REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć odpowiedzialności za błąd biura rachunkowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Już po raz drugi z zeznaniem rocznym możemy zwrócić się także do księgowych usługowo prowadzących księgi rachunkowe. Od ponad roku mogą o­ni rozliczać z podatków także osoby fizyczne. Zabierając się do rozliczenia rocznego, podatnik musi pamiętać, że to o­n składa podpis na zeznaniu i o­n sam z reguły ponosi odpowiedzialność za ewentualne błędy.
Rozpoczął się okres sporządzania i składania zeznań podatkowych. Jak co roku, zeznanie możemy sporządzić sami lub też skorzystać z pomocy fachowca. Na ewentualne późniejsze problemy z fiskusem mogą mieć wpływ już nasze decyzje przy wyborze biura. Powierzając swoje rozliczenia podatkowe fachowcowi, powinniśmy się upewnić, że zasługuje o­n na zaufanie. Istotna jest bez wątpienia kwestia, czy biuro zatrudnia tylko osoby z uprawnieniami do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych czy też doradców podatkowych. Od doradcy podatkowego, specjalisty, którego zawód uregulowany jest ustawowo i ma swój nadzór korporacyjny, oczekiwać można z pewnością więcej niż od księgowego, którego nikt nie kontroluje. Poza tym, w razie sporu z organem skarbowym, doradca będzie mógł reprezentować podatnika. Doradców podatkowych wyposażono w uprawnienie do występowania w charakterze pełnomocnika procesowego strony zarówno w postępowaniu podatkowym, jak i w postępowaniu przed sądem administracyjnym. Takich uprawnień nie ma niestety osoba usługowo prowadząca księgi rachunkowe.

Z PIT-em do księgowego

Od 1 lutego ubiegłego roku krąg osób uprawnionych do pomocy podatnikom w zakresie sporządzania zeznań podatkowych (i nie tylko) powiększył się o księgowych posiadających certyfikat Ministerstwa Finansów na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Możliwość taką wprowadziła nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym. Przypomnijmy, że Krajowa Rada Doradców Podatkowych zaskarżyła tę ustawę do Trybunału Konstytucyjnego, stawiając zarzuty właśnie przepisom rozszerzającym uprawnienia księgowych do wypełniania zeznań podatkowych i wszelkich deklaracji podatkowych oraz udzielania podatnikom, osobom fizycznym pomocy w tym zakresie. Tak więc, mimo że ustawa oczekuje na rozpatrzenie Trybunału, tegoroczne zeznania podatkowe mogą nam sporządzać nie tylko doradcy podatkowi, ale też certyfikowani księgowi.

Ważne zabezpieczenia

Jeśli już dokonamy właściwego wyboru, musimy pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Niezwykle ważna jest treść pełnomocnictwa, w którym wyszczególnimy, do czego upoważniamy biuro. Szczegółowość tego dokumentu zabezpieczy nas na wypadek sporów z biurem. W praktyce często niestety nie sporządzamy takiego pełnomocnictwa ani nie prosimy o potwierdzenie (pokwitowanie) odebranych od nas dokumentów. Rodzi to w późniejszym okresie komplikacje i utrudnia dochodzenie ewentualnych roszczeń, ze względu na trudności dowodowe.
Gdy przekazujemy jeden lub dwa dokumenty (np. PIT-11, PIT-8B), które będą stanowiły podstawę wypełnienia naszego zeznania, żądajmy potwierdzenia ich odbioru.
Potwierdzenie odbioru będzie stanowić dla nas dowód, który przede wszystkim istotny jest w ewentualnych sporach z organami skarbowymi. Dowód na przekazanie dokumentu, który nie został np. uwzględniony w rozliczeniach przez biuro, jest w razie kontroli dokumentem przemawiającym za rzetelnością podatnika. Ułatwia o­n nam udowodnienie organowi skarbowemu, że wywiązaliśmy się z nałożonych na nas przepisami obowiązków, a błąd leży po stronie biura. Pamiętajmy, że w urzędach skarbowych pracują też ludzie. Postrzegają nas nie tylko przez pryzmat przepisów, ale też oceniają naszą zwykłą ludzką rzetelność i dobre chęci. Jeśli więc będziemy mieli mocne argumenty, zawsze łatwiej będzie skorzystać np. z korzystnych instytucji, jakie przewiduje kodeks karny skarbowy, np. procedury zaniechania ukarania sprawcy w sytuacji popełnienia wykroczenia skarbowego. Często zdarza się, że niestety przynosimy do biura rachunkowego dokumenty nieuporządkowane i w totalnym nieładzie. To również w naszym interesie leży ich uporządkowanie, co pozwoli na szybką ich ewidencję i pokwitowanie. Pamiętajmy więc, że biuro przejmuje na siebie obowiązki i odpowiedzialność zleceniodawcy. Ważny jest więc dowód wykonania usługi i zakres zlecenia.

Podpis na zeznaniu

W kwestii podpisu na deklaracjach niestety nadal toczy się spór. Po wyrokach wojewódzkiego sądu administracyjnego i NSA, nadal nie wiadomo, kto ma podpisywać deklaracje. Czy zawsze musi podpisać je podatnik, czy wystarczy podpis doradcy podatkowego lub innego pełnomocnika? Chociaż kwestia ta jest niewyjaśniona nadal, a praktyka organów jest różnorodna, jedno jest pewne. Zeznanie podatkowe zawsze musi podpisać podatnik. Jeśli pójdziemy z naszym zeznaniem do doradcy podatkowego, będzie o­n musiał również złożyć swój podpis. Obowiązek sygnowania przez doradcę nazwiskiem wszystkich pism sporządzonych w związku z wykonywaniem doradztwa podatkowego oraz zeznań i deklaracji wypełnianych w imieniu klientów wynika z ustawy o doradztwie podatkowym. Takiego obowiązku nie mają certyfikowani księgowi.
Podatnik jest osobą, która podpisuje się pod zeznaniem podatkowym i to o­n tak naprawdę odpowiada za wykazane w nim informacje. Podpis doradcy na zeznaniu nie ma w tym przypadku takiego znaczenia, jak podpis podatnika poświadczającego prawdziwość danych zawartych w zeznaniu.

Ważna faktura

W przypadku wykrycia błędów w zeznaniu wypełnionym przez biuro rachunkowe urząd skarbowy wezwie niestety podatnika. To podatnik będzie musiał złożyć wyjaśnienia i o­n dostanie od urzędu skarbowego ewentualną karę, jeśli księgowy się pomyli. Możemy się przed tym zabezpieczyć, zawierając w pełnomocnictwie klauzulę o upoważnieniu doradcy lub certyfikowanego księgowego do reprezentowania nas przed organami podatkowymi w tej konkretnej sprawie. Jeśli podatnik potrafi udowodnić, że wina leży po stronie biura, urząd skarbowy może wytoczyć postępowanie karne skarbowe także osobie prowadzącej takie biuro, doradcy lub usługowemu księgowemu.
Podatnik może się przed tym jednak zabezpieczyć. A w jaki sposób? Podatnik będzie mógł domagać się od ubezpieczyciela księgowego odszkodowania w przypadku, gdyby ten popełnił błąd. Oczywiście pod warunkiem, że ma dowód na to, że to biuro sporządziło mu zeznanie i dokonało błędnych wyliczeń. Musimy zatem mieć dowód transakcji, czyli dowód wykonanej przez biuro usługi. Dowodem takim może być wspomniane pełnomocnictwo oraz faktura. Niestety, nie każde biuro rachunkowe wydaje takie faktury. Często zdarza się, że my sami zapominamy też o odebraniu faktury.

Odpowiedzialność biura

W razie wyrządzenia szkody zarówno doradca podatkowy, jak i osoba usługowo prowadząca księgi ponoszą odpowiedzialność na zasadach określonych w kodeksie cywilnym. Podlegają o­ni obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej za wyrządzone szkody. Powinniśmy zatem sprawdzić, czy biuro ma odpowiednią polisę ubezpieczeniową OC. W przypadku braku takiego ubezpieczenia, jeśli biuro takie źle doradzi, np. w sprawach dotyczących podatku, wówczas ewentualnego odszkodowania trzeba będzie dochodzić na drodze długiego procesu cywilnego. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, zależna jest od przedmiotu działalności określonego biura rachunkowego. Powinniśmy sprawdzić, czy na polisie ubezpieczeniowej widnieje odpowiednia kwota. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC biura rachunkowego zależy od tego, czy w zakres usług wchodzi tylko prowadzenie ksiąg rachunkowych czy też czynności doradztwa podatkowego.

Ubezpieczenie OC biura

Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC biura rachunkowego:
15 000 euro – jeżeli przedmiotem działalności biura jest wykonywanie działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych i czynności doradztwa podatkowego,
10 000 euro – jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie prowadzenie ksiąg rachunkowych,
5000 euro – jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie doradztwo podatkowe.

Wiesława Moczydłowska



 
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Aby mieć od stycznia więcej urlopu i wyższe wypłaty, już teraz zadbaj o dokumenty. Dotyczy wszystkich pracowników

Przed nami duża zmiana dla wszystkich pracowników. Będzie dotyczyła zarówno pracowników budżetówki, jak i sektora prywatnego. Chodzi o większe pieniądze i wyższy wymiar urlopu. Żeby skorzystać, trzeba będzie mieć dowody.

2333 zł miesięcznie dla każdego od 3. roku życia, ale kosztem innych świadczeń. „Największa zmiana społeczno-gospodarcza od 1989 roku”. Sprawą zajmuje się Sejm

Pomysł wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego budzi wiele emocji. Z jednej strony może pomóc w likwidacji ubóstwa i zmniejszyć lęk przed przyszłością, z drugiej – takie rozwiązanie bywa postrzegane jako niesprawiedliwe i nadmiernie obciążające budżet państwa. Już wkrótce Sejm rozważy propozycję wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego w wysokości 2333 zł.

Za nowy trawnik z rolki zapłaci… dostawca prądu. Przełomowy wyrok NSA, na podstawie którego tysiące właścicieli nieruchomości będzie mogło bezkosztowo odtworzyć swoje ogrody

Niejeden właściciel nieruchomości zmagał się już na pewno z usuwaniem drzew (lub krzewów) z jego nieruchomości na wniosek właściciela urządzeń przesyłowych służących do doprowadzania energii elektrycznej, z tego względu, że drzewa te (lub krzewy) – z tymi urządzeniami kolidowały (a konkretniej – zagrażały funkcjonowaniu tych urządzeń). Okazuje się, że zgodnie z najnowszym wyrokiem NSA – w takim przypadku – odszkodowanie należne od przedsiębiorstwa energetycznego, obejmuje nie tylko wartość usuniętych drzew (lub krzewów), koszty ich wycinki, ponownego zalesienia i pielęgnacji, ale również koszty odtworzenia trawnika, który – na skutek powyższych działań – uległ zniszczeniu.

Kupując nową nieruchomość, możesz wpaść w finansową pułapkę i ponieść dodatkowy koszt rzędu nawet 50 tys. zł. Wszystko za sprawą nowych wymogów Unii Europejskiej

Dla wielu z nas zakup nieruchomości to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. W związku z nowymi klimatycznymi celami Unii Europejskiej, nieruchomości ogrzewane węglem lub gazem będą musiały przejść kosztowną modernizację. W przeciwnym razie ich utrzymanie stanie się bardzo drogie.

REKLAMA

Dają prawie 2 tysiące co miesiąc z ZUS. Nie wszyscy o tym wiedzą. Wystarczy spełnić dwa proste warunki, żeby otrzymywać stałe przelewy

Zrezygnowały z pracy, żeby wychowywać gromadkę dzieci, albo w ogóle nie były zatrudnione. Po tych wszystkich latach ciężkiej harówki w domu nie miały żadnego prawa do emerytury. To się zmieniło kilka lat temu. Od 2029 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaca tak zwane matczyne emerytury. Nie każdy jednak może skorzystać z takiego rozwiązania. Żeby otrzymać comiesięczny przelew na bankowe konto, trzeba spełnić określone wymogi.

Czy 06.07.2025 r. jest niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka

Wakacje i letnie urlopy nabierają tempa. By odpoczywać beztrosko trzeba mieć pełną lodówkę i zapasy na tydzień. Kiedy po zakupy bez straty czasu i kolejek do kas: koniecznie dziś w sobotę 5 lipca czy może w niedzielę 6 lipca. Czy najbliższa niedziela jest handlowa, czy z zakazem handlu i Lidl, Biedronka oraz inne duże sklepy są nieczynne, w galerii handlowej zaś można się tylko napić kawy?

Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy. Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kogo dodatkowe świadczenia

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

Nowe uprawnienia PIP i wyższe kary dla firm od 2026 r. Czy dojdzie do masowej zamiany śmieciówek w umowy o pracę? Szef PIP: uszczęśliwianie etatami na siłę się nie sprawdza

Nie będziemy masowo zmieniać umów cywilnoprawnych na etaty, a jedynie działać w przypadkach niebudzących wątpliwości – powiedział PAP szef Państwowej Inspekcji Pracy, główny inspektor pracy Marcin Stanecki. Zaznaczył, że w planowanych zmianach nie chodzi o „uszczęśliwianie etatami na siłę”, tylko o reagowanie na skargi.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Co z niedzielami handlowymi w 2025 roku: w grudniu trzy, a ile w pozostałe miesiące – co zmieni się w drugiej połowie roku

Niedziel handlowych miało być więcej, nawet dwie w miesiącu. Takie były zapowiedzi przed wyborami parlamentarnymi. Tymczasem mijają kolejne miesiące, nadchodzą kolejne niedziele i wszystkie niemal są z zakazem handlu. Nie ma mowy o zakupach w Lidlu, nie są otwarte sklepy w galeriach handlowych, a spragnieni pilnych zakupów skazani są tylko na sklepy sieci Żabka lub inne małe.

REKLAMA