REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Biuro rachunkowe, Pkpir

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

KPiR czy księgi rachunkowe?

Każdy przedsiębiorca zobligowany jest do prowadzenia takiej ewidencji swoich przychodów i kosztów, w której znajdą się prawidłowe informacje o wszystkich zdarzeniach gospodarczych danego okresu. Ewidencja ta może przybrać formę uproszczoną, czyli tzw. Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów, oraz pełną (księgi rachunkowe). Co do zasady, pierwsza z nich dotyczy raczej przedsiębiorców z sektora MSP, druga – większych firm. Czym różnią się te dwie formy prowadzenia rachunkowości i do kogo są adresowane?

Kasy fiskalne w biurach rachunkowych

Biuro rachunkowe nie musi ewidencjonować sprzedaży kasą rejestrującą, jeśli sporadycznie wypełnia podatnikom zeznanie za 2014 r. Tak uznał minister finansów w interpretacji ogólnej. Od początku 2015 roku organy podatkowe inaczej interpretowały przepisy.

Seminarium "Jak bezpiecznie prowadzić biuro rachunkowe po deregulacji" - 12 maja w Warszawie

Zapraszamy do uczestnictwa w seminarium "Jak bezpiecznie prowadzić biuro rachunkowe po deregulacji - umowy, odpowiedzialność, zwolnienie z VAT, najnowsze interpretacje i orzeczenia", które odbędzie się 12 maja br. w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl

Doradztwo podatkowe w biurze rachunkowym a obowiązek instalacji kasy rejestrującej

Obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązuje obecnie wszystkie czynności doradztwa podatkowego niezależnie od tego przez jaki podmiot są świadczone. A zatem również biuro rachunkowe, które świadczy usługi w zakresie doradztwa podatkowe na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zobowiązane jest od 1 marca 2015 r. do stosowania kasy rejestrującej.

REKLAMA

Księga przychodów i rozchodów - zakładanie i prowadzenie

Mali podatnicy, którzy rozliczają się z podatku dochodowego na zasadach ogólnych (skala podatkowa) lub liniowo, nie muszą od razu prowadzić pełnych ksiąg rachunkowych.

Dokumentacja na potrzeby pkpir

Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga, aby stanowiła dowód pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych, określa rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Rozporządzenie precyzuje również jakie rodzaje dowodów mogą być podstawą zapisów w księdze podatkowej.

Minimalna suma gwarancyjna OC dla usługowego prowadzenia ksiąg

Od 19 stycznia 2015 r. obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące minimalnej sumy gwarancyjnej OC dla przedsiębiorców usługowo prowadzących księgi rachunkowe. Jakie zmiany zaszły w związku z nowymi przepisami?

Jak przedsiębiorca powinien rozliczyć zniszczenie towaru?

Z prowadzeniem firmy – oprócz ryzyka gospodarczego – wiąże się także ryzyko wystąpienia niespodziewanych zdarzeń losowych. W ich wyniku towar przeznaczony do sprzedaży może ulec zniszczeniu lub utracie i nie nadawać się do dalszej odsprzedaży. Jakie formalności obowiązują wówczas przedsiębiorcę?

REKLAMA

Remanent (spis z natury) na koniec 2014 roku

Na koniec każdego roku podatkowego podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do książki przychodów i rozchodów spisu z natury (remanentu końcowego) towarów handlowych, materiałów podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów. W remanencie na koniec roku nie ujmujemy środków trwałych i wyposażenia. W firmie, która nie ma na stanie towarów handlowych – a tak się często zdarza w branżach związanych z usługami – wartość remanentu wynosi 0 zł i też powinna być wpisana do księgi.

Obowiązek złożenia deklaracji PIT-6/PIT-6L na 2015 r.

Podatnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej w terminie do 1 grudnia br. powinni złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według swojego miejsca zamieszkania deklarację PIT-6/PIT-6L. Złożona deklaracja jest podstawą do wymiaru zaliczek w 2015 r.

Jak zmienić księgowego?

Dobry księgowy to podstawa i wie o tym każdy przedsiębiorca. Liczba biur rachunkowych wciąż rośnie, jednak prowadzenie ksiąg i rozliczeń to nie wszystko. Czego brakuje dzisiejszym księgowym? Przede wszystkim natury doradczej. Przedsiębiorcy oczekują podpowiedzi jak uniknąć niepotrzebnych wydatków, korzystnie rozliczyć podatki, gdzie ulokować gotówkę. Pamiętajmy, że końcówka roku to idealny moment na zmianę księgowego. Podpowiadamy jak to zrobić.

Kiedy ująć w pkpir zakup materiałów i towarów handlowych

Kiedy w księdze przychodów i rozchodów ująć fakturę na zakup materiałów lub towarów handlowych, jeżeli fakturę tę otrzymano wcześniej, niż ww. materiały/towary? Czy z dokonaniem wpisu należy poczekać do momentu otrzymania materiałów/towarów? W którym miesiącu zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów – w miesiącu wystawienia faktury, czy otrzymania materiałów/towar (gdy miesiące te są inne)? Czy ma znaczenie, czy miesiąc, w którym wystawiono fakturę, jest już „zamknięty”? Powyższe rodzi wątpliwości zwłaszcza w związku z istniejącą od 1 stycznia 2014 r. możliwością wystawiania faktur 30 dni przed dokonaniem dostawy towarów.

Kontrola ksiąg w biurze rachunkowym

Zdaniem resortu gospodarki należy dokonać zmian w Ordynacji podatkowej, które umożliwią przeprowadzanie kontroli , za obopólną zgodą kontrolowanego i biura rachunkowego, również w miejscu przechowywania dokumentów lub w miejscu prowadzenia ksiąg przedsiębiorcy, bez konieczności zapewniania dostępu do nich w swojej siedzibie.

Jak reklamować biuro rachunkowe w internecie

Reklama w wyszukiwarce internetowej dla biura rachunkowego nie musi wcale wiązać się z dużymi kosztami. Ważne jest przede wszystkim, by treść i harmonogram takiej reklamy precyzyjnie pokrywał się z potrzebami grup docelowych, do których chce skierować swoją ofertę biuro rachunkowe.

Przejście z pkpir na księgi rachunkowe

Większość małych podmiotów gospodarczych prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Jeżeli jednak ich obroty w danym roku przekroczą limit 1 200 000 euro w przeliczeniu na PLN, wtedy mają obowiązek przejść od następnego roku obrotowego na księgi rachunkowe.

Limity podatkowe na 2015 rok

W oparciu o kursy euro na dzień 1 października i na 30 września br. ustala się wiele limitów podatkowych istotnych dla prowadzących działalność gospodarczą, które będą obowiązywać w 2015 roku.

KPiR 2015 - limit obrotów

Podatkowe księgi przychodów i rozchodów (pkpir) mogą prowadzić w roku 2015 r. ci rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2014 r. uzyskali mniej niż 5.010.600,- zł (1.200.000,- euro x 4,1755 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Przejście z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na księgi rachunkowe

Większość małych podmiotów gospodarczych prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Jeżeli jednak ich obroty w danym roku przekroczą limit 1 200 000 euro w przeliczeniu na PLN, wtedy mają obowiązek przejść od następnego roku obrotowego na księgi rachunkowe.

Czy franczyza może ułatwić księgowym prowadzenie biznesu?

Liczba placówek franczyzowych w kraju przekroczyła 60 tysięcy - wynika z „Raportu o franczyzie w Polsce”, wydanego przez PROFIT Systems. Pod jednym szyldem, korzystając z franczyzy, działają najczęściej sieci gastronomiczne, hotele, instytucje finansowe. A biura rachunkowe? Niekoniecznie, mimo że według „Panoramy Firm” jest ich w Polsce ponad 25 tysięcy. Jak sobie radzą?

Podatkowa księga przychodów i rozchodów – druk

Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów służy bieżącej ewidencji operacji gospodarczych w uproszczonej formie, czyli w systemie księgowości pojedynczej. Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir), szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (t.j. Dz.U. 2014 poz. 1037).

Kto może świadczyć usługi księgowe po deregulacji zawodu księgowego

Od 10 sierpnia 2014 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące zawodu księgowego i zasad działania biur rachunkowych. Obecnie usługi księgowe będzie mógł świadczyć niemal każdy, a ich jakość weryfikować będzie wolny rynek.

Kredyt w firmie - rozliczenie w pkpir

Do prawidłowego rozliczenia kredytu konieczne jest posiadanie szczegółowego harmonogramu spłat. W harmonogramie powinna być informacja, która część raty dotyczy kapitału, a która odsetek. Kapitałowa część raty nie jest kosztem, ponieważ została już ujęta na podstawie dokumentów zakupu. Kosztem jest odsetkowa część raty (w dacie jej opłacenia).

Czy można dokumentować w pkpir zakup towarów paragonami fiskalnymi

Czy paragony fiskalne dokumentujące transakcje nabycia towarów za granicą, stanowiących następnie towar handlowy w działalności gospodarczej, można traktować jako dowody księgowe będące podstawą zapisu w pkpir?

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych a certyfikat księgowy

Zgodnie z tzw. drugą ustawą deregulacyjną, usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych może obecnie wykonywać każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, wykazuje niekaralność za ściśle określony katalog przestępstw, a także posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Co zatem stanie się z certyfikatami księgowymi?

Czy biuro rachunkowe może wystąpić o interpretację podatkową dla klienta

Biuro rachunkowego nie może we własnym imieniu wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej rozliczeń klienta. Natomiast złożenie wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie klienta możliwe jest w ramach udzielonego przez niego pełnomocnictwa.

Otwarty dostęp do zawodu doradcy podatkowego, biegłego rewidenta, usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych

Od 10 sierpnia 2014 r. obowiązuje większość przepisów ustawy z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. z 2014 r., poz. 768). Ustawa stanowi drugi etap otwierania dostępu do zawodów regulowanych (m.in. doradcy podatkowego, biegłego rewidenta, usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych). Na mocy ustawy zmniejszono ograniczenia w dostępie do wykonywania 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych. Przedstawiamy najistotniejsze zmiany przewidziane w ustawie w odniesieniu do wybranych profesji. Osoby zainteresowane pozostałym zakresem deregulacji, zachęcamy do lektury całej ustawy.

Obowiązki biur rachunkowych w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu nakłada na biura rachunkowe szereg obowiązków i procedur, których wykonanie wymaga tworzenia stosownej dokumentacji.

Usługowe prowadzenie pkpir bez wymogu ubezpieczenia OC

Księgowi zajmujący się usługowym prowadzeniem wyłącznie ksiąg przychodów i rozchodów od 10 sierpnia nie potrzebują uprawnień, ubezpieczenia OC oraz są zwolnieni z niektórych obowiązków.

Prowadzenie i przechowywanie ksiąg rachunkowych

Ustawa o rachunkowości nakłada na jednostki prowadzące działalność gospodarczą obowiązek sporządzenia zasad (polityki) rachunkowości, w których należy określić sposób prowadzenia i przechowywania ksiąg rachunkowych.

Ubezpieczenie OC biur rachunkowych

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad nowym rozporządzeniem w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Tłumaczenie dokumentów księgowych

Międzynarodowe firmy to również obcojęzyczni pracownicy, którzy nierzadko, w zależności od zajmowanego stanowiska, chcą mieć wgląd do rożnych ewidencji, najchętniej we własnym języku, a przynajmniej w języku angielskim. Warto zatem zadbać o możliwość łatwego i szybkiego tłumaczenia dokumentacji księgowej/kadrowej na dowolny język używany w firmie.

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych - zmiany w OC

Resort finansów przygotował projekt zmian dotyczący obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Zmiany w ubezpieczeniu OC związane są z deregulacją zawodu księgowego, która wchodzi w życie w sierpniu tego roku.

Certyfikat księgowy po deregulacji nadal zachowuje swoją ważność

Po deregulacji zawodu księgowego, która weszła w życie 10 sierpnia 2014 r., osoby posiadające certyfikaty księgowe czy też świadectwa kwalifikacyjne, wydane na podstawie dotychczasowych przepisów, mogą się nimi nadal posługiwać w celu potwierdzania kwalifikacji zawodowych.

Praca w biurze rachunkowym bez uprawnień

Od 10 sierpnia 2014 roku wejdą w życie ułatwienia w dostępie do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. W biurach rachunkowych będą mogły pracować osoby bez żadnych uprawnień, wystarczy, że będą miały pełną zdolność do czynności prawnych i przedstawią zaświadczenie o niekaralności.

Dokumenty wymagane do ubiegania się o certyfikat księgowy

Osoby zainteresowane usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych, w stanie prawnym obowiązującym przed 10 sierpnia 2014 r. (czyli do czasu wejścia w życie ustawy z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych), musiały uzyskać certyfikat księgowy, względnie uzyskać wpis do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych, aby móc:

Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT

Podatnicy prowadzący biuro rachunkowe mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT, jeśli roczne dochody nie przekraczają 150 000 zł oraz w ramach prowadzonej działalności nie świadczą usług prawniczych oraz w zakresie doradztwa.

Biuro rachunkowe czy własna księgowość?

Pytanie zawarte w tytule zadaje sobie zapewne wielu przedsiębiorców - szczególnie na początku działalności lub gdy firma jest niewielka. Jeżeli jednak myśli się o rozwoju, to czy nie warto przekazać obsługę księgową podmiotowi zewnętrznemu, takiemu jak biuro rachunkowe czy kancelaria podatkowa. Zawsze dobrze jest rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”.

Umowa biura rachunkowego z klientem - wzór

Podstawą świadczenia usług klientom przez każde biuro księgowe powinna być pisemna umowa. Umowa biura rachunkowego z klientem określa nie tylko zakres usług i wysokość wynagrodzenia, ale także wzajemne prawa i obowiązki, tryb zmiany zasad współpracy oraz sposób i termin jej zakończenia.

Umowa biura rachunkowego z klientem - wzór

Podstawą świadczenia usług klientom przez każde biuro księgowe powinna być pisemna umowa. Umowa biura rachunkowego z klientem określa nie tylko zakres usług i wysokość wynagrodzenia, ale także wzajemne prawa i obowiązki, tryb zmiany zasad współpracy oraz sposób i termin jej zakończenia.

Prowadzenie ksiąg rachunkowych - produkcja rolna

Obowiązek prowadzenia księgi (pkpir albo ksiągi rachunkowej) dotyczy osób prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, tylko wtedy, jeżeli osoby te zgłosiły zamiar jej prowadzenia. Gdy podatnik zamiaru prowadzenia ksiągi nie zgłosi, dochód określany jest na podstawie norm szacunkowych dochodu.

Jakie dokumenty mogą być podstawą zapisów w pkpir

Na podstawie dowodu wewnętrznego tzw. WZ, podatnik nie można dokonać ujęcia kosztów w pkpir, ponieważ taki dokument nie będzie zawierał wszystkich elementów zawartych w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów niezbędnych do uznania go za dowód księgowy, czyli podpisów osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczej.

Koszty straty w towarach w kpir

Spółka jawna jest importerem części samochodowych. Prowadzi księgę przychodów i rozchodów (kpir). Na koniec roku spółka dokonuje likwidacji fizycznej zalegających części. Czy spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów straty wynikłe z zalegających w magazynie części zamiennych, które są fizycznie likwidowane?

Jak poprawiać błędy w KPiR?

Księga Przychodów i Rozchodów to jeden z najpopularniejszych sposobów prowadzenia księgowości w polskich firmach, który opiera się na prostej tabeli zawierającej wszystkie wydatki i przychody firmy. Przepisy szczegółowo określają jak KPiR musi być prowadzona, aby była uznana za rzetelną. Spełnienie tego kryterium zależy m.in. od poprawiania błędów, które mogą się pojawić podczas prowadzenia księgi. W jaki sposób tego dokonać?

Możliwość prowadzenia pkpir przez osoby z innego kraju UE

Czy osoba fizyczna nieposiadająca obywatelstwa polskiego (pochodząca z jednego kraju UE), która założyła działalność gospodarczą w Polsce, jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, czy też może prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów (pkpir)?

Jak udokumentować w pkpir zakup zużytych opon

Podatnik zamierza prowadzić działalność gospodarczą, która polega na sprzedaży używanych opon samochodowych zakładom zajmującym się bieżnikowaniem opon, bądź przerabianiem na inne wyroby. Czy w przypadku założenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir), zakup zużytych opon od osób fizycznych nieprowadzących działalności można dokumentować dowodami wewnętrznymi?

Obowiązek zgłoszenia pkpir

Podatnicy osiągający przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkowani na zasadach ogólnych, zobowiązani są założyć podatkową księgę przychodów i rozchodów (pkpir), a w razie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży - również tę ewidencję, na dzień 1 stycznia roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego.

Jak rozliczyć w pkpir zakup działki budowlanej

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie budowy budynków mieszkalnych na sprzedaż. Jeszcze w tym roku zamierzam kupić aktem notarialnym działkę budowlaną. W związku z prowadzoną działalnością na działce tej planuję wybudować domy mieszkalne do sprzedaży. Czy działkę mogę wprowadzić do księgi przychodów i rozchodów jako towar handlowy?

Przychód z organizacji koncertu w pkpir

Kiedy należy ująć w pkpir przychód z tytułu organizacji koncertu? Czy w dniu sprzedaży biletu, czy może dopiero w dniu odbycia się koncertu?

Ewidencja wykupu mebli z leasingu

Firma wykupiła meble po zakończeniu umowy leasingu o wartości początkowej w dniu rozpoczęcia leasingu 35 000 zł netto. Na wykup poniosła wydatek 500 zł netto. Czy meble należy ująć w ewidencji środków trwałych lub w ewidencji wyposażenia? Czy fakturę za wykup zalicza się do kosztów bezpośrednio?

Rozliczenia podatkowe przy likwidacji firmy

Po złożeniu odpowiedniego formularza CEIDG rozpoczynają się kolejne etapu procesu likwidacyjnego. Jeśli firma była czynnym płatnikiem VAT, to zgodnie z prawem musi dopełnić kilka niezbędnych procedur. Jak wyglądają poszczególne etapy rozliczeń podatkowych przy likwidacji firmy?

REKLAMA