REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Pracodawca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy zamawiający może zmienić ogłoszenie o zamówieniu?

Ustawa Prawo zamówień publicznych przewiduje możliwość zmiany ogłoszenia o zamówieniu. Na jakich zasadach? Przeczytaj.

Jak precyzyjne powinno być ogłoszenie o zamówieniu?

Ogłoszenie o zamówieniu powinno precyzować wymienione elementy, tak aby wykonawca na ich podstawie mógł podjąć decyzję o uczestnictwie w postępowaniu, a następnie przygotować ofertę. W jaki sposób? Radzi ekspert.

Czy zamawiający musi zamieścić ogłoszenie w Internecie?

Obowiązek zamieszczania ogłoszenia w swojej siedzibie i na stronie internetowej realizuje się w myśl art. 40 ust. 1 ustawy Pzp łącznie. Oznacza to, iż zamawiający nie może zamieścić ogłoszenia w swojej siedzibie natomiast nie umieścić ogłoszenia na stronie internetowej. Nie może też nastąpić sytuacja przeciwna.

Naruszenia przepisów o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia – porada

Zamawiający dokonując obowiązków publikacyjnych powinien spełnić określone wymogi dotyczące formy i treści ogłoszeń. Kiedy przepisy o ogłoszeniu o zamówieniu i o udzieleniu zamówienia zostaną naruszone?

REKLAMA

Czy modyfikacja warunków udziału w postępowaniu jest naruszeniem przepisów?


W trakcie procedury zamawiający wyjaśniał treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Odpowiedziami na pytania wykonawców z dnia 26.08.2009 r. zamawiający zmodyfikował jeden z warunków udziału w postępowaniu, zrezygnował z postawionego wymogu posiadania przez ekspertów uprawnień do kierowania robotami budowlanymi w określonych specjalnościach w zakresie „bez ograniczeń”. Odpowiedziami na pytania z dnia 04.09.2009 r. zamawiający wykreślił ze wszystkich wzorów formularzy sformułowanie „bez ograniczeń”.

Jaka jest minimalna treść ogłoszenia o zamówieniu?

Prawo zamówień publicznych określa minimalną treść ogłoszenia o zamówieniu publicznym. W razie potrzeby zamawiający może rozszerzyć treść ogłoszenia. Ekspert wyjaśnia, jakie treści powinny znaleźć się w ogłoszeniu.

Kiedy zasada uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych będzie naruszona?

Realizacja naruszenia uczciwej konkurencji ma miejsce wówczas, gdy przy opisie przedmiotu zamówienia zamawiający użyje oznaczeń lub parametrów wskazujących konkretnego producenta (dostawcę) lub konkretny produkt, działając w ten sposób wbrew zasadzie obiektywizmu i równego traktowania wszystkich podmiotów ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego.

Jak podzielić zamówienie publiczne na części?

Podział zamówień publicznych na części ma duże znaczenie praktyczne. Kiedy będziemy mieli do czynienia z dwoma odrębnymi zamówieniami? Ekspert odpowiada na pytania i radzi jakie są sposoby podziału zamówień publicznych.

REKLAMA

Jakie znaczenie ma oszacowanie wartości zamówienia publicznego?

Szacunkowa wartość zamówienia publicznego ma duże dla właściwego przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia. Dlaczego? Ekspert odpowiada.

Ustalenie katalogu oceny ofert - porada

Zamawiający jako podmiot odpowiedzialny za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ma prawo ustalić własny katalog oceny ofert i nadawać im wagi decydując o tym, jakie rozwiązanie jest dla niego najkorzystniejsze.

Jakie są przesłanki opisu przedmiotu zamówienia?

Ustawa Pzp w odniesieniu do zasad rządzących opisem przedmiotu zamówienia wskazuje przesłanki pozytywne i negatywne regulujące sposób jego dokonania przez zamawiającego. Ekspert radzi na czym polegają.

Jak przebiega zamknięcie aukcji w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Zakończenie aukcji nie zawsze wiąże się wyborem konkretnej oferty. Zdarza się, że do jej rozstrzygnięcia potrzeba zastosować dodatkowe kryteria. Jakie? Ekspert radzi jak przebiega przewidziana przepisami procedura.

Czas pracy nauczycieli - projekt nowelizacji Karty Nauczyciela

Projekt nowelizacji Karty Nauczyciela wyklucza realizację dodatkowych „godzin karcianych” w formie zajęć opieki świetlicowej.

Jak ogłosić bankructwo jednoosobowej firmy?

Zjawisko upadłości, zwanej potocznie bankructwem,  występuje dość często. Dotyczy ono nie tylko dużych przedsiębiorstw, ale również jednoosobowych firm, których ciągle przybywa na polskim rynku. Na co zwrócić uwagę i jakich formalności należy dopełnić w razie niewypłacalności?

Kiedy sąd może ocenić przyczynę wypowiedzenia umowy zawartej na czas określony

Pracownik kilkakrotnie krytykował rozwiązania podjęte przez pracodawcę, którego firma ma trudną sytuację finansową. Pracodawca postanowił pozbyć się kłopotliwego pracownika i podjął decyzję o rozwiązaniu z nim stosunku pracy za dwutygodniowym okresem wypowiedzenia. Było to możliwe, ponieważ pracownik był zatrudniony na podstawie umowy na czas określony z klauzulą dopuszczającą możliwość jej wcześniejszego rozwiązania. Ten jednak zapowiedział, że wystąpi do sądu o przywrócenie do pracy, ponieważ pracodawca nie wskazał przyczyny wypowiedzenia, a ta podlega kontroli sądu. Czy postępowanie pracownika jest zgodne z prawem?

Czuję, więc jestem. Budowanie pozaintelektualnego potencjału pracownika

Dużo się mówi obecnie o budowaniu intelektualnego potencjału pracownika. Uczymy się, jak sprzedawać, argumentować, negocjować, skuteczniej zarządzać, jak patrzeć i mówić do ludzi, aby nas słuchali. Nauka ta polega na poznawaniu stworzonych dotąd teorii, zdobywaniu informacji i wdrażaniu ich przez zmianę sposobu myślenia, a w konsekwencji zmianę konkretnych zachowań w pracy czy w życiu osobistym.

CEIDG - co stanie się z danymi zarejestrowanych przedsiębiorców?

1 lipca 2011 r. zacznie funkcjonować Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Dane przedsiębiorców znajdą się w ogólnodostępnym systemie informatycznym. Jednak, korzystając z CEIDG w dniu 1 lipca możemy nie znaleźć w ewidencji interesujących nas danych. Dlaczego? Przeczytaj.

Czym jest rejestr pełnomocnictw?

W Sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zmiany dotyczyć będą m.in. kwestii związanych z posługiwaniem się przez przedsiębiorców pełnomocnikami. Zostanie wprowadzony tzw. rejestr pełnomocnictw. Jakie ułatwienia czekają przedsiębiorców? Przeczytaj.

Rozliczenie zakupu złomu od 1 kwietnia 2011 r.

1 kwietnia 2011 r. wchodzi w życie większość regulacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach. Według nowych zasad będzie rozliczany m.in. zakup złomu.

Czy pracodawca może przerwać urlop pracownika?

Ustawowo zagwarantowane prawo pracownika do wypoczynku wcale nie jest święte. Jego realizacja korygowana jest potrzebami pracodawcy. Fakt ten potwierdza dopuszczalność odwołania pracownika z urlopu w razie zaistnienia okoliczności nieprzewidzianych w momencie rozpoczęcia wypoczynku a wymagających jego obecności w pracy (art. 167 Kodeksu Pracy).

Ostatni dzień na udzielenie zaległego urlopu wypoczynkowego i przekazanie ZUS ZSWA

31 marca to ostatni dzień na udzielenie pracownikowi zaległego urlopu wypoczynkowego. Jest to też ostatni dzień na przekazanie formularza ZUS ZSWA.

Wynagrodzenie za przestój

Pracownicy na basenie pracują na dwie zmiany od godz. 6.00 do 14.00 i od 14.00 do 22.00. W jednym dniu tygodnia od godz. 10.00 nie było wody, a więc basen został zamknięty dla klientów. Pracownicy obu zmian byli w pracy, chociaż nie było klientów. Czy można zapłacić przestojowe pracownikom? Pierwsza zmiana pracowała 4 godziny, a 4 godziny byli na stanowiskach, nie pracując. Druga zmiana była na stanowiskach 8 godzin, ale pracownicy nie pracowali, bo basen był niedostępny. Czy w ogóle można płacić postojowe, jeśli brak jest winy pracowników i pracodawcy (była awaria wodociągu), a pracownicy byli w pracy i cała sytuacja trwała kilka godzin?

Jak pozyskać kapitał na rynku NewConnect?

Szybki rozwój firmy prawie zawsze jest związany z koniecznością inwestycji, a co za tym idzie - kapitałem. Jedną z możliwości jego pozyskania jest skorzystanie z oferty rynku NewConnect. Czym jest NewConnect i jakie możliwości daje małym rozwijającym się firmom? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Jak rozwinąć firmę informatyczną? - minireportaż

Rozwijające się firmy często sięgają wzrokiem poza Wisłę. W momencie, w którym wrocławskim informatykom zamarzyło się wyjście z rodzimego rynku, sięgnęli po „Paszport do eksportu” w programie Innowacyjna Gospodarka. Przeczytaj jak polska firma może otworzyć się na zagranicznych klientów.

Jak uratować stratę podatkową?

Firma, która nie rozliczyła jeszcze straty z lat poprzednich może rozważyć obniżenie stawek amortyzacji. Taki zabieg pozwoli „uratować” stratę i obniżyć koszt podatkowy w długim okresie.

Odpisy na ZFŚS w 2011 r. – nowe uprawnienie pracodawców

Nowelizacja ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych wprowadziła możliwość dokonywania większego odpisu na ten fundusz. Pracodawcy będą mogli z tego skorzystać, jeśli sfinansują np. przyzakładowe przedszkole dla dzieci pracowników.

Czy brak polisy AC uniemożliwia odliczenie wydatków na remont?

Samochody ciężarowe, a osobowe tylko do równowartości 20 tys. euro - zakup takich aut pozwala firmie zaliczyć do kosztów podatkowych wydatek na ubezpieczenie samochodu. W przypadku AC do kosztów przedsiębiorca zaliczy też remont i naprawę powypadkową.

Przeniesienie nauczyciela do innej placówki

Jestem nauczycielką szkoły gminnej. Dyrektor poinformował mnie, że od początku następnego miesiąca będę pracowała w szkolnej filii oddalonej o 5 km od macierzystej szkoły, gdyż taka potrzeba wynika z organizacji placówki. Czy dyrektor naruszył przepisy?

Równoważny czas pracy - łączenie z innymi systemami czasu pracy

Dlaczego obawiamy się informacji zwrotnej?

Obserwując moich współpracowników, odnoszę wrażenie, że wielu z nich obawia się informacji zwrotnej albo wręcz nie są zainteresowani jej udzielaniem. Zastanawiam się, czy taka postawa jest tylko wynikiem braku umiejętności, czy może jej podstawą są uwarunkowania kulturowe?

Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach – część 2


W pierwszej części omówiliśmy przedmiotowe przepisy Kodeksu cywilnego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku roszczeń przysługujących względem dziennikarzy.

Jak kwalifikować wynagrodzenie personelu w projektach POKL?

Realizacja projektu ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki może wymagać zaangażowania dodatkowego personelu. Czy wydatki poniesione na ich wynagrodzenie będzie można uznać w świetle obowiązujących przepisów za kwalifikowalne? A jeśli tak to na jakich zasadach – o tym w treści artykułu.

Jak założyć firmę we Francji?

Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej nasze firmy mogą swobodnie świadczyć usługi na rynku francuskim. W efekcie Polska dla Francji jest 10. klientem i 15. dostawcą, pozostając największym, obok Rosji, partnerem handlowym w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej. Jeśli chcesz dołączyć do grona inwestorów we Francji, już teraz przeczytaj, jakie formalności musisz spełnić.

Jak założyć firmę we Francji - spółki

Według statystyk połowę tworzonych firm we Francji stanowią spółki handlowe, największą popularnością cieszą się spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółki komandytowe stanowią dzisiaj rzadkość. Ekspert radzi jaką spółkę założyć we Francji.

Jak założyć firmę we Francji? - samozatrudnienie

Po akcesji Polski do UE i zgodnie z dyrektywami europejskimi, Polacy nie muszą uzyskiwać karty handlowca (kupca). Osoby tworzące przedsiębiorstwo we Francji (właściciele czy np. udziałowcy spółki) mogą pracować jako jego szefowie bez konieczności uzyskiwania pozwolenia na pracę. Ekspert wyjaśnia zasady samo zatrudnienia we Francji.

Jak zarejestrować spółkę we Francji?

Znalezienie siedziby spółki, podpisanie umowy, rejestracja. Jakie etapy wiążą się z zakładaniem spółki we Francji? Przeczytaj.

Gdzie szukać informacji o podatkach obowiązujących w państwach Unii Europejskiej?

W jednej z baz danych Komisji Europejskiej pod nazwą „Podatki w Europie”. Zawiera ona dane o najważniejszych podatkach obowiązujących na obszarze państw członkowskich Unii Europejskiej. Ekspert radzi jak ją wykorzystać.

Czy e-rejestracja spółek z o. o. stwarza ryzyko nadużyć?

E-rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to nowa procedura objęta projektem ustawy przygotowanym przez resort sprawiedliwości, która ma pozwolić na utworzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w szybszym i mniej sformalizowanym trybie.

Czy e-rejestracja spółek z o. o. stwarza ryzyko nadużyć?

E-rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to nowa procedura objęta projektem ustawy przygotowanym przez resort sprawiedliwości, która ma pozwolić na utworzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w szybszym i mniej sformalizowanym trybie.

SURVEILLANCES, TCOI, VIES – co te skróty oznaczają dla przedsiębiorcy?

SURVEILLANCES, TCOI i VIES to praktyczne bazy danych Komisji Europejskiej. Dotyczą w głównej mierze nadzorów statystycznych, urzędów celnych oraz potwierdzeń numerów VAT. W jaki sposób z nich korzystać? Jakie konkretne informacje zawierają?

Czym jest SEED?

SEED jest jednym z rodzajów baz danych Komisji Europejskiej. Jakiej dziedziny dotyczy? Jak wygląda polski system SEED? O tym poniżej.

Częstotliwość refundacji okularów korygujących wzrok

Pracownica, która w ubiegłym roku miała zrefundowane okulary, zwróciła się do mnie ponownie z prośbą o nowe okulary. Tłumaczyła, że poprzednie okulary zbiły się i uległy zniszczeniu. Czy są jakieś przepisy, które mówią, ile razy pracodawca ma zwracać koszty okularów? Ponadto proszę o wskazanie ogólnych zasad dotyczących refundacji za okulary. Do jakiej kwoty pracodawca powinien refundować pracownikowi zakup okularów? Czy pracodawca ma zwracać za całe okulary czy tylko za część? Czy faktura powinna być wystawiona na firmę?

Metoda kasowa i metoda memoriałowa w ewidencji kosztów - porada

Co oznacza metoda kasowa oraz metoda metoda memoriałowa w ewidencji kosztów, zwłaszcza w kontekście podatku od towarów i usług? Kto może stosować te metody i od czego to zależy?

Jak firma może dochodzić roszczeń za granicą?

Osoba pracująca w Niemczech jako firma jednoosobowa będąca podwykonawcą dochodzi roszczeń od zleceniodawcy. Niemiecka firma nie chce wypłacić zaległych pieniędzy. Co należy zrobić, gdzie się udać?

Racjonalizacja zatrudnienia w administracji państwowej - premier nie odstąpi od reformy

10 maja br. Trybunał Konstytucyjny zajmie się wnioskiem prezydenta o zbadanie zgodności z konstytucją ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w administracji państwowej. Premier Donald Tusk zapowiedział, że po decyzji TK będzie chciał wrócić do wdrażania reformy w tej dziedzinie.

Potrącenia z wynagrodzenia pracownika

Prywatny samochód w pracy - opodatkowanie

Zwrot kosztów za używanie prywatnego samochodu w celach służbowych stanowi opodatkowany przychód ze stosunku pracy. W jakich przypadkach będzie można skorzystać ze zwolnienia? Przeczytaj poradę eksperta.

CEIDG – jaką funkcję będzie pełniła?

Czy rolą pracownika ewidencji działalności gospodarczej będzie tylko przyjęcie wniosku o wpis/zmianę w ewidencji , wydanie poświadczenia złożenia wniosku, przetworzenie wniosku w formę elektroniczną i przesłanie do centralnej ewidencji? W jakiej formie przedsiębiorcy będą otrzymywali zaświadczenie potwierdzające dokonanie wpisu do ewidencji? Jak będzie wyglądało załatwianie spraw w okresie przejściowym od 1 lipca 2011 do 31 grudnia 2011? Ekspert odpowiada na pytania.

Czy firmom opłaca się zawierać z pracownikami długie umowy na czas określony?

Kodeks pracy dopuszcza zawieranie z pracownikami umów na czas określony. Żaden z przepisów kodeksu nie wskazuje maksymalnej długości takiej umowy. Ponadto z art. 33 wynika możliwość zastrzeżenia w umowie na czas określony dłuższy niż sześć miesięcy 2-tygodniowego okresu wypowiedzenia.

Na czym polega Program Ramowy CIP?

Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (ang.: Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) ma na celu promowanie konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw. Program stworzono przede wszystkim z myślą o małych i średnich przedsiębiorstwach (MSP). W jakim celu? Na czym polega?

REKLAMA