REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga internetowa w praktyce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W rozliczeniu za 2008 r. osoby fizyczne oraz przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach ogólnych mogą odliczyć od dochodu ulgę na Internet. Aby z niej skorzystać, należy jednak spełnić kilka warunków.


 

Warunek 1: Udokumentowanie ponoszonych wydatków fakturami VAT

Podatnicy, którzy zamierzają skorzystać z ulgi na Internet, mają obowiązek udokumentowania poniesionych wydatków fakturami VAT. W praktyce oznacza to, że tylko ten rodzaj dokumentu stanowi podstawę do skorzystania z ulgi. Na takim stanowisku stają również organy podatkowe. W piśmie z 18 czerwca 2007 r., nr PDII/415-14/AG/07, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdził, że:

Skorzystanie z ulgi uzależnione jest od spełnienia następujących warunków:

1) (....)

2) (....)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) wydatki te muszą być potwierdzone fakturą VAT.

REKLAMA

Podatnicy powinni również pamiętać, że na otrzymanej od dostawcy Internetu fakturze VAT muszą się znaleźć dane osoby, która zamierza skorzystać z ulgi. Jeżeli bowiem na fakturze znajdą się dane innej osoby, podatnik nie będzie mógł skorzystać z ulgi. W takiej sytuacji bez znaczenia pozostaje fakt, że w praktyce to on korzystał z Internetu. Nie stanowi przeszkody w skorzystaniu z ulgi sytuacja, w której na fakturze figurują dwie osoby. Stanie się tak w przypadku, gdy jedna umowa zostanie zawarta z tymi dwiema osobami. Do najczęstszych przypadków należą umowy zawierane z obojgiem małżonków. Pozwala to na odliczenie ulgi przez każdego z nich do wysokości przysługującego im limitu, pod warunkiem że ponieśli oni wydatki w tej wysokości. Możliwość odliczenia ulgi na Internet przez obu małżonków potwierdziło Ministerstwo Finansów w piśmie z 25 lutego 2005 r., nr PB5/MC-033-29-368/05. Stwierdzono w nim, że:

W konsekwencji, w sytuacji gdy użytkownikiem Internetu są małżonkowie i obydwoje ponoszą wydatki z tego tytułu, to aby obydwoje (do wysokości 760 zł każdy) mogli skorzystać z odliczenia, na fakturze muszą widnieć zarówno dane osobowe męża, jak i żony. W przeciwnym wypadku z odliczenia skorzysta tylko ten małżonek, którego imię i nazwisko wpisane jest na fakturze.

Z ulgi mogą również skorzystać osoby, które nie są małżonkami, a zostały wymienione na fakturze jako odbiorcy Internetu, np. domownicy. Potwierdzają to organy podatkowe. W cytowanym wcześniej piśmie Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu potwierdził możliwość skorzystania z ulgi przez matkę i córkę, których dane znajdowały się na fakturze wystawionej przez dostawcę Internetu. W piśmie tym organ podatkowy stwierdził, że:

Z przedmiotowej ulgi korzystać mogą te osoby, które określone zostały przez wystawcę faktury jako odbiorcy usługi. Zatem w przypadku użytkowania Internetu przez wnioskodawczynię i jej córkę, na fakturze widnieć powinny dane osobowe zarówno wnioskodawczyni, jak i jej córki.

Również Ministerstwo Finansów w zacytowanym wcześniej piśmie z 25 lutego 2005 r. stwierdziło, że:

Powyższa zasada ma również zastosowanie do pozostałych domowników. Stąd, jeżeli z ulgi internetowej chciałaby np. skorzystać córka ww. małżeństwa, to również musi posiadać fakturę dokumentującą poniesiony przez nią wydatek z tytułu korzystania z Internetu. Jej brak, w każdym przypadku, będzie pozbawiał podatnika prawa do odliczenia na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Warunek 2: Odliczenie do limitu 760 zł

Podatnicy, którzy zamierzają skorzystać z ulgi na Internet, muszą pamiętać o obowiązującym limicie. Wynosi on 760 zł. W praktyce oznacza to, że podatnik nie może odliczyć w rozliczeniu za 2008 r. więcej niż 760 zł. W związku z tym, nawet jeżeli podatnik w 2008 r. poniósł wydatki na korzystanie z sieci Internet w wyższej wysokości, nie będzie mógł ich odliczyć w pełnej wysokości.

PRZYKŁAD

Podatnik korzysta w miejscu zamieszkania z Internetu. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Co miesiąc płaci z tego tytułu 122 zł (w tym VAT). W związku z tym roczne wydatki ponoszone przez podatnika na Internet mogą wynieść nawet 1464 zł (12 x 122 zł). Pomimo że podatnik poniósł wydatki w kwocie przekraczającej 760 zł, w rozliczeniu za 2008 r. będzie mógł odliczyć tylko 760 zł.

Warunek 3: Korzystanie z sieci Internet w lokalu będącym miejscem zamieszkania podatnika

REKLAMA

Pomimo że warunek ten nie powinien budzić wątpliwości, z uwagi na postęp technologiczny pojawiają się w tej kwestii liczne pytania. Wynikają one z możliwości korzystania przez podatników nie tylko ze stałego łącza internetowego, ale również z tzw. mobilnego Internetu z wykorzystaniem sieci telefonii komórkowej (np. Internet dostępny w telefonie komórkowym albo w laptopie z użyciem telefonu komórkowego lub zewnętrznego modemu).

Jeżeli podatnik korzysta z Internetu w miejscu zamieszkania za pomocą stałego łącza, nic nie stoi na przeszkodzie w skorzystaniu przez niego z ulgi na Internet. W tej sytuacji nie ma żadnych wątpliwości, że podatnik korzystał z Internetu tylko w miejscu zamieszkania.

Więcej wątpliwości nasuwa możliwość korzystania z ulgi przez podatników użytkujących mobilny Internet. Może się bowiem zdarzyć, że podatnik skorzysta z tej formy dostępu do Internetu również poza miejscem swojego zamieszkania. W takim przypadku podatnik nie spełnia jednego z warunków koniecznych do korzystania z ulgi na Internet. Odnosząc się do tego rodzaju sytuacji, organy podatkowe stanęły na stanowisku, że samo korzystanie z Internetu za pomocą telefonu komórkowego nie stanowi przeszkody w skorzystaniu z ulgi. Podatnik musi jednak korzystać z tej możliwości tylko w miejscu zamieszkania. Przykładowo - w piśmie z 26 czerwca 2006 r., nr US.I-OF-406/14/4/06, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku stwierdził, że:

W cytowanych wyżej przepisach nie zastrzeżono szczególnej formy dla łącza czy też urządzenia, za pośrednictwem którego ma odbywać się korzystanie z sieci Internet. W większości przypadków dostęp do Internetu odbywa się poprzez łącze stacjonarne (stałe łącze internetowe lub gniazdo telefonii stacjonarnej), jednak coraz powszechniejsze staje się również korzystanie z sieci Internet za pomocą telefonu komórkowego. Żaden z ww. sposobów nie stanowi przeszkody w korzystaniu z ulgi, jeżeli tylko użytkowanie sieci odbywa się w miejscu zamieszkania podatnika.

Również w piśmie z 29 czerwca 2007 r., nr PD/406-23/07, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chełmie stwierdził, że:

Pomimo że w ww. artykule nie sprecyzowano, za pomocą jakiego urządzenia należy korzystać z Internetu, aby możliwe było skorzystanie z ulgi, sam fakt korzystania z sieci Internet za pomocą telefonu komórkowego nie jest wystarczający do skorzystania z ulgi. Zgodnie z ustawą można skorzystać z ulgi, jeżeli wydatki związane z dostępem do Internetu poniesione były w związku z użytkowaniem sieci Internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika. Użytkowanie sieci Internet za pośrednictwem telefonu komórkowego nie stanowi przeszkody w korzystaniu z ulgi. Ustawa zezwala na odliczenie ulgi z tytułu wydatków poniesionych na użytkowanie sieci Internet w przypadku dostępu poprzez telefon komórkowy, jeżeli korzystanie z Internetu odbywało się w miejscu zamieszkania podatnika. Zaznaczyć należy, że obowiązek udowodnienia faktu korzystania z Internetu w miejscu zamieszkania w przypadku ewentualnej kontroli spoczywać będzie na podatniku.

Ponieważ organy podatkowe bardzo wyraźnie podkreślają, że podatnik użytkujący Internet z wykorzystaniem telefonii komórkowej, aby skorzystać z ulgi, musi to robić tylko w miejscu zamieszkania, to na nim będzie ciążył obowiązek udowodnienia tego faktu. W związku z tym zalecamy dużą ostrożność w korzystaniu z ulgi na Internet w sytuacji, gdy korzystamy z Internetu bezprzewodowego również poza miejscem zamieszkania. W przypadku ewentualnej kontroli organy podatkowe mogą bowiem zwrócić się do operatora sieci komórkowej o udzielenie informacji potwierdzającej bądź nie użytkowanie Internetu w miejscu zamieszkania.

Podsumowując, warto wspomnieć, że wśród doradców podatkowych można spotkać się z opiniami, że jeżeli podatnik korzysta z bezprzewodowego Internetu zarówno w miejscu zamieszkania, jak i poza nim, to chcąc skorzystać z ulgi na Internet, powinien dokonać proporcjonalnego odliczenia wydatków, uwzględniając czas korzystania z sieci w miejscu zamieszkania i poza tym miejscem. Powinno to pozwolić na uniknięcie ewentualnego sporu z organami podatkowymi.

• art. 26 ust. 1 pkt 6a i ust. 7 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 6, poz. 33

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZOB 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

REKLAMA

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę. Doszło do tragicznego wydarzenia! Co gorsza takich zdarzeń jest coraz więcej w Europie, nie tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

REKLAMA

Kredyty w złotówkach pod lupą TSUE. Dr P. Szcześniak: WIBOR jest zgodny z polską ustawą o kredycie hipotecznym i unijnym rozporządzeniem BMR

WIBOR jest zgodny zarówno z polską ustawą o kredycie hipotecznym, jak i z unijnym rozporządzeniem BMR. Podlega w związku z tym szczególnym wymogom informacyjnym i zaostrzonej kontroli jego wyznaczania. Wykluczone więc wydaje się, aby postanowienia odwołujące się do WIBOR zostały przez Trybunał Sprawiedliwości lub sąd krajowy kwalifikowane jako niedozwolone postanowienia umowne w rozumieniu tzw. abuzywności – pisze dr hab. Paweł Szczęśniak z Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Wakacyjny top 5: Nawet 8000 zł na rękę. Sprawdź, gdzie zarobisz najwięcej

Szukasz dobrze płatnej pracy na lato? W sezonie 2025 możesz zarobić nawet 8000 zł na rękę! Sprawdź, które zawody sezonowe oferują najwyższe stawki godzinowe i gdzie warto szukać ofert, by maksymalnie wykorzystać wakacyjny czas.

REKLAMA