REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty uzyskania przychodów z giełdy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jakie wydatki można zaliczyć do kosztów w przypadku odpłatnego zbycia papierów wartościowych? Czy mogą być nimi wszystkie uiszczone opłaty i prowizje?
Andrzej Michalkiewicz
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 i 10 ustawy o p.d.o.f. za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a także przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.
Zasady opodatkowania dochodów uzyskanych (w 2004 r. – wyłącznie na terytorium RP; w odniesieniu do dochodów osiągniętych od 1 stycznia 2005 r. ograniczenie to zostało zniesione) z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających określa art. 30b ustawy o p.d.o.f. Od wskazanych wyżej dochodów kapitałowych ustalany jest 19-proc. podatek od dochodu, czyli przychodu pomniejszonego o koszty uzyskania przychodów. Sposób ustalania dochodów ze zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających został szczegółowo unormowany w art. 30b ust. 2 ustawy o p.d.o.f.
Dochód ten określa się jako:
• różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14,
• różnicę między sumą przychodów uzyskanych z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a,
• różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a,
– osiągniętą w roku podatkowym.
Wydatki stanowiące i niestanowiące kosztów uzyskania przychodu
Przy ustalaniu dochodów giełdowych, stanowiących podstawę opodatkowania 19-proc. podatkiem, istotne jest prawidłowe określenie kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o p.d.o.f. kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Z ustawowej definicji kosztu podatkowego wynika zatem, że łącznie muszą zostać spełnione dwa warunki uznania konkretnego kosztu (wydatku) za koszt podatkowy, a mianowicie:
• koszt (wydatek) musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu oraz
• nie może to być koszt (wydatek) wymieniony w katalogu negatywnym.
Należy zwrócić uwagę, że w myśl art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o p.d.o.f. za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na objęcie lub nabycie m.in. akcji w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych – wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia tych akcji oraz innych papierów wartościowych, w tym dochodu z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych. Analiza powyższego przepisu wskazuje zatem, iż do kosztów – lecz dopiero z chwilą sprzedaży akcji bądź innych papierów wartościowych – należy zaliczyć koszty związane z ich nabyciem.
Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodu, nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie bezpośredniego związku pomiędzy nim a przychodem. Do kosztów zaliczone mogą zostać także wydatki pozostające jedynie w pośrednim związku z osiąganymi przychodami. Mając powyższe na uwadze, koszty poniesione w związku z uzyskaniem przychodu z odpłatnego zbycia papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych mogą zostać podzielone na dwie grupy.
Pierwsza z nich obejmuje koszty bezpośrednio dotyczące poszczególnych transakcji. Do tej grupy należy zaliczyć koszt nabycia odpłatnie zbywanego papieru wartościowego. Trzeba mieć przy tym na względzie fakt, iż w razie sprzedaży papierów wartościowych nabytych w drodze spadku lub darowizny nie występuje cena nabycia. Obowiązujące przepisy ustawy o p.d.o.f. nie dają bowiem podstaw do uznania kwoty stanowiącej równowartość papierów wartościowych, np. akcji (obligacji), w dacie zawarcia umowy darowizny za koszty uzyskania przychodu w przypadku dokonanego następnie odpłatnego przeniesienia własności tych papierów wartościowych. Za koszt uzyskania przychodów mogą być natomiast uznane zarówno odsetki, jak i prowizja banku od kredytu zaciągniętego na zakup papierów wartościowych. Wydatki te mogą być ujęte w kosztach, jeśli kredyt ten został faktycznie przeznaczony na zakup papierów wartościowych, ze sprzedaży których uzyskano przychód podlegający opodatkowaniu. Odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup papierów wartościowych (akcji, obligacji) oraz prowizja pobierana przez bank z tego tytułu nie są bowiem wymienione w art. 23 ustawy o p.d.o.f. jako wydatki niestanowiące kosztu uzyskania przychodu, a ponadto można tu wykazać związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy tymi wydatkami a przychodem ze sprzedaży papierów wartościowych. Przy ustalaniu kosztu uzyskania przychodu, co ma miejsce w momencie sprzedaży papierów wartościowych, należy uwzględnić jedynie wysokość odsetek, jakie zostały faktycznie zapłacone do momentu uzyskania przychodu ze zbycia tych papierów.
Zdarza się, że brak jest możliwości identyfikacji sprzedawanych papierów wartościowych. Przy ustalaniu dochodu (a więc i kosztów uzyskania przychodów) z takiego zbycia należy stosować metodę FIFO, czyli „pierwsze przyszło – pierwsze wyszło”, o której mowa w art. 24 ust. 10 ustawy o p.d.o.f. W myśl tego przepisu, jeżeli podatnik dokonuje odpłatnego zbycia papierów wartościowych nabytych po różnych cenach i nie jest możliwe określenie ceny nabycia zbywanych papierów wartościowych, przy ustalaniu dochodu z takiego zbycia stosuje się zasadę, że każdorazowo zbycie dotyczy kolejno papierów wartościowych nabytych najwcześniej (zasadę tę stosuje się odrębnie dla każdego rachunku papierów wartościowych). Natomiast do drugiej grupy wydatków należy zaliczyć wszelkie koszty, jakie zostały poniesione przez podatnika w trakcie roku podatkowego, związane z posiadaniem rachunku inwestycyjnego w biurze maklerskim. Wielkość tych kosztów wynika z taryfy prowizji i opłat w zakresie obsługi rachunku inwestycyjnego.
Do kosztów uzyskania przychodów można niewątpliwie zaliczyć: opłatę za prowadzenie rachunku inwestycyjnego, opłatę za przeniesienie papierów wartościowych do innego biura maklerskiego (jest o­na ustalana jako stawka procentowa od wartości przenoszonych papierów wartościowych), prowizję maklerską od kupna/sprzedaży papierów wartościowych (występują prowizje standardowe – prowizja uzależniona jest od wartości transakcji, oraz prowizje liniowe – stała stawka bez względu na wartość transakcji), opłatę skarbową od udzielanego przez klienta pełnomocnictwa, opłatę za udostępnianie notowań i serwisów giełdowych dla posiadaczy rachunków internetowych oraz inne opłaty wymienione w taryfie prowizji i opłat, jeśli zostaną poniesione w związku z uzyskanym przychodem.
W kosztach uzyskania przychodów nie można natomiast uwzględnić: opłaty za sporządzenie zestawienia obrotów na rachunku inwestycyjnym, opłaty za wydanie kopii informacji PIT-8C, opłaty za wykonanie blokady papierów wartościowych i środków pieniężnych na rachunku inwestycyjnym z tytułu zabezpieczenia umów zawieranych przez klienta lub na podstawie jego dyspozycji bądź też opłaty za wydanie świadectwa depozytowego oraz wydanie zaświadczenia o stanie posiadania na podstawie dyspozycji klienta.
Przykład
W marcu 2004 r. podatnik nabył nieodpłatnie – w drodze spadku – 300 akcji. W tym też roku poniósł o­n następujące koszty związane z posiadaniem rachunku inwestycyjnego w biurze maklerskim: opłata za prowadzenie rachunku inwestycyjnego – 40 zł; koszt sporządzenia zestawienia obrotów na rachunku inwestycyjnym – 20 zł; koszt przeniesienia papierów wartościowych (akcji) do innego domu maklerskiego – 100 zł; koszt wykonania blokady papierów wartościowych i środków pieniężnych na rachunku inwestycyjnym – 230 zł; prowizja maklerska od sprzedaży akcji – 114,55 zł, opłata za udostępnianie notowań i serwisów giełdowych – 25 zł oraz opłata za wydanie kopii informacji (PIT-8C) – 5 zł.
Z tytułu dokonanej transakcji sprzedaży akcji podatnik powinien wykazać przychód w kwocie 10 650,00 zł (300 akcji x 35,50 zł) oraz koszty uzyskania przychodu w kwocie 279,55 zł (opłata za prowadzenie rachunku inwestycyjnego, koszt przeniesienia papierów wartościowych do innego domu maklerskiego, prowizja maklerska, opłata za udostępnianie notowań i serwisów giełdowych). Dochód z tego tytułu wyniesie zatem 10 370,45 zł, a podatek od dochodu w wysokości 19 proc. stanowić będzie kwotę 1970,30 zł.

Ustawa o p.d.o.f. nie zawiera szczególnych unormowań odnoszących się do formy dokumentowania kosztów. Dotyczy to również kosztów, jakie zostały poniesione przy osiąganiu zysków giełdowych. W szczególności tego rodzaju koszty mogą być potwierdzone wszelkimi dokumentami, z których wynika cena zakupu papieru wartościowego, a także zaświadczeniami, wyciągami, historiami rachunku i potwierdzeniami, wystawionymi zarówno przez biura maklerskie, jak i banki. Za koszty uzyskania przychodów można uznać przy tym także takie wydatki, których poniesienie nie budzi wątpliwości i wynika z innych dowodów posiadanych przez podatnika.
Podstawa prawna:
ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),
ustawa z 27 sierpnia 1997 r. – Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 49, poz. 447 z późn.zm.).

Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to pomysł, który od lat dzieli opinię publiczną. Zakłada on, że każdy obywatel, niezależnie od tego, czy pracuje, ile zarabia, czy jest studentem albo seniorem, co miesiąc otrzymuje od państwa stałą kwotę pieniędzy. W Polsce w debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł, która ma wystarczyć na podstawowe potrzeby życiowe. Czy to realne? Kto miałby za to zapłacić?

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Nowe przepisy i decyzje lekarzy sprawiają, że coraz więcej kierowców traci uprawnienia z powodu pogarszającego się widzenia. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymogów: ostrości, pola widzenia lub zdolności do jazdy po zmroku. Zobacz, jakie schorzenia oczu mogą prowadzić do takich decyzji – zwłaszcza jeśli masz orzeczenie z symbolem 04-O, cierpisz na zaćmę, jaskrę lub AMD.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

REKLAMA

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Czy benzyna E10 niszczy silniki? Sprawdź, do których aut nie wolno jej tankować [LISTA]

Nowa benzyna E10 już od ponad roku zastępuje na stacjach tradycyjną Pb95, ale wielu kierowców nadal nie wie, że w starszych autach może powodować poważne problemy. Mechanicy ostrzegają: regularne tankowanie E10 w nieprzystosowanych samochodach może prowadzić do wycieków, korozji i kosztownych awarii. Niektóre modele są na to szczególnie narażone. Sprawdź, czy Twoje auto znajduje się na tej nieoficjalnej "czarnej liście". Zobacz, które silniki nie powinny korzystać z E10 i co możesz zrobić, by uniknąć usterek.

REKLAMA

1878,91 zł brutto dodatkowo dla emerytów już we wrześniu 2025. Jednak nie każdy otrzyma pełną kwotę

Rząd zdecydował: tegoroczna czternasta emerytura trafi do seniorów we wrześniu. W 2025 roku dodatkowe świadczenie w pełnej wysokości wyniesie 1878,91 zł brutto – tyle, ile obecnie wynosi najniższa emerytura. O terminie wypłaty przesądza rozporządzenie Rady Ministrów, które właśnie weszło w życie.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA