REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż domu można wykazać w pięciu PIT

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sposób rozliczenia PIT przychodów ze zbycia nieruchomości zależy od daty nabycia. Zasada ta dotyczy również zeznania, na którym trzeba dokonać rozliczenia. Zbycie domu trzeba wykazać na jednym z pięciu PIT.
Dzięki dwóm ostatnim nowelizacjom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przy zbyciu nieruchomości podatnicy muszą stosować trzy tryby rozliczeń PIT tych transakcji. Każda z zasad zależy od momentu nabycia sprzedawanej nieruchomości. Co więcej, zasady te dotyczą również wyboru formularza PIT, w którym trzeba wykazać sprzedaż mieszkania bądź domu. Podatnicy mają do wyboru aż pięć formularzy: PIT-23, PIT-36, PIT-36L, PIT-38 i PIT-39. Również wybór druku zależy od momentu nabycia zbywanej nieruchomości.

I tak sprzedaż mieszkania lub domu nabytych do 31 grudnia 2006 r. trzeba wykazać w PIT-23. Podatnicy, którzy sprzedają nieruchomości kupione w okresie 2007-2008, wykażą tę transakcję na jednym z wybranych zeznań: PIT-36, PIT-36L, PIT-38. Natomiast podatnicy, którzy będą sprzedawać nieruchomość kupioną po 1 stycznia 2009 r., będą musieli składać PIT-39.

REKLAMA

- Osoba, która na co dzień nie zajmuje się podatkami, a sprzedała mieszkanie, nie może zrozumieć zasad rozliczeń PIT takiej transakcji. Prawidłowe określenie wysokości podatku, możliwości skorzystania z ulg podatkowych czy formularza podatkowego jest bardzo trudne - stwierdza pan Marek z Radomia, który właśnie rozlicza sprzedaż mieszkania.

Eksperci przyznają podatnikom rację: w zakresie rozliczania PIT przychodów ze zbycia nieruchomości powstał chaos.

- Najprościej byłoby powiedzieć: nieznajomość prawa szkodzi. Podatnik powinien sam zadbać o prawidłowe rozliczenie, w odpowiednim terminie i we właściwej formie - komentuje Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w Dewey & LeBoeuf.

REKLAMA

Dodaje, że w tym jednak przypadku dynamika zmian podatkowych nie pozwala przeciętnemu podatnikowi na to, aby wywiązać się należycie z obowiązków, gdyż zmiany w ostatnich latach następowały zbyt często i były zbyt znaczące.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na początek analiza

Obecnie obowiązują trzy reżimy prawne dotyczące opodatkowania sprzedaży nieruchomości uzależnione od momentu ich nabycia. Jak podkreśla Maciej Grela, doradca podatkowy w kancelarii Gide Loyrette Nouel, z każdym z tych reżimów wiążą się również odmienne obowiązki informacyjne nałożone na podatników.

- Podatnicy powinni w pierwszej kolejności ustalić, który reżim podatkowy będzie ich dotyczył, a następnie ustalić zakres spoczywających na nich obowiązków podatkowych oraz zadbać o prawidłowe ich dopełnienie - podpowiada Maciej Grela.

Kontynuuje, że w zakresie opisanych obowiązków informacyjnych podatnicy powinni przede wszystkim pamiętać o wykazaniu transakcji we właściwym zeznaniu podatkowym oraz o złożeniu tego zeznania w stosownym terminie. Trzeba też zwrócić uwagę na dane wymagane do zadeklarowania w konkretnym zeznaniu.

Rozliczenie PIT

Gdy podatnik po przeprowadzonej analizie ustali, które zasady PIT przy zbyciu nieruchomości musi zastosować, może zabrać się za rozliczenia z fiskusem.

Joanna Narkiewicz-Tarłowska, starszy menedżer, doradca podatkowy w PricewaterhouseCoopers, przypomina, że podatnicy, którzy dokonują zby- cia nieruchomości nabytych w 2006 roku (lub wcześniej) i nie korzystają z przewidzianych w tamtym okresie zwolnień podatkowych, są zobowiązani do zadeklarowania uzyskanego przychodu na PIT-23 w terminie 14 dni od dnia zbycia. W tym samym terminie należy zapłacić zryczałtowany podatek w wysokości 10 proc. przychodu.

Ekspert przypomina, że opodatkowujemy przychód, a nie dochód, czyli nie możemy odliczyć np. ceny nabycia nieruchomości. Możemy natomiast odliczyć koszty sprzedaży, np. opłatę notarialną. Jeśli część przychodu zamierzamy przeznaczyć na nabycie np. budynku lub lokalu mieszkalnego w ciągu dwóch lat od sprzedaży i składamy w tym celu odpowiednie oświadczenie, kwotę tę należy również wpisać do deklaracji. W takim przypadku zapłacimy podatek tylko od tej części, której nie wydatkujemy na wskazane cele.

Joanna Narkiewicz-Tarłowska podaje również, że osoby zbywające nieruchomość nabytą w latach 2007-2008 i niekorzystające z przysługujących zwolnień wykazują jedynie podatek z tytułu tej transakcji w PIT-36, PIT-36L lub PIT-38 (według stawki 19-proc.).

- W tym przypadku opodatkowaniu podlega dochód, a nie przychód, czyli kwotę uzyskaną ze sprzedaży możemy pomniejszyć nie tylko o koszty sprzedaży, lecz także o udokumentowane koszty nabycia nieruchomości i nakłady, które zwiększyły jej wartość w trakcie jej posiadania - wyjaśnia Joanna Narkiewicz-Tarłowska.

Dodaje, że podatek płaci się wtedy w terminie złożenia zeznania rocznego. Jeżeli korzystamy z ulgi meldunkowej, oświadczenie o uldze składamy wraz z zeznaniem rocznym (wtedy nie płacimy podatku).

Ekspert wspomina też o trzeciej zasadzie. Osoby, które będą zbywać nieruchomości nabyte od 2009 roku, będą musiały wykazać dochody z tego tytułu w nowym PIT-39 w terminie do 30 kwietnia następnego roku. Opodatkowaniu podlega, tak jak w przypadku nieruchomości nabytych w latach 2007-2008, dochód.

- W zeznaniu trzeba będzie też wykazać kwotę dochodu zwolnionego, którą w terminie dwóch lat od końca roku, kiedy nabyliśmy nieruchomość, zamierzamy przeznaczyć na własne cele mieszkaniowe. Obecnie te dwa lata liczy się nie od dnia zbycia nieruchomości, ale od końca roku, w którym nastąpiło zbycie - mówi Joanna Narkiewicz-Tarłowska.

Podatnik nie ma szans

Podatnik niebędący podatkowym profesjonalistą nie ma szans na to, aby nadążyć za wszystkimi zmianami w podatkach, urzędnicy nie zawsze są przychylnie nastawieni do tych, którzy szukają informacji, brakuje rzetelnej, konkretnej wiedzy ogólnodostępnej i zrozumiałej dla przeciętnego odbiorcy. Stąd - jak podkreśla Katarzyna Bieńkowska - na pewno zdarzają się już i będą się zdarzać sytuacje, kiedy podatnicy będą sięgali po niewłaściwe formularze przy rozliczeniach PIT przychodów ze zbycia nieruchomości.

Skutki braku zeznania

Podatnik, który sprzedaje mieszkanie nabyte przed końcem 2006 roku i korzysta ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem środków pieniężnych ze sprzedaży na inne cele mieszkaniowe, powinien, najpóźniej w ciągu 14 dni od momentu zbycia, złożyć oświadczenie o skorzystaniu z ulgi wraz z PIT-23.

- Niezłożenie PIT-23 może wiązać się z odebraniem podatnikowi ulgi i nakazaniem zapłaty podatku wraz z odsetkami, a także nałożeniem na niego sankcji przewidzianych przez kodeks karny skarbowy - podaje Daniel Bałazy, ekspert z ECDDP.

Wyjaśnia też, że podatek uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, nabytych między 1 stycznia 2007 r. a 31 grudnia 2008 r., powinien zostać wykazany na formularzu: PIT-36 lub PIT-36L albo PIT-38.

- Podatnik może jednak skorzystać z ulgi meldunkowej i nie wykazywać dochodu ze sprzedaży nieruchomości w żadnym formularzu. Warunkiem skorzystania z ulgi jest złożenie odpowiedniego oświadczenia w terminie składania zeznania rocznego - komentuje Daniel Bałazy.

Co istotne, niezłożenie oświadczenia w terminie pozbawia podatnika prawa do ulgi meldunkowej.

Podatnicy, którzy sprzedadzą mieszkanie lub dom albo prawo majątkowe związane z nieruchomościami, kupione po 1 stycznia 2009 r., powinni złożyć do 30 kwietnia roku następnego zeznanie - PIT-39. Konsekwencje jego niezłożenia będą analogiczne jak w przypadku niedostarczenia w terminie PIT-23.

Za błąd płaci podatnik

Podatnik, który nie złoży właściwego zeznania przy rozliczaniu sprzedaży nieruchomości, nie dopełnił obowiązku w ogóle. Na ten aspekt zwraca uwagę Katarzyna Bieńkowska, która stwierdza, że traktuje się to po prostu jak fakt, że deklaracja nie została złożona.

- Jednak podatnicy nie działają ze złej woli czy z zamiarem uszczuplania należności podatkowych (zwłaszcza jeśli wykażą dochód, a podatek zostanie zapłacony), lecz z niewiedzy - podkreśla nasza rozmówczyni z Dewey & LeBoeuf.

Wskazuje również, że trzeba mieć nadzieję, że organy podatkowe nie będą podchodzić do tej kwestii aż tak rygorystycznie i najwyżej podatnicy będą musieli dokonywać odpowiednich korekt.

- Istnieje jednak ryzyko, czy pokusa po stronie fiskusa, by z takich przypadków wyciągać dla podatnika negatywne konsekwencje, np. odmówić prawa do zwolnienia - mówi Katarzyna Bieńkowska.

Radzi, by przed złożeniem deklaracji skontaktować się ze swoim urzędem skarbowym lub z Krajową Informacją Podatkową i potwierdzić, która deklaracja jest właściwa.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PIT od przychodu ze zbycia nieruchomości

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA