REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować inwestycje w obcych budynkach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zawierając umowę najmu lokalu, w którym planujemy przeprowadzić prace adaptacyjne, należy pomyśleć o sposobie rozliczenia poniesionych nakładów. Najlepiej jest tak sformułować umowę, aby wynajmujący zwrócił najemcy niezamortyzowaną część inwestycji. Takie rozwiązanie jest najkorzystniejsze z punktu widzenia przepisów podatkowych.
Inwestycje w obcych obiektach są specyficznym rodzajem środków trwałych. Najczęściej polegają o­ne na dokonaniu prac adaptacyjnych i modernizacyjnych w wynajmowanych budynkach.

Odpisy są kosztem

Przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych podlegają amortyzacji niezależnie od przewidywanego okresu używania. Ze względu na specyfikę inwestycji w obce środki trwałe odpisów amortyzacyjnych dokonuje się na specjalnych zasadach. Wysokość stawek amortyzacyjnych określona jest w art. 16j ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm. – dalej ustawa o CIT) oraz odpowiadającego mu co do treści art. 22j ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm. – dalej ustawy o PIT). Zgodnie z tymi przepisami podatnicy mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla przyjętych do używania inwestycji w obcych środkach trwałych. Okres amortyzacji jest jednak ograniczony i w przypadku inwestycji w obcych budynkach (lokalach) lub budowlach nie może być o­n krótszy niż 10 lat.

Ograniczona amortyzacja

Powyższe zasady amortyzacji powodują, że podatnicy często nie mają możliwości pełnej amortyzacji dokonanych inwestycji. Przykładowo, chodzi tu o sytuację, kiedy podatnik zawarł umowę najmu budynku na okres 4 lat i w budynku tym dokonał prac podlegających amortyzacji. Ponieważ minimalny okres amortyzacji wynosi 10 lat, podatnik będzie mógł zaliczyć do kosztów – w formie odpisów amortyzacyjnych – tylko 40 proc. poniesionych wydatków. Powstaje pytanie, jak należy postąpić z niezamortyzowaną częścią wartości początkowej inwestycji? Część podatników próbuje kwotę tę zaliczać do kosztów uzyskania przychodów powołując się na brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT (art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT). W myśl tego przepisu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności. Oznacza to, że likwidacja środków trwałych spowodowana innymi przyczynami niż zmiana rodzaju działalności może być podstawą zaliczenia do kosztów podatkowych ich wartości netto. Wydawać by się mogło, że zasada ta odnosi się także do opisanej sytuacji, kiedy to podatnik nie ma możliwości zamortyzowania całości wartości inwestycji w obcym środku trwałym ze względu na zbyt krótki okres umowy. Organy podatkowe twierdzą jednak inaczej.

Urzędy kwestionują

Urzędy i izby skarbowe – w odpowiedziach na pytania zadane przez podatników – kwestionują prawo zaliczenia do kosztów niezamortyzowanej części inwestycji w obcym środku trwałym. Przykładem jest pismo Izby Skarbowej w Gdańsku z 23 listopada 2004 r. (sygn. BI/005--1048/04). Powołuje się o­na na art. 676 kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli najemca ulepszył rzecz najętą, wynajmujący, w braku odmiennej umowy, może według swego wyboru albo zatrzymać ulepszenia za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego. Zdaniem Izby prawo do zwrotu tych nakładów zalicza się do praw majątkowych (względnych). Wierzytelność z tytułu poczynionych nakładów jest więc prawem majątkowym. Roszczenie o zwrot tych nakładów następuje po zakończeniu umowy najmu i jest sposobem rozliczenia się pomiędzy stronami umowy najmu. Na tej podstawie udzielono podatnikowi odpowiedzi, że art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT nie ma w tym przypadku zastosowania, ponieważ nakłady na cudzą rzecz zaliczają się do praw majątkowych i jako takie stanowią tytuł prawny do wystąpienia z roszczeniami o ich zwrot. Nie mogą więc być utożsamiane ze środkami trwałymi. Odpisom amortyzacyjnym nie podlega cudzy środek trwały, a sama kwota nakładów poczynionych na ten środek. W związku z tym w razie rozwiązania umowy najmu i zaprzestania użytkowania jej w celu osiągnięcia przychodów nie zachodzi taki stan faktyczny, który polega na likwidacji środka trwałego. Reasumując – nie prawo ulega likwidacji, a jedynie przestaje istnieć związek przyczynowo- -skutkowy między kosztami z tego tytułu a osiąganymi przychodami.
Wśród pism dotyczących tego tematu warto zwrócić uwagę na postanowienie Izby Skarbowej w Warszawie z 2 lipca 2004 r. (nr PD-005U-455/04/BB). Co prawda także w tym przypadku nie zezwolono na zaliczenie niezamortyzowanej wartości inwestycji do kosztów, ale posłużono się inną interpretacją. Izba argumentowała, że art. 16 ust. 1 pkt 6 nie będzie miał zastosowania, gdyż nie mamy tu do czynienia z likwidacją środka trwałego, lecz zaprzestaniem jego użytkowania dla celów prowadzonej działalności w związku z zakończeniem najmu lokalu. W razie zakończenia (wygaśnięcia, wypowiedzenia itp.) umowy najmu użytkownik – zwracając (wydając) lokal właścicielowi – zaprzestaje od następnego miesiąca dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Nie można więc mówić tu o likwidacji środka trwałego, lecz o jego wydaniu z mocy prawa. W momencie zaprzestania użytkowania najmowanego budynku dla celów prowadzonej działalności gospodarczej następuje utrata związku przyczynowo-skutkowego między poniesionymi wydatkami związanymi z tym lokalem a uzyskiwanymi przychodami.

Właściwa umowa

Czytając argumenty urzędów, można rozważać, czy przy właściwym sformułowaniu umowy niezamortyzowana część inwestycji mogłaby zostać zaliczona do kosztów. Załóżmy, że umowa zawiera klauzulę, że po zakończeniu okresu jej trwania najemca ma obowiązek usunąć wszelkie dokonane ulepszenia i przywrócić lokal do stanu z momentu rozpoczęcia najmu. Jeśli najemca zastosuje się do takiej klauzuli, to wydaje się, że będziemy mieli do czynienia z likwidacją środka trwałego. Jednocześnie nie będzie to likwidacja ze względu na utratę przydatności gospodarczej na skutek zmiany działalności gospodarczej (a tylko taki przypadek wyłączony jest z kosztów uzyskania przychodów). Jednak takie postępowanie może być przyczyną sporu z fiskusem. Dlatego lepszym rozwiązaniem jest zawarcie w umowie postanowienia, że wynajmujący zwróci najemcy wydatki, które nie zostały zaliczone do kosztów w formie odpisów amortyzacyjnych. Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT kwota otrzymanego zwrotu, w części nieprzekraczającej wartości niezamortyzowanej części inwestycji, nie stanowi przychodu podatkowego. Przepis ten stanowi, że do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Analogiczne rozwiązanie przewiduje art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o PIT. Oznacza to, że w przypadku gdy zwrot będzie niższy bądź równy wartości księgowej, to u najemcy nie powstanie dochód z tego tytułu.

PRZYKŁAD
Spółka z o.o. wynajęła budynek magazynowy z zamiarem urządzenia tam hali targowej. W związku z tym poniosła wydatki na dostosowanie obiektu. Umowa najmu zawarta jest na 5 lat.
Sytuacja ta jest przykładem ulepszania w obcych środkach trwałych. Wynika to z art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości. W myśl tego przepisu przez środki trwałe rozumie się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. W szczególności są to ulepszenia w obcych środkach trwałych. Wydatki na prace adaptacyjne należy więc traktować jak odrębny środek trwały.
Przed oddaniem inwestycji do użytkowania należy je ewidencjonować na koncie „Środki trwałe w budowie”. Po zakończeniu prac i rozpoczęciu eksploatacji pomieszczeń suma kosztów związanych z inwestycją zostaje przeniesiona na konto „Środki trwałe”.
Przy ustalaniu okresu amortyzacji inwestycji w obcych środkach trwałych dla celów bilansowych szczególne znaczenie mają prawne lub inne ograniczenia czasu jej używania. W zdecydowanej większości przypadków czas amortyzacji będzie tożsamy z okresem, na jaki została zawarta umowa. W opisywanym przypadku zasadne jest więc przyjęcie liniowej metody amortyzacji przy zastosowaniu stawki 20 proc.
Przykładową ewidencję księgową inwestycji w obcym środku trwałym przedstawia schemat w górze kolumny.

UWAGA
Jeżeli najemca zagwarantuje sobie w umowie najmu zwrot niezamortyzowanej części inwestycji, to nie zapłaci podatku dochodowego. Konieczność zapłaty podatku pojawi się jednak, gdy zwrot będzie wyższy niż wartość inwestycji pomniejszona o wysokość odpisów amortyzacyjnych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Konrad Piłat


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Trzeba wypłacać pieniądze na czarną godzinę. Apelują o to banki. Wezwanie, które mrozi krew w żyłach?

Większość kraju była bez prądu, stanęło metro i windy, nie działały bankomaty… ten horror wydarzył się w Czechach. To tam, niczym grom z jasnego nieba, spadł blackout. I znowu, tak jak pod koniec kwietnia w Hiszpanii, Portugalii, części Francji i Belgii, doszło do poważnej awarii infrastruktury elektroenergetycznej. Czy spełnił się czarny scenariusz, jaki wieszczyły europejskie banki? Już pięć miesięcy temu apelowały do swoich klientów, żeby w domu trzymali gotówkę na czarną godzinę.

Rząd naprawia emerytury czerwcowe! Koniec z niesprawiedliwością z lat 2009–2019 – znamy szczegóły projektu ustawy

Rząd szykuje rewolucję dla tysięcy emerytów i rencistów! Nowy projekt ustawy ma zlikwidować wieloletnią niesprawiedliwość wobec osób, którym przyznano emeryturę lub rentę rodzinną w czerwcu w latach 2009–2019. Zmiany mają wyrównać ich sytuację ze świadczeniobiorcami z późniejszych lat i położyć kres tzw. „sezonowości emerytalnej”. Decyzja już we wtorek.

To może być pierwsza taka sytuacja w historii Polski: Prezes NBP Adam Glapiński już ostrzega!

Historyczny moment dla polskiej gospodarki? Prezes NBP Adam Glapiński ostrzega, że już w 2026 roku dług publiczny może po raz pierwszy przekroczyć unijny próg 60 proc. PKB. Choć inflacja zbliża się do celu NBP, to fiskalna polityka rządu – najluźniejsza w całej UE poza Rumunią – może zachwiać stabilnością makroekonomiczną kraju.

Aby mieć od stycznia więcej urlopu i wyższe wypłaty, już teraz zadbaj o dokumenty. Dotyczy wszystkich pracowników

Przed nami duża zmiana dla wszystkich pracowników. Będzie dotyczyła zarówno pracowników budżetówki, jak i sektora prywatnego. Chodzi o większe pieniądze i wyższy wymiar urlopu. Żeby skorzystać, trzeba będzie mieć dowody.

REKLAMA

2333 zł miesięcznie dla każdego od 3. roku do końca życia. „Największa zmiana społeczno-gospodarcza od 1989 roku”. Sejm rozpatrzy możliwość wprowadzenia nowego świadczenia

Już wkrótce Sejm rozważy propozycję wprowadzenia rewolucyjnego świadczenia: bezwarunkowego dochodu podstawowego w wysokości 2333 zł. Pomysł wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego budzi wiele emocji. Z jednej strony może pomóc w likwidacji ubóstwa i zmniejszyć lęk przed przyszłością, z drugiej – takie rozwiązanie bywa postrzegane jako niesprawiedliwe i nadmiernie obciążające budżet państwa.

Za nowy trawnik z rolki zapłaci… dostawca prądu. Przełomowy wyrok NSA, na podstawie którego tysiące właścicieli nieruchomości będzie mogło bezkosztowo odtworzyć swoje ogrody

Niejeden właściciel nieruchomości zmagał się już na pewno z usuwaniem drzew (lub krzewów) z jego nieruchomości na wniosek właściciela urządzeń przesyłowych służących do doprowadzania energii elektrycznej, z tego względu, że drzewa te (lub krzewy) – z tymi urządzeniami kolidowały (a konkretniej – zagrażały funkcjonowaniu tych urządzeń). Okazuje się, że zgodnie z najnowszym wyrokiem NSA – w takim przypadku – odszkodowanie należne od przedsiębiorstwa energetycznego, obejmuje nie tylko wartość usuniętych drzew (lub krzewów), koszty ich wycinki, ponownego zalesienia i pielęgnacji, ale również koszty odtworzenia trawnika, który – na skutek powyższych działań – uległ zniszczeniu.

Kupując tę nieruchomość, wpadniesz w finansową pułapkę i poniesiesz dodatkowy koszt sięgający nawet 50 tys. zł. To skutek nowych wymogów Unii Europejskiej

Dla wielu z nas zakup nieruchomości to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. W związku z nowymi klimatycznymi celami Unii Europejskiej, nieruchomości ogrzewane węglem lub gazem będą musiały przejść kosztowną modernizację. W przeciwnym razie ich utrzymanie stanie się bardzo drogie.

Dają prawie 2 tysiące co miesiąc z ZUS. Nie wszyscy o tym wiedzą. Wystarczy spełnić dwa proste warunki, żeby otrzymywać stałe przelewy

Zrezygnowały z pracy, żeby wychowywać gromadkę dzieci, albo w ogóle nie były zatrudnione. Po tych wszystkich latach ciężkiej harówki w domu nie miały żadnego prawa do emerytury. To się zmieniło kilka lat temu. Od 2029 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaca tak zwane matczyne emerytury. Nie każdy jednak może skorzystać z takiego rozwiązania. Żeby otrzymać comiesięczny przelew na bankowe konto, trzeba spełnić określone wymogi.

REKLAMA

Czy dziś 06.07.2025 r. jest niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka

Wakacje i letnie urlopy nabierają tempa. By odpoczywać beztrosko trzeba mieć pełną lodówkę i zapasy na tydzień. Kiedy po zakupy bez straty czasu i kolejek do kas: koniecznie dziś w sobotę 5 lipca czy może w niedzielę 6 lipca. Czy najbliższa niedziela jest handlowa, czy z zakazem handlu i Lidl, Biedronka oraz inne duże sklepy są nieczynne, w galerii handlowej zaś można się tylko napić kawy?

Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kogo dodatkowe świadczenia. Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

REKLAMA