REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ŚWIĄT NIE TRZEBA ODPRACOWYWAĆ

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ewa Wronikowska
ŚWIĄT NIE TRZEBA ODPRACOWYWAĆ

9 listopada 2006 r. Senat przyjął bez poprawek uchwaloną przez Sejm 18 października 2006 r. ustawę o zmianie ustawy – Kodeks pracy. Ustawa ta zmienia przepisy o czasie pracy – w art. 130 § 2 uchyla zdanie drugie.

Ustawa z 18 października 2006 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy w art. 1 wskazuje, że:
„w ustawie z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 130 w § 2 uchyla się zdanie drugie (...)”
W odniesieniu do zagadnień związanych z czasem pracy jest to jedyna zmiana. Jest ona dość drobna pod względem redakcyjnym jednakże w konsekwencji zmierza do zmiany zasad ustalania obowiązującego pracownika wymiaru czasu pracy, które są uregulowane przepisami wskazanego art. 130 k.p.
Obecnie jeszcze – do czasu wejścia przedmiotowej ustawy w życie – wymiar czasu pracy ustala się:
• mnożąc 40 godzin przez liczbę tygodni przypadających w okresie rozliczeniowym, a następnie
• dodając do otrzymanej liczby godzin iloczyn 8 godzin i liczby dni pozostałych do końca okresu rozliczeniowego, przypadających od poniedziałku do piątku.
Ustalony w powyższy sposób wymiar czasu pracy obniża się o 8 godzin z tytułu święta przypadającego w innym dniu niż niedziela. Jeżeli jednak w tygodniu obejmującym 7 dni od poniedziałku do niedzieli wystąpią 2 święta w inne dni niż niedziela, obniżenie wymiaru czasu pracy o 8 godzin następuje z tytułu jednego z tych świąt.
W praktyce w jednym tygodniu kalendarzowym 2 święta mogą wystąpić w maju (1 i 3 maja) oraz w grudniu (25 i 26 grudnia). Jeżeli żadne z nich nie „nałoży się” na niedzielę, to wymiar czasu pracy w każdym z tych miesięcy jest obniżany o 8, nie zaś o 16 godzin, a w roku o 16 godzin, nie zaś o 32 godziny. To zaś powoduje, że pracownik nie ma zapewnionych w niektórych latach kalendarzowych 52 dni wolnych od pracy, które to prawo wynika z zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.
Tego rodzaju sytuacja polegająca na wystąpieniu w roku kalendarzowym dwóch tygodni z dwoma świętami w inne dni niż niedziela wystąpiła po raz pierwszy w 2006 r. Będzie miała miejsce także w latach 2007, 2008, 2012, 2013, 2014. Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 130 k.p. wymiar czasu pracy w skali roku byłby pomniejszany jedynie o 16 godzin, nie zaś o 32 godziny. W konsekwencji liczba dni wolnych od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy wyniesie 50 dni, co w praktyce oznacza dwie soboty robocze (dla pracowników zwyczajowo korzystających z soboty, jako dnia wolnego z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy).
Jeżeli natomiast w danym roku kalendarzowym wystąpi jeden tydzień z dwoma świętami w inne dni niż niedziela (co nastąpi w 2009 i 2015 roku) – wówczas wymiar czasu pracy w skali roku zostanie pomniejszony o 8 godzin, nie zaś o 16 godzin. W konsekwencji liczba dni wolnych od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy wyniesie 51 dni, co w praktyce oznacza jedną sobotę roboczą (dla pracowników zwyczajowo korzystających z soboty jako dnia wolnego z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy).
A zatem w jeszcze obecnym stanie prawnym liczba dni wolnych od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy waha się w roku kalendarzowym od 50 do 52 takich dni. Jest ona zależna od tego, czy w danym roku kalendarzowym występują tygodnie z dwoma świętami w inne dni niż niedziela, czy też takich tygodni nie ma.
Wskazana nowelizacja Kodeksu pracy uchyla przepis art. 130 § 2 zdanie drugie, w którym uregulowano zasadę pomniejszania wymiaru czasu pracy jedynie o 8 godzin, jeżeli w jednym tygodniu kalendarzowym występują dwa święta i żadne z nich nie przypada w niedzielę. Konsekwencją zmiany będzie zatem pomniejszanie wymiaru czasu pracy o 8 godzin w każdym przypadku wystąpienia w okresie rozliczeniowym święta w innym dniu niż niedziela.
Zmiana przepisów Kodeksu pracy zapewnia zatem korzystanie przez pracowników z 52 dni wolnych od pracy w roku kalendarzowym z tytułu zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, a także usunie wątpliwości powstające na tle obecnie obowiązującego stanu prawnego często wskazujące na obowiązek pracownika odpracowywania jednego lub dwóch świąt w skali roku (takie stanowisko prezentowało MPiPS).
Wejście zmiany w życie
W uchwalonej ustawie w art. 4 wskazano, że ustawa wchodzi w życie 30 listopada 2006 r. (na obecnym etapie legislacyjnym warunkiem jej wejścia w życie jest podpisanie przez prezydenta oraz opublikowanie). Oznacza to, że w roku 2006 liczba dni wolnych od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy wyniesie 51 dni, gdyż wymiar czasu pracy obowiązujący w grudniu trzeba będzie już ustalić z zastosowaniem nowych regulacji prawnych, czyli obniżyć o 16 godzin z tytułu dwóch dni świątecznych, nie zaś o 8 godzin, jak wymagają tego obecnie obowiązujące przepisy. W efekcie liczba dni wolnych z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy za rok 2006 wzrośnie o 1, czyli wyniesie 51 dni, nie zaś 50, jak to wynika z dotychczasowego stanu prawnego.
Warto także zwrócić w tym przypadku uwagę na art. 2 uchwalonej ustawy, który ma charakter przejściowy. Zgodnie z nim zmniejszenie wymiaru czasu pracy w okresie rozliczeniowym obejmującym grudzień 2006 r. nie może spowodować obniżenia wynagrodzenia za pracę wypłacanego pracownikowi za ten okres. Wynagrodzenie takie przysługuje za liczbę godzin pracy ustaloną na podstawie art. 130 k.p. w dotychczasowym brzmieniu.
Oznacza to, że w sytuacji gdy wynagrodzenie pracownika jest kształtowane za pomocą metody czasowej na podstawie stawki godzinowej, obniżenie wymiaru czasu pracy w grudniu w związku z wejściem w życie przedmiotowej ustawy nie może pociągać za sobą proporcjonalnego obniżenia wynagrodzenia.

Przykład
Wynagrodzenie zasadnicze pracownika ustalane jest na podstawie metody czasowej – 30 zł za godz. W grudniu 2006 r. na podstawie niezmienionego brzmienia art. 130 § 2 k.p. miałby pracować 160 godz. (4 tyg. x 40 = 160 godz. + 8 godz. z tytułu 29.12. – 8 godz., z tytułu 25 i 26 XII = 160 godz.), natomiast po wejściu w życie przedmiotowej ustawy – 152 godz. (4 tyg. x 40 = 160 godz. + 8 godz. z tytułu 29.12. – 8 godz. z tytułu 25.12. – 8 godz. z tytułu 26.12. = 152 godz.). Zakładając, że pracownik nie będzie korzystał ze zwolnień w pracy w grudniu 2006 r., jego wynagrodzenie po wymiarze 160 godzin powinno wynieść 4800 zł brutto (160 godz. x 30 zł). Po wejściu w życie ustawy nowelizującej Kodeks pracy w grudniu 2006 r. pracownik musi otrzymać kwotę 4800 zł, mimo że przepracuje tylko 152 godz. Zgodnie z obliczeniami powinien otrzymać 4560 zł brutto (152 godz. x 30 zł). Przytoczony art. 2 ustawy z 18 października zakazuje jednak pracodawcom dokonywania wskazanego obniżenia.
Ten zakaz obniżania wynagrodzenia mimo niższego wymiaru czasu pracy odnosi się wyłącznie do wynagrodzenia wypłacanego w grudniu 2006 r.


Ewa Wronikowska
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA