REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie starać się o umorzenie podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnik, który ma trudną sytuację i nie stać go na zapłatę podatku, może starać się o jego umorzenie. Aby tak się stało, potrzebny jest wniosek.

Podatnik, którego nie stać na zapłatę podatku, bo ma kłopoty finansowe, może ubiegać się o umorzenie zaległości podatkowej. Nie jest to jednak sposób dla tych podatników, których kłopoty mają charakter przejściowy. Z możliwości tej skorzystać mogą jedynie ci podatnicy, którzy znajdują się w wyjątkowej sytuacji i od umorzenia zaległości podatkowej zależy ich być albo nie być. Aby jednak tak się stało, konieczny jest wniosek podatnika. Organ podatkowy nie domyśli się sam, że nie mamy na zapłatę podatku.
Umorzenie podatku to nic innego jak możliwość niepłacenia przez podatnika podatku. Z obowiązku tego zwalnia podatnika sam organ podatkowy. Nic zatem dziwnego, że umorzenie jest instytucją wyjątkową, stosowaną naprawdę w szczególnych sytuacjach. Inne ulgi, z których za przyzwoleniem organu podatkowego może skorzystać podatnik, nie wywołują aż takich skutków. Przy odroczeniu podatnik nadal musi zapłacić podatek, tyle że w późniejszym terminie. Podobnie w przypadku rozłożenia na raty. Tu również podatek trzeba zapłacić, tyle że w późniejszym terminie i nie jednorazowo, ale w ratach.

Trzeba wykazać interes...

Możliwość wystąpienia z wnios- kiem o umorzenie zaległości podatkowej wynika z art. 67a Ordynacji podatkowej. Aby jednak można było w ogóle starać się o umorzenie, muszą zaistnieć ściśle określone przesłanki. Przepis stanowi wyraźnie, że umorzenie może nastąpić tylko w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Pojęcia te na pierwszy rzut oka niczego nie wyjaśniają.
WAŻNE
Wniosek podatnik powinien złożyć do właściwego urzędu skarbowego. Co do zasady będzie to urząd skarbowy, w którym składamy zeznanie roczne.
Nie można ich interpretować w sposób subiektywny. O umorzeniu podatku nie może decydować przekonanie podatnika. Potwierdza to NSA w wyroku z 14 września 2001 r. (III SA 1590/00), gdzie czytamy, że o istnieniu ważnego interesu podatnika decydują kryteria zobiektywizowane. Warto jednak pamiętać, że organ podatkowy musi mieć na uwadze także i to, że względy społeczne wymagają, by zaległości podatkowe były realizowane, a podatnik pochopnie nie był z nich zwalniany. A to oznacza, że nawet jeśli wystąpią okoliczności wynikające z ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego, to i tak organ podatkowy nie jest bezwzględnie zobowiązany do umorzenia zaległości podatkowej. Organ podatkowy powinien jednak uzasadnić swoje stanowisko w tej sprawie.
Podatnicy muszą zdawać sobie sprawę także z tego, że stan majątkowy i finansowy podatnika wcale nie gwarantuje im, że uzyskają umorzenie zaległości podatkowej. Czy tak się stanie, podatnik dowie się, gdy organ podatkowy podejmie decyzję. Jaka będzie to decyzja – podatnik nie ma pewności. W końcu wybór rozstrzygnięcia należy do organu. A to oznacza, że organ może, ale wcale nie musi, przychylać się do prośby podatnika. Decyzja organu ma w końcu charakter uznaniowy.

...i złożyć wniosek...

Bardzo ważne jest też to, by podatnik złożył wniosek. Organ podatkowy nie domyśli się sam, z własnej inicjatywy, że podatnik potrzebuje pomocy i że trzeba umorzyć mu określoną zaległość podatkową. Wprawdzie w pewnych sytuacjach organ podatkowy podejmuje taką decyzję z urzędu, ale zasadą jest to – że aby można było uzyskać decyzję umarzającą zaległość podatkową, niezbędny jest wniosek podatnika.
Podatnik nie powinien czekać zbyt długo ze sporządzeniem wniosku o umorzenie. Co prawda w razie umorzenia zaległości podatkowej umorzone zostaną również odsetki za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa, ale może się zdarzyć, że wniosek nie zostanie uwzględniony. Wtedy podatnik musi zapłacić, i to odpowiednio więcej, bo przez ten czas zdążą narosnąć duże odsetki.
Wniosek o umorzenie podatku lub zaległości podatkowej najlepiej wysłać pocztą listem poleconym lub złożyć osobiście, żądając potwierdzenia jego złożenia. Jak każdy wniosek, również i ten trzeba opłacić znakiem opłaty skarbowej o wartości 5 zł.

...lub czekać na urząd

Decyzję o konieczności umorzenia zaległości podatkowej z urzędu, a więc bez konieczności składania odrębnego wniosku, organ podatkowy podejmuje tylko wtedy, gdy:
• zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty przewyższającej wydatki egzekucyjne;
• kwota zaległości podatkowej nie przekracza pięciokrotnej wartości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym;
• kwota zaległości podatkowej nie została zaspokojona w zakończonym postępowaniu likwidacyjnym lub upadłościowym;
• podatnik zmarł, nie pozostawiając żadnego majątku lub pozostawił ruchomości niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów albo pozostawił przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 5000 zł, i jednocześnie brak jest spadkobierców innych niż Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego oraz nie ma możliwości orzeczenia odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


4 KROKI
Jak sporządzić wniosek
1 Przeanalizuj swoją sytuację.
Przed sporządzeniem wniosku podatnik powinien zastanowić się, czy jego sytuacja jest wyjątkowa i czy zagraża jego dalszej egzystencji, a tym samym czy podatnik może liczyć na przyznanie ulgi.
2 Napisz pismo.
Aby z ulgi skorzystać, konieczne jest przygotowanie wniosku, gdzie niezbędne jest określenie, kto wnioskuje o ulgę. Należy podać imię i nazwisko, adres miejsca zamieszkania lub pobytu, a także NIP. Należy również określić organ podatkowy, do którego kierowana jest prośba, podając nazwę organu i jego adres. Wniosek adresujemy zawsze do naczelnika. Niezbędne jest też określenie zakresu żądania, czyli jakie należności mają być odroczone.
3 Przygotuj uzasadnienie.
W uzasadnieniu wniosku pomogą wszelkie dokumenty potwierdzające złą sytuację podatnika. Przyda się zatem każde zaświadczenie czy dokument potwierdzający krytyczną sytuację, np. zaświadczenia lekarskie, zaświadczenia z zakładu pracy czy potwierdzające status bezrobotnego.
4 Nie zapomnij o podpisie.
Wniosek trzeba koniecznie podpisać, przy czym powinien być to podpis własnoręczny.

Anna Wojda
anna.wojda@infor.pl
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrolerzy nie mają litości. Każą zwracać dotacje z odsetkami za pięć lat wstecz. Wejdą wszędzie gdzie poszły pieniądze z programu Czyste Powietrze

Ruszyła kolejna edycja programu Czyste Powietrze. Teraz o pieniądze jest trudniej, a ich rozliczenie będzie bardziej skomplikowane. To efekt nadużyć, które były w programie. W czasie przerwy w przyznawaniu dotacji ruszyły kontrole szukające tych nadużyć. Nie omijają mieszkań i domów, w których przeprowadzano termomodernizację czy wymianę pieców z dofinansowaniem.

Nie domagałbym się "sprawiedliwości" co do emerytury z ZUS, gdyby moja pełna policyjna emka była składową niepełnej służby w połączeniu z przeliczonym cywilem

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od policjantów, żołnierzy, emerytowanych funkcjonariuszy innych służb o bolączkach systemu emerytalnego. Publikujemy:

Pomysł naprawy emerytur policjanci i żołnierze i innych mundurowych na służbie przed 1999 r.

Dlaczego trzeba naprawić? Żołnierz albo policjant, który rozpoczął służbę np. w 1992 r. i od np. 2011 r. jest na np. emeryturze policyjnej i jednocześnie pracuje w cywilu, nie skorzysta ze składek odprowadzonych do ZUS. W niewielkim zakresie składki mogą podnieść emeryturę policyjną, ale nie ma możliwości otrzymania ze składek odprowadzonych do ZUS emerytury cywilnej. Taka możliwość istnieje dla mundurowych rozpoczynających służbę od 1999 r. Jak to naprawić? Czytelnik przesłał swoje propozycje.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Najnowszy sondaż prezydencki 2 tura 2025 [WYBORY]

Oto najnowszy sondaż prezydencki infor.pl dla 2 tury wyborów 2025 r. Jakie były wyniki sondaży dla drugiej tury pomiędzy Trzaskowskim i Nawrockim? Kto wygra wybory prezydenckie 2025 według sondaży?

14. emerytura: znamy już termin wypłaty i wysokość świadczenia

Czternaste emerytury będą wypłacone we wrześniu, czyli tak jak w poprzednich latach – wynika z informacji o projekcie rozporządzenia MRPiPS, który właśnie ukazał się w wykazie prac legislacyjnych rządu. W tym roku 14. emerytura w pełnej wysokości wyniesie 1878,91 zł brutto.

REKLAMA

Trzaskowski u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Kiedy Rafał Trzaskowski będzie u Sławomira Mentzena na kanale YouTube? Czy podpisze 8 punktów deklaracji Mentzena? Rozmowa odbywa się w serii "Mentzen grilluje".

Niestety jestem karany za PESEL. Wstąpiłem do wojska przed 1999 r., po przejściu na emeryturę wojskową 10 lat odprowadzałem składki do ZUS

Kara za PESEL polega na tym, że nasz czytelnik przez PESEL nie może odebrać swoich składek w ZUS (odebrać w formie emerytury cywilnej - drugiej emerytury równolegle wypłacanej do emerytury mundurowej). Czytelnik przepracował jako cywil sporo lat, ZUS pobrał składki, ale nie odda tych pieniędzy w formie emerytury. Przy czym innym emerytom mundurowym (o innym PESELu) ZUS odda.

REKLAMA