REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak PIP kontroluje wykonywanie pracy w godzinach nadliczbowych?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Inspektorzy pracy przeprowadzając kontrolę w zakresie czasu pracy często zwracają uwagę na to, czy pracodawca nie naruszył przepisów dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych. Sprawdzeniu podlega głównie prawidłowość prowadzonej ewidencji czasu pracy.
Pracą w godzinach nadliczbowych jest praca wykonywana ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy wynikający z obowiązującego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy. Jest o­na dopuszczalna w przypadku:
• konieczności prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii,
• szczególnych potrzeb pracodawcy.
Rozpoczęcie kontroli
Kontrolę przestrzegania przez pracodawcę przepisów o pracy w godzinach nadliczbowych inspektor pracy rozpoczyna od przeanalizowania obowiązującego w zakładzie pracy:
• układu zbiorowego pracy lub
• regulaminu pracy, albo
• obwieszczenia
w zakresie ustalonego dla poszczególnych grup zawodowych czy komórek organizacyjnych systemu czasu pracy.
Opierając się na tych wewnątrzzakładowych przepisach inspektor pracy ustala, jaki rozkład czasu pracy obowiązywał danego pracownika oraz jaki był okres rozliczeniowy jego czasu pracy. Rozkład czasu pracy polega na:
• wyznaczeniu dni pracy i dni wolnych od pracy,
• ustaleniu wymiaru czasu pracy w poszczególnych dniach,
• określeniu przedziału czasowego, w którym ma być rozliczony czas pracy.
Inspektor pracy ma prawo żądania od pracodawcy harmonogramu czasu pracy (grafiku) i porównuje go z prowadzoną dla każdego pracownika kartą ewidencji czasu pracy.
Wykonywanie pracy „poza grafikiem”, tzn. w godzinach, które miały być wolne lub w dniach, które miały być wolne, oznacza, że praca była wykonywana w godzinach nadliczbowych. Bez znaczenia jest to, w jaki sposób ją zrekompensowano: dodatkowym wynagrodzeniem czy czasem wolnym.
Forma polecenia pracy w godzinach nadliczbowych
Obowiązujące przepisy Kodeksu pracy nie zawierają zapisu, który wymagałby jakiejś szczegółowej formy dla polecenia pracy w godzinach nadliczbowych.
Polecenie to może być wydane w sposób dorozumiany.

Przykład
Pracownik w obecności pracodawcy zaczął wykonywać pracę po godzinach pracy. Pracodawca zaakceptował tę sytuację i nie nakazał mu przerwania pracy. Taki przypadek należy uznać za polecenie pracy w godzinach nadliczbowych, ponieważ pracodawca widział, że pracownik wykonuje taką pracę i milcząco to aprobował.
Warunkiem koniecznym do przyjęcia dorozumianej zgody pracodawcy na pracę w godzinach nadliczbowych jest świadomość pracodawcy (przełożonego pracownika), że pracownik wykonuje taką pracę (Wyrok Sądu Najwyższego z 26 maja 2000 r., I PKN 667/99, OSNAP 2001/22/662).
Sposoby weryfikowania ewidencji czasu pracy
Kontrola w zakresie wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych polega m.in. na sprawdzeniu prawidłowości prowadzonej przez pracodawcę ewidencji czasu pracy. W tym celu inspektorzy pracy:
• analizują listy obecności, zeszyty wyjść oraz inne materiały, np. nośniki magnetyczne, które zawierają informacje na temat godziny wejścia i wyjścia pracownika z miejsca pracy,
• żądają podania informacji na temat godzin logowania się pracownika i wylogowywania z systemu informatycznego,
• żądają informacji w zakresie odbioru i wysyłania przez pracownika korespondencji drogą elektroniczną,
• analizują godziny włączania i wyłączania systemu alarmowego, co oznacza de facto godziny kończenia i rozpoczynania pracy przez pracownika wykonującego tę czynność,
• sprawdzają godziny wykonywania przez poszczególnych pracowników transakcji przy użyciu kas fiskalnych; odmowa udzielania inspektorowi pracy tych informacji może skutkować interwencją organu skarbowego, który udostępni uzyskaną wiedzę PIP,
• analizują faktury w zakresie daty wystawienia przez konkretnego pracownika i odbioru przez pracownika,
• sprawdzają zapisy w karcie czasu pracy w porównaniu z prowadzonymi kartami drogowymi,
• sprawdzają zapisy w karcie czasu pracy w porównaniu z poleceniami wyjazdu służbowego, jeżeli z wyjazdem był związany obowiązek świadczenia pracy,
• analizują dokumentację techniczną danego urządzenia, np. książki przeglądu w zakresie dat wykonywania danych czynności przez konkretnego pracownika,
• sprawdzają dzienniki budowy, z których wynika, jaki przedsiębiorca, w którym dniu wykonywał jakie prace.

Przykład
Inspektor pracy ustalił, że z ewidencji czasu pracy pracownika wykonującego prace budowlane nie wynika, aby pracował o­n w godzinach nadliczbowych. Jednak dodatkowo inspektor pracy skontrolował dzienniki budowy. Wynikało z nich, że brygada, w której był o­n zatrudniony, pracowała codziennie po 12 godzin. Z tego powodu inspektor zakwestionował ewidencję czasu pracy.
• art. 1041 § 1 pkt 9, art. 128 § 1, art. 149 § 1, art. 150 § 1, art. 151 § 1, art. 1511 § 1, art. 1512 Kodeksu pracy,
• § 8 pkt 1 rozporządzenia z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (DzU nr 62, poz. 286 ze zm.).
Zbigniew Wieczorek
prawnik, specjalista w zakresie prawa pracy


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to pomysł, który od lat dzieli opinię publiczną. Zakłada on, że każdy obywatel, niezależnie od tego, czy pracuje, ile zarabia, czy jest studentem albo seniorem, co miesiąc otrzymuje od państwa stałą kwotę pieniędzy. W Polsce w debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł, która ma wystarczyć na podstawowe potrzeby życiowe. Czy to realne? Kto miałby za to zapłacić?

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Nowe przepisy i decyzje lekarzy sprawiają, że coraz więcej kierowców traci uprawnienia z powodu pogarszającego się widzenia. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymogów: ostrości, pola widzenia lub zdolności do jazdy po zmroku. Zobacz, jakie schorzenia oczu mogą prowadzić do takich decyzji – zwłaszcza jeśli masz orzeczenie z symbolem 04-O, cierpisz na zaćmę, jaskrę lub AMD.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

REKLAMA

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Czy benzyna E10 niszczy silniki? Sprawdź, do których aut nie wolno jej tankować [LISTA]

Nowa benzyna E10 już od ponad roku zastępuje na stacjach tradycyjną Pb95, ale wielu kierowców nadal nie wie, że w starszych autach może powodować poważne problemy. Mechanicy ostrzegają: regularne tankowanie E10 w nieprzystosowanych samochodach może prowadzić do wycieków, korozji i kosztownych awarii. Niektóre modele są na to szczególnie narażone. Sprawdź, czy Twoje auto znajduje się na tej nieoficjalnej "czarnej liście". Zobacz, które silniki nie powinny korzystać z E10 i co możesz zrobić, by uniknąć usterek.

REKLAMA

1878,91 zł brutto dodatkowo dla emerytów już we wrześniu 2025. Jednak nie każdy otrzyma pełną kwotę

Rząd zdecydował: tegoroczna czternasta emerytura trafi do seniorów we wrześniu. W 2025 roku dodatkowe świadczenie w pełnej wysokości wyniesie 1878,91 zł brutto – tyle, ile obecnie wynosi najniższa emerytura. O terminie wypłaty przesądza rozporządzenie Rady Ministrów, które właśnie weszło w życie.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA