REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

"Płatnik" ułatwia prowadzenie korespondencji z ZUS

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Płatnicy składek muszą przekazywać do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe. Pomocnym narzędziem w wypełnianiu i przesyłaniu tych dokumentów jest program „Płatnik”, którego aktualną wersję wzbogaconą o System Dwustronnej Wymiany Informacji dołączyliśmy dzisiaj do „GP” na płycie CD. Korzystanie z tego programu pozwala osobom rozliczającym się z ZUS zaoszczędzić czas i uniknąć popełnienia wielu błędów.
Generalna zasada jest następująca: płatnicy rozliczający składki za więcej niż 5 osób przekazują do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe (zgłoszeniowe i rozliczeniowe) poprzez teletransmisję danych w formie dokumentu elektronicznego z aktualnego programu „Płatnik”. Natomiast płatnicy rozliczający składki za nie więcej niż 5 osób mogą przekazywać dokumenty w wybranej przez siebie formie – poprzez teletransmisję danych w formie dokumentu elektronicznego z aktualnego programu „Płatnik” albo w formie papierowej, tj. w postaci formularzy dostępnych w każdej jednostce organizacyjnej ZUS albo wydruków z aktualnej wersji programu „Płatnik”.
Przy ustalaniu, w jakiej formie należy przekazywać dokumenty do ZUS, płatnik musi wziąć pod uwagę liczbę osób, za które był zobowiązany w danym miesiącu kalendarzowym rozliczyć składki na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne. Zatem płatnik, który przekazywał dokumenty w formie elektronicznej, u którego zmniejszył się stan zatrudnienia i obecnie rozlicza składki za mniej niż 6 osób, ma prawo przekazywać dokumenty w formie papierowej.
Z wnioskiem do dyrektora ZUS
W uzasadnionych przypadkach ZUS może zwolnić płatnika składek rozliczającego składki za więcej niż 5 osób z obowiązku elektronicznego przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych. Decyzja taka jest wydawana przez dyrektora oddziału ZUS właściwego dla siedziby płatnika po złożeniu przez niego szczegółowo uzasadnionego wniosku. Dyrektor może upoważnić płatnika do przekazywania dokumentów w formie papierowej lub na komputerowym nośniku informacji (CD-ROM).
WARTO WIEDZIEĆ
ZUS przedłużył termin przesyłania dokumentów ubezpieczeniowych z wykorzystaniem strony http: //www.dokumenty.wroclaw.zus.pl. Płatnicy mogą zatem także po 1 sierpnia br. korzystać z tej strony internetowej. Wymieniony serwis zostanie zamkniety w późniejszym terminie, który będzie uzależniony od dynamiki przechodzenia jego użytkowników na nowy sposób przekazywania dokumentów poprzez System Dwustronnej Wymiany Informacji.
Osobiście czy pocztą
Dokumenty papierowe mogą być składane w terenowych jednostkach organizacyjnych ZUS, właściwych dla siedziby płatnika (wykaz tych jednostek zamieszczony jest na stronie internetowej www.zus.pl) osobiście w stanowisku obsługi klientów lub za pośrednictwem poczty. Gdy dokumenty przesyłane są pocztą, należy użyć koperty o formacie A4 (nie można ich bowiem składać), a na kopercie należy umieścić dopisek „Dokumenty ubezpieczeniowe”. Warto pamiętać, że o terminie przekazania dokumentów wysyłanych pocztą decyduje data stempla pocztowego albo data nadania – w przypadku przesyłki poleconej. Płatnicy, którzy dostarczają dokumenty (wcześniej przygotowane w programie „Płatnik”) na nośniku CD, muszą dostarczyć je do wskazanej przez dyrektora najbliższej jednostki ZUS. Pracownik ZUS wyśle zapisany na płycie zestaw dokumentów na serwer i wyda płatnikowi potwierdzenie.
Zalety elektronicznej wymiany dokumentów
O zaletach elektronicznej wymiany dokumentów między płatnikiem a ZUS wiedzą wszyscy ci, którzy tę formę stosują. Taka korespondencja z ZUS jest wygodna i bezpieczna. Przede wszystkim nie trzeba ręcznie wypisywać dokumentów albo ich drukować, co jest bardzo pracochłonne. Wypełnianie dokumentów w formie elektronicznej eliminuje też popełnianie wielu błędów, a zatem daje większą gwarancję, że na kontach płatnika i ubezpieczonego będą prawidłowe dane. Płatnicy wysyłający dokumenty poprzez teletransmisję oszczędzają też czas, który trzeba poświęcić, aby dostarczyć dokumenty do ZUS. Nie są zatem konieczne wizyty na poczcie czy w oddziałach ZUS. Elektroniczna wymiana dokumentów jest bezpieczna – dokumenty może odczytać jedynie uprawniony odbiorca i nie ma możliwości ich sfałszowania, czy wysłania w imieniu nadawcy bez jego zgody.
Biorąc pod uwagę wymienione zalety, warto, by osoby niezobowiązane do elektronicznej formy przekazywania dokumentów (rozliczające składki za nie więcej niż 5 osób) zastanowiły się nad takim ułatwieniem w pracy. Warunkiem korzystania z takiej formy przekazywania dokumentów jest posiadanie programu „Płatnik”.
Kiedy możliwa tylko forma papierowa
Każdy płatnik musi pamiętać, że dokumenty ZUS ZFA i ZUS ZPA składane w trybie zgłoszenia oraz dokument ZUS ZIPA – zgłoszenie zmiany danych identyfikacyjnych płatnika składek, może być przekazany do ZUS tylko w formie papierowej – na formularzach według aktualnego wzoru albo na wydruku z aktualnego programu „Płatnik”.
Dokumenty rozliczeniowe
Oprócz dokumentów zgłoszeniowych płatnicy muszą też przekazywać do ZUS dokumenty rozliczeniowe. Komplet dokumentów rozliczeniowych składa się z deklaracji rozliczeniowej (ZUS DRA) i odpowiednich imiennych raportów miesięcznych za dany miesiąc kalendarzowy (ZUS RCA – raport o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach, ZUS RZA – raport o należnych składkach na ubezpieczenie zdrowotne, ZUS RSA – raport o wypłaconych świadczeniach i przerwach w opłacaniu składek).
Płatnik składek, który opłaca składki wyłącznie za siebie, przesyła jedynie deklarację rozliczeniową (ZUS DRA). Dla płatników – osób prowadzących pozarolniczą działalność, opłacających składki wyłącznie za siebie lub osoby z nimi współpracujące – ważna jest informacja, że nie muszą o­ni składać deklaracji rozliczeniowej lub imiennych raportów miesięcznych za kolejny miesiąc, gdy nie nastąpi żadna zmiana w stosunku do miesiąca poprzedniego (zwolnienie to obowiązuje także wówczas, gdy składki opłacane są od minimalnej podstawy wymiaru, a zmiana wynika ze zmiany jej wysokości).
Sankcje dla nierzetelnych płatników
Każdy płatnik składek powinien widzieć, że gdy zastosuje formę przekazania dokumentów inną niż wymagana lub też dokumenty nie będą nadawały się do ich przetworzenia przy użyciu technologii automatycznego odczytu, ZUS ich nie przyjmie, co jest równoznaczne z nieprzekazaniem dokumentów. Za niezgłaszenie wymaganych danych, niedopełnienie obowiązku przesyłania deklaracji rozliczeniowych oraz imiennych raportów miesięcznych w przewidzianym terminie oraz niezastosowanie właściwej formy do przekazywania dokumentów związanych z ubezpieczeniami społecznymi i ubezpieczeniem zdrowotnym, płatnikowi grozi grzywna do 5 tys. zł.
WARTO WIEDZIEĆ
Aktualnie obowiązującymi wersjami programu „Płatnik” są:
• 6.03.001 – po 1 sierpnia 2005 r. – wyłącznie dla płatników, którzy składają dokumenty ubezpieczeniowe w formie wydruku z programu,
• 6.03.001 B – dla płatników, którzy, korzystając z tej wersji programu, nie stwierdzili nieprawidłowości w wysyłce dokumentów w postaci elektronicznej do ZUS,
• 6.03.001 D – dla płatników, którzy zainstalowali poprawkę do programu „Płatnik” w wersji 6.03.001 B,
• 6.03.001 E – dla wszystkich płatników.
Monika Wojciechowska

PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. nr 137, poz. 887 z późn. zm.).


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA