REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybór usługodawcy w PPK

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o PPK, usługodawcami, obok towarzystw funduszy inwestycyjnych, będą także powszechne oraz pracownicze towarzystwa emerytalne, a także zakłady ubezpieczeń na życie. Jeżeli w określonym terminie pracodawca nie wybierze żadnego podmiotu, to Polski Fundusz Rozwoju wezwie go do zawarcia umowy o zarządzanie z tzw. wyznaczoną instytucją finansową. W przypadku nie zawarcia umowy o zarządzanie, podmiot zatrudniający może zostać ukarany grzywną.

Obowiązek utworzenia PPK – wyjątek: posiadanie PPE

Założeniem PPK jest powszechność uczestnictwa. Obowiązek utworzenia PPK docelowo będzie spoczywał nawet na podmiotach zatrudniających tylko jedną osobę. Przepisów ustawy nie stosuje się jednak do podmiotu (zatrudniającego co najmniej 250 osób), jeśli przed dniem 1 lipca 2019 roku ten podmiot będzie prowadził PPE o składce podstawowej co najmniej 3,5%, a do tego PPE przystąpi co najmniej 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie. Mniejsze podmioty będą mogły korzystać z przedmiotowego zwolnienia odpowiednio dłużej i będą zobowiązane rozpocząć tworzenie PPK dopiero odpowiednio od 1 stycznia 2020 roku, 1 lipca 2020 roku albo 1 stycznia 2021 roku.

Zapraszamy na praktyczne warsztaty Pracownicze Plany Kapitałowe >>>

Termin utworzenia PPK

Termin utworzenia PPK w danym podmiocie uzależniony będzie od wielkości podmiotu – liczby osób zatrudnionych (tak pracowników, jak i zleceniobiorców). Stan zatrudnienia będzie liczony odpowiednio na dzień 31 grudnia 2018 roku, 30 czerwca 2019 roku oraz 31 grudnia 2019 roku.

Ewidencja oraz wybór na portalu PPK

Oferty znajdujących się w tzw. ewidencji PPK instytucji finansowych dopuszczonych do oferowania PPK będą prezentowane w internecie na specjalnym portalu emerytalnym. Tam pracodawca dowie się, która z ofert jest najkorzystniejsza dla niego i zatrudnionych u niego osób, a także jak wyglądają produkty oferowane w ramach PPK.

Zawarcie umowy o zarządzanie PPK i skutki braku jej zawarcia

Wybór instytucji finansowej powinien być dokonany przez podmiot zatrudniający w porozumieniu z działającą u niego zakładową organizacją związkową, a w razie jej braku w porozumieniu z reprezentacją osób zatrudnionych. W razie braku osiągnięcia porozumienia w określonym czasie, decyzję o wyborze podejmuje samodzielnie podmiot zatrudniający. Umowa zostaje zawarta w formie elektronicznej, pozwalającej na utrwalenie jej treści na trwałym nośniku. Pracodawca ma tylko niecałe 3 miesiące na zawarcie umowy o zarządzanie PPK, od dnia, w którym powstał obowiązek jej zawarcia. W razie braku zawarcia umowy o zarządzanie, PFR wzywa na piśmie podmiot zatrudniający do zawarcia umowy o zarządzanie PPK z wyznaczoną instytucją finansową w terminie do 30 dni od dnia otrzymania wezwania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawarcie umowy o prowadzenie PPK

Umowa o prowadzenie PPK jest zawierana z podmiotem, z którym pracodawca zawarł umowę o zarządzanie. Umowa o prowadzenie PPK jest zawierana w imieniu i na rzecz każdej zatrudnionej u pracodawcy osoby, będącej w wieku do lat 55. Nie zawiera się umowy o prowadzenie PPK na rzecz osoby, która ukończyła 70 lat, natomiast w przypadku osób, które ukończyły 55 lat, umowa o prowadzenie PPK jest zawierana tylko na wniosek tych osób. Umowa ta powinna zostać zawarta w terminie do 10 dni po upływie okresu 3 miesięcy od dnia, w którym powstał obowiązek utworzenia PPK przez danego pracodawcę.

Źródło: http://www.wojewodka.pl/akademia-ppk-odcinek-4-wybor-uslugodawcy-w-ppk/

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dotacje także dla niepełnosprawnych uczestników studiów podyplomowych [PROJEKT]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (UDER78). Jest to projekt deregulacyjny. Chodzi o większe wsparcie osób niepełnosprawnych.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Samodzielność kontra mikrozarządzanie: jak zaufanie wpływa na rozwój pracowników

Choć wielu pracowników deklaruje gotowość do samodzielnego działania, to wiele organizacji boryka się z deficytem zaufania do podwładnych. Nadal można obserwować, że style zarządzania opierają się na ścisłej kontroli, przez co ograniczają możliwości rozwoju pracowników i tłumią ich kreatywność.

Nowa strategia rozwoju uczelni wyższych jeszcze w tym roku

Wiceminister nauki, prof. Maria Mrówczyńska, poinformowała PAP, że do końca roku zostanie opracowana strategia rozwoju szkolnictwa wyższego – będzie to pierwszy tego typu dokument przygotowany przez resort nauki. Zaznaczyła, że jednym z głównych wyzwań jest starzenie się kadry akademickiej.

REKLAMA

Dodatkowe przelewy dla seniorów - 300 zł. Kiedy na kontach pojawią się dopłaty do prądu i ogrzewania?

Na kontach wielu emerytów wkrótce pojawią się dodatkowe środki od państwa. To wsparcie finansowe ma pomóc seniorom poradzić sobie z rosnącymi rachunkami za prąd i ogrzewanie. Kto i ile otrzyma? Kiedy pieniądze pojawią się na kontach seniorów? Sprawdzamy, co już wiadomo.

Jak założyć PUE ZUS, zalogować się, złożyć wniosek i sprawdzić emeryturę? Co można załatwić przez PUE ZUS? Poradnik dla seniorów i osób z orzeczeniem

Załatwianie spraw w ZUS nie musi oznaczać kolejek i stresu. Dzięki Platformie Usług Elektronicznych (PUE ZUS) seniorzy i osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności mogą szybko i bez wychodzenia z domu sprawdzić emeryturę, złożyć wniosek lub pobrać dokumenty. Zobacz, jak krok po kroku korzystać z PUE ZUS.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Takich przelewów jeszcze nie było. We wrześniu emeryci otrzymają rekordowe wypłaty czternastek!

Wrzesień 2025 roku przyniesie długo wyczekiwaną „czternastkę” – dodatkową emeryturę, która dla wielu seniorów stanowi realne wsparcie domowego budżetu. W tym roku jej wysokość to aż 1878,91 zł brutto. Kto dostanie pełną kwotę i jakie są zasady? Sprawdź, co musisz wiedzieć.

REKLAMA

Umowę leasingu można zawrzeć online bez podpisu kwalifikowanego. Prawo już na to pozwala ale firmy leasingowe muszą przestawić swoje systemy

Możliwość zawarcia umowy leasingu w formie elektronicznej, bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego, będzie powszechnie dostępna na rynku prawdopodobnie za kilka - kilkanaście tygodni – ustalili eksperci Superauto.pl. To rynek, którego wartość przekroczyła w 2024 r. 110 mld zł. Firmy leasingowe są w trakcie dostosowywania swoich systemów informatycznych oraz procedur do nowego prawa, które właśnie weszło w życie. Pierwsze firmy leasingowe udostępnią jednak tzw. formę dokumentową od razu. Są to Velo Leasing, Vehis, Cofidis oraz Millennium Leasing.

Rolnicy dostaną własnego rzecznika? PSL składa projekt ustawy

Klub Polskiego Stronnictwa Ludowego złożył w Sejmie projekt ustawy, której głównym celem jest powołanie nowej instytucji – Rzecznika Praw Rolników. Funkcję tę miałby każdorazowo pełnić Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych, co – według autorów projektu – ma zagwarantować niezależność i bliskość tej roli wobec środowisk rolniczych.

REKLAMA