REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki sprzedaży części przedsiębiorstwa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy sprzedaż części przedsiębiorstwa w postaci oddziału, który nie jest jednostką samodzielnie sporządzającą bilans, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też jest wyłączona z ustawy zgodnie z art. 6 ust. 1? Księgowość firmy prowadzona jest w centrali jednostki. Działalność gospodarcza oddziału polega na prowadzeniu sprzedaży w imieniu jednostki macierzystej, w lokalu dzierżawionym przez firmę, przy zatrudnieniu pracowników.
Jak należy udokumentować sprzedaż takiego oddziału przedsiębiorstwa, w przypadku gdy nie podlega o­na opodatkowaniu podatkiem VAT? Czy w takiej sytuacji umowa sprzedaży części przedsiębiorstwa podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych? Jeśli tak, to w jakiej wysokości, np. czy sprzedaż praw majątkowych w postaci klienteli 1%, rzeczy ruchomych 2% itp., czy do całej transakcji należy zastosować jedną stawkę podatku, tzn. 2%? RADA
Sprzedaż części przedsiębiorstwa może być uznana za sprzedaż samodzielnego przedsiębiorstwa (szczegóły w uzasadnieniu). Jeżeli treść umowy będzie wskazywała na to, iż doszło do sprzedaży przedsiębiorstwa, transakcja ta nie będzie podlegała ustawie o VAT. Dokumentem, który potwierdza sprzedaż przedsiębiorstwa, jest umowa. Sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
UZASADNIENIE
Przepisom ustawy o VAT nie podlega zbycie przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans (art. 6). Niezbędnym warunkiem wyłączenia z opodatkowania wydaje się zatem wymóg samodzielnego sporządzenia bilansu przez oddział. Dlatego sprzedaż oddziału, przedstawiona w pytaniu, nie spełnia tego podstawowego założenia, a więc powinna podlegać VAT i być udokumentowana fakturą VAT. Jednak, jak się okazuje, nie jest to takie oczywiste, czego dowodem jest informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, o sygnaturze US17.VATIV/INT/742/04 z 31 maja 2004 r., wydana przez Urząd Skarbowy w Otwocku.
Zgodnie z tą interpretacją z powodu braku definicji pojęcia przedsiębiorstwa na potrzeby komentowanej ustawy należy posiłkować się określeniami zawartymi w prawie cywilnym, a w szczególności brzmieniem art. 551 k.c.
Zgodnie z nim przedsiębiorstwo stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, w tym:
• firmę (nazwę), znaki towarowe i inne oznaczenia indywidualizujące przedsiębiorstwo,
księgi handlowe,
• nieruchomości i ruchomości należące do przedsiębiorstwa, w tym produkty i materiały,
• patenty, wzory użytkowe i zdobnicze,
• zobowiązania i obciążenia związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
• prawa wynikające z najmu i dzierżawy lokali zajmowanych przez przedsiębiorstwo.
Taką definicją przedsiębiorstwa posługują się także regulacje podatku dochodowego – ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 4a pkt 3) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 5a pkt 3).
Ustawa o VAT nie definiuje również pojęcia zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. W celu zdefiniowania tego pojęcia można odwołać się do definicji zawartej w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, zgodnie z którą przez oddział rozumie się wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności (art. 5 pkt 4).
Przedsiębiorstwo może stać się przedmiotem obrotu wyłącznie jako zbiór rzeczy i praw. Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej.
Mając na uwadze, że przedmiotem zbycia będzie zespół wszystkich składników związanych z zasadniczą działalnością gospodarczą prowadzoną przez spółkę, w świetle przytoczonych uregulowań Kodeksu cywilnego, przedmiotem transakcji będzie zbycie przedsiębiorstwa. Oznacza to, iż na udokumentowanie tej czynności (wyłączonej z ustawy) nie może być wystawiona faktura VAT, będąca zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT dokumentem potwierdzającym dokonaną czynność sprzedaży. Dokonanie tej czynności pozostaje bez wpływu na wcześniejsze odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami, które służyły prowadzonej przez podatnika działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sprzedawanym przedsiębiorstwie. Za niekorygowaniem podatku powinna przemawiać neutralność podatkowa sprzedaży przedsiębiorstwa.
Orzecznictwo SN i NSA wyraźnie wskazuje, że każda z transakcji dotyczących sprzedaży przedsiębiorstwa lub też jego poszczególnych składników musi być oceniana według konkretnych okoliczności faktycznych. Jedynie bowiem konkretne okoliczności decydować będą o zakwalifikowaniu danej transakcji jako sprzedaży przedsiębiorstwa lub też jako sprzedaży składników majątkowych (opodatkowanych tym podatkiem). W wyroku z 17 października 2000 r., sygn. akt I CKN 850/98, Sąd Najwyższy zauważył, iż ustawodawca w przepisie art. 551 k.c. wskazał, jakiego rodzaju elementy wchodzą w skład kompleksu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, czyli przedsiębiorstwa, które może być przedmiotem czynności prawnej. Nie wszystkie jednak elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa są na tyle istotne, by bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu przedsiębiorstwa. O tym, jakie konkretne składniki muszą być przeniesione na nabywcę, aby można było uznać, że nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa, decydują okoliczności faktyczne, których nie można z góry określić. Ocena, czy doszło do nabycia przedsiębiorstwa, jest więc możliwa tylko na podstawie okoliczności konkretnego przypadku. O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa, zadecyduje ustalenie, czy nabyto minimum środków, bez których kontynuowanie przez nabywcę działalności gospodarczej realizowanej przed zbyciem nie jest możliwe. Strony – jak wynika z art. 552 k.c. – mają pozostawioną swobodę co do tego, jakie elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa objąć przedmiotem czynności prawnej, z tym że swoboda w wyłączaniu poszczególnych składników nie może iść tak daleko, aby zakres wyłączeń przekreślił istotę przedsiębiorstwa. Dlatego też zbycie przedsiębiorstwa powinno obejmować co najmniej te składniki, które determinują funkcje spełniane przez przedsiębiorstwo (interpretacja Izby Skarbowej w Opolu z 18 lutego 2004 r. nr PP-I-005/25/GG/04).
Sprzedaż firmy jest objęta podatkiem od czynności cywilnoprawnych (pcc) – wynika to z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z nim pcc podlega umowa sprzedaży rzeczy i praw majątkowych. Przedmiotem opodatkowania nie będzie jednak całość przedsiębiorstwa, ale poszczególne jego składniki. Dla każdego z nich oddzielnie określamy podstawę opodatkowania oraz stawkę pcc. W ustawie nie przewidziano bowiem odrębnej stawki, którą można stosować do całej wartości przedsiębiorstwa. Nieruchomości, rzeczy ruchome, prawa użytkowania wieczystego podlegają stawce 2%, natomiast inne prawa majątkowe – stawce 1% (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o pcc).
Podstawą księgowania jest umowa. Sposób sporządzenia umowy sprzedaży przedsiębiorstwa zawarty jest w art. 751 ust. 1 k.c. Wynika z niego, że powinna mieć o­na formę pisemną z podpisami notarialnie poświadczonymi. Przepis ten nie uchybia przepisom o formie czynności prawnych dotyczących nieruchomości. Jeśli zatem w skład przedsiębiorstwa wchodzą nieruchomości, ich własność może być przeniesiona jedynie aktem notarialnym.
•  art. 5a pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 757
•  art. 4a pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 78, poz. 684
•  art. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Elżbieta Jakubiec
specjalista w zakresie podatków, Biuro Usług Audytorskich i Księgowych Lidmar


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak zabezpieczyć alimenty na dziecko?

Zabezpieczenie alimentów jest ważnym i pomocnym rozwiązaniem na czas trwania postępowania. Pozwala na uzyskanie świadczeń na dziecko jeszcze przed wydaniem przez sąd wyroku. Biorąc pod uwagę fakt, iż proces o alimenty może być rozciągnięty w czasie, takie rozwiązanie może realnie pomóc w zabezpieczeniu interesów dziecka.

Darmowa pomoc prawna dla pracowników - już jest w wielu miejscach pracy

Pracownicy coraz częściej liczą na atrakcyjne dodatki, premie, nagrody oraz pomoc finansową w przypadku trudnych sytuacji życiowych. Oczywiście wynagrodzenie jest bardzo istotne, ale istotne też są benefity. W zakres benefitów istnieje np. wsparcie na pokrycie kosztów badań, zasiłki związane z narodzinami dziecka, a nawet świadczenia dedykowane osobom po przejściu na emeryturę. Ta rosnąca oferta to odpowiedź na zmieniające się potrzeby współczesnego rynku pracy, który stawia na kompleksowe wspieranie pracowników zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej. Ale uwaga - wśród benefitów pracowniczych pojawiły się też darmowe usługi prawne dla pracowników.

Gorąca debata prezydencka: migranci, miliardy i mylące liczby

Emocje, riposty i... dezinformacja. W telewizyjnej debacie kandydaci mierzyli się w sześciu blokach tematycznych, ale częściej niż faktami – operowali mitami. Karol Nawrocki mówił o „10 tysiącach migrantów wypychanych z Niemiec”, co nie ma potwierdzenia w danych. Rafał Trzaskowski przypisał sobie unijne miliardy, których formalnie nie pozyskał. Sprawdzamy, co naprawdę wydarzyło się na granicy, w szpitalach i na sali debat.

Zasiłek dla opiekunów zamiast świadczenia pielęgnacyjnego. Luka w prawie z wymogiem 365 dni w okresie 18 miesięcy

Zasiłek dla opiekunów osób niepełnosprawnych - są kłopoty w jego otrzymaniu. Wystarczy pół roku czekania na przyznanie punktów przez WZON i już nie ma prawa do zasiłku dla bezrobotnych (bo o ten zasiłek chodzi). Chyba, że zrezygnuje się ze świadczenia wspierającego za okres rozpatrywania wniosku przez WZON (wtedy zamiast wspierającego dla osoby niepełnosprawnej otrzyma opiekun świadczenie pielęgnacyjne). Zasiłek miał pomóc opiekunom tracącym świadczenie pielęgnacyjne w powrocie na rynek pracy (często po dekadzie opiekowania się osoba niepełnosprawną ze znacznym stopniem niepełnosprawności). Uzasadnieniem dla zasiłku jest zrównanie pracy zarobkowej na etacie z opieką nad osobą niepełnosprawną pod warunkiem, że opiekun otrzymał świadczenie pielęgnacyjne przez rok za ostatnie 1,5 roku. Ponieważ mamy przewlekłość przy świadczeniu wspierającym i zwroty świadczenia pielęgnacyjnego za okresy dłuższe niż pół roku, to nie można tego warunku spełnić. Jest on niewykonalny.

REKLAMA

Co kandydaci na Prezydenta RP zamierzają zmienić w ochronie zdrowia? Szczegółowa relacja debaty prezydenckiej Trzaskowski-Nawrocki z dnia 23 maja 2025 r. [wybory prezydenckie w 2025 r.]

W dniu 23 maja br. w Telewizji Polskiej, odbyła się debata prezydencka z udziałem dwóch kandydatów II tury wyborów prezydenckich w 2025 r. – Rafała Trzaskowskiego i Karola Nawrockiego. Była ona podzielona na sześć bloków tematycznych, wśród których jednym była ochrona zdrowia. W tym segmencie, każdy z kandydatów udzielił odpowiedzi na trzy pytania przeciwnika. Oto szczegółowa relacja.

Skarbówka prześwietla tę podatkową ulgę pięć lat wstecz. Strach obleci miliony Polaków

Do końca kwietnia był czas na złożenie PIT-ów. Teraz swój czas ma skarbówka. Fiskus interesuje się przede wszystkim tymi, którzy skorzystali z ulg i odliczeń. Na celowniku znaleźli się między innymi rodzice. Część z nich może mieć problem.

Czy dziś 25.05.2025 r. jest niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka

Czy najbliższa niedziela nie jest objęta zakazem handlu i czynne są wszystkie sklepy? To kluczowe pytanie dla sensownego zaplanowania weekendu. Praktycznie każda rodzina potrzebuje dużych zakupów raz w tygodniu. Gdy składa się na niego niedziela han4dlowa, można wybierać dzień na zrealizowanie tego planu: sobota lub niedziela. Jeśli jednak niedziela jest z zakazem handlu, na duże zakupy pozostaje tylko sobota.

Po jakim czasie nie można odwołać darowizny?

Termin na odwołanie przekazanej darowizny jest dość krótki. Od czego zależy? Kiedy jest możliwe odwołanie darowizny?

REKLAMA

Kiedy złożenie przysięgi przez nowo wybranego prezydenta RP? [WYBORY 2025]

Zgodnie z art. 128 Konstytucji, kadencja prezydenta RP rozpoczyna się w dniu objęcia przez niego urzędu. Pytanie brzmi: co to dokładnie oznacza i kiedy ten moment następuje? Kto stwierdza ważność wyborów na prezydenta RP?

Sztuczna inteligencja w urzędach, zdrowiu i wyborach. „Nie będziemy już nigdy anonimowi”

Czy AI może uprościć życie obywateli i zrewolucjonizować państwo? Zdaniem Radosława Mechły, doradcy ds. AI w Buzzcenter, to nieunikniona przyszłość. W rozmowie z Infor.pl opowiada, jak technologia zmieni urzędy, system opieki zdrowotnej, rynek pracy i… naszą prywatność.

REKLAMA