REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pod czujnym okiem szefa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kontrola pracowników w miejscu pracy jest, co do zasady, właściwym i dopuszczalnym środkiem prewencyjnym, jednakże powinien być o­n stosowany wyłącznie w granicach dozwolonych przez prawo.
W granicach wyznaczonych przez prawo pracodawca może kontrolować zachowania pracownika w pracy i sposób wykorzystywania przez niego powierzonego mienia.

Pracodawca dokonuje zazwyczaj kontroli w celu ochrony swojego mienia oraz w celu sprawdzenia rzetelności pracownika i prawidłowości wykorzystania przez niego czasu pracy. Aby zapewnić legalność korzystania przez pracowników z oprogramowania, pracodawca monitoruje zakres instalowanego oprogramowania na służbowych komputerach. W celu weryfikacji, czy pracownik wykorzystuje należycie czas pracy na wykonywanie obowiązków służbowych, pracodawca kontroluje czas pracy (długość przebywania w zakładzie pracy), treść poczty elektronicznej, rodzaj odwiedzanych przez pracownika stron internetowych. Pracodawca może też w celu ochrony swojego mienia dokonywać przeszukań pracowników i przeprowadzać kontrole osobiste.

Należy pamiętać, że zakres wszystkich powyższych działań jest ograniczony, a sankcje za przekroczenie granic mogą być dotkliwe dla pracodawcy.

Do najczęstszych sposobów kontroli pracowników przez pracodawcę należą:
• sprawdzanie treści poczty elektronicznej i tradycyjnej,
• wykorzystywanie Internetu i rodzaju odwiedzanych stron,
• ustalanie miejsca pobytu pracownika za pomocą służbowego telefonu komórkowego,
• kontrole osobiste pracownika (przeszukania),
• sprawdzanie stanu trzeźwości pracownika (badanie alkomatem),
• instalowanie kamer w zakładzie pracy,
• badanie wykrywaczem kłamstw.

Ochrona godności i dóbr osobistych pracowników – sankcje za naruszenie

Dobra osobiste każdego człowieka podlegają bezwzględnej ustawowej ochronie. Katalog dóbr osobistych określony jest w art. 23 Kodeksu cywilnego i obejmuje między innymi tajemnicę korespondencji, cześć i wolność człowieka. Nie jest to lista zamknięta, w związku z czym przez pojęcie dóbr osobistych rozumiemy również godność pracownika, która jest najczęściej naruszana przy dokonywaniu kontroli osobistych pracowników. Z kolei tajemnica korespondencji jest najważniejszym dobrem osobistym, które pracodawca może naruszyć w procesie kontrolowania poczty elektronicznej i tradycyjnej pracownika.
Z mocy przepisów Kodeksu pracy pracodawca jest zobowiązany szanować godność i inne dobra osobiste pracownika (art. 11 k.p.).

Pracownik, którego dobra osobiste zostaną naruszone przez pracodawcę, ma prawo podnosić w stosunku do niego następujące roszczenia:
• zaniechania bezprawnego działania przez pracodawcę,
• usunięcia skutków bezprawnego działania, np. przez złożenie oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy pracodawca naruszył godność pracownika przy przeszukaniu lub sprawdzaniu stanu trzeźwości i poniżył go przy innych współpracownikach,
• zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny,
• naprawienia szkody majątkowej, jeżeli wskutek naruszenia dóbr osobistych doszło do powstania szkody w majątku pracownika. Takie sytuacje będą rzadkim wynikiem dokonywania kontroli pracodawcy w miejscu pracy, choć nie można ich wykluczyć.

Warto zwrócić uwagę, że bezprawne działania pracodawcy mogą w rezultacie doprowadzić do naruszenia innych przepisów, np. o dyskryminacji w miejscu pracy.

W sytuacji gdy wskutek kontroli pracowników okaże się, że część pracowników albo jeden pracownik jest kontrolowany znacznie częściej niż inni, i nie ma ku temu obiektywnych przyczyn, może o­n podnieść zarzut dyskryminacji na przykład ze względu na płeć, wyznanie, narodowość lub przynależność związkową. W takim przypadku pracownik ma prawo domagać się na drodze sądowej odszkodowania od pracodawcy w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. Skorzystanie przez pracownika z tych uprawnień nie może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę umowy o pracę lub jej rozwiązanie bez wypowiedzenia.

Niezależnie od powyższego pracownik ma prawo rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia, jeżeli naruszenie przez pracodawcę zasad o równym traktowaniu w zatrudnieniu miało charakter ciężkiego naruszenia (art. 55 k.p.). Obowiązek pracodawcy przeciwdziałania dyskryminacji w zatrudnieniu wynika z art. 94 k.p.

Pojawia się pytanie, czy pracownik może w tym samym trybie rozwiązać umowę o pracę ze skutkiem natychmiastowym w sytuacji, gdy wskutek dokonywania bezprawnych kontroli pracownika pracodawca naruszył w sposób ciężki przepisy o ochronie dóbr osobistych. Wydaje się, że tak, skoro art. 11 k.p. nakazuje pracodawcy szanować godność i dobra osobiste pracownika. Moim zdaniem katalog podstawowych obowiązków pracodawcy nie jest wyłącznie ujęty w art. 94 k.p. i należy przyjąć zasadę określoną w art. 11 jako kolejny istotny obowiązek, którego pracodawca musi przestrzegać. Pracownik może się również powołać na inny obowiązek pracodawcy, którym jest wpływanie na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego (art. 94 k.p.). Bezprawne, powtarzające się kontrole pracowników na pewno nie sprzyjają budowaniu takich zasad i również mogą być powodem do rozwiązania przez pracownika umowy o pracę. Rozwiązanie umowy przez pracownika w tym trybie niesie za sobą skutki, jakie przepisy prawa wiążą z rozwiązaniem umowy przez pracodawcę za wypowiedzeniem.

Pozytywne i negatywne skutki monitoringu dla pracodawcy

Systematyczne kontrole sposobu wykonywania przez pracowników obowiązków służbowych stały się w obecnych czasach codziennością. W szczególności ma to miejsce w dużych zakładach pracy. Jest to bardzo użyteczne narzędzie dla pracodawców pozwalające im na lepszy dobór kadr i ochronę własnego mienia. Pracownik, uprzedzony o możliwości kontroli, staje się bardziej zdyscyplinowany i trudniej mu zdecydować się na naruszanie ustalonego porządku pracy.

Jednak przekroczenie granic dopuszczalnej kontroli lub korzystanie przez pracodawcę z uprawnień w taki sposób, iż powoduje to dyskryminację w miejscu pracy, może mieć negatywne konsekwencje dla pracodawcy. Pracownik ma bowiem prawo do podnoszenia określonych roszczeń wobec pracodawcy, które mogą mieć poważne konsekwencje finansowe.


Katarzyna Dulewicz
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Nowelizacja kodeksu pracy wprowadziła nowe zaświadczenia z ZUS. 24 miesiące na przedstawienia ich pracodawcom

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

REKLAMA

Rak a orzeczenie o niepełnosprawności 2025. Jakie przywileje, zasiłki i ulgi? Co przysługuje osobie chorej na nowotwór?

Choroba nowotworowa to trudne leczenie, ale trzeba wiedzieć, że to też prawo do dodatkowego wsparcia od państwa. Mało kto wie, że pacjenci onkologiczni mogą ubiegać się o orzeczenie o niepełnosprawności, które otwiera drogę do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Sprawdź, kiedy rak daje prawo do orzeczenia i jakie korzyści można zyskać.

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

REKLAMA