REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązki ma pracodawca w związku z powstaniem rady pracowników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pod koniec maja weszła w życie ustawa o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji i uczyniła lato sezonem, w którym w całej Polsce tworzone będą rady. W związku z tym nowe obowiązki spadną też na pracodawców.

U pracodawców, u których działają reprezentatywne organizacje związkowe, to o­ne będą wybierały rady. W ciągu dwóch miesięcy od wejścia w życie ustawy, organizacje związkowe muszą powiadomić pracodawcę, czy wybrały radę. W zakładach, w których reprezentatywne organizacje związkowe nie potrafią porozumieć się w sprawie wyboru rady, prawo do wyboru rady mają pracownicy. Nie mogą jednak swobodnie wybrać swoich kandydatów – prawo zgłaszania kandydatów przysługuje wyłącznie organizacjom związkowym. Z prawa demokratycznego, swobodnego wyboru rady pracowników pracownicy mogą skorzystać tylko tam, gdzie reprezentatywnych organizacji związkowych nie ma. W takim wypadku pracodawca organizuje wybory, jeżeli co najmniej 10 proc. załogi wyrazi taką wolę w pisemnym wniosku skierowanym do pracodawcy.


Jeżeli rada powstanie, to z chwilą wyboru tej rady po stronie pracodawcy powstaje wiele obowiązków wynikających z ustawy.
Pierwszy z nich to powinność zawarcia z radą porozumienia wynikającego z art. 5 ustawy. Porozumienie to, to nie tylko konieczna formalność, ale przede wszystkim bardzo ważny instrument, który pomoże ułożyć relacje z radą i zapewnić, że proces informowania i prowadzenia konsultacji będzie w przyszłości przebiegał sprawnie według ustalonego harmonogramu. Ważne jest, że w każdym przypadku wymagającym przeprowadzenia procesu informacyjno-konsultacyjnego pracodawca powinien go zakończyć przed podjęciem działań lub decyzji, które podlegają obowiązkowej informacji lub konsultacji. Nie trudno wyobrazić sobie, że kwestia tego, czy proces informacyjno-konsultacyjny został przeprowadzony terminowo i odpowiednio może być częstym przedmiotem sporu pomiędzy partnerami społecznymi.


W procesie konsultacyjnym rada ma prawo wyrażać opinie,
a jej poszczególni członkowie niezgadzający z opinią, zdania odrębne. Ustawa nie przewiduje żadnych terminów, w których takie opinie i zdania odrębne powinny być wyrażane. Można sobie wyobrazić, że opóźnianie wyrażenia opinii będzie z kolei opóźniało moment, w którym pracodawca będzie mógł uznać konsultacje za zakończone i przystąpić do zamierzonych działań. Odpowiednia redakcja porozumienia między pracodawcą a radą może pomóc w uniknięciu tych problemów. Porozumienie powinno ustalać tryb i harmonogram informowania i konsultacji oraz precyzować moment, w którym proces informowania i konsultowania uznaje się za zakończony. Da to pracodawcy pewność co do tego, kiedy może podjąć zamierzone decyzje lub działania, nie ryzykując zarzutu, że uczynił to przed zakończeniem procesu informacyjno-konsultacyjnego.


Inny aspekt, który często bywa regulowany w porozumieniach, to doprecyzowanie obowiązkowych informacji i konsultacji,
które w art. 13 ust. 1 i 2 ustawy określone są bardzo szeroko. Doprecyzowanie tego zakresu jest kuszące, jednak niesie ze sobą też pewne ryzyka. Z jednej strony, pracodawcom zależy na skonkretyzowaniu, a w miarę możliwości na ograniczeniu tego zakresu, z drugiej jednak strony, w razie sporu co do tego, czy obowiązki informacyjno-konsultacyjne zostały spełnione, wiążący będzie wyłącznie zakres określony w ustawie. Oznacza to, że jeżeli pracodawca nie przekazałby jakiejś informacji, gdyż zgodnie z doprecyzowanym w porozumieniu zakresem nie jest o­na obowiązkowa, a następnie doszłoby do sporu, w którym pracodawcy zarzucono by naruszenie ustawy (art. 19 ust. 1 pkt. 4), to raczej nie mógłby o­n liczyć na uniewinnienie tylko z tego powodu, że od przekazania danej informacji zwalnia go porozumienie. Mógłby jednak podnieść jako okoliczność pomniejszającą jego winę to, że działał w dobrej wierze i w sposób akceptowany przez radę pracowników, gdyż jego działania zgodne były z porozumieniem.

Bartłomiej Raczkowski
adwokat i partner Kancelaria Sołtysiński, Kawecki & Szlęzak
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Intensywne opady deszczu uszczuplą portfele wielu właścicieli nieruchomości o nawet 10 tys. zł. Kontrolerzy nie będą mieli litości dla Polaków

Ostatnie dni obfitują w gwałtowne zjawiska pogodowe, w tym m.in. w intensywne opady deszczu. Stąd, wiele osób zmaga się z problemem wód opadowych gromadzących się w nadmiarze na ich posesjach. Zagospodarowanie wód opadowych, leży w gestii właściciela nieruchomości. Nie każdy jest świadomy, że za odprowadzanie deszczówki niezgodnie z przepisami, grożą poważne konsekwencje – w tym grzywna w wysokości nawet 10 tys. zł.

Niekorzystna zmiana dla wszystkich emerytów i rencistów: ZUS będzie mógł zażądać zwrotu świadczeń za ostatnie 3 lata! Nowe narzędzie w rękach ZUS, pod przykrywką ułatwienia dla seniorów

Osoba, która wykonuje pracę zarobkową w czasie pobierania emerytury (jeżeli nie osiągnęła jeszcze powszechnego wieku emerytalnego, chyba, że – kontynuuje zatrudnienie u dotychczasowego pracodawcy) lub renty musi mieć świadomość, iż przekroczenie przez nią tzw. limitów dorabiania (do emerytury lub odpowiednio – renty), może skutkować zmniejszeniem przysługującego jej świadczenia, a w określonych okolicznościach – nawet całkowitym zawieszeniem jego wypłacania. Z limitami tymi – związany jest obowiązek corocznego powiadamiania ZUS o wysokości osiąganych przychodów, który ciąży na emerytach i rencistach. W związku z projektem deregulacyjnym rządu – w odniesieniu do większości emerytów i rencistów ma on zostać zniesiony. Okazuje się jednak, że pośredni skutek takiej zmiany, może być dla świadczeniobiorców bardzo niekorzystny.

To pewne: będzie wyższa kwota wolna w PIT i niższy podatek od dochodów. Ceną podatek katastralny czyli nie od metra kwadratowego ale wartości mieszkania i domu?

Podatek katastralny zamiast podatku od nieruchomości? Rząd niezmiennie kwestionuje możliwość wprowadzenia takiej zmiany w podatkach. Jednocześnie jednak sondowane są nieoficjalnie różnie opcje podatku od wartości mieszkania i domu w miejsce obecnie obowiązującego podatku naliczanego dla obywateli nie od wartości nieruchomości, ale od jej metrażu.

Ponad 1700 złotych bez względu na staż pracy. Ta podwyżka już weszła w życie

Bon na zasiedlenie bez limitu wieku, rejestracja na podstawie miejsca zamieszkania, a nie adresu zameldowania, takie zmiany przyniosły bezrobotnym nowe przepisy, jakie z początkiem czerwca zaczęły obowiązywać w urzędach pracy. To nie wszystko. Rewolucja dotyczy także wypłaty zasiłku.

REKLAMA

Czy 13.07.2025 r. jest niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka

Połowa lipca zbliża się szybko, wakacje i urlopy w pełni. Pogoda dziś też sprzyjająca bardziej zakupom niż relaksowi. A czy jutro w niedzielę 13 lipca będzie odwrotnie: niedziela handlowa na zakupy czy zakaz handlu za to pogoda zachęcająca do korzystania z lata i wakacji. Czy jutro zakupy w dowolnym sklepie: Lidl, galeria handlowa czy tylko Żabka?

Wyższe wynagrodzenia w budżetówce od 2026 r. Pracodawcy chcą większej podwyżki dla pracowników

Płaca minimalna w 2026 r. wzrośnie o 3%, ale w budżetówce podwyżka powinna być wyższa. Pracodawcy chcą wyższych wynagrodzeń w sferze budżetowej, aby jakość usług publicznych również rosła.

Pytania online na aplikację komorniczą. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. [pytania z 2024 r.] cz. III
Przed nami kolejnych 25 pytań testowych na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów komorniczych. W następnych częściach będziemy przedstawiać pozostałe pytania.
Emerytura dla nauczyciela 2025 – które rozwiązanie wybrać? ZUS podpowiada

Nauczyciele, którzy chcą zakończyć aktywność zawodową mają do wyboru kilka możliwości – od powszechnej emerytury, przez wcześniejsze przejście na świadczenie z Karty Nauczyciela, aż po tzw. nową emeryturę nauczycielską. Wybór zależy m.in. od wieku, stażu pracy i spełnienia określonych warunków.

REKLAMA

100 zł miesięcznie dodatku do energii elektrycznej dla tej grupy osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Wnioski można składać od 11 lipca 2025 r.

Od 1 lipca 2025 roku więcej osób będzie mogło ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu „Aktywny samorząd”, Obszar E. Wsparcie w formie dodatku na opłaty za energię elektryczną przysługuje osobom korzystającym z koncentratora tlenu lub respiratora w warunkach domowych.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

REKLAMA