REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki w podatkach i opłatach lokalnych na 2007 rok

REKLAMA

Jakie będą w przyszłym roku górne limity stawek w podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, podatku od posiadania psów oraz w opłatach lokalnych?
Stawki podatków i opłat lokalnych (podatek od nieruchomości, podatek od środków transportowych, podatek od posiadania psów oraz opłata targowa, opłata miejscowa i opłata administracyjna) są określane przez radę gminy. Górne stawki tych podatków i opłat nie mogą jednak przekraczać limitów określonych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, ustalanych co roku przez Ministra Finansów przy uwzględnieniu przez niego wskaźnika wzrostu cen detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszanego w komunikacie Prezesa GUS po upływie trzeciego kwartału. Są już znane górne granice kwotowych stawek podatkowych na przyszły rok. Rady gmin mogą już zatem uchwalić stawki podatków, jakie będą obowiązywać na ich terenach w 2007 roku.

Podatek od nieruchomości

Górne granice stawek podatku od nieruchomości zależą przede wszystkim od tego, czy dana nieruchomość jest związana z prowadzeniem działalności gospodarczej czy nie. I tak, górne limity stawek podatku od nieruchomości na 2007 rok wynoszą rocznie:
• od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 0,69 zł od 1 m2 powierzchni (w 2006 r. – 0,68 zł),
• od gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych – 3,65 zł od 1 ha powierzchni (w 2006 r. – 3,61 zł),
• od pozostałych gruntów, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 0,34 zł od 1 m2 powierzchni (0,33 zł),
• od budynków mieszkalnych lub ich części – 0,57 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 0,56 zł),
• od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 18,60 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 18,43 zł),
• od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 8,66 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 8,58 zł),
• od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych – 3,75 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 3,71 zł),
• od pozostałych budynków lub ich części, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 6,23 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 6,17 zł).

Podatek od posiadania psów

Podobnie jak w przypadku podatku od nieruchomości wysokość podatku od posiadania psów ustala rada gminy. W przyszłym roku stawka tego podatku nie może jednak przekroczyć 53,69 zł rocznie (w 2006 r. – 53,21 zł).

Opłaty lokalne

Od 1 stycznia 2007 r. wzrosną również maksymalne stawki opłat: targowej, miejscowej (tzw. opłata klimatyczna) i administracyjnej. Ich górne limity wyniosą bowiem:
• w przypadku opłaty targowej – 618,33 zł dziennie (w 2006 r. – 612,81 zł),
• w przypadku opłaty miejscowej w miejscowościach posiadających korzystne właściwości klimatyczne, walory krajobrazowe oraz warunki umożliwiające pobyt osób w tych celach – 1,74 zł dziennie (w 2006 r. – 1,72 zł),
• w przypadku opłaty miejscowej w miejscowościach posiadających status obszaru ochrony uzdrowiskowej – 2,49 zł dziennie (w 2006 r. – 2,46 zł),
• w przypadku opłaty uzdrowiskowej – 3,46 zł dziennie (w 2006 r. – 3,42 zł),
• w przypadku opłaty administracyjnej – 206,34 zł (w 2006 r. – 204,49 zł).

Podatek od środków transportowych

W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych określone są maksymalne i minimalne limity stawek podatku od środków transportowych. Dolne granice tych stawek zależą od liczby osi pojazdu, dopuszczalnej masy całkowitej i rodzaju zawieszenia i są określone w załącznikach nr 1, 2 i 3 do ustawy. Brzmienie tych załączników na 2007 rok zostało ustalone w obwieszczeniu Ministra Finansów z 10 października 2006 r. Górne granice stawek podatku od środków transportowych na przyszły rok wynoszą natomiast:
• od samochodu ciężarowego, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:
– od 3,5 tony do 5,5 tony włącznie – 662,29 zł (w 2006 r. – 656,38 zł),
– powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie – 1103,81 zł (w 2006 r. – 1093,96 zł),
– powyżej 9 ton – 1324,57 zł (w 2006 r. – 1312,75 zł),
• od samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton – 2527,70 zł (w 2006 r. – 2505,15 zł)
– z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 1 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
• od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z przyczepą lub naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton – 1545,33 zł (w 2006 r. – 1531,54 zł),
• od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z przyczepą lub naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:
– do 36 ton włącznie – 1953,72 zł (w 2006 r. – 1936,29 zł),
– powyżej 36 ton – 2527,70 zł (w 2006 r. – 2505,15 zł)
– z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 2 do ustawy,
• od przyczepy lub naczepy, która łącznie z pojazdem silnikowym ma dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton do poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z produkcją rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego – 1324,57 zł (w 2006 r. – 1312,75 zł),
• od przyczepy lub naczepy, która łącznie z pojazdem silnikowym ma dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z produkcją rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:
– do 36 ton włącznie – 1545,33 zł (w 2006 r. – 1531,54 zł),
– powyżej 36 ton – 1953,72 zł (w 2006 r. – 1936,25 zł)
– z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 3 do ustawy,
• od autobusu, w zależności od liczby miejsc do siedzenia:
– mniejszej niż 30 miejsc – 1545,33 zł (w 2006 r. – 1531,54 zł),
– równej lub wyższej niż 30 miejsc – 1953,72 zł (w 2006 r. – 1936,29 zł).

Zdarza się czasem, że maksymalne stawki podatku od środków transportowych są niższe niż stawki minimalne ustalone na ten sam rok. Dzieje się tak, gdyż stawki te są ustalane na podstawie innych wskaźników. Stawki minimalne na dany rok podatkowy zależą od kursu euro na 1 października poprzedniego roku, natomiast stawki maksymalne są waloryzowane w stopniu odpowiadającym wzrostowi cen detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych.

W takim przypadku należy wziąć pod uwagę regulację zawartą w art. 10 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zgodnie z którym, jeżeli górna granica stawki podatku od środków transportowych jest niższa od odpowiedniej stawki minimalnej określonej w załącznikach do tej ustawy, górnej granicy stawki nie uwzględnia się. W tym przypadku rada gminy przyjmuje stawkę podatku od środków transportowych dla poszczególnych rodzajów pojazdów w wysokości odpowiedniej stawki minimalnej określonej w tych załącznikach.

Należy także pamiętać, że stosownie do art. 20a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w przypadku nieuchwalenia przez radę gminy stawek podatków i opłat lokalnych na dany rok, stosuje się stawki obowiązujące w roku poprzedzającym rok podatkowy. W przypadku jednak nieuchwalenia stawek podatku od środków transportowych, jeżeli stawki minimalne dla poszczególnych rodzajów pojazdów są wyższe od stawek uchwalonych na rok poprzedzający rok podatkowy – stosuje się stawki minimalne wynikające z załączników do ustawy.

Podstawa prawna:
• ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn.zm.),
• obwieszczenie Ministra Finansów z 25 października 2006 r. w sprawie wysokości górnych granic stawek kwotowych w podatkach i opłatach lokalnych (M.P. Nr 75, poz. 758),
• obwieszczenie Ministra Finansów z 10 października 2006 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2007 r. (M.P. Nr 72, poz. 721).

Julita Karaś-Gasparska
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA