REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie starać się o umorzenie podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnik, który ma trudną sytuację i nie stać go na zapłatę podatku, może starać się o jego umorzenie. Aby tak się stało, potrzebny jest wniosek.

Podatnik, którego nie stać na zapłatę podatku, bo ma kłopoty finansowe, może ubiegać się o umorzenie zaległości podatkowej. Nie jest to jednak sposób dla tych podatników, których kłopoty mają charakter przejściowy. Z możliwości tej skorzystać mogą jedynie ci podatnicy, którzy znajdują się w wyjątkowej sytuacji i od umorzenia zaległości podatkowej zależy ich być albo nie być. Aby jednak tak się stało, konieczny jest wniosek podatnika. Organ podatkowy nie domyśli się sam, że nie mamy na zapłatę podatku.
Umorzenie podatku to nic innego jak możliwość niepłacenia przez podatnika podatku. Z obowiązku tego zwalnia podatnika sam organ podatkowy. Nic zatem dziwnego, że umorzenie jest instytucją wyjątkową, stosowaną naprawdę w szczególnych sytuacjach. Inne ulgi, z których za przyzwoleniem organu podatkowego może skorzystać podatnik, nie wywołują aż takich skutków. Przy odroczeniu podatnik nadal musi zapłacić podatek, tyle że w późniejszym terminie. Podobnie w przypadku rozłożenia na raty. Tu również podatek trzeba zapłacić, tyle że w późniejszym terminie i nie jednorazowo, ale w ratach.

Trzeba wykazać interes...

Możliwość wystąpienia z wnios- kiem o umorzenie zaległości podatkowej wynika z art. 67a Ordynacji podatkowej. Aby jednak można było w ogóle starać się o umorzenie, muszą zaistnieć ściśle określone przesłanki. Przepis stanowi wyraźnie, że umorzenie może nastąpić tylko w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Pojęcia te na pierwszy rzut oka niczego nie wyjaśniają.
WAŻNE
Wniosek podatnik powinien złożyć do właściwego urzędu skarbowego. Co do zasady będzie to urząd skarbowy, w którym składamy zeznanie roczne.
Nie można ich interpretować w sposób subiektywny. O umorzeniu podatku nie może decydować przekonanie podatnika. Potwierdza to NSA w wyroku z 14 września 2001 r. (III SA 1590/00), gdzie czytamy, że o istnieniu ważnego interesu podatnika decydują kryteria zobiektywizowane. Warto jednak pamiętać, że organ podatkowy musi mieć na uwadze także i to, że względy społeczne wymagają, by zaległości podatkowe były realizowane, a podatnik pochopnie nie był z nich zwalniany. A to oznacza, że nawet jeśli wystąpią okoliczności wynikające z ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego, to i tak organ podatkowy nie jest bezwzględnie zobowiązany do umorzenia zaległości podatkowej. Organ podatkowy powinien jednak uzasadnić swoje stanowisko w tej sprawie.
Podatnicy muszą zdawać sobie sprawę także z tego, że stan majątkowy i finansowy podatnika wcale nie gwarantuje im, że uzyskają umorzenie zaległości podatkowej. Czy tak się stanie, podatnik dowie się, gdy organ podatkowy podejmie decyzję. Jaka będzie to decyzja – podatnik nie ma pewności. W końcu wybór rozstrzygnięcia należy do organu. A to oznacza, że organ może, ale wcale nie musi, przychylać się do prośby podatnika. Decyzja organu ma w końcu charakter uznaniowy.

...i złożyć wniosek...

Bardzo ważne jest też to, by podatnik złożył wniosek. Organ podatkowy nie domyśli się sam, z własnej inicjatywy, że podatnik potrzebuje pomocy i że trzeba umorzyć mu określoną zaległość podatkową. Wprawdzie w pewnych sytuacjach organ podatkowy podejmuje taką decyzję z urzędu, ale zasadą jest to – że aby można było uzyskać decyzję umarzającą zaległość podatkową, niezbędny jest wniosek podatnika.
Podatnik nie powinien czekać zbyt długo ze sporządzeniem wniosku o umorzenie. Co prawda w razie umorzenia zaległości podatkowej umorzone zostaną również odsetki za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa, ale może się zdarzyć, że wniosek nie zostanie uwzględniony. Wtedy podatnik musi zapłacić, i to odpowiednio więcej, bo przez ten czas zdążą narosnąć duże odsetki.
Wniosek o umorzenie podatku lub zaległości podatkowej najlepiej wysłać pocztą listem poleconym lub złożyć osobiście, żądając potwierdzenia jego złożenia. Jak każdy wniosek, również i ten trzeba opłacić znakiem opłaty skarbowej o wartości 5 zł.

...lub czekać na urząd

Decyzję o konieczności umorzenia zaległości podatkowej z urzędu, a więc bez konieczności składania odrębnego wniosku, organ podatkowy podejmuje tylko wtedy, gdy:
• zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty przewyższającej wydatki egzekucyjne;
• kwota zaległości podatkowej nie przekracza pięciokrotnej wartości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym;
• kwota zaległości podatkowej nie została zaspokojona w zakończonym postępowaniu likwidacyjnym lub upadłościowym;
• podatnik zmarł, nie pozostawiając żadnego majątku lub pozostawił ruchomości niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów albo pozostawił przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 5000 zł, i jednocześnie brak jest spadkobierców innych niż Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego oraz nie ma możliwości orzeczenia odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


4 KROKI
Jak sporządzić wniosek
1 Przeanalizuj swoją sytuację.
Przed sporządzeniem wniosku podatnik powinien zastanowić się, czy jego sytuacja jest wyjątkowa i czy zagraża jego dalszej egzystencji, a tym samym czy podatnik może liczyć na przyznanie ulgi.
2 Napisz pismo.
Aby z ulgi skorzystać, konieczne jest przygotowanie wniosku, gdzie niezbędne jest określenie, kto wnioskuje o ulgę. Należy podać imię i nazwisko, adres miejsca zamieszkania lub pobytu, a także NIP. Należy również określić organ podatkowy, do którego kierowana jest prośba, podając nazwę organu i jego adres. Wniosek adresujemy zawsze do naczelnika. Niezbędne jest też określenie zakresu żądania, czyli jakie należności mają być odroczone.
3 Przygotuj uzasadnienie.
W uzasadnieniu wniosku pomogą wszelkie dokumenty potwierdzające złą sytuację podatnika. Przyda się zatem każde zaświadczenie czy dokument potwierdzający krytyczną sytuację, np. zaświadczenia lekarskie, zaświadczenia z zakładu pracy czy potwierdzające status bezrobotnego.
4 Nie zapomnij o podpisie.
Wniosek trzeba koniecznie podpisać, przy czym powinien być to podpis własnoręczny.

Anna Wojda
anna.wojda@infor.pl
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS zakończył wysyłkę listów [Waloryzacja i trzynaste emerytury]

13 czerwca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył coroczną wysyłkę listów do emerytów i rencistów. W kopercie znajdują się dwie decyzje: o marcowej waloryzacji oraz trzynastej emeryturze.

Sezon na wynajem mieszkań dla studentów 2025 rozpoczęty. Mniej ofert, wyższe ceny, większy popyt

W maju liczba wyszukiwań mieszkań na wynajem na Otodom przekroczyła 1,1 mln. Zainteresowanie lokalami „studenckimi”, „blisko uczelni” czy „na studia” wzrosło aż o 83% rok do roku. Najczęściej poszukiwane są mieszkania dwupokojowe z budżetem do 3 tys. zł miesięcznie.

Umiarkowany stopień niepełnosprawności – sprawdź, ile możesz zyskać w 2025 r.

Masz umiarkowany stopień niepełnosprawności? Być może nie zdajesz sobie sprawy, ile przywilejów Ci przysługuje – od dodatkowych dni wolnych w pracy, przez znaczące dofinansowanie turnusów rehabilitacyjnych, aż po specjalne świadczenia i kartę parkingową. Sprawdź, jak skorzystać z tych rozwiązań w 2025 roku i nie pozwól, by brak informacji kosztował Cię realne pieniądze.

Wiemy o ile wzrosną emerytury i renty w 2026 r. Rząd podał wskaźnik waloryzacji świadczeń – podwyżka jeszcze niższa, niż w tym roku

12 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r., która będzie teraz przedmiotem negocjacji z Radą Dialog Społecznego. Jeżeli zaproponowana wysokość zwiększenia zostanie przyjęta jako ostateczna – wiemy już jaka będzie minimalna kwota podwyżki świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2026 r.

REKLAMA

4806 zł minimalnej pensji w 2026 roku? Rząd ujawnia plany, związki żądają więcej – gorący spór o wynagrodzenia

Rada Ministrów przedstawiła już propozycję, która może wpłynąć na portfele milionów Polaków. Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2026 roku ma wynieść 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. To o 140 zł więcej niż obecnie, czyli zaledwie 3-procentowa podwyżka. Nie wszyscy są zadowoleni – związki zawodowe żądają znacznie większego wzrostu, a pracodawcy ostrzegają przed negatywnymi skutkami gospodarczymi.

Można dostać blisko 6 tysięcy złotych. Polacy rzucili się na nowe świadczenie. Wypłaty ruszą niebawem. Ciągle jeszcze przyjmują wnioski

To nowe pieniężne świadczenie to już prawdziwy hit. Lawina wniosków o przyznanie wdowiej renty spadła na Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W całej Polsce złożono ich już przeszło 900 tys. Maksymalna kwota jaką można otrzymać to ponad 5,6 tys. zł brutto. Wypłaty ruszą już niebawem, z początkiem lipca. ZUS ostrzega przed popełnianiem błędów w wypełnianiu dokumentów, bo może się to skończyć nieprzyznaniem świadczenia.

[Minimalne wynagrodzenie 2026] Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

[Propozycja Rady Ministrów] Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto. Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r.

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

REKLAMA

Najniższa krajowa 2026 - jest oficjalna propozycja rządu D. Tuska

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

WZONu nie można zmusić do rozpatrywania sprawy o świadczenie wspierającego. Śmierć kończy sprawę

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). Natomiast samą decyzję o przyznaniu świadczenia wspierającego wydaje ZUS.

REKLAMA