REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki sprzedaży części przedsiębiorstwa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy sprzedaż części przedsiębiorstwa w postaci oddziału, który nie jest jednostką samodzielnie sporządzającą bilans, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też jest wyłączona z ustawy zgodnie z art. 6 ust. 1? Księgowość firmy prowadzona jest w centrali jednostki. Działalność gospodarcza oddziału polega na prowadzeniu sprzedaży w imieniu jednostki macierzystej, w lokalu dzierżawionym przez firmę, przy zatrudnieniu pracowników.
Jak należy udokumentować sprzedaż takiego oddziału przedsiębiorstwa, w przypadku gdy nie podlega o­na opodatkowaniu podatkiem VAT? Czy w takiej sytuacji umowa sprzedaży części przedsiębiorstwa podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych? Jeśli tak, to w jakiej wysokości, np. czy sprzedaż praw majątkowych w postaci klienteli 1%, rzeczy ruchomych 2% itp., czy do całej transakcji należy zastosować jedną stawkę podatku, tzn. 2%? RADA
Sprzedaż części przedsiębiorstwa może być uznana za sprzedaż samodzielnego przedsiębiorstwa (szczegóły w uzasadnieniu). Jeżeli treść umowy będzie wskazywała na to, iż doszło do sprzedaży przedsiębiorstwa, transakcja ta nie będzie podlegała ustawie o VAT. Dokumentem, który potwierdza sprzedaż przedsiębiorstwa, jest umowa. Sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
UZASADNIENIE
Przepisom ustawy o VAT nie podlega zbycie przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans (art. 6). Niezbędnym warunkiem wyłączenia z opodatkowania wydaje się zatem wymóg samodzielnego sporządzenia bilansu przez oddział. Dlatego sprzedaż oddziału, przedstawiona w pytaniu, nie spełnia tego podstawowego założenia, a więc powinna podlegać VAT i być udokumentowana fakturą VAT. Jednak, jak się okazuje, nie jest to takie oczywiste, czego dowodem jest informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, o sygnaturze US17.VATIV/INT/742/04 z 31 maja 2004 r., wydana przez Urząd Skarbowy w Otwocku.
Zgodnie z tą interpretacją z powodu braku definicji pojęcia przedsiębiorstwa na potrzeby komentowanej ustawy należy posiłkować się określeniami zawartymi w prawie cywilnym, a w szczególności brzmieniem art. 551 k.c.
Zgodnie z nim przedsiębiorstwo stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, w tym:
• firmę (nazwę), znaki towarowe i inne oznaczenia indywidualizujące przedsiębiorstwo,
księgi handlowe,
• nieruchomości i ruchomości należące do przedsiębiorstwa, w tym produkty i materiały,
• patenty, wzory użytkowe i zdobnicze,
• zobowiązania i obciążenia związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
• prawa wynikające z najmu i dzierżawy lokali zajmowanych przez przedsiębiorstwo.
Taką definicją przedsiębiorstwa posługują się także regulacje podatku dochodowego – ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 4a pkt 3) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 5a pkt 3).
Ustawa o VAT nie definiuje również pojęcia zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. W celu zdefiniowania tego pojęcia można odwołać się do definicji zawartej w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, zgodnie z którą przez oddział rozumie się wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności (art. 5 pkt 4).
Przedsiębiorstwo może stać się przedmiotem obrotu wyłącznie jako zbiór rzeczy i praw. Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej.
Mając na uwadze, że przedmiotem zbycia będzie zespół wszystkich składników związanych z zasadniczą działalnością gospodarczą prowadzoną przez spółkę, w świetle przytoczonych uregulowań Kodeksu cywilnego, przedmiotem transakcji będzie zbycie przedsiębiorstwa. Oznacza to, iż na udokumentowanie tej czynności (wyłączonej z ustawy) nie może być wystawiona faktura VAT, będąca zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT dokumentem potwierdzającym dokonaną czynność sprzedaży. Dokonanie tej czynności pozostaje bez wpływu na wcześniejsze odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami, które służyły prowadzonej przez podatnika działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sprzedawanym przedsiębiorstwie. Za niekorygowaniem podatku powinna przemawiać neutralność podatkowa sprzedaży przedsiębiorstwa.
Orzecznictwo SN i NSA wyraźnie wskazuje, że każda z transakcji dotyczących sprzedaży przedsiębiorstwa lub też jego poszczególnych składników musi być oceniana według konkretnych okoliczności faktycznych. Jedynie bowiem konkretne okoliczności decydować będą o zakwalifikowaniu danej transakcji jako sprzedaży przedsiębiorstwa lub też jako sprzedaży składników majątkowych (opodatkowanych tym podatkiem). W wyroku z 17 października 2000 r., sygn. akt I CKN 850/98, Sąd Najwyższy zauważył, iż ustawodawca w przepisie art. 551 k.c. wskazał, jakiego rodzaju elementy wchodzą w skład kompleksu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, czyli przedsiębiorstwa, które może być przedmiotem czynności prawnej. Nie wszystkie jednak elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa są na tyle istotne, by bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu przedsiębiorstwa. O tym, jakie konkretne składniki muszą być przeniesione na nabywcę, aby można było uznać, że nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa, decydują okoliczności faktyczne, których nie można z góry określić. Ocena, czy doszło do nabycia przedsiębiorstwa, jest więc możliwa tylko na podstawie okoliczności konkretnego przypadku. O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa, zadecyduje ustalenie, czy nabyto minimum środków, bez których kontynuowanie przez nabywcę działalności gospodarczej realizowanej przed zbyciem nie jest możliwe. Strony – jak wynika z art. 552 k.c. – mają pozostawioną swobodę co do tego, jakie elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa objąć przedmiotem czynności prawnej, z tym że swoboda w wyłączaniu poszczególnych składników nie może iść tak daleko, aby zakres wyłączeń przekreślił istotę przedsiębiorstwa. Dlatego też zbycie przedsiębiorstwa powinno obejmować co najmniej te składniki, które determinują funkcje spełniane przez przedsiębiorstwo (interpretacja Izby Skarbowej w Opolu z 18 lutego 2004 r. nr PP-I-005/25/GG/04).
Sprzedaż firmy jest objęta podatkiem od czynności cywilnoprawnych (pcc) – wynika to z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z nim pcc podlega umowa sprzedaży rzeczy i praw majątkowych. Przedmiotem opodatkowania nie będzie jednak całość przedsiębiorstwa, ale poszczególne jego składniki. Dla każdego z nich oddzielnie określamy podstawę opodatkowania oraz stawkę pcc. W ustawie nie przewidziano bowiem odrębnej stawki, którą można stosować do całej wartości przedsiębiorstwa. Nieruchomości, rzeczy ruchome, prawa użytkowania wieczystego podlegają stawce 2%, natomiast inne prawa majątkowe – stawce 1% (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o pcc).
Podstawą księgowania jest umowa. Sposób sporządzenia umowy sprzedaży przedsiębiorstwa zawarty jest w art. 751 ust. 1 k.c. Wynika z niego, że powinna mieć o­na formę pisemną z podpisami notarialnie poświadczonymi. Przepis ten nie uchybia przepisom o formie czynności prawnych dotyczących nieruchomości. Jeśli zatem w skład przedsiębiorstwa wchodzą nieruchomości, ich własność może być przeniesiona jedynie aktem notarialnym.
•  art. 5a pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 757
•  art. 4a pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 78, poz. 684
•  art. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Elżbieta Jakubiec
specjalista w zakresie podatków, Biuro Usług Audytorskich i Księgowych Lidmar


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od ogrzewania gazem i węglem coraz bliżej. UE szykuje nowe opłaty za emisję CO2, a rząd polski planuje bon energetyczny. Czy nowe świadczenie zrekompensuje podatek od ogrzewania?

Unia Europejska szykuje nowy podatek od ogrzewania gazem i węglem, który uderzy w miliony polskich gospodarstw. Opłata za emisję CO2 sprawi, że rachunki za ciepło mogą mocno wzrosnąć. Polski rząd już zapowiada wprowadzenie bonu energetycznego, który ma złagodzić skutki nadchodzących zmian. Czy bon energetyczny zrekompensuje podatek od ogrzewania?

Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

Student wynajmuje mieszkanie (jesień 2025 r.). Czynsze i opłaty za kawalerkę i większe mieszkania

- W niektórych miastach ceny kawalerek zrównały się z cenami małych mieszkań dwupokojowych. Studenci mimo to najpierw wybierają kawalerki, potem szukają mieszkań, które mogliby wynajmować w duetach. Zauważam także, że ceny znowu zaczęły odgrywać wielką rolę w przypadku wynajmów studenckich. Był taki czas, gdy ważniejsza była lokalizacja, a nawet kwestie związane np. z wystrojem mieszkania. Teraz najważniejsza jest cena – przyznaje Mirosław Król, ekspert rynku nieruchomości.

Ceny masła w II poł. 2025 roku. Dwucyfrowe wzrosty ale sklepy robią więcej promocji. Kiedy padnie granica 10 zł za kostkę?

Masło ciągle drożeje dwucyfrowo w relacji rocznej, ale skoki są coraz mniejsze. W lipcu br. produkt zaliczył podwyżkę o 17,3% rdr. Dla porównania, na początku roku wzrosty wahały się wokół 30% rdr. Według ekspertów, w I półroczu br. drożyznę wyhamowało zwiększenie liczby promocji na masło o 15,5% rdr. Najwięcej akcji promocyjnych przybyło rdr. w hipermarketach i dyskontach. Na plusie rdr. znalazły się ponadto sieci cash & carry, a także supermarkety. Spadek zanotowały tylko sklepy convenience. Jednak znawcy rynku ostrzegają, że masło wciąż będzie drogie. W lipcu kosztowało przeciętnie 7,87 zł. I średnia cena w granicach 8,00 zł jest przewidywana do końca roku. Ale w okresach szczytowego popytu i w pesymistycznym scenariuszu może zbliżyć się nawet do 9,00 zł.

REKLAMA

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

CPK – nowe przepisy 2025: zmiany w wywłaszczeniach nieruchomości i wypłacie odszkodowań [Projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

We wtorek, 26 sierpnia 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (CPK). Chodzi o proces wywłaszczania i uzyskania odszkodowania. Projekt zakłada m.in. wprowadzenie minimalnego terminu na wydanie nieruchomości.

Dobra wiadomość dla seniorów! Ten dodatek z ZUS wzrośnie od 1 marca 2026 roku. O ile? O jakie świadczenie chodzi?

Od 1 marca 2026 roku wysokość dodatku pielęgnacyjnego wzrośnie. Obecnie dodatek ten wynosi 348,22 zł miesięcznie, ale rząd zdecydował o jego waloryzacji, co oznacza, że świadczenie dla emerytów i rencistów ulegnie podwyższeniu. Oto szczegóły.

Ważne zmiany w pierwszej pomocy do przypomnienia przed 1 września 2025 r.

Wakacje dobiegają końca, dzieci wracają do szkół i przedszkoli. To dobry czas, by przypomnieć o istotnej zmianie w prawie – rozszerzeniu definicji pierwszej pomocy. Choć nowa definicja dotyczy wszystkich sytuacji wymagających udzielenia pierwszej pomocy jest to zmiana szczególnie ważna dla rodziców dzieci przewlekle chorych, które uczęszczają do placówek oświatowych.

REKLAMA

Nowy projekt ustawy o CIT zmieni zasady dla fundacji rodzinnych – koniec z nadużyciami podatkowymi i agresywną optymalizacją?

Rząd szykuje zmiany w podatku CIT, które mają uszczelnić zasady działania fundacji rodzinnych. Nowelizacja ma przeciwdziałać nadużyciom i ograniczyć wykorzystywanie tych instytucji do agresywnej optymalizacji podatkowej, przywracając im pierwotny cel – bezpieczną sukcesję majątku rodzinnego.

Wrzesień 2025: godziny pracy, dni wolne

Wrzesień w 2025 r. - godziny pracy i dni wolne od pracy czyli jaki jest wymiar czasu pracy. Czy kalendarz września przewiduje święto w innym dniu niż niedziela?

REKLAMA