyskania przychodów można niewątpliwie zaliczyć: opłatę za prowadzenie rachunku inwestycyjnego, opłatę za przeniesienie papierów wartościowych do innego biura maklerskiego (jest o­na ustalana jako stawka procentowa od wartości przenoszonych papierów wartościowych), prowizję maklerską od kupna/sprzedaży papierów wartościowych (występują prowizje standardowe – prowizja uzależniona jest od wartości transakcji, oraz prowizje liniowe – stała stawka bez względu na wartość transakcji), opłatę skarbową od udzielanego przez klienta pełnomocnictwa, opłatę za udostępnianie notowań i serwisów giełdowych dla posiadaczy rachunków internetowych oraz inne opłaty wymienione w taryfie prowizji i opłat, jeśli zostaną poniesione w związku z uzyskanym przychodem.
W kosztach uzyskania przychodów nie można natomiast uwzględnić: opłaty za sporządzenie zestawienia obrotów na rachunku inwestycyjnym, opłaty za wydanie kopii informacji PIT-8C, opłaty za wykonanie blokady papierów wartościowych i środków pieniężnych na rachunku inwestycyjnym z tytułu zabezpieczenia umów zawieranych przez klienta lub na podstawie jego dyspozycji bądź też opłaty za wydanie świadectwa depozytowego oraz wydanie zaświadczenia o stanie posiadania na podstawie dyspozycji klienta.
Przykład
W marcu 2004 r. podatnik nabył nieodpłatnie – w drodze spadku – 300 akcji. W tym też roku poniósł o­n następujące koszty związane z posiadaniem rachunku inwestycyjnego w biurze maklerskim: opłata za prowadzenie rachunku inwestycyjnego – 40 zł; koszt sporządzenia zestawienia obrotów na rachunku inwestycyjnym – 20 zł; koszt przeniesienia papierów wartościowych (akcji) do innego domu maklerskiego – 100 zł; koszt wykonania blokady papierów wartościowych i środków pieniężnych na rachunku inwestycyjnym – 230 zł; prowizja maklerska od sprzedaży akcji – 114,55 zł, opłata za udostępnianie notowań i serwisów giełdowych – 25 zł oraz opłata za wydanie kopii informacji (PIT-8C) – 5 zł.
Z tytułu dokonanej transakcji sprzedaży akcji podatnik powinien wykazać przychód w kwocie 10 650,00 zł (300 akcji x 35,50 zł) oraz koszty uzyskania przychodu w kwocie 279,55 zł (opłata za prowadzenie rachunku inwestycyjnego, koszt przeniesienia papierów wartościowych do innego domu maklerskiego, prowizja maklerska, opłata za udostępnianie notowań i serwisów giełdowych). Dochód z tego tytułu wyniesie zatem 10 370,45 zł, a podatek od dochodu w wysokości 19 proc. stanowić będzie kwotę 1970,30 zł.

Ustawa o p.d.o.f. nie zawiera szczególnych unormowań odnoszących się do formy dokumentowania kosztów. Dotyczy to również kosztów, jakie zostały poniesione przy osiąganiu zysków giełdowych. W szczególności tego rodzaju koszty mogą być potwierdzone wszelkimi dokumentami, z których wynika cena zakupu papieru wartościowego, a także zaświadczeniami, wyciągami, historiami rachunku i potwierdzeniami, wystawionymi zarówno przez biura maklerskie, jak i banki. Za koszty uzyskania przychodów można uznać przy tym także takie wydatki, których poniesienie nie budzi wątpliwości i wynika z innych dowodów posiadanych przez podatnika.
Podstawa prawna:
ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),
ustawa z 27 sierpnia 1997 r. – Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 49, poz. 447 z późn.zm.).

Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wynajem traci sens? Coraz więcej Polaków wraca do marzenia o własnym M!

Ceny mieszkań się stabilizują, kredyty znów są dostępne, a wynajem coraz droższy. W efekcie Polacy coraz częściej wybierają zakup własnego M zamiast płacenia wysokich czynszów. Czy 2025 to początek wielkiego powrotu do kupowania mieszkań? Sprawdzamy, co się zmieniło i co dziś naprawdę się opłaca.

Rewolucja na rynku pracy! Rząd rusza z pilotażem 4-dniowego tygodnia pracy – firmy dostaną nawet 1 mln zł wsparcia

Rządowy pilotaż krótszego tygodnia pracy rusza już w 2026 roku. Firmy, które zdecydują się przetestować czterodniowy tydzień lub skrócony dzień pracy, mogą liczyć na dofinansowanie nawet do 1 mln zł. Celem programu jest poprawa jakości życia pracowników, wzrost efektywności i przygotowanie rynku pracy na zmiany technologiczne.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Groźna bakteria w lodach. Ministerstwo Zdrowia ostrzega

Nic tak nie psuje urlopu jak zatrucie pokarmowe. Wysokie temperatury, niewłaściwe warunki przechowywania żywności i spożywanie posiłków w przypadkowych miejscach sprzyjają rozwojowi niebezpiecznych bakterii, wirusów i pasożytów. Niektóre z nich mogą poważnie zagrażać zdrowiu, a nawet życiu. Szczególnie narażone są kobiety w ciąży i dzieci.

REKLAMA

Ważny komunikat RCB w sprawie zagrożenia powodziowego w Polsce w dniach 7-13 lipca 2025 r. Czy grozi nam powtórka sytuacji z września 2024 r.?

W dniu 4 lipca 2025 r. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa (RCB) wydało komunikat, w którym odnosi się do pojawiających się w przestrzeni publicznej doniesień o możliwych intensywnych opadach deszczu i ryzyku powodzi w Polsce w przyszłym tygodniu (tj. w dniach 7-13 lipca 2025 r.). Czy grozi nam wytworzenie się nad Polską „niżu genueńskiego” i powtórka sytuacji z września 2024 r.?

Sondaż partyjny: Prawo i Sprawiedliwość przejmie władzę po wyborach parlamentarnych w 2027 r.? Najbardziej wierzą w to młodzi

Ponad połowa młodych Polaków do 24. roku życia (52,7 proc.) uważa, że Prawo i Sprawiedliwość wróci do władzy po wyborach parlamentarnych w 2027 roku. Wśród wszystkich badanych przekonanie to podziela 49 proc. respondentów, przy czym mężczyźni wyrażają je częściej niż kobiety — wynika z sondażu SW Research dla Onetu.

Trzeba wypłacać pieniądze na czarną godzinę. Apelują o to banki. Wezwanie, które mrozi krew w żyłach?

Większość kraju była bez prądu, stanęło metro i windy, nie działały bankomaty… ten horror wydarzył się w Czechach. To tam, niczym grom z jasnego nieba, spadł blackout. I znowu, tak jak pod koniec kwietnia w Hiszpanii, Portugalii, części Francji i Belgii, doszło do poważnej awarii infrastruktury elektroenergetycznej. Czy spełnił się czarny scenariusz, jaki wieszczyły europejskie banki? Już pięć miesięcy temu apelowały do swoich klientów, żeby w domu trzymali gotówkę na czarną godzinę.

Rząd naprawia emerytury czerwcowe! Koniec z niesprawiedliwością z lat 2009–2019 – znamy szczegóły projektu ustawy

Rząd szykuje rewolucję dla tysięcy emerytów i rencistów! Nowy projekt ustawy ma zlikwidować wieloletnią niesprawiedliwość wobec osób, którym przyznano emeryturę lub rentę rodzinną w czerwcu w latach 2009–2019. Zmiany mają wyrównać ich sytuację ze świadczeniobiorcami z późniejszych lat i położyć kres tzw. „sezonowości emerytalnej”. Decyzja już we wtorek.

REKLAMA

To może być pierwsza taka sytuacja w historii Polski: Prezes NBP Adam Glapiński już ostrzega!

Historyczny moment dla polskiej gospodarki? Prezes NBP Adam Glapiński ostrzega, że już w 2026 roku dług publiczny może po raz pierwszy przekroczyć unijny próg 60 proc. PKB. Choć inflacja zbliża się do celu NBP, to fiskalna polityka rządu – najluźniejsza w całej UE poza Rumunią – może zachwiać stabilnością makroekonomiczną kraju.

Aby mieć od stycznia więcej urlopu i wyższe wypłaty, już teraz zadbaj o dokumenty. Dotyczy wszystkich pracowników

Przed nami duża zmiana dla wszystkich pracowników. Będzie dotyczyła zarówno pracowników budżetówki, jak i sektora prywatnego. Chodzi o większe pieniądze i wyższy wymiar urlopu. Żeby skorzystać, trzeba będzie mieć dowody.

REKLAMA