REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Biuro rachunkowe, Pkpir

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Przejście z pkpir na pełną księgowość

Ostatni kwartał roku to dobra chwila na to, by zastanowić się czy w firmie może powstać obowiązek przejścia z uproszczonej księgowości na pełną księgowość. Jak prawidłowo dokonać przejścia z pkpir na pełną księgowość?

Jak ująć w pkpir fakturę korygującą

W czerwcu 2013 r. wystawiłam fakturę sprzedaży z błędnym numerem. Błąd ten skorygowałam fakturą korygującą z sierpnia 2013 r. Jak taką fakturę korygującą ująć w pkpir?

Czy można zaliczyć do kosztów wydatek poniesiony na zakup towaru, który nie dotarł do nabywcy

Moja firma zamówiła towar u producenta chińskiego. Nastąpiła wpłata 30% zaliczki na podstawie faktury pro forma na poczet zamówienia. Kolejna wpłata 70% należności do producenta chińskiego nastąpiła po załadunku towaru na statek na podstawie otrzymanego i potwierdzonego dokumentu z frachtu B/L oraz wystawionej przez producenta faktury VAT. Płatność nastąpiła w walucie USD. Towar nie doszedł, producent okazał się oszustem. W jaki sposób ująć w pkpir wartość zapłaconej kwoty?

Jak zaksięgować notę odsetkową w pkpir

Jak ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) notę odsetkową za prąd, jeżeli nota nie ma daty wystawienia? Zawiera jedynie termin płatności. Czy w takim przypadku należy wystawić dowód wewnętrzny?

REKLAMA

Wycena środka trwałego wprowadzonego do ewidencji

Podatnik może dokonać samodzielnej wyceny w celu ustalenia wartości początkowej środka trwałego, po raz pierwszy wprowadzonego do ewidencji środków trwałych.

Czynsz z umowy najmu w pkpir

Jak wykazać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) czynsz otrzymany przed terminem wynikającym z umowy najmu?

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 3)

Przedstawiamy trzecią część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Jak zaewidencjonować w pkpir przychód z działalności turystycznej

Rozpocząłem działalność gospodarczą w zakresie usług turystycznych opodatkowaną według procedury VAT marża. Czy w pkpir jako przychód będę wykazywał wyłącznie uzyskaną marżę?

REKLAMA

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 2)

Przedstawiamy drugą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)

Przedstawiamy pierwszą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

PKPiR 2013 - przewodnik po zmianach

Od 11 maja 2013 r. obowiązuje nowelizacja rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir, która dostosowuje jego treść do wprowadzonych od 1 stycznia 2013 r. zmian w innych przepisach podatkowych. Zobacz komentarz do wprowadzonych zmian w pkpir wraz z porównaniem treści przepisów przed nowelizacją i po niej.

Jak dokonać w pkpir korekty kosztów

Od 1 stycznia 2013 r. w podatku dochodowym istnieje obowiązek korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku niezapłacenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu, będącego podstawą zaliczenia wydatku do kosztów. Minister Finansów znowelizował w związku z tym rozporządzenie w sprawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir), wprowadzając przepisy, które określają sposób dokonania zapisów związanych z tą korektą w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Seminarium dla biur rachunkowych "Controlling dla MŚP - koszty pod kontrolą"

Zapraszamy na bezpłatne seminarium “Controlling dla MŚP – koszty pod kontrolą”, które odbędzie się 4 czerwca br. w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Seminarium skierowane jest do kadry menadżerskiej, księgowych oraz biur rachunkowych. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z najnowszymi wyzwaniami związanymi z controllingiem finansowym w małych i średnich przedsiębiorstwach.

PKPiR 2013 - zmiany zasad prowadzenia

Od 11 maja 2013 r. obowiązują zmiany w przepisach dotyczących prowadzenia PKPiR. Nowe zasady uwzględniają konieczność korygowania kosztów w związku z nieterminowym regulowaniem zobowiązań, zmianę oznaczeń faktur oraz poszerzenie katalogu dowodów księgowych.

Czy zakładowy plan kont powinien zawierać też konta, które są potencjalnie możliwe do założenia w przyszłości?

Czy polityka rachunkowości i będący jej częścią plan kont muszą ujmować wszystkie konta, jakie są możliwe do założenia w przyszłości (np. według wzorcowego planu kont)? Czy wystarczy, że opisze się tylko te konta i operacje na nich, które są na dzień dzisiejszy wykorzystywane w firmie?

Jak wpisać do pkpir odsetki od kredytu obrotowego

Jak należy zaksięgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) prowadzonej metodą uproszczoną odsetki od wykorzystanej kwoty kredytu obrotowego naliczone i pobrane przez bank w ostatnim dniu miesiąca?

Zmiany w PKPiR oraz ewidencji przychodów

Opublikowane zostały akty wykonawcze dotyczące zasad prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR) oraz obowiązków związanych z prowadzeniem ewidencji przychodów w podatku dochodowym.

Jak zaewidencjonować w pkpir fakturę za leasing

Otrzymujemy fakturę za leasing operacyjny maszyny. Na fakturze data wystawienia jest np. 20 lutego, a data sprzedaży i data płatności 20 marca. Zawsze data sprzedaży jest późniejsza niż data wystawienia faktury. Jak zaksięgować taką fakturę w pkpir? Kiedy odliczyć z niej VAT?

Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia z VAT

Jeżeli biuro rachunkowe, świadczące kompleksowe usługi rachunkowo-księgowe, nie będzie wykonywać usług o charakterze doradczym ani nie będzie udzielać porad prawnych, to może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

Prowadzenie PKPiR powierzyć biuru rachunkowemu?

Prowadzenie PKPiR można zlecić albo prowadzić ją samodzielnie (ręcznie bądź komputerowo).

Dowody księgowe w PKPiR

Podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (PKPiR) są dowody księgowe. Jakie są wymagania dla dowodów księgowych?

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości. Wersja aktualna od 2020-03-31 do 2021-02-28

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Coraz więcej firm decyduje się na korzystanie z usług biura księgowego, stąd coraz częściej pojawiają się pytania dotyczące współpracy biegłego rewidenta z zewnętrznym księgowym. Odpowiada na nie ekspert – Agnieszka Koperska, menedżer w Baker Tilly Poland.

Jak ustalić minimalną wysokość OC dla biura rachunkowego

W celu ustalenia minimalnej sumy gwarancyjnej ubezpieczenia OC należy ustalić zakres czynności wykonywanych przez biuro rachunkowe. Kwota ubezpieczenia OC biura rachunkowego zależy bowiem od kilku czynników.

Umowa biura rachunkowego z klientem - co powinna zawierać

Podstawą świadczenia usług klientom przez każde biuro księgowe powinna być pisemna umowa. Nie ma standardowego, jednolitego wzorca takiej umowy.

Biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość?

Księgowość prowadzona we własnym zakresie czy biuro rachunkowe? Ekspert podpowiada przedsiębiorcom rozpoczynającym działalność gospodarczą, które rozwiązanie wybrać.

Wzory procedur dla biur rachunkowych

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (w szczególności biura rachunkowe) mają obowiązek gromadzenia i przekazywania informacji o podejrzanych transakcjach swoich klientów.

Czas to pieniądz, czyli jak oszczędzać czas w biurze rachunkowym

Postęp technologii sprawia, że możemy coraz więcej czynności wykonać w krótszym czasie. Komputer z dobrym procesorem czy telefon z rozbudowanym systemem, który pozwala prowadzić firmę w każdej części świata, zwiększyły naszą wydajność w pracy i w życiu. Jednak postęp technologiczny nie zmienia naszych przyzwyczajeń, a wzrost wydajności wcale nie sprawił, że mamy więcej czasu na różne rzeczy. Dlaczego tak się dzieje i jak można to zmienić? Jak oszczędzać czas w biurze rachunkowym?

Czy warto sprawdzać księgowego?

Wydawać by się mogło, że zawarcie umowy z biurem rachunkowym o prowadzenie ksiąg rachunkowych zdejmuje z przedsiębiorcy troskę o ich rzetelność. Zetknięcie się z rzeczywistością prawną, a konkretnie z art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości, okazuje się brutalne, gdyż:

Na co uważać przy wyborze biura rachunkowego

Przed wyborem biura rachunkowego należy sprawdzić jego rzetelność i dokładność. Rozliczanie finansów przedsiębiorstwa warto powierzyć księgowym, którzy poprowadzą księgowość firmy według aktualnych przepisów.

Czy księgowy prowadzący biuro rachunkowe musi odbyć praktyki, ubiegając się o tytuł doradcy podatkowego

Od siedmiu lat prowadzę biuro rachunkowe na podstawie świadectwa kwalifikacyjnego do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, wydanego przez Ministra Finansów. Obecnie chciałabym się ubiegać o licencję doradcy podatkowego. Czy w moim przypadku konieczna jest dwuletnia praktyka zawodowa w urzędzie skarbowym, izbie skarbowej lub urzędzie kontroli skarbowej oraz u doradcy podatkowego?

Jak prawidłowo prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów

Podatnicy prowadzący pkpir mają obowiązek dokonywania zapisów w księdze w języku polskim i w walucie polskiej, na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów księgowych.

Jakie wymogi musi spełniać przedsiębiorca planujący otwarcie biura rachunkowego

Chciałbym otworzyć biuro rachunkowe? Posiadam doświadczenie w prowadzeniu ksiąg rachunkowych jako pracownik w dziale księgowości. Chciałbym jednak postawić na samodzielny biznes. Jakie powinienem spełniać wymogi?

Jak stosować Kodeks Zawodowej Etyki w Rachunkowości

Kodeks Zawodowej Etyki w Rachunkowości stanowi uchwałę Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Regulacje w nim zawarte znajdują zastosowanie do wskazanych w nim podmiotów i są obligatoryjne dla jego sygnatariuszy.

Remanent nie jest trudny - czyli jak przygotować spis z natury

Podatnicy prowadzący podatkowe księgi przychodów i rozchodów muszą na koniec każdego roku i w kilku innych sytuacjach sporządzić spis z natury zwany potocznie remanentem. Remanent jest ważny m.in. dlatego, że bierze się go pod uwagę obliczając dochód z działalności gospodarczej. Nieprawidłowy remanent oznacza nieprawidłowo ustalony dochód a więc również błędny PIT. Warto wiedzieć zatem jak i kiedy sporządzić taki spis oraz co powinien zawierać.

Czym są spowodowane błędy biur rachunkowych

Biura rachunkowe są instytucją, której przedsiębiorcy mogą przekazać odpowiedzialność za prowadzenie księgowości swojej firmy. Zaletą jest też niższy koszt w porównaniu z księgową na etacie. Jednak należy się liczyć z problemami do których mogą doprowadzić błędy popełniane przez biura rachunkowe.

Jak prowadzić księgę przychodów i rozchodów

Podatkowa księga przychodów i rozchodów, to najprostsza forma prowadzenia księgowości małej firmy. Jednak "najprostsza" nie znaczy w tym przypadku łatwa. Dlatego warto zapoznać się z zasadami prowadzenia tej księgi.

Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów 2010

„Zasady prowadzenia Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów” wydawane są regularnie już od 20 lat. Pierwsze wydanie tej publikacji ukazało się w 1990 roku i od tego czasu sprzedano łącznie 200.000 egzemplarzy. Świadczy to o nieustającej przydatności tej pozycji książkowej, która cieszy się ogromnym powodzeniem wśród rzeszy przedsiębiorców ale nie tylko, bo także pośród doradców podatkowych i księgowych, w całej Polsce. Coroczna aktualizacja „Zasad…”, uwzględniająca zmiany w przepisach podatkowych sprawia, że książka ta zawsze stanowi pomocne narzędzie w prowadzeniu działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych. Jej walorem jest też praktyczne ujęcie problemów, które obrazowane są dodatkowo przykładami. Jej wartość użytkową i merytoryczną oraz funkcjonalny charakter potwierdza popularność niniejszej publikacji.

CDN OPT!MA Biuro Rachunkowe (testowa)

Aplikacja jest przeznaczona do zarządzania kancelarią biura rachunkowego i doradcy podatkowego na rynku małych i średnich przedsiębiorstw.

Certyfikat księgowy bez egzaminu

W związku z pojawiającymi się wątpliwościami w kwestii uzyskania certyfikatu księgowego, Ministerstwo Finansów poinformowało, że przepisy przejściowe wprowadzające graniczną datę 30 czerwca 2010 r. dla osób ubiegających się o wydanie certyfikatu księgowego bez egzaminu zostały uchylone jeszcze w 2008 r. Aktualnie nie obowiązuje (i nie planuje się jego wprowadzenia) żaden przepis przewidujący ograniczenia czasowe w uzyskiwaniu certyfikatu księgowego bez egzaminu.

Szwajcarskie fundusze pomogą poznać międzynarodowe standardy rachunkowości

W dniu 11 grudnia 2009 r. w Ministerstwie Finansów przedstawiciele Ambasady Szwajcarii i Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oraz przedstawiciele Ministerstwa Finansów i Banku Światowego podpisali umowy, które oficjalnie otworzyły nowy projekt w dziedzinie rachunkowości i rewizji finansowej: Budowa zdolności instytucjonalnych i prawnych na poziomie krajowym w zakresie sprawozdawczości finansowej i audytu w sektorze prywatnym.

Instrukcja obsługi klienta biura rachunkowego

Nikogo nie trzeba przekonywać, że prawidłowe relacje i komunikacja z klientem są jednym z filarów powodzenia każdej działalności. Nie inaczej jest w przypadku biura rachunkowego. Zatem jak wyglądać powinny te prawidłowe relacje.

Dlaczego warto zlecić prowadzenie księgowości biuru rachunkowemu

Można oczywiście samemu prowadzić księgowość swojej firmy. W trochę większych podmiotach często sensowne jest zatrudnienie księgowej na miejscu. Jednak prowadzenie księgowości przez zewnętrzne biuro rachunkowe ma kilka co najmniej zalet.

Jak uzyskać duplikat certyfikatu księgowego

Co trzeba zrobić jeżeli zgubimy lub w inny sposób utracimy certyfikat księgowego. Przede wszystkim nie popadajmy w panikę. Można przecież uzyskać duplikat certyfikatu.

Jak przebiega egzamin na certyfikat księgowy

Ostatni egzamin na certyfikat księgowy zostanie przeprowadzony w październiku 2014 r.

Zakres egzaminu na certyfikat księgowego

Osoby chcące uzyskać certyfikat księgowy MF mają jeszcze jedną szansę. Ostatni egzamin w tym zakresie odbędzie się w październiku 2014 r. Zasady przeprowadzenia egzaminu na certyfikat księgowego i jego zakres określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 kwietnia 2009 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Jak kalkulować ceny usług księgowych

Cena usługi jest zazwyczaj istotnym elementem oferty. To bardzo ogólne stwierdzenie jest prawdziwe w stosunku do wszystkich rodzajów usług materialnych i niematerialnych. Jest również prawdziwe w stosunku do oferty usług księgowych i usług doradztwa podatkowego.

Ubezpieczenie biura rachunkowego

Prowadząc biuro rachunkowe, czyli prowadząc działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg, masz obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej - OC za szkody wyrządzone w związku z tą działalnością. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia zależy od zakresu wykonywanych przez biuro czynności.

Odpowiedzialność biura rachunkowego i podatnika

Najistotniejszą kwestią dotyczącą odpowiedzialności biura rachunkowego i podatnika jest to, że przed organami podatkowymi i ZUS za powstałe błędy odpowiedzialność ponosi podatnik bądź płatnik podatków i składek. Biuro rachunkowe rozliczające tego podatnika lub płatnika może co najwyżej ponieść cywilną odpowiedzialność odszkodowawczą.

Zakładanie biura rachunkowego - pierwsze kroki

Skomplikowane procedury podatkowe powodują, że przedsiębiorcy coraz częściej i chętniej powierzają prowadzenie swoich rozliczeń z fiskusem fachowcom. Taka sytuacja stwarza realne szanse na powodzenie i sukces finansowy dla kogoś kto takiej działalności chciałby się podjąć, czyli prowadzić np. biuro rachunkowe.

REKLAMA