REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rok płatnych dróg: 815 mln zł zebranych w systemie ViaToll

Subskrybuj nas na Youtube
fot. shutterstock
fot. shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W rok od uruchomienia systemu ViaToll jego operator podsumował zebrane wpływy: jak podał, Krajowy Fundusz Drogowy uzyskał 815 mln zł. Przewoźnicy ciężarowi obowiązek opłat akceptują, ale narzekają, że podwyższyło to koszty transportu samochodowego.

Od roku kierowcy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 ton mają obowiązek uiszczania opłat za przejazd niektórymi fragmentami dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Budową systemu na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zajmuje się firma Kapsch Telematic Services sp. z o.o.

Do rozliczeń służą specjalne urządzenia umieszczane za szybą pojazdu. Według danych operatora systemu ViaToll, wydano ich dotąd ponad 860 tysięcy.

1 lipca 2012 roku sieć dróg płatnych została rozszerzona o kolejnych 320 kilometrów i obecnie liczy 1890 km. Kolejne odcinki dróg mają zostać obłożone opłatami w przyszłym roku.

REKLAMA

Operator podaje, że obecnie opłaty ściągane są ze skutecznością przekraczającą 99,9 proc. Dotąd system zebrał ponad 815 mln zł. W końcu grudnia GDDKiA podawała, że po pięciu miesiącach działania systemu zebrano ponad 320 mln zł wpływów.

Według danych operatora, wśród zarejestrowanych pojazdów przeważają te o największej masie całkowitej. Ponad 2/3 (68,24 proc.) wszystkich rejestracji stanowią pojazdy o masie powyżej 12 ton (z przyczepą lub bez). Drugą co do wielkości grupę (11,29 proc.) stanowią pojazdy o masie pomiędzy 3,5 a 12 ton. 6,25 proc. zarejestrowanych w systemie pojazdów to autobusy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Operator systemu i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazują, że wprowadzenie systemu opłat skłania przewoźników do używania bardziej ekologicznego taboru, bowiem za takie pojazdy opłaty są niższe. Jak podano, rośnie odsetek zarejestrowanych pojazdów spełniających najostrzejsze wymagania norm europejskich, a spada tych najmniej ekologicznych.

Dla członków Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce najistotniejszą zmianą, jaką przyniósł system ViaToll, jest wzrost kosztów transportu ciężarowego. Jak powiedział PAP dyrektor departamentu transportu w ZMPD Tadeusz Wilk, z przeprowadzonych wśród członków Zrzeszenia badań wynika, że koszt przejechania jednego kilometra wzrósł w granicach 10-11 groszy. "Kolejne rozszerzenie sieci płatnych dróg przyniesie wzrost kosztu kilometra o dalsze 4 do 5 groszy" - dodał Wilk. W jego opinii korzyści odnieśli jedynie nieliczni przewoźnicy, operujący w regionach, gdzie płatnych dróg jest niewiele: po likwidacji systemu winietowego ich koszty spadły.

Członkowie Zrzeszenia uskarżają się też na fakt, że autostrady zarządzane przez prywatnych koncesjonariuszy pozostają poza systemem ViaToll (wcześniej wykupiona winieta umożliwiała im bezpłatny przejazd taką autostradą), a pobierane tam oddzielnie opłaty uznają za wygórowane. "A4 jest trochę tańsza, ale autostrada A2 w naszej opinii należy do najdroższych dróg w Europie" - stwierdził Wilk.

Na dodatek kierowcy ciężarówek nie mają alternatywy. "Nie wszystkim przewoźnikom zależy na szybkości, którą zapewnia autostrada. Tymczasem np. wielu odcinków A2 nie da się ominąć innymi drogami, wnosząc odpowiednio niższe opłaty. Alternatywna, także płatna, ale tańsza droga nr 92 ma odcinki z zakazem ruchu pojazdów ciężarowych" - wyjaśniał Wilk.

Przedstawiciel zrzeszenia przewoźników chwalił wygodę użytkowania samych urządzeń ViaToll. Zauważył jednak, że podobne, lecz odrębne urządzenia potrzebne są w innych krajach pobierających opłaty za przejazd swoimi drogami. "Kierowca na szybie pojazdu takich urządzeń musi zawiesić kilka, jeśli chce się poruszać po różnych krajach Europy" - stwierdził Wilk, dodając, że obawia się, iż własne, jeszcze inne systemy, wymagające następnych urządzeń, zechcą budować prywatni koncesjonariusze polskich autostrad.

Jego zdaniem, wśród członków Zrzeszenia polski system opłat nie przyczynił się do wymiany pojazdów na nowocześniejsze. W jego opinii polscy przewoźnicy międzynarodowi w dużej części jeżdżą przez Niemcy i tamtejsze regulacje już wcześniej spowodowały unowocześnienie polskiego taboru. "W Niemczech zróżnicowanie opłat jest dużo większe, najbardziej ekologiczne pojazdy płacą znacznie mniej" - podkreślił Wilk.

Nowe emerytury – praktyczny przewodnik

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sztuczna inteligencja zabierze 14% miejsc pracy. Jak wdrożyć AI w firmie i dlaczego nie można z tym zwlekać?

Automatyzacja i sztuczna inteligencja nie są już przyszłością – stały się teraźniejszością. Firmy stoją przed trudnym wyborem: albo zaczną zmiany już teraz, albo zderzą się z brutalną rzeczywistością, a na adaptację do niej nie będzie czasu. Jak odpowiedzialnie i skutecznie przygotować organizację oraz ludzi do nieuniknionych przemian?

500 plus dla małżeństw z 50-letnim stażem? Nowe świadczenie coraz bliżej

Czy pary z 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Trwają intensywne prace nad petycją dotyczącą tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Sejmowa Komisja Petycji analizuje projekt ustawy przewidujący wypłaty od 5000 do nawet 8000 zł w zależności od liczby wspólnie przeżytych lat.

Emeryt i ZUS w sądach: W pierwszym przypadku emerytura zaniżona o 637,29 zł, a drugim o 876,54 zł [List czytelnika]

Infor.pl udostępnia czytelnikom miejsce na naszym portalu. Dziś list czytelnika, który od dekady toczy (z niezadawalającym efektem) boje o ponowne przeliczenie swojej emerytury. Ponowne przeliczanie emerytur stało się medialnym tematem po słynnych wyroku TK z 4 czerwca 20224 r. (słynnym bo daje podwyżki emerytury i wyrównania nawet do 64 000 zł dla około 200 000 osobom, ale nie można z tego skorzystać bez pojedynku z ZUS w sądzie bo wyrok nie jest opublikowany w Dzienniku Ustaw). Nasz czytelni walczy o przeliczenie emerytury dużo wcześniej niż pojawił się ten wyrok. Oto jego historia.

O ile wzrośnie świadczenie pielęgnacyjne w 2026 roku?

Opiekunowie osób z niepełnosprawnościami czekają na ostateczną decyzję rządu w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia. To właśnie od wzrostu minimalnej płacy zależy kwota świadczenia pielęgnacyjnego w 2026 roku.

REKLAMA

375 zł miesięcznie dla wdów i wdowców po działaczach opozycji? Senat rozpatruje petycję ws. nowelizacji ustawy

W Senacie procedowana jest petycja, która zakłada przyznanie wdowom i wdowcom po działaczach opozycji antykomunistycznej świadczenia w wysokości 375 zł miesięcznie. To zmodyfikowany postulat, który zyskał poparcie Urzędu ds. Kombatantów. Trwają konsultacje z resortami finansów i rodziny.

Stypendia Prezesa Rady Ministrów na rok szkolny 2025/2026 [KWOTA, WAŻNE TERMINY: 24 czerwca 2025, 10 lipca 2025 r., 31 lipca 2025 r.]

Osoby, które osiągnęły świetne wyniki w nauce mają możliwość ubiegania się o stypendium Prezesa Rady Ministrów. Sprawdź, jakie kryteria trzeba spełniać oraz do kiedy należy dopełnić wszelkich formalności.

Nawet 2600 zł za operację zaćmy! NFZ zapłaci Ci za zabieg.

Nie musisz czekać miesiącami na zabieg! Narodowy Fundusz Zdrowia może zwrócić Ci nawet 2600 zł za operację zaćmy. Nawet jeśli zdecydujesz się na leczenie prywatne lub za granicą. Sprawdź, kiedy państwo pokrywa koszty, a kiedy Ty musisz dopłacić za większy komfort widzenia i nowoczesne soczewki.

Kupujesz przez internet od osoby prywatnej? Możesz mieć obowiązek podatkowy – skarbówka patrzy!

Coraz więcej Polaków robi zakupy online, także od osób prywatnych. Niewielu jednak zdaje sobie sprawę, że w niektórych przypadkach muszą zapłacić podatek PCC. Fiskus ma nowe narzędzia do weryfikacji transakcji – a konsekwencje mogą być kosztowne. Ekspertka Monika Piątkowska wyjaśnia, kiedy należy zachować szczególną ostrożność.

REKLAMA

ZUS: Te emerytki po 65 urodzinach będą miały z urzędu podwyższoną emeryturę. Więcej nawet o kilkaset złotych miesięcznie po przeliczeniu

ZUS informuje, że kobiety pobierające okresową emeryturę kapitałową po osiągnięciu męskiego powszechnego wieku emerytalnego (65 lat) będą miały z urzędu przeliczone świadczenie. Na przeliczeniu mogą zyskać nawet kilkaset złotych miesięcznie.

ZUS zakończył wysyłkę listów [Waloryzacja i trzynaste emerytury]

13 czerwca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył coroczną wysyłkę listów do emerytów i rencistów. W kopercie znajdują się dwie decyzje: o marcowej waloryzacji oraz trzynastej emeryturze.

REKLAMA