REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki w podatkach i opłatach lokalnych na 2007 rok

REKLAMA

Jakie będą w przyszłym roku górne limity stawek w podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, podatku od posiadania psów oraz w opłatach lokalnych?
Stawki podatków i opłat lokalnych (podatek od nieruchomości, podatek od środków transportowych, podatek od posiadania psów oraz opłata targowa, opłata miejscowa i opłata administracyjna) są określane przez radę gminy. Górne stawki tych podatków i opłat nie mogą jednak przekraczać limitów określonych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, ustalanych co roku przez Ministra Finansów przy uwzględnieniu przez niego wskaźnika wzrostu cen detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszanego w komunikacie Prezesa GUS po upływie trzeciego kwartału. Są już znane górne granice kwotowych stawek podatkowych na przyszły rok. Rady gmin mogą już zatem uchwalić stawki podatków, jakie będą obowiązywać na ich terenach w 2007 roku.

Podatek od nieruchomości

Górne granice stawek podatku od nieruchomości zależą przede wszystkim od tego, czy dana nieruchomość jest związana z prowadzeniem działalności gospodarczej czy nie. I tak, górne limity stawek podatku od nieruchomości na 2007 rok wynoszą rocznie:
• od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 0,69 zł od 1 m2 powierzchni (w 2006 r. – 0,68 zł),
• od gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych – 3,65 zł od 1 ha powierzchni (w 2006 r. – 3,61 zł),
• od pozostałych gruntów, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 0,34 zł od 1 m2 powierzchni (0,33 zł),
• od budynków mieszkalnych lub ich części – 0,57 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 0,56 zł),
• od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 18,60 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 18,43 zł),
• od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 8,66 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 8,58 zł),
• od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych – 3,75 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 3,71 zł),
• od pozostałych budynków lub ich części, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 6,23 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 6,17 zł).

Podatek od posiadania psów

Podobnie jak w przypadku podatku od nieruchomości wysokość podatku od posiadania psów ustala rada gminy. W przyszłym roku stawka tego podatku nie może jednak przekroczyć 53,69 zł rocznie (w 2006 r. – 53,21 zł).

Opłaty lokalne

Od 1 stycznia 2007 r. wzrosną również maksymalne stawki opłat: targowej, miejscowej (tzw. opłata klimatyczna) i administracyjnej. Ich górne limity wyniosą bowiem:
• w przypadku opłaty targowej – 618,33 zł dziennie (w 2006 r. – 612,81 zł),
• w przypadku opłaty miejscowej w miejscowościach posiadających korzystne właściwości klimatyczne, walory krajobrazowe oraz warunki umożliwiające pobyt osób w tych celach – 1,74 zł dziennie (w 2006 r. – 1,72 zł),
• w przypadku opłaty miejscowej w miejscowościach posiadających status obszaru ochrony uzdrowiskowej – 2,49 zł dziennie (w 2006 r. – 2,46 zł),
• w przypadku opłaty uzdrowiskowej – 3,46 zł dziennie (w 2006 r. – 3,42 zł),
• w przypadku opłaty administracyjnej – 206,34 zł (w 2006 r. – 204,49 zł).

Podatek od środków transportowych

W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych określone są maksymalne i minimalne limity stawek podatku od środków transportowych. Dolne granice tych stawek zależą od liczby osi pojazdu, dopuszczalnej masy całkowitej i rodzaju zawieszenia i są określone w załącznikach nr 1, 2 i 3 do ustawy. Brzmienie tych załączników na 2007 rok zostało ustalone w obwieszczeniu Ministra Finansów z 10 października 2006 r. Górne granice stawek podatku od środków transportowych na przyszły rok wynoszą natomiast:
• od samochodu ciężarowego, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:
– od 3,5 tony do 5,5 tony włącznie – 662,29 zł (w 2006 r. – 656,38 zł),
– powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie – 1103,81 zł (w 2006 r. – 1093,96 zł),
– powyżej 9 ton – 1324,57 zł (w 2006 r. – 1312,75 zł),
• od samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton – 2527,70 zł (w 2006 r. – 2505,15 zł)
– z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 1 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
• od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z przyczepą lub naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton – 1545,33 zł (w 2006 r. – 1531,54 zł),
• od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z przyczepą lub naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:
– do 36 ton włącznie – 1953,72 zł (w 2006 r. – 1936,29 zł),
– powyżej 36 ton – 2527,70 zł (w 2006 r. – 2505,15 zł)
– z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 2 do ustawy,
• od przyczepy lub naczepy, która łącznie z pojazdem silnikowym ma dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton do poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z produkcją rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego – 1324,57 zł (w 2006 r. – 1312,75 zł),
• od przyczepy lub naczepy, która łącznie z pojazdem silnikowym ma dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z produkcją rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:
– do 36 ton włącznie – 1545,33 zł (w 2006 r. – 1531,54 zł),
– powyżej 36 ton – 1953,72 zł (w 2006 r. – 1936,25 zł)
– z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 3 do ustawy,
• od autobusu, w zależności od liczby miejsc do siedzenia:
– mniejszej niż 30 miejsc – 1545,33 zł (w 2006 r. – 1531,54 zł),
– równej lub wyższej niż 30 miejsc – 1953,72 zł (w 2006 r. – 1936,29 zł).

Zdarza się czasem, że maksymalne stawki podatku od środków transportowych są niższe niż stawki minimalne ustalone na ten sam rok. Dzieje się tak, gdyż stawki te są ustalane na podstawie innych wskaźników. Stawki minimalne na dany rok podatkowy zależą od kursu euro na 1 października poprzedniego roku, natomiast stawki maksymalne są waloryzowane w stopniu odpowiadającym wzrostowi cen detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych.

W takim przypadku należy wziąć pod uwagę regulację zawartą w art. 10 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zgodnie z którym, jeżeli górna granica stawki podatku od środków transportowych jest niższa od odpowiedniej stawki minimalnej określonej w załącznikach do tej ustawy, górnej granicy stawki nie uwzględnia się. W tym przypadku rada gminy przyjmuje stawkę podatku od środków transportowych dla poszczególnych rodzajów pojazdów w wysokości odpowiedniej stawki minimalnej określonej w tych załącznikach.

Należy także pamiętać, że stosownie do art. 20a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w przypadku nieuchwalenia przez radę gminy stawek podatków i opłat lokalnych na dany rok, stosuje się stawki obowiązujące w roku poprzedzającym rok podatkowy. W przypadku jednak nieuchwalenia stawek podatku od środków transportowych, jeżeli stawki minimalne dla poszczególnych rodzajów pojazdów są wyższe od stawek uchwalonych na rok poprzedzający rok podatkowy – stosuje się stawki minimalne wynikające z załączników do ustawy.

Podstawa prawna:
• ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn.zm.),
• obwieszczenie Ministra Finansów z 25 października 2006 r. w sprawie wysokości górnych granic stawek kwotowych w podatkach i opłatach lokalnych (M.P. Nr 75, poz. 758),
• obwieszczenie Ministra Finansów z 10 października 2006 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2007 r. (M.P. Nr 72, poz. 721).

Julita Karaś-Gasparska
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Piwo bezalkoholowe i energetyki z wyższym VATem. Rząd szykuje duże podwyżki już w 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce podnieść VAT na piwo bezalkoholowe, wino 0% i napoje energetyzujące z 5% do 23%. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2026 roku. Rząd tłumaczy decyzję ochroną dzieci przed „oswajaniem z alkoholem" – te produkty mogą bowiem kupować osoby niepełnoletnie. Dla konsumentów oznacza to wyraźnie wyższe ceny na sklepowych półkach.

Wnioski o bon ciepłowniczy zostaną pozostawione bez rozpoznania. Niespodziewana zmiana przepisów o nowym świadczeniu już na biurku Prezydenta

W dniu 19 grudnia 2025 r. na biurko Prezydenta została złożona ustawa o zmianie ustaw w celu usprawnienia mechanizmów wsparcia odbiorców energii elektrycznej i ciepła, wprowadzająca zmiany w przepisach o nowym świadczeniu – bonie ciepłowniczym, którego celem jest wsparcie w zakresie rachunków za ogrzewanie dla osób zagrożonych ubóstwem energetycznym. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawić bez rozpatrzenia wniosek o przyznanie bonu ciepłowniczego w przypadku, gdy zaistnieją okoliczności określone w nowelizacji, a – dotyczy to również wniosków o świadczenie za 2025 r., których termin składania upłynął 15 grudnia br.

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

To nie tylko oszczędności budżetowe. To przez przepisy lekarze WZON niepełnosprawnym odbierają pkt 7 w orzeczeniu o niepełnosprawności

Osoby niepełnosprawne (i ich rodziny) za utratę pkt 7 chyba powinny mieć pretensje do polityków (i to tych rządzących 20 lat temu), a nie lekarzy WZON. Bo to politycy związali lekarzy w PZON definicjami prawnymi, które nakazują odebrać osobie niepełnosprawnej pkt 7. I nie ma to wiele wspólnego z medycyną. Co więcej politycy definicje te umieścili w rozporządzeniach (albo Wytycznych), a nie w ustawach. To powinno być w mojej ocenie skontrolowane przez Trybunał Konstytucyjny - taka definicja to materia ustawowa w ustawie. Pokażę to na przykładzie definicji "Konieczność sprawowania opieki". Problem, który powoduje dziś ta definicja wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Nie ma nic wspólnego z bieżącymi sporami polityków.

REKLAMA

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA