REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment rozpoczęcia amortyzacji budynku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kiedy można rozpocząć amortyzację nowo wybudowanego budynku? Od którego momentu należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych w przypadku stopniowego oddawania do eksploatacji modernizowanego budynku? Amortyzacja budynków – ze względu na ich wartość – stanowi zwykle jedną z istotniejszych pozycji kosztów uzyskania przychodów.
Dlatego szczególnie ważne jest, aby we właściwym momencie rozpocząć naliczanie odpisów amortyzacyjnych. W przypadku budynków kwestia ta jest nieco bardziej skomplikowana niż w przypadku większości środków trwałych. Wynika to z faktu, że należy uwzględnić nie tylko zdatność do użytku pod względem technicznym, ale także pod względem prawnym.
Przypomnijmy, że amortyzacji podlegają stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
• budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
• maszyny, urządzenia i środki transportu,
• inne przedmioty
– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu.
Aby można było zaliczyć dany składnik majątku do środków trwałych, musi o­n być kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania.
Amortyzacji podlegają również niezależnie od przewidywanego okresu używania:
• przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, zwane dalej „inwestycjami w obcych środkach trwałych”,
• budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie,
• składniki majątku niestanowiące własności podatnika, wykorzystywane przez niego na podstawie umowy leasingu finansowego.
Nowo wybudowany budynek
Jak podkreślił NSA w wyroku z 26 czerwca 1996 r. (sygn. SA/Wr 1626/95), dla oceny, od kiedy podatnik może dokonywać odpisów amortyzacyjnych, konieczne jest ustalenie, kiedy faktycznie nastąpiło oddanie środka trwałego do użytkowania, a także, czy w tej dacie był o­n kompletny i zdatny do użytku, zarówno faktycznie, jak i w świetle poszczególnych przepisów prawa regulujących możliwość dopuszczenia poszczególnych urządzeń do użytkowania.
Prawne dopuszczenie do eksploatacji ma szczególne znaczenie w przypadku nowych budynków. Zasady ich odbioru szczegółowo regulują przepisy ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126 z późn.zm.). Zgodnie z art. 54 tej ustawy do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę, można – co do zasady – przystąpić po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji. Oznacza to, że dopiero po upływie 21 dni od dnia zawiadomienia właściwego organu podatnik ma prawo ujęcia budynku w ewidencji środków trwałych. Prawo do rozpoczęcia dokonywania odpisów amortyzacyjnych powstanie od początku kolejnego miesiąca. Artykuł 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi bowiem, że odpisów amortyzacyjnych dokonuje się począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji.
Stopniowe oddawanie do użytku modernizowanego budynku
Ciekawym problemem zajmowała się Izba Skarbowa w Gdańsku w piśmie z 10 grudnia 2004 r. (sygn. BI/005--0800/04), które było odpowiedzią na następujące pytanie podatnika:
Podatnik w 2000 r. zakupił budynek – z przeznaczeniem na cele prowadzonej działalności gospodarczej – pod wynajem. W latach 2000–2002 przeznaczył środki finansowe na adaptację i modernizację tego obiektu, dokonując z tytułu wykonanych prac zapisu na koncie 081 „Inwestycje rozpoczęte”. Przy czym, podatnik pomieszczenia w przedmiotowym budynku wynajmował w okresach: I–II 2002 r.– jednej firmie, III–IV 2002 r.– czterem firmom, V–XII 2002 r. – dziewięciu firmom. 1 stycznia 2003 r. przekazał budynek w całości do użytkowania. Od kiedy podatnik może amortyzować wykończony budynek?
Odpowiedź izby skarbowej:
W udzielonej odpowiedzi izba skarbowa podkreśliła, że kompletność i zdatność do użytku nie w pełni wykończonego składnika majątku jest jednym z warunków do uznania składnika majątkowego (budynku) za środek trwały. Wydatki poniesione przed oddaniem środka do używania, bez względu na charakter prac, zwiększają wartość początkową tego środka trwałego. W myśl art. 16d ust. 2 u.p.d.o.p. składnik majątku wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji.
Biorąc powyższe pod uwagę, zgodnie ze stanowiskiem Izby Skarbowej w Gdańsku, do ujmowania w koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wprowadzonego w dniu 1 stycznia 2003 r. do ewidencji kompletnego, w pełni zdatnego do użytku środka trwałego (budynku) podatnik nabywa prawo od lutego 2003 r. Oznacza to, że, zdaniem organów skarbowych, w przypadku zakupu budynku i poddaniu go modernizacji przed oddaniem do użytkowania z naliczaniem amortyzacji należy zaczekać do zakończenia prac modernizacyjnych. Według stanowiska izby skarbowej wcześniejsze oddanie do eksploatacji części budynku nie upoważnia do rozpoczęcia naliczania odpisów amortyzacyjnych. W dniu wpisania budynku do ewidencji musi o­n być bowiem kompletny i w pełni zdatny do użytku.
Podstawa prawna:
ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.),
ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).

Masz wątpliwości, napisz: prawo.autorzy@infor.pl

Sebastian Zagórski
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Emeryt: Niech ZUS wybierze. I potrąca składki z emerytury albo z pracy, którą świadczę [dualizm emerytur mundurowych i cywilnych]

Infor.pl udostępnił miejsce dla publikacji listów od czytelników. Napisało do nas dużo emerytów mundurowych, którzy wciąż pracują jako pracownicy cywilni. ZUS obciąża ich cywilne dochody składkami emerytalnym i zdrowotnym (tak jak każdego innego pracownika). Składki te w praktyce przepadają dla mundurowych, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. Wynika to z zasady, że taki mundurowy może mieć emeryturę mundurową albo cywilną (ta druga z reguły jest niższa). Nie może mieć tych dwóch emerytur jednocześnie. Mundurowi mają własne pomysły jak rozwiązać ten problem. Przykładem jest poniższy list z tezą, żeby nie obciążać składkami cywilnymi wynagrodzeń mundurowych, Którym zus nie może wypłacić drugiej emerytury.

Co może Prezydent RP? Kompetencje głowy państwa

Wybory to dobry moment, by przyjrzeć się uprawnieniom Prezydenta Rzeczypospolite Polskiej. Jakie są najważniejsze zadania Prezydenta? Ile trwa kadencja głowy państwa?

Na jak długo dostanę orzeczenie o niepełnosprawności? [ZMIANY 2025]

Od czego zależy okres ważności orzeczenia o stopniu niepełnosprawności? Na jaki czas orzeka się o niepełnosprawności dziecka? Kogo dotyczą najnowsze zmiany? Odpowiadamy na kluczowe pytania.

Niepełnosprawna na I grupie. Dla ZUS widzi i czyta. Ozdrowiała i ma obecnie 2 grupę i może iść do pracy. Rodzina i MOPS wciąż pomagają

Infor.pl udostępnia miejsce na portalu czytelnikom. Dziś list o pokrzywdzeniu przez ZUS obniżeniem grupy inwalidzkiej. Nie znamy wersji ZUS-u ani dokumentów medycznych z akt tej sprawy. Pomimo to list publikujemy, aby pokazać, że chyba w historii opisanej przez Czytelniczkę nie zadziałał mechanizm wyjaśniania (przez ZUS albo działających w jego imieniu lekarzy) przyczyn obniżenia wysokości grupy inwalidzkiej. Gdyby lepiej wyjaśniono osobom niepełnosprawnym wychodzącym z komisji ZUS o przyczynach niekorzystnej dla nich decyzji, to być może w przestrzeni publicznej mniej byłoby sarkastycznych zwrotów typu "cudowne uzdrowienie przez ZUS".

REKLAMA

Oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych - koniec maja 2025 r. Banki tną procenty ale nadal można dostać nawet 7-8%

Pod koniec maja 2025 r. niełatwo jest znaleźć bank, który w ciągu ostatnich tygodni nie dokonałby cięcia oprocentowania depozytów. Jest już jasne, że drugi miesiąc z rzędu pogorszeniu ulegnie też oferta detalicznych obligacji skarbowych. Jest to efekt uboczny długo wyczekiwanych cięć stóp procentowych, które w maju uchwaliła Rada Polityki Pieniężnej.

Energia ze słońca w najkorzystniejszym wariancie. Oto jak falownik hybrydowy zmienia działanie instalacji fotowoltaicznej i pomaga oszczędzać pieniądze

Nowoczesne, hybrydowe falowniki mogą całkowicie zmienić sposób, w jaki korzystamy z energii. Zamiast oddawać nadwyżki do sieci, możemy je przeznaczyć na własne potrzeby – na przykład podgrzewanie wody czy zasilanie innych urządzeń w domu. A gdy sieć zawiedzie? Falownik zadba o to, by prąd płynął dalej, zasilając obwody gwarantowane – nawet gdy sąsiedzi siedzą po ciemku. Energia jest tuż obok, wystarczy tylko wiedzieć, jak ją właściwie wykorzystać. To elastyczność, która zmienia zasady zarządzania energią – teraz to my decydujemy, jak i kiedy jej używać.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

REKLAMA

Koszty sądowe: Uchwała NSA ważna dla adwokatów i radców prawnych

Wniosek o wznowienie postępowania ws. administracyjnej motywowany wyrokiem TK nie musi dotyczyć istoty takiej sprawy, ale może też odnosić się np. do ponownego określenia wysokości wynagrodzenia za pomoc prawną z urzędu - tak wynika z uchwały NSA.

Reforma odpadowa nabiera tempa: System kaucyjny i ROP mają zrewolucjonizować sposób gospodarowania odpadami w Polsce

Reforma odpadowa nabiera tempa. System kaucyjny i Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta (ROP) mają zrewolucjonizować sposób gospodarowania odpadami w Polsce. Choć przepisy zostały uchwalone, a termin wdrożenia systemu kaucyjnego wyznaczono na 1 października 2025 roku, uczestnicy debaty podczas gali Innowacyjny Samorząd 2025 nie mają złudzeń – przed samorządami i przedsiębiorcami stoi szereg wyzwań, a sukces reformy zależeć będzie od współpracy, edukacji i spójności legislacyjnej.

REKLAMA