REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki w podatkach i opłatach lokalnych na 2007 rok

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jakie będą w przyszłym roku górne limity stawek w podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, podatku od posiadania psów oraz w opłatach lokalnych?
Stawki podatków i opłat lokalnych (podatek od nieruchomości, podatek od środków transportowych, podatek od posiadania psów oraz opłata targowa, opłata miejscowa i opłata administracyjna) są określane przez radę gminy. Górne stawki tych podatków i opłat nie mogą jednak przekraczać limitów określonych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, ustalanych co roku przez Ministra Finansów przy uwzględnieniu przez niego wskaźnika wzrostu cen detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszanego w komunikacie Prezesa GUS po upływie trzeciego kwartału. Są już znane górne granice kwotowych stawek podatkowych na przyszły rok. Rady gmin mogą już zatem uchwalić stawki podatków, jakie będą obowiązywać na ich terenach w 2007 roku.

Podatek od nieruchomości

Górne granice stawek podatku od nieruchomości zależą przede wszystkim od tego, czy dana nieruchomość jest związana z prowadzeniem działalności gospodarczej czy nie. I tak, górne limity stawek podatku od nieruchomości na 2007 rok wynoszą rocznie:
• od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 0,69 zł od 1 m2 powierzchni (w 2006 r. – 0,68 zł),
• od gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych – 3,65 zł od 1 ha powierzchni (w 2006 r. – 3,61 zł),
• od pozostałych gruntów, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 0,34 zł od 1 m2 powierzchni (0,33 zł),
• od budynków mieszkalnych lub ich części – 0,57 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 0,56 zł),
• od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 18,60 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 18,43 zł),
• od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 8,66 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 8,58 zł),
• od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych – 3,75 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 3,71 zł),
• od pozostałych budynków lub ich części, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 6,23 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej (w 2006 r. – 6,17 zł).

Podatek od posiadania psów

Podobnie jak w przypadku podatku od nieruchomości wysokość podatku od posiadania psów ustala rada gminy. W przyszłym roku stawka tego podatku nie może jednak przekroczyć 53,69 zł rocznie (w 2006 r. – 53,21 zł).

Opłaty lokalne

Od 1 stycznia 2007 r. wzrosną również maksymalne stawki opłat: targowej, miejscowej (tzw. opłata klimatyczna) i administracyjnej. Ich górne limity wyniosą bowiem:
• w przypadku opłaty targowej – 618,33 zł dziennie (w 2006 r. – 612,81 zł),
• w przypadku opłaty miejscowej w miejscowościach posiadających korzystne właściwości klimatyczne, walory krajobrazowe oraz warunki umożliwiające pobyt osób w tych celach – 1,74 zł dziennie (w 2006 r. – 1,72 zł),
• w przypadku opłaty miejscowej w miejscowościach posiadających status obszaru ochrony uzdrowiskowej – 2,49 zł dziennie (w 2006 r. – 2,46 zł),
• w przypadku opłaty uzdrowiskowej – 3,46 zł dziennie (w 2006 r. – 3,42 zł),
• w przypadku opłaty administracyjnej – 206,34 zł (w 2006 r. – 204,49 zł).

Podatek od środków transportowych

W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych określone są maksymalne i minimalne limity stawek podatku od środków transportowych. Dolne granice tych stawek zależą od liczby osi pojazdu, dopuszczalnej masy całkowitej i rodzaju zawieszenia i są określone w załącznikach nr 1, 2 i 3 do ustawy. Brzmienie tych załączników na 2007 rok zostało ustalone w obwieszczeniu Ministra Finansów z 10 października 2006 r. Górne granice stawek podatku od środków transportowych na przyszły rok wynoszą natomiast:
• od samochodu ciężarowego, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:
– od 3,5 tony do 5,5 tony włącznie – 662,29 zł (w 2006 r. – 656,38 zł),
– powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie – 1103,81 zł (w 2006 r. – 1093,96 zł),
– powyżej 9 ton – 1324,57 zł (w 2006 r. – 1312,75 zł),
• od samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton – 2527,70 zł (w 2006 r. – 2505,15 zł)
– z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 1 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
• od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z przyczepą lub naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton – 1545,33 zł (w 2006 r. – 1531,54 zł),
• od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z przyczepą lub naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:
– do 36 ton włącznie – 1953,72 zł (w 2006 r. – 1936,29 zł),
– powyżej 36 ton – 2527,70 zł (w 2006 r. – 2505,15 zł)
– z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 2 do ustawy,
• od przyczepy lub naczepy, która łącznie z pojazdem silnikowym ma dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton do poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z produkcją rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego – 1324,57 zł (w 2006 r. – 1312,75 zł),
• od przyczepy lub naczepy, która łącznie z pojazdem silnikowym ma dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z produkcją rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:
– do 36 ton włącznie – 1545,33 zł (w 2006 r. – 1531,54 zł),
– powyżej 36 ton – 1953,72 zł (w 2006 r. – 1936,25 zł)
– z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 3 do ustawy,
• od autobusu, w zależności od liczby miejsc do siedzenia:
– mniejszej niż 30 miejsc – 1545,33 zł (w 2006 r. – 1531,54 zł),
– równej lub wyższej niż 30 miejsc – 1953,72 zł (w 2006 r. – 1936,29 zł).

Zdarza się czasem, że maksymalne stawki podatku od środków transportowych są niższe niż stawki minimalne ustalone na ten sam rok. Dzieje się tak, gdyż stawki te są ustalane na podstawie innych wskaźników. Stawki minimalne na dany rok podatkowy zależą od kursu euro na 1 października poprzedniego roku, natomiast stawki maksymalne są waloryzowane w stopniu odpowiadającym wzrostowi cen detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych.

W takim przypadku należy wziąć pod uwagę regulację zawartą w art. 10 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zgodnie z którym, jeżeli górna granica stawki podatku od środków transportowych jest niższa od odpowiedniej stawki minimalnej określonej w załącznikach do tej ustawy, górnej granicy stawki nie uwzględnia się. W tym przypadku rada gminy przyjmuje stawkę podatku od środków transportowych dla poszczególnych rodzajów pojazdów w wysokości odpowiedniej stawki minimalnej określonej w tych załącznikach.

Należy także pamiętać, że stosownie do art. 20a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w przypadku nieuchwalenia przez radę gminy stawek podatków i opłat lokalnych na dany rok, stosuje się stawki obowiązujące w roku poprzedzającym rok podatkowy. W przypadku jednak nieuchwalenia stawek podatku od środków transportowych, jeżeli stawki minimalne dla poszczególnych rodzajów pojazdów są wyższe od stawek uchwalonych na rok poprzedzający rok podatkowy – stosuje się stawki minimalne wynikające z załączników do ustawy.

Podstawa prawna:
• ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn.zm.),
• obwieszczenie Ministra Finansów z 25 października 2006 r. w sprawie wysokości górnych granic stawek kwotowych w podatkach i opłatach lokalnych (M.P. Nr 75, poz. 758),
• obwieszczenie Ministra Finansów z 10 października 2006 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2007 r. (M.P. Nr 72, poz. 721).

Julita Karaś-Gasparska
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Który prezydent ułaskawił najwięcej osób?

Ile ułaskawień w ciągu swoich dwóch kadencji wydał Andrzej Duda? Który prezydent ułaskawił najwięcej osób? Ile było odmów ułaskawienia? Dane z kancelarii prezydenta.

Duże mieszkania na rynku pierwotnym – kto je kupuje i za ile?

Jak wygląda sprzedaż największych, nowych mieszkań i domów? Kto najczęściej decyduje się na ich zakup? Jakie mają metraże? W jakich inwestycjach deweloperskich są dostępne? I w jakich przedziałach cenowych? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Równa płaca dla kobiet i mężczyzn – nowe obowiązki, nowe możliwości dla controllingu

Nadchodzące zmiany prawne, wynikające z unijnej Dyrektywy o jawności wynagrodzeń (2023/970), wymuszają na firmach nie tylko zwiększenie przejrzystości w polityce płacowej, ale również wprowadzenie zupełnie nowych standardów raportowania i analizy danych personalnych. Eksperci firmy Controlling Systems wskazują, że to zadanie wymaga ścisłej współpracy działów HR, IT oraz controllingu, który coraz częściej wychodzi poza swoją tradycyjną rolę finansową i staje się strategicznym partnerem w zarządzaniu kapitałem ludzkim.

REKLAMA

Czy UE zakaże faktycznie używania kominków na drewno? Eksperci ostrzegają przed skutkami zmian w Ekoprojekcie

W Brukseli odbyło się 25 czerwca 2025 r. forum konsultacyjne Komisji Europejskiej poświęcone rewizji tzw. rozporządzenia ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń (MOP), czyli m.in. kominków, pieców i wkładów opalanych drewnem. Nowe propozycje zmian wzbudzają poważne kontrowersje i obawy wśród producentów, przedstawicieli organizacji branżowych oraz ekspertów, a przede wszystkim wśród użytkowników takich urządzeń. W opinii wielu uczestników spotkania, w tym reprezentantów polskiej branży, propozycje Komisji mogą w praktyce doprowadzić do likwidacji legalnego rynku urządzeń grzewczych na drewno w całej Unii Europejskiej.

154 tys. zł z PFRON na samochód dla opiekuna osoby niepełnosprawnej! Od 1 sierpnia 2025 rusza nowy nabór. Nie przegap terminu

Dofinansowanie z PFRON na samochód dla opiekuna osoby niepełnosprawnej w 2025 roku to realna szansa nawet na 125 500 zł wsparcia. Już 1 sierpnia rusza VI tura naboru wniosków w programie „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” PFRON. Jeśli opiekujesz się osobą z niepełnosprawnością, która nie może samodzielnie przesiąść się z wózka na fotel samochodu, sprawdź, jak dostać auto z dofinansowaniem. Wyjaśniamy, ile pieniędzy można otrzymać w ramach programu PFRON w 2025 roku, kto może skorzystać i jakie warunki trzeba spełnić.

Podwyżka minimalnej stawki godzinowej o zaledwie 90 groszy w 2026 roku wywołała burzę. Nawet pracodawcy są przeciwko propozycji rządu

Zaledwie 90 groszy więcej za godzinę pracy – tyle wynosi rządowa propozycja podwyżki stawki minimalnej na 2026 rok. „To wstyd, nie podwyżka” – grzmią związkowcy i ostrzegają: taka decyzja to cios w usługi publiczne i dalsze spłaszczanie płac. Nawet pracodawcy są przeciwko propozycji rządu.

Koszt budowy domu 2025 - jaki jest koszt budowy domu 150 m² pod klucz w 2025 roku?

Budowa domu w 2025 roku znów staje się bardziej przewidywalna, choć tanio już było. Jak podają eksperci Extradom.pl, po latach dynamicznych wzrostów cen rynek budowlany stabilizuje się. Ile kosztuje budowa domu w 2025 roku? Jakie są prognozy na 2026 rok? Jakie są koszty budowy domu pod klucz? Odpowiadamy na najważniejsze pytania inwestorów.

REKLAMA

10 000 zł stypendium pomostowego dla tegorocznych maturzystów na rozpoczęcie studiów! Wystarczy złożyć wniosek

Jeśli jesteś tegorocznym maturzystą i mieszkasz na wsi lub w małej miejscowości, możesz otrzymać 10 000 zł stypendium pomostowego na dobry start i rozpoczęcie studiów. Termin składania wniosków upływa 18 sierpnia 2025 roku. Oto szczegóły.

Koniec z przerwą na papierosa (i e-papierosa) w miejscu pracy (nawet na takiego, który nie zawiera w swoim składzie nikotyny). Nowe przepisy, eliminujące nadużywaną przez pracowników lukę prawną, już obowiązują

W dniu 5 lipca 2025 r. weszły w życie przepisy, które zmieniły definicję papierosów elektronicznych (potocznie zwanych e-papierosami), obejmując nią również wyroby niezawierające w swoim składzie nikotyny. Tym samym – niemożliwym stało się „obchodzenie” przez pracowników zakazu palenia w pomieszczeniach zakładu pracy, zasłaniając się tym, że używane jest urządzenie z płynem beznikotynowym, czego – w praktyce – pracodawca nie mógł w żaden sposób zweryfikować.

REKLAMA