REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki sprzedaży części przedsiębiorstwa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy sprzedaż części przedsiębiorstwa w postaci oddziału, który nie jest jednostką samodzielnie sporządzającą bilans, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też jest wyłączona z ustawy zgodnie z art. 6 ust. 1? Księgowość firmy prowadzona jest w centrali jednostki. Działalność gospodarcza oddziału polega na prowadzeniu sprzedaży w imieniu jednostki macierzystej, w lokalu dzierżawionym przez firmę, przy zatrudnieniu pracowników.
Jak należy udokumentować sprzedaż takiego oddziału przedsiębiorstwa, w przypadku gdy nie podlega o­na opodatkowaniu podatkiem VAT? Czy w takiej sytuacji umowa sprzedaży części przedsiębiorstwa podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych? Jeśli tak, to w jakiej wysokości, np. czy sprzedaż praw majątkowych w postaci klienteli 1%, rzeczy ruchomych 2% itp., czy do całej transakcji należy zastosować jedną stawkę podatku, tzn. 2%? RADA
Sprzedaż części przedsiębiorstwa może być uznana za sprzedaż samodzielnego przedsiębiorstwa (szczegóły w uzasadnieniu). Jeżeli treść umowy będzie wskazywała na to, iż doszło do sprzedaży przedsiębiorstwa, transakcja ta nie będzie podlegała ustawie o VAT. Dokumentem, który potwierdza sprzedaż przedsiębiorstwa, jest umowa. Sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
UZASADNIENIE
Przepisom ustawy o VAT nie podlega zbycie przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans (art. 6). Niezbędnym warunkiem wyłączenia z opodatkowania wydaje się zatem wymóg samodzielnego sporządzenia bilansu przez oddział. Dlatego sprzedaż oddziału, przedstawiona w pytaniu, nie spełnia tego podstawowego założenia, a więc powinna podlegać VAT i być udokumentowana fakturą VAT. Jednak, jak się okazuje, nie jest to takie oczywiste, czego dowodem jest informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, o sygnaturze US17.VATIV/INT/742/04 z 31 maja 2004 r., wydana przez Urząd Skarbowy w Otwocku.
Zgodnie z tą interpretacją z powodu braku definicji pojęcia przedsiębiorstwa na potrzeby komentowanej ustawy należy posiłkować się określeniami zawartymi w prawie cywilnym, a w szczególności brzmieniem art. 551 k.c.
Zgodnie z nim przedsiębiorstwo stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, w tym:
• firmę (nazwę), znaki towarowe i inne oznaczenia indywidualizujące przedsiębiorstwo,
księgi handlowe,
• nieruchomości i ruchomości należące do przedsiębiorstwa, w tym produkty i materiały,
• patenty, wzory użytkowe i zdobnicze,
• zobowiązania i obciążenia związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
• prawa wynikające z najmu i dzierżawy lokali zajmowanych przez przedsiębiorstwo.
Taką definicją przedsiębiorstwa posługują się także regulacje podatku dochodowego – ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 4a pkt 3) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 5a pkt 3).
Ustawa o VAT nie definiuje również pojęcia zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. W celu zdefiniowania tego pojęcia można odwołać się do definicji zawartej w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, zgodnie z którą przez oddział rozumie się wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności (art. 5 pkt 4).
Przedsiębiorstwo może stać się przedmiotem obrotu wyłącznie jako zbiór rzeczy i praw. Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej.
Mając na uwadze, że przedmiotem zbycia będzie zespół wszystkich składników związanych z zasadniczą działalnością gospodarczą prowadzoną przez spółkę, w świetle przytoczonych uregulowań Kodeksu cywilnego, przedmiotem transakcji będzie zbycie przedsiębiorstwa. Oznacza to, iż na udokumentowanie tej czynności (wyłączonej z ustawy) nie może być wystawiona faktura VAT, będąca zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT dokumentem potwierdzającym dokonaną czynność sprzedaży. Dokonanie tej czynności pozostaje bez wpływu na wcześniejsze odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami, które służyły prowadzonej przez podatnika działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sprzedawanym przedsiębiorstwie. Za niekorygowaniem podatku powinna przemawiać neutralność podatkowa sprzedaży przedsiębiorstwa.
Orzecznictwo SN i NSA wyraźnie wskazuje, że każda z transakcji dotyczących sprzedaży przedsiębiorstwa lub też jego poszczególnych składników musi być oceniana według konkretnych okoliczności faktycznych. Jedynie bowiem konkretne okoliczności decydować będą o zakwalifikowaniu danej transakcji jako sprzedaży przedsiębiorstwa lub też jako sprzedaży składników majątkowych (opodatkowanych tym podatkiem). W wyroku z 17 października 2000 r., sygn. akt I CKN 850/98, Sąd Najwyższy zauważył, iż ustawodawca w przepisie art. 551 k.c. wskazał, jakiego rodzaju elementy wchodzą w skład kompleksu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, czyli przedsiębiorstwa, które może być przedmiotem czynności prawnej. Nie wszystkie jednak elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa są na tyle istotne, by bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu przedsiębiorstwa. O tym, jakie konkretne składniki muszą być przeniesione na nabywcę, aby można było uznać, że nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa, decydują okoliczności faktyczne, których nie można z góry określić. Ocena, czy doszło do nabycia przedsiębiorstwa, jest więc możliwa tylko na podstawie okoliczności konkretnego przypadku. O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa, zadecyduje ustalenie, czy nabyto minimum środków, bez których kontynuowanie przez nabywcę działalności gospodarczej realizowanej przed zbyciem nie jest możliwe. Strony – jak wynika z art. 552 k.c. – mają pozostawioną swobodę co do tego, jakie elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa objąć przedmiotem czynności prawnej, z tym że swoboda w wyłączaniu poszczególnych składników nie może iść tak daleko, aby zakres wyłączeń przekreślił istotę przedsiębiorstwa. Dlatego też zbycie przedsiębiorstwa powinno obejmować co najmniej te składniki, które determinują funkcje spełniane przez przedsiębiorstwo (interpretacja Izby Skarbowej w Opolu z 18 lutego 2004 r. nr PP-I-005/25/GG/04).
Sprzedaż firmy jest objęta podatkiem od czynności cywilnoprawnych (pcc) – wynika to z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z nim pcc podlega umowa sprzedaży rzeczy i praw majątkowych. Przedmiotem opodatkowania nie będzie jednak całość przedsiębiorstwa, ale poszczególne jego składniki. Dla każdego z nich oddzielnie określamy podstawę opodatkowania oraz stawkę pcc. W ustawie nie przewidziano bowiem odrębnej stawki, którą można stosować do całej wartości przedsiębiorstwa. Nieruchomości, rzeczy ruchome, prawa użytkowania wieczystego podlegają stawce 2%, natomiast inne prawa majątkowe – stawce 1% (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o pcc).
Podstawą księgowania jest umowa. Sposób sporządzenia umowy sprzedaży przedsiębiorstwa zawarty jest w art. 751 ust. 1 k.c. Wynika z niego, że powinna mieć o­na formę pisemną z podpisami notarialnie poświadczonymi. Przepis ten nie uchybia przepisom o formie czynności prawnych dotyczących nieruchomości. Jeśli zatem w skład przedsiębiorstwa wchodzą nieruchomości, ich własność może być przeniesiona jedynie aktem notarialnym.
•  art. 5a pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 757
•  art. 4a pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 78, poz. 684
•  art. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
Elżbieta Jakubiec
specjalista w zakresie podatków, Biuro Usług Audytorskich i Księgowych Lidmar


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

Rak a orzeczenie o niepełnosprawności 2025. Jakie przywileje, zasiłki i ulgi? Co przysługuje osobie chorej na nowotwór?

Choroba nowotworowa to trudne leczenie, ale trzeba wiedzieć, że to też prawo do dodatkowego wsparcia od państwa. Mało kto wie, że pacjenci onkologiczni mogą ubiegać się o orzeczenie o niepełnosprawności, które otwiera drogę do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Sprawdź, kiedy rak daje prawo do orzeczenia i jakie korzyści można zyskać.

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

REKLAMA

1200 zł wsparcia dla wybranych seniorów. Rządowe wsparcie na wyciągnięcie ręki, ale rocznik ma znaczenie

Rząd oferuje wsparcie finansowe dla osób starszych, które ukończyły 60 lat (kobiety) i 65 lat (mężczyźni). Jest to forma dopłaty w wysokości do 1200 złotych, która ma pomóc w pokryciu rosnących kosztów utrzymania i wesprzeć domowe budżety, szczególnie w przypadku seniorów o niższych dochodach. Oto szczegóły.

Wzrost opłat za ogrzewanie podniesie koszty wynajmu mieszkań w 2025 i 2026 roku

Spółdzielnie mieszkaniowe i właściciele nieruchomości na wynajem przygotowują lokatorów na zimę 2025/2026, która niemal na pewno przyniesie wyższe rachunki za ciepło. To efekt zarówno rosnących kosztów ogrzewania, jak i zakończenia rządowej tarczy, która dotąd hamowała podwyżki. Skala zmian nie jest jeszcze znana, ale już dziś eksperci mówią o wzrostach sięgających nawet kilkudziesięciu procent.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

O tym dodatku z ZUS mało kto wie! A to ponad 650 zł co miesiąc. Dochód nie ma znaczenia

Dodatek dla sieroty zupełnej to mniej znane, ale bardzo ważne świadczenie. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) wypłaca co miesiąc kilkaset złotych osobom, które straciły oboje rodziców. Aby otrzymać ten dodatek, trzeba spełnić określone warunki. Jakie? Oto szczegóły.

REKLAMA

MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

MOPS a umiarkowany stopień niepełnosprawności – świadczenia i prawa w 2025 roku

Masz orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności? W 2025 roku możesz liczyć na wsparcie z MOPS i PCPR, od zasiłków, przez usługi opiekuńcze, aż po dofinansowania z PFRON. Sprawdź, jakie prawa Ci przysługują, ile wynoszą świadczenia i w jakich sytuacjach opiekun może ubiegać się o pomoc finansową. Dzięki aktualnym przepisom osoby z umiarkowanym stopniem nie muszą obawiać się braku wsparci, system oferuje realną pomoc finansową i organizacyjną, która ułatwia codzienne życie i zwiększa samodzielność.

REKLAMA