REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdobyć wiedzę, by ulepszyć swoją pracę

Sylwia Szykuła
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Musimy wiedzieć co, dlaczego i w jaki sposób należy zrobić. Brak odpowiednich informacji może spowodować błędy lub doprowadzić do nieprzewidzianych zdarzeń. Pełna wiedza pozwala lepiej pracować i organizować czas.

Zagadki i rebusy to przyjemna rozrywka, lecz raczej nie w pracy. Niestety, asystentka nierzadko otrzymuje od przełożonego wiele enigmatycznych poleceń typu: „słuchaj, napisz im, że się nie zgadzają albo coś wymyśl”. Na dobrą sprawę nie wiadomo kto się nie zgadza, i dlaczego. Jedną z cech dobrej asystentki jest odpowiednie precyzowanie myśli i treści, jakie przełożony chce przekazać, lecz nie może stać się to regułą. A co się stanie jeśli się pomyli i źle odgadnie, co szef chciał powiedzieć?

REKLAMA

Blokowanie informacji

Musimy mieć dostęp do informacji. Chcemy wiedzieć kto wygrał program, dlaczego konkurencyjna firma zwolniła 30 pracowników i gdzie koleżanka wyjeżdża na urlop. Podobnie w relacjach z przełożonym - trzeba wiedzieć jak najwięcej, aby móc poprawnie i szybko wypełniać swoje obowiązki.

Warto egzekwować prawo do posiadania wiadomości, a praca z pewnością będzie łatwiejsza. Zdarza się jednak, że przyczyną braku informacji jest blokowanie jej przepływu przez szefa i współpracowników. Dlaczego tak się dzieje?

• Zazdrość i eliminowanie ewentualnego zagrożenia to zachowania związane z niskim poczuciem wartości i kompleksami. Niektórzy uważają, że zatajanie informacji lub utrudnienia w jej zdobyciu pomagają im w karierze i budowaniu wysokiej pozycji.

REKLAMA

• Roztargnienie - blokowanie informacji w wyniku zapominalstwa i złej organizacji nie jest działaniem umyślnym, jednak ma ten sam skutek - nie pozwala nam na dobre wypełnianie obowiązków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Niewiedza - słyszymy: „później ci powiem, o co chodzi” lub „chciałbym ci pomóc, ale niestety jestem zielony”.

• Brak umiejętności budowania jasnego przekazu - współpracownik chce, ale nie umie powiedzieć, o co chodzi.

Jakie są więc skutki niedoinformowania i braku odpowiednich wiadomości:

• błędy w dokumencie docelowym,

• błędy w kolejnych dokumentach, których podstawą były wcześniejsze pisma,

• problemy w działach, do których spłynęły „zainfekowane” dokumenty,

• oskarżenia o brak umiejętności i wiedzy,

• niezadowolenie szefa,

• zmniejszenie zaufania wobec danej osoby,

• strata czasu i kosztów na powtarzanie tych samych operacji,

• w przypadku powtórzenia się błędów - nawet zwolnienie z pracy.

Jak zdobywać informacje

Zarządzający

Czasem wystarczy zwykła rozmowa i telefon, aby uzyskać potrzebne wiadomości. O jakie informacje można prosić przełożonego, aby poprawić jakość swojej pracy:

• Prośba o dokumenty wykorzystywane przy określonych sprawach (poznajesz sytuację od początku i możesz napisać klarowne pismo) lub o pełny dostęp do dokumentacji firmy.

• Dostęp do kalendarza szefa (jeśli nie prowadzisz go sama) - jeśli znasz terminy jego spotkań i urlopów, możesz umieszczać nowe pozycje, które nie będą kolidowały z zaplanowanymi.

• Rozmowy - najprostsza, ale skuteczna forma zdobywania informacji. W firmach odbywają się zebrania, na których możesz przekazać i otrzymać odpowiednie wiadomości.

• E-mail - jeśli przełożony lubi zmieniać zdanie lub wycofywać się z tego, co wcześniej zostało wypowiedziane, poproś o informację e­mailową. Prośbę uzasadnij tym, że chcesz mieć pewność czy odpowiednio rozumiesz przekaz. Pamiętaj, że nic nie zastąpi „dowodu” na piśmie.

• Telefony - zawsze możesz wybrać numer wewnętrzny i zapytać współpracownika lub szefa o konkretną sprawę. Nie nadużywaj jednak tej metody, bo szef przestanie odbierać telefon.

• Oficjalne pisma - w przypadku codziennych spraw oficjalne pisma są ostatecznością, można ich użyć w skomplikowanych lub istotnych kwestiach. Tego typu pismo jest „podkładką”, że otrzymałaś taką, a nie inną informację - przydaje się, jeśli w wyniku wykonania zadania nastąpiły problemy. Możesz również proponować zarządzającym wystosowanie oficjalnych pism (tworzysz je sama i dajesz jedynie do podpisu).

• Zabiegi psychologiczne - wspominanie podczas rozmowy z przełożonym, że: „Dzięki pana informacji mogłam tak szybko wykonać zadanie”. Podkreślanie jak ważna jest współpraca: „Cieszę się, że tak dobrze się dogadujemy i przekazuje mi pan wszystkie możliwe informacje”. Sugerowanie, że: „Nie ma to jak dobra informacja - to oszczędność czasu i kosztów”.

Na własną rękę

Oprócz informacji zdobywanych od szefa, zawsze warto liczyć na siebie - przełożony nie zawsze ma czas i chęć na zagłębianie się w szczegóły.

• Internet - najszersze źródło, z którego możesz czerpać wiadomości.

• Kontakt ze specjalistą - w przypadku trudnych zagadnień, w których spowodowanie błędu może mieć przykre skutki, warto pytać specjalistę - prawnika lub księgową.

• Telefon - tradycyjna forma zdobywania wiadomości: z biura numerów dowiesz się o danych teleadresowych firm, informacjach o hotelach, są infolinie banków, firm ubezpieczeniowych.

• Prasa - jeśli pracujesz w branży specjalistycznej, a musisz konstruować różne pisma skierowane do fachowców, warto kupić lub zaprenumerować prasę branżową. Jest to również sposób na pogłębianie własnej wiedzy, która może niejednokrotnie się przydać. Podobnie z inną prasą specjalistyczną (prawo, księgowość, administracja, zarządzanie, sprawy personalne). Przydatna jest również prasa codzienna, z której możesz dowiedzieć się o sytuacji na rynku finansowym lub problemach innych firm.

• Książki - w biurze powinnaś mieć kodeks pracy, ustawę o rachunkowości, poradnik kadrowca, a także słownik ortograficzny. W razie wątpliwości możesz od razu zajrzeć do literatury fachowej.

• Pytania - czasem wystarczy po prostu zapytać. Współpracownicy i przełożeni to doskonałe źródło szybkiego pozyskiwania wiadomości. Nie powinnaś odczuwać wstydu, jeśli czegoś nie wiesz - kto pyta nie błądzi.

Nadmiar informacji

Nadmiar informacji może wywołać skutki odwrotne od oczekiwanych:

• Chaos informacyjny - nie wiesz, która wiadomość jest ważna, a którą można pominąć.

• Strata czasu - zamiast skupiać się na zadaniu, analizujesz mnóstwo dodatkowych faktów i skupiasz się na rzeczach niepotrzebnych.

• Zaniedbywanie pozostałych obowiązków.

• Większa możliwość błędu - nadmiar wiadomości powoduje, że tracisz umiejętność trzeźwego myślenia, a bałagan informacyjny obniża koncentrację.

Sylwia Szykuła

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

Najkrótszy dzień w roku. Kiedy wypada? Kiedy jest przesilenie zimowe?

Kiedy w tym roku wypada najkrótszy dzień w roku? Ile będzie trwałą najdłuższa noc? Kiedy wypada kalendarzowa i astronomiczna zima?

Rozdali choinki w zamian za elektroodpady i sztuczne drzewka

200 naturalnych drzewek choinkowych dostali w sobotę od władz miasta mieszkańcy Białegostoku w zamian za przyniesione drobne elektroodpady czy stare, sztuczne choinki. Organizowana od kilku lat przed Bożym Narodzeniem akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem.

ZUS nie zwróci nienależnie pobranych składek za 10, 15 i 25-letni okres, nawet jeżeli sam stwierdzi, że nie miał podstaw, by je pobierać. „Czarna dziura” przez którą „obywatel traci wszystko: składki, okres ubezpieczenia, prawo do świadczeń i zaufanie do Państwa”

Zgodnie z obowiązującymi przepisami – ZUS nie zwróci nienależnie pobranych składek po upływie 5 lat, a jednocześnie – bez jakiegokolwiek ograniczenia czasowego (a zatem nawet po upływie 25 lat) może wydać decyzję o niepodleganiu ubezpieczeniom społecznym, czyli stwierdzić, że nie miał podstaw do ich pobierania. Wówczas – zamiast zwrócić nienależnie pobrane składki obywatelowi – pieniądze przepadają na rzecz budżetu państwa. W związku z powyższym, powstała petycja, która ma usunąć tę „czarną dziurę” w przebiegach ubezpieczeniowych, przez którą – „obywatel traci wszystko: składki, okres ubezpieczenia, prawo do świadczeń i zaufanie do Państwa”.

REKLAMA

Ten sposób na wolne od pracy bez urlopu to hit przed świętami Bożego Narodzenia i na Sylwestra. Bezsilni pracodawcy rozkładają ręce

Bieganie po sklepach, przedświąteczne porządki i lepienie pierogów. Kiedy na to wszystko znaleźć czas, gdy trzeba chodzić do pracy? Można wziąć urlop, ale to już końcówka roku i niektórzy limit już wyczerpali. Ale można … rozchorować się na zawołanie i zawsze znajdzie się medyk, który wyciągnie pomocną dłoń. Wystarczy wpisać w sieci hasło "L4 od ręki" i dostać tak zwane bigosowe zwolnienie lekarskie.

Czy w tym roku na Wigilię obowiązuje zakaz sprzedaży żywego karpia? Czy grożą za to kary? Co mówią przepisy?

Co roku przed świętami Bożego Narodzenia wraca debata o sprzedaży żywych karpi. Istnieje grono zwolenników tradycji, a także ich przeciwników. Czy w 2025 roku obowiązują jakieś nowe przepisy zakazujące handlu żywymi karpiami? Jakie kary ewentualnie grożą za łamanie prawa? Sprawdzamy aktualny stan prawny i wyjaśniamy na co zwrócić uwagę podczas rybnych świątecznych zakupów.

Dziura budżetowa w 2026 r. zwiększa się już teraz. 3 miliardy z podatków, których nie będzie. Prezydenckie weta weryfikują nadmierny optymizm fiskalny rządu

W uchwalonym 5 grudnia br. budżecie na 2026 r. przewidziano deficyt w wysokości ponad 271 mld zł. Choć ustawa nie weszła jeszcze w życie, już dziś wiadomo, że deficyt będzie jeszcze większy - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Jak WIBOR wpływa na ratę kredytu? Radca prawny objaśnia cały mechanizm i tłumaczy z „bankowego” na nasze

WIBOR, czyli Warsaw Interbank Offered Rate. Brzmi to trochę jak nazwa skomplikowanej procedury technicznej i szczerze mówiąc - dla Twojego domowego budżetu ma podobne znaczenie. To właśnie ten parametr, niczym niewidzialna ręka, steruje wysokością rat milionów kredytów hipotecznych i leasingów w Polsce. Ale tu pojawia się pewien paradoks. Mimo że ten wskaźnik zagląda do portfela niemal każdemu z nas, zasady jego powstawania są dla większości ludzi - a nawet i przedsiębiorców - równie czytelne, co instrukcja obsługi promu kosmicznego.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe od 2026 r. dla samochodów firmowych. MF: stosuje się je do umów leasingu i najmu zawartych wcześniej jeżeli auto nie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Tego wniosku nie składaj pracodawcy z wyprzedzeniem. Rozpatrzy go odmownie i będzie miał rację

Pewnych spraw nie należy odkładać na ostatnią chwilę. Innych z kolei nie można załatwiać zbyt wcześnie. Dotyczy to również relacji między pracodawcą a pracownikiem. Każdorazowo trzeba rozważyć, który moment będzie najlepszy na dopełnienie konkretnego obowiązku.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA