REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lokator musi dbać o wynajmowany lokal

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Lokator ma obowiązek wykonywać bieżące remonty w swoim mieszkaniu. Natomiast obowiązek prowadzenia poważnych napraw i remontów obciąża właściciela.

Wiele osób uważa, że wynajmowanie mieszkania od prywatnego właściciela lub gminy zwalnia go z obowiązku dbania o lokal. Nic bardziej błędnego. To właśnie najemca ma obowiązek utrzymywać we właściwym stanie technicznym i higieniczno-sanitarnym lokal, który wynajmuje, oraz pomieszczenia, których ma prawo używać.

REKLAMA

Zakaz dewastacji

Lokator wynajmujący mieszkanie musi też chronić zamieszkiwany przez siebie lokal przed dewastacją i uszkodzeniami części budynku przeznaczone do wspólnego użytku. Chodzi tu przede wszystkim o windy, zsypy, klatki schodowe, korytarze i inne pomieszczenia gospodarcze, a także o otoczenie budynku. Jednocześnie na swój koszt w wynajmowanym mieszkaniu musi wykonywać bieżące remonty oraz dokonywać konserwacji wyposażenia. Obciąża go także naprawa i konserwacja podłóg, posadzek, wykładzin podłogowych, kafelków na ścianach, okien, drzwi, wbudowanych mebli, malowanie i tapetowanie oraz naprawa uszkodzeń tynków, ścian i sufitów, a także malowanie drzwi i okien, wbudowanych mebli, urządzeń kuchennych, sanitarnych i grzewczych. Wynika z tego, że taka osoba korzystająca z mieszkania nie może traktować takiego lokalu jak pokoju hotelowego, nie dbając o bieżącą konserwację.

Na koszt lokatora

REKLAMA

Lokator wynajmujący mieszkanie powinien wiedzieć, że niektóre zużyte elementy wyposażenia powinien też wymienić na swój koszt. Taki obowiązek dotyczy lokalu, w którym na przykład są wbudowane meble, zużyte elementy pieców węglowych i akumulacyjnych. Lokatora obciąża również naprawa i konserwacja trzonów kuchennych, kuchni i grzejników wody przepływowej (gazowych, elektrycznych i węglowych), podgrzewaczy wody, wanien, brodzików, mis klozetowych, zlewozmywaków, umywalek wraz z syfonami, baterii oraz innych urządzeń sanitarnych, w które lokal jest wyposażony, łącznie z ich wymianą. Musi wprawdzie naprawić osprzęt i zabezpieczenia instalacji elektrycznej, ale nie ma obowiązku wymieniać przewodów oraz osprzętu anteny zbiorczej. Natomiast centralne ogrzewanie zainstalowane na koszt wynajmującego naprawia i konserwuje. Gdyby zaś zostało zainstalowane na koszt najemcy, obciążają go również koszty jego wymiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne!

Lokator wynajmujący mieszkanie musi dbać o stan techniczny lokalu. Natomiast właściciel ponosi koszty utrzymania budynku

Gdyby podczas korzystania z mieszkania wystąpiła niedrożność przewodów odpływowych, to wówczas najemca musi ją niezwłocznie usunąć. Powinien je również konserwować i naprawiać na odcinku aż do pionów zbiorczych.

Obowiązki właściciela

Właściciel ma obowiązek wynająć mieszkanie ze sprawnie działającą instalacją i urządzeniami. Obciąża go też ich wymiana oraz poważne remonty. Zapewnienie sprawnie działającej instalacji i urządzeń związanych z budynkiem należy do obowiązków wynajmującego. Musi on zapewnić najemcy korzystanie z wody, gazu, ciepła, prądu, wind oraz innych instalacji i urządzeń, które stanowią wyposażenie lokalu oraz budynku. Zanim wynajmie mieszkanie, musi wymienić zużyte elementy wyposażenia mieszkania, jakie zostały po poprzednim lokatorze.

Przed wydaniem mieszkania najemcy warto sporządzić protokół, w którym obie strony określą stan techniczny i stopień zużycia znajdujących się w nim instalacji oraz urządzeń. Na podstawie tego protokołu będą mogły się rozliczyć przy zwrocie lokalu. Wynajmujący może się wówczas domagać od najemcy, aby odnowił lokal i dokonał w nim obciążających go napraw oraz zwrócił równowartość zużytych elementów wyposażenia technicznego, które znajdowały się tam w chwili wydania lokalu najemcy. Chodzi tu o trzony kuchenne, kuchnie, grzejniki gazowe, elektryczne i węglowe do wody przepływowej, zlewozmywaki i umywalki razem z syfonami, baterie, zawory czerpalne, wanny, brodziki i misy klozetowe.

Właściciel obiektu ma obowiązek wykonywać naprawy budynku oraz pomieszczeń i urządzeń, które służą do wspólnego użytku mieszkańców. Powinien je również utrzymywać w należytym stanie, porządku i czystości, a w razie uszkodzeń przywrócić do poprzedniego stanu. Wykonać naprawy musi nawet wówczas, gdy dewastacji dokonał najemca. W tym przypadku jednak najemca musi pokryć straty powstałe z jego winy.

Może się na przykład zdarzyć, że lokator zdemontuje windę. Wtedy naprawy dokonuje właściciel, ale kosztami obciąża lokatora. Oprócz tego obciąża go też naprawa i wymiana wewnętrznej instalacji wodociągowej, gazowej i ciepłej wody. Nie musi jednak wymieniać armatury. Natomiast naprawia i wymienia wewnętrzną instalację kanalizacyjną, centralnego ogrzewania wraz z grzejnikami, instalację elektryczną i antenę zbiorczą (ale z wyjątkiem osprzętu). Dokonuje również wymiany pieców grzewczych, stolarki okiennej i drzwiowej oraz podłóg, posadzek i wykładzin podłogowych oraz tynków.

W razie awarii w lokalu trzeba go niezwłocznie udostępnić ekipie dokonującej napraw. W razie nieobecności osoby korzystającej z niego spółdzielnia ma prawo wejść tam z policją i strażą pożarną.

Opłaty za budynek

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku wspólnot mieszkaniowych. Właściciel we wspólnocie mieszkaniowej sam dokonuje remontów swojego mieszkania. Ponosi też koszty związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Uiszcza co miesiąc opłaty, płatne z góry do dziesiątego dnia każdego miesiąca. Są to zaliczki na pokrycie kosztów zarządu. Z odprowadzanej przez niego na ten cel co miesiąc kwoty pokrywane są koszty bieżących i generalnych remontów, np. klatek schodowych, strychów, piwnic, korytarzy, wind, suszarni i innych części budynku, z których wszyscy właściciele mieszkań korzystają. Natomiast na żądanie zarządu wspólnoty musi zezwolić na wstęp do swojego mieszkania zawsze, gdy jest to konieczne do przeprowadzenia konserwacji albo usunięcia awarii w nieruchomości wspólnej. Musi też udostępnić swój lokal, gdyby to było potrzebne do przeprowadzenia prac związanych z wyposażeniem budynku albo innych lokali w dodatkowe instalacje.

Awaria w lokalu

Zdarza się, że awaria w mieszkaniu powstaje podczas nieobecności osoby z niego korzystającej. Wówczas spółdzielnia ma prawo wejść do tego lokalu nawet podczas jej nieobecności. Powinna jednak to zrobić w obecności funkcjonariusza policji, a gdy zachodzi taka potrzeba, to również przy udziale straży pożarnej. Takie same uprawnienia ma spółdzielnia wówczas, gdy osoba korzystająca z lokalu odmawia udostępnienia go w celu usunięcia awarii. W takim przypadku jednak na spółdzielni ciążą dodatkowe obowiązki. Gdy dojdzie do otwarcia mieszkania podczas nieobecności pełnoletniej osoby korzystającej z niego, to wówczas spółdzielnia musi zabezpieczyć mieszkanie oraz znajdujące się tam rzeczy. Zabezpiecza je aż do czasu przybycia tej osoby. Z czynności zabezpieczających należy sporządzić protokół.

Osoba korzystająca z lokalu ma obowiązek udostępnić go spółdzielni nie tylko w razie awarii, lecz również po to, aby można było dokonać okresowego albo doraźnego przeglądu stanu wyposażenia technicznego i ustalenia zakresu niezbędnych prac, a także ich wykonania. Lokal udostępnia się również po to, aby wykonać w nim konieczne roboty, gdy lokal lub budynek wymagają remontu albo przebudowy. W tym przypadku jednak spółdzielnia musi wcześniej ustalić termin, w którym ekipa remontowa będzie mogła wejść do mieszkania.

Gdyby zaś remont wymagał opróżnienia mieszkania, to osoby, które z niego korzystają, powinny na żądanie oraz na koszt spółdzielni przenieść się do lokalu zamiennego. Będą tam przebywały przez okres trwania remontu, ale nie dłużej niż przez 12 miesięcy. Okres ten musi być wcześniej ściśle oznaczony.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykładowe koszty remontu mieszkania

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

REKLAMA