REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ekwiwalent za odwołanie z urlopu jest zwolniony z podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zdarza się, że pracodawca odwołuje pracownika z urlopu. W takich przypadkach powinien mu zapewnić zwrot poniesionych kosztów. Taka rekompensata zwolniona jest z podatku.
Już niedługo rozpoczną się letnie urlopy. Wiele osób planuje swój wypoczynek z dużym wyprzedzeniem. Najważniejsze przepisy dotyczące urlopów znajdują się przede wszystkim w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.). Zgodnie z przepisami zawartymi w art. 152 k.p., pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego. Co więcej – pracownik nie może zrzec się prawa do urlopu.
W wielu zakładach pracy ustalane są szczegółowe plany urlopów. Pracownicy mogą więc określić, w jakim terminie zamierzają udać się na wypoczynek. Po uzgodnieniu z kierownictwem firmy terminu urlopu, wielu pracowników wykupuje wczasy, wycieczki lub rezerwuje miejsca w hotelach. Jeszcze więc przed wyjazdem osoby te ponoszą wydatki związane z przyszłym wypoczynkiem.

Nieprzewidziane sytuacje

Uzyskanie zgody pracodawcy na urlop oraz wykupienie wczasów nie musi jednak wcale oznaczać, że pracownik wyjedzie na wypoczynek w zaplanowanym terminie. Niekiedy w zakładach pracy powstają nieprzewidziane sytuacje, wymagające obecności niektórych pracowników, w tym również tych, którzy zamierzali skorzystać z urlopu. W takich przypadkach pracodawcy mają prawo powiadomić pracowników, że nie będą mogli pójść na urlop w ustalonym terminie, gdyż w tym czasie są potrzebni w przedsiębiorstwie. Zdarza się również, że pracodawcy w nadzwyczajnych sytuacjach odwołują pracowników już przebywających na urlopie wypoczynkowym i wzywają do stawienia się w pracy. Kodeks pracy daje bowiem pracodawcom takie możliwości. Jak wynika z art. 167 par. 1 kodeksu, pracodawca może odwołać pracownika z urlopu tylko wówczas, gdy jego obecności w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu.

5 KROKÓW
Jak odzyskać pieniądze za urlop

1 Pracownik uzyskuje zgodę na urlop i wyjeżdża

2 Pracodawca odwołuje pracownika z wypoczynku
3 Pracownik występuje z wnioskiem o zwrot kosztów
4 Pracodawca zwraca pracownikowi poniesione wydatki
5 Od zwróconej kwoty pracodawca nie potrąca zaliczek na PIT

Zwrot wydatków związanych z urlopem

Pracownik, który poniósł wydatki związane z urlopem, np. na zakup biletów czy wczasów, a potem musiał stawić się w pracy, często nie ma szans na odzyskanie pieniędzy. Nie oznacza to jednak, że taka osoba poniesie finansową stratę z powodu niespodziewanego odwołania z urlopu. Regulacje zawarte w art. 167 par. 2 kodeksu pracy stanowią, że pracodawca jest zobowiązany do pokrycia kosztów poniesionych przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu.
Pracownik powinien sam wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o zwrot kosztów odwołania z urlopu. We wniosku trzeba dokładnie przedstawić wszystkie okoliczności dotyczące np. wyjazdu na wypoczynek oraz odwołania z urlopu. Trzeba również załączyć np. bilety czy faktury dokumentujące pobyt w hotelu.

Rekompensata za urlop bez podatku

Nie wszyscy jednak wiedzą, jak należy traktować pod względem podatkowym taką rekompensatę. Otóż warto podkreślić, że zwrot wcześniej poniesionych kosztów nie podlega opodatkowaniu. Należy go bowiem traktować jako szczególnego rodzaju odszkodowanie, jakie otrzymuje pracownik w związku z tym, że nie mógł skorzystać z urlopu, mimo że poniósł koszty z tego tytułu.
Co do zasady odszkodowania są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Dotyczy to jednak odszkodowań, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. W przypadku rekompensat za zapłacone, lecz niewykorzystane wyjazdy urlopowe takimi odrębnymi przepisami będą wspomniane już regulacje kodeksu pracy. Określają o­ne bowiem zasady zwrotu kosztów poniesionych przez pracowników. Należy podkreślić, że kwota zwrotu zwolnionego z podatku nie powinna przekraczać tej, którą wcześniej poniósł pracownik np. wykupując w biurze turystycznym wakacyjny wyjazd. Od kwoty w takiej wysokości pracodawca zatem nie powinien potrącać zaliczek na podatek dochodowy. Jeżeli jednak zdarzy się, że pracodawca pobierze zaliczkę, to w takiej sytuacji pracownik może bezpośrednio wystąpić do urzędu skarbowego i domagać się zwrotu nadpłaty, korzystając z możliwości, jakie stwarza przepis art. 75 par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Zgodnie z tą regulacją, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, to może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

URZĄD SKARBOWY WYJAŚNIA

Ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, zasądzony przez sąd pracy od byłego pracodawcy na skutek rozwiązania umowy o pracę, jest wypłatą pieniężną mającą swe źródło w stosunku pracy – wynikającą z umowy o pracę, a nie odszkodowaniem przewidzianym w ustawach, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podstawą do otrzymania przez byłego pracownika ekwiwalentu za niewykorzystany urlop jest łączący go poprzednio z pracodawcą stosunek pracy oraz wystąpienie okoliczności powodujących wymagalność roszczenia o wypłatę ekwiwalentu w postaci rozwiązania umowy o pracę, a wynika to z art. 171 kodeksu pracy, który stanowi, że w przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu w całości lub w części z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny.
Ekwiwalent wypłacany pracownikowi za niewykorzystany urlop stanowi przychód ze stosunku pracy, a skoro art. 21 ustawy nie wymienia tego przychodu jako korzystającego ze zwolnienia od podatku dochodowego, podlega o­n opodatkowaniu tak samo, jak inne przychody ze stosunku pracy. Zakład pracy wypłacając ekwiwalent zobowiązany jest, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do obliczenia i poboru zaliczki na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 32 ustawy.
Stosownie do zapisu art. 21 ust. 1 pkt 95 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są odsetki z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzeń i świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1. Zgodnie z art. 10 ust. pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Ponieważ ekwiwalent wypłacany pracownikowi za niewykorzystany urlop, w myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest przychodem ze stosunku pracy, przysługujące pracownikowi w przypadku zwłoki w wypłacie tego świadczenia – odsetki – zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 95 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wyjaśnienia Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów, nr 1438/DF1/415-154/336/05/AS, z 23 listopada 2005 r.).


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.



Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


PRZYKŁAD

Pracownik uzyskał zgodę pracodawcy na urlop. Wykupił zagraniczną wycieczkę. Pracodawca jednak odwołał pracownika z urlopu na dzień przed wyjazdem na wycieczkę. Pracownik nie otrzymał zwrotu kosztów z biura turystycznego. W związku z tym ma prawo domagać się od pracodawcy rekompensaty finansowej z tytułu wydatków, jakie poniósł. Pracownik powinien przedstawić dowód poniesienia wydatków. Takim dowodem może być faktura dokumentująca wykupienie wycieczki w biurze turystycznym. Zwrot kosztów, które pracownik otrzyma od pracodawcy na podstawie przepisów kodeksu pracy, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego nigdy nie było! Emeryci chcą odzyskać od ZUS składki emerytalne! Nie tylko te dziś nie-dziedziczone, ale także (zaparkowane) za życia emeryta

Renta wdowia jest rodzajem przekazania części kapitału emerytalnego zmarłego współmałżonka żyjącemu małżonkowi. Kobiety żyją statystycznie dużej więc beneficjentem renty wdowiej są zazwyczaj kobiety (stąd nazwa świadczenia). Ubocznym skutkiem jest pojawienie się idei wśród emerytów, że ZUS powinien oddawać pieniądze z kapitału emerytalnego osoby zmarłej. W przypadku emerytów mundurowych takie żądanie dotyczy emeryta za jego życia - mundurowi, którzy rozpoczęli służbę

Drugi dodatek do renty: Pokrzywdzeni i haniebnie pominięci, niechlubnie poróżnieni, potrzebujemy wsparcia rządu tak samo jak renciści socjalni [niepełnosprawność i niesamodzielność]

Do redakcji Infor.pl stale trafiają listy osób, które śladem naszych publikacji czują się poszkodowane. Są 4 grupy osób poszkodowanych: 1) emeryci z zaniżonymi emeryturami poprzez odjęcie od emerytur kwot wypłaconych na emeryturach wcześniejszych w okresie 2013 r. - 2024 r. (wyrównania to około średnio 64 000 zł). 2) emeryci mundurowi mający "zaparkowane" w ZUS (czyli nie do wyjęcia) od 250 000 zł - 750 000 zł (składki od pracy cywilnej nie dają drugiej emerytury cywilnej obok tej mundurowej). 3) osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności, które otrzymują od WZON 43-70 punktów i nie mają świadczenia wspierającego (niewidomi, sparaliżowani od pasa w dół, ale ze sprawnymi rękami). I ostatnią grupą poszkodowanych są renciści niezdolni do pracy, którzy nie mają odpowiednika dodatku dopełniającego (jest w rencie socjalnej i wynosi w 2025 r. od marca 2520 zł brutto). I list od czytelnika z tej grupy publikujemy w artykule.

Pracujesz i nie masz pewności czy jesteś ubezpieczony? ZUS pokazuje jak to sprawdzić

Powinieneś mieć pewność, czy pracodawca zgłosił cię do ubezpieczeń społecznych w ZUS. Możesz to sprawdzić sam i w prosty sposób. Jeśli podpisałeś umowę o pracę, a firma nie zgłosiła cię do ubezpieczeń społecznych, to w razie choroby, wypadku przy pracy lub urodzenia dziecka możesz nie mieć prawa do wielu świadczeń.

Leasing oświetlenia – nowe rozwiązanie dla firm i deweloperów. Na czym polega i jakie korzyści oferuje

Czy leasing może wyjść poza samochody i komputery? Coraz więcej firm mówi: tak. W dobie transformacji modelu własnościowego, gdy liczy się dostęp, a nie posiadanie, leasing infrastruktury technicznej – w tym oświetlenia – staje się realnym narzędziem optymalizacji kosztów i zarządzania obiektami.

REKLAMA

Od czerwca 2025 r. nowe kryteria dochodowe i kwoty dofinansowania z PFRON

W I kwartale 2025 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie wyniosło 8962,28 zł. Kwota ta wpłynie na kryteria dochodowe i wysokość dofinansowania turnusów rehabilitacyjnych. Jakie kwoty obowiązują w czerwcu, lipcu i sierpniu?

Od 2026 wyższy zasiłek pogrzebowy – kto i na jakich zasadach dostanie 7 000 zł? Ustawa podpisana przez prezydenta, wypłata bez względu na dochód

30 maja 2025 r. prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Nowela ta wprowadza podwyższenie zasiłku pogrzebowego z 4 000 zł do 7 000 zł.

Wyższy zasiłek pogrzebowy od 2026 roku: To już pewne! Ile będzie wynosił?

Od 1 stycznia 2026 roku zasiłek pogrzebowy wzrośnie z 4 tys. do 7 tys. zł – ustawę podpisał Prezydent RP. Świadczenie będzie także waloryzowane w przypadku wysokiej inflacji. Nowe przepisy przewidują również możliwość dodatkowego wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych.

Zgromadzenie narodowe 2025. Kiedy kończy się kadencja Dudy? Kiedy Nawrocki złoży przysięgę?

Zgromadzenie Narodowe w 2025 r. zostanie zwołane w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego prezydenta Polski Karola Nawrockiego. Kiedy to się stanie? Wszystko zależy od tego, kiedy kończy się kadencja Andrzeja Dudy.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA