REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Budżet

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Projekt budżetu na 2017 r.

Rząd zajął się 25 sierpnia 2016 r. wstępnym projektem budżetu na 2017 r., zgodnie z którym polska gospodarka ma się rozwijać w tempie 3,6 proc., deficyt sektora finansów publicznych ma wynieść 2,9 proc. PKB, a inflacja - 1,3 proc. Nieformalne spotkanie ministrów w tej sprawie odbyło się we wtorek.

Pułapki budżetu obywatelskiego

Kryteria zawarte w uchwałach dotyczących konsultacji społecznych w ramach budżetów obywatelskich, często zamiast rozszerzać grono uczestników, ograniczają je. Czy nadmierna „nadgorliwość prawna” nie czyni z partycypacji zbyt formalnej procedury?

Odpis na ZFŚS w 2016 r. zamrożony

Ustawa okołobudżetowa na 2016 rok zakłada „zamrożenie” funduszu świadczeń socjalnych na poziomie obowiązującym w 2015 r. oraz utrzymanie na poziomie z 2013 r. podstawy naliczenia wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników uczelni publicznych. Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli dokonywany będzie na podstawie kwoty bazowej z 2012 r.

Podlaskie: budżet na 2016 r. nie zakłada inwestycji

Budżet regionu podlaskiego na 2016 r. jest znacznie mniejszy niż w 2015 r. Budżet na 2015 r. był rekordowy w historii regionu za sprawą funduszy unijnych, dlatego budżet na 2016 r. wygląda skromnie.

REKLAMA

Budżet województwa wielkopolskiego na 2016 rok z deficytem

Na dochody w budżecie województwa wielkopolskiego na 2016 rok składać się mają: udziały we wpływach z podatków - 550 mln zł, dotacje celowe w wysokości 383,5 mln zł, subwencja ogólna 55,6 mln zł i pozostałe dochody w kwocie 58,8 mln złotych. Planowane udziały we wpływach od podatku PIT jak i CIT mają być nieznacznie większe od przewidywanego wykonania w roku 2015.

Budżet obywatelski Poznania na 2016 rok - priorytetem rekreacja

Pula środków przeznaczonych na Poznański Budżet Obywatelski na 2016 rok została zwiększona o 5 mln zł. Projekty zostały podzielone na ogólnomiejskie i dzielnicowe. Dzięki projektom wybranym przez poznaniaków, w poszczególnych dzielnicach przybędzie obiektów rekreacyjnych, wzbogacona zostanie miejska infrastruktura dla rowerzystów, powstaną też udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.

Budżet Zielonej Góry na 2016 r. stawia na inwestycje

Łącznie w projekcie budżetu Zielonej Góry na 2016 r. na inwestycje zapisano ponad 152 mln zł (21,9 proc. wydatków). Najwięcej, bo aż 36 mln zł samorząd zamierza wydać na zintegrowany system bezemisyjnego transportu publicznego.

Ograniczone finansowanie związków metropolitalnych

Przyjęte w zeszłym tygodniu przez Senat poprawki do ustawy o związkach metropolitalnych przewidują m.in. ograniczenie poziomu oraz czasu finansowania związku metropolitalnego z budżetu państwa oraz zmniejszenie liczby mieszkańców, warunkujących utworzenie obszaru metropolitalnego - z 500 tys. do 350 tys.

REKLAMA

Projekty budżetów i planów finansowych na rok 2016 powinny uwzględniać nowe podziałki klasyfikacji

Wprowadzono zmiany w rozporządzeniu o klasyfikacji budżetowej. Zmiany mają zastosowanie od 1 stycznia 2016 r. ale należy je stosować już przy opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2016.

Budżet Kancelarii Sejmu: w 2016 r.

W 2016 r. świadczenia na rzecz osób fizycznych mają zostać zmniejszone w porównaniu do bieżącego roku o 2,4 mln złotych, co związane jest ze zmianą kadencji Sejmu. Wzrosną natomiast o 5 proc. wynagrodzenia pracowników Kancelarii Sejmu i uposażenia poselskie.

Przeznaczenie niewykorzystanych do końca roku budżetowego środków finansowych

Czy gmina ma obowiązek przeznaczania środków niewykorzystanych w roku poprzednim na te same cele w roku następnym? Czy gmina środki będące ogólną nadwyżką może przeznaczyć w kolejnym roku budżetowym na inne cele (wydatki budżetowe)?

Wynagrodzenia w budżetówce w 2016 roku nadal zamrożone

W 2016 roku wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w budżetówce nadal ma wynosić zero procent, co oznacza, że ewentualne podwyżki płac wynikające ze zwiększenia funduszu płac o ok. 2 mld zł nie będą równe dla wszystkich, a o zwiększeniu płac decydować będą szefowie poszczególnych jednostek budżetowych.

Mniej formularzy przy pracach nad budżetem na 2016 rok

W odniesieniu do ubiegłorocznego rozporządzenia (nota budżetowa jest przygotowywana wiosną każdego roku) ograniczono liczbę formularzy związanych z przygotowywaniem materiałów budżetowych. Stanie się to dzięki rezygnacji z niektórych formularzy (np. RZ-13 - środki na zasilenie Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich), połączenie części z nich (np. połączenie formularzy dotyczących wykazu jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe DPO i celowe DCE w jeden formularz DPC).

Czy można zapobiec trwonieniu majątku przez osoby bliskie?

Problem ten w pierwszej kolejności dotyczy z reguły trwonienia majątku przez współmałżonka. Drugą sytuacją jest nieracjonalne gospodarowanie majątkiem przez osoby starsze, które często nie zdają sobie sprawy ze skutków finansowych podejmowanych przez siebie działań. Wreszcie może to także dotyczyć osób psychicznie chorych.

Budżet obywatelski w Szczecinie

Budżet obywatelski w Szczecinie składa się z dwóch części. O pierwszej z nich mieszkańcy decydują w bezpośrednim głosowaniu. To około 5 mln zł podzielone na projekty dzielnicowe i ogólnomiejskie – mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

Nowe rozdziały klasyfikacji budżetowej

W związku z wprowadzeniem do klasyfikacji budżetowej dwóch nowych rozdziałów 80149 oraz 80150 jednostki budżetowe powinny w ciągu 3 miesięcy dostosować uchwały budżetowe do nowych przepisów.

Jak uchwalić budżet obywatelski

Czy można przygotować budżet obywatelski, jeśli w gminie nie została podjęta uchwała o konsultacjach społecznych?

Plan finansowy samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (SP ZOZ)

Plan finansowy stanowi podstawę gospodarki finansowej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej (SP ZOZ). Ustawa o działalności leczniczej nie określa terminu sporządzenia planu finansowego, jak też jego wzoru, zasad dokonywania zmian w trakcie roku czy sposobu kontroli jego wykonania. Te kwestie powinny być doprecyzowane w statucie lub wewnętrznej dokumentacji zakładu.

Projekt budżetu Mazowsza na 2015 rok

Projekt budżetu na 2015 r., którym w poniedziałek zajmą się radni sejmiku zakłada, że w przyszłym roku dochody województwa mają wynieść ponad 2,5 mld zł, a wydatki na poziomie blisko 2,47 mld zł. Mazowsze w 2015 r. ma na janosikowym zaoszczędzić ponad 100 mln zł.

Audyt procesu budżetowania w układzie zadaniowym - bezpłatne szkolenia

Trzydniowe szkolenie Audyt procesu budżetowania w układzie zadaniowym łączy teorię dot. budżetu zadaniowego z praktyką w zakresie audytowania tego obszaru.

Budżet unijny na 2015 rok

Państwa UE porozumiały się ws. budżetu na 2015 rok. Stanowisko w sprawie budżetu na rok 2015, ustalone we wtorek przez ambasadorów państw członkowskich, musi być jeszcze formalnie przyjęte przez unijne stolice.

Aktywa jednostek sektora finansów publicznych w depozycie ministra

Nowelizacja ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw rozszerza obowiązek lokowania wolnych środków jednostek sektora finansów publicznych w formie depozytu u ministra finansów. Zmiany są przedmiotem prac sejmowych.

Środki na zarządzanie kryzysowe przeznaczone na realizację innych zadań

Obligatoryjny charakter rezerwy na zarządzanie kryzysowe wyklucza możliwość dokonania zmiany jej przeznaczenia – stwierdza Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku. Jak podkreśla RIO, zmiana przeznaczenia rezerwy celowej na zadania z zakresu zarządzania kryzysowego powoduje naruszenie obowiązku jej tworzenia i przeznaczenia wyłącznie na cel, na jaki została utworzona.

Budżet 2015 - prognozowany wzrost PKB o 3,8%

Według prognoz resortu finansów w 2015 roku wzrost PKB wyniesie 3,8 proc., a inflacja – 2,3 proc. Ograniczenie deficytu pozostaje wyzwaniem, choć dzięki szybszemu niż w ubiegłym roku wzrostowi PKB zwiększą się dochody państwa z podatków.

Zobowiązania przekraczające plan finansowy

Czy zaciągnięcie zobowiązania przekraczającego plan finansowy narusza dyscyplinę finansów publicznych? Jakie jest stanowisko organów kontrolujących?

Finansowanie imprez kulturalnych ze środków funduszu sołeckiego

Czy środki z funduszu sołeckiego mogą być przeznaczone na organizację imprez kulturalnych oraz wycieczek integracyjnych? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna.

Fundusze unijne dla Polski na lata 2014-2020

Komisja Europejska zatwierdziła plan wydatkowania funduszy unijnych dla Polski na lata 2014-2020. W tym czasie Polska otrzyma 82,5 mld euro w ramach unijnej polityki spójności.

Fundusze sołeckie otrzymają większe wsparcie z budżetu

Prezydent podpisał zmianę ustawy o funduszu sołeckim. Nowe przepisy mają ułatwić korzystanie z tych funduszy.

Nowe inwestycje drogowe do 2020 r.

Zgodnie z unijnymi wytycznymi priorytet w ciągu obecnej perspektywy budżetowej, trwającej do 2020 r., będą miały projekty wpisane na listę Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. W ramach tego programu UE chce skupić się na budowie dziewięciu korytarzy przez teren całej wspólnoty. Przez Polskę przebiegają dwa: Bałtyk-Adriatyk oraz Morze Północne-Bałtyk.

Budżet partycypacyjny w Warszawie

Jednym z najskuteczniejszych narzędzi motywowania mieszkańców do uczestnictwa w życiu społecznym są tzw. budżety partycypacyjne, w ramach których obywatele decydują, na jakie cele społeczne przeznaczą daną pulę pieniędzy. Od 20 stycznia trwa  pierwszy nabór projektów w Warszawie. W sumie do podziału przeznaczono 25 mln zł.

Obywatelski budżet w Warszawie

Rusza pierwszy obywatelski projekt w Warszawie. Mieszkańcy sami zdecydują na co przeznaczyć 25 milionów złotych.

W 2014 roku podwyżki dla nauczycieli akademickich

Podwyżki dla nauczycieli akademickich zostały przewidziane w ustawie budżetowej na 2014 rok. Wydatki na szkolnictwo wyższe wzrosną o 1,5 mld zł w porównaniu z rokiem 2013.

Budowę lokalnych dróg wspomogą Lasy Państwowe

Lasy Państwowe w ciągu najbliższych dwóch lat przekażą 1,6 mld zł do budżetu państwa. Z tej kwoty 1,3 mln zostanie przekazana na rozwój infrastruktury drogowej. Takie założenia przewiduje przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy o zmianie ustawy o lasach.

Zadłużenie samorządów 2014 - nowe przepisy

Zadłużenie samorządów od 1 stycznia 2014 roku jest uzależnione od średniej arytmetycznej tzw. nadwyżki operacyjnej z ostatnich trzech lat. Na nowy indywidualny wskaźnik zadłużenia nie będą miały wpływu obciążenia gmin poniesione po 1 stycznia 2013 roku, wynikające z realizacji projektów współfinansowanych przez UE (co najmniej w 60 proc.).

Budżet gminy 2014 - niezrealizowane wydatki budżetowe z roku poprzedniego

Czy budżet gminy na 2014 rok należy powiększyć o kwotę niezrealizowanych wydatków z roku poprzedniego? Odpowiedzi udzieliła Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku.

W 2014 r. województwa nie zapłacą części janosikowego

Nowelizacja ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zwalnia w 2014 r. województwa z obowiązku wpłaty części tzw. janosikowego do budżetu państwa. Sejm zajmuje się obecnie poprawkami Senatu do ustawy.

Budżet na 2014 rok w Sejmie

Budżet na 2014 rok jest przedmiotem prac w Sejmie. Planowany na przyszły rok deficyt ma nie przekraczać 47,7 miliarda złotych.

Nowelizacja ustawy o janosikowym

4 grudnia 2013 roku Senat zajmie się nowelizacją ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Reguluje ona między innymi problem janosikowego.

Ewidencja zwrotu podatku za rok poprzedni

Ewidencja zwrotu podatku za rok poprzedni jest kwestią wymagająca pewnej specjalistycznej wiedzy. Zwłaszcza, gdy w grę wchodzi nadpłata.

Ewidencja odsetek od zaległości podatkowych

Zaległość podatkowa powstaje wówczas, gdy należny podatek nie został zapłacony w należnym terminie. Przyczyna takiego opóźnienia nie ma przy tym żadnego znaczenia. Jak

Przygotowanie projektu budżetu JST na 2014 rok

Zbliża się termin przedstawienia projektów uchwał budżetowych na 2014 rok. Będzie to pierwszy samorządowy budżet uwzględniający nowy wskaźnik zadłużenia.

Konsekwencje nieuchwalenia budżetu JST

Nowelizacja ustawy o finansach publicznych łagodzi część konsekwencji, jakie groziłyby organom samorządowym w przypadku nieuchwalenia budżetu na 2014 rok z powodu przekroczenia indywidualnego wskaźnika zadłużenia. Nie zmieniono jednak w tym zakresie ustaw ustrojowych.

Praktyczne wskazówki do tworzenia budżetów obywatelskich

Problematyka konsultacji społecznych, czyli większego zaangażowania obywateli w działania władz, jest obecna coraz częściej w debacie publicznej. Natomiast od kilkunastu miesięcy szczególnie jest to widoczne na poziomie władz lokalnych, gdzie wiele gmin decyduje się na wprowadzenie budżetu partycypacyjnego.

Unijny budżet na 2014 rok - jest porozumienie

W ramach usuwania przeszkód z roku 2013 uzgodniono dodatkowe 400 milionów euro na pomoc dla krajów, które ucierpiały w wyniku katastrof naturalnych. Teraz unijny budżet musi zostać oficjalnie przyjęty przez Radę i Parlament Europejski.

Ulgi w należnościach cywilnoprawnych

Ulgi w należnościach cywilnoprawnych są stosowane na podstawie artykułów od 55 do 64 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). Warunki do stosowania ulg w jednostkach organizacyjnych budżetu państwa wynikają wprost z uofp.

Nowelizacja budżetu w Sejmie

Nowelizacja zakłada wzrost deficytu budżetowego o około 16 miliardów złotych, a oszczędności ministerstw wyniosą ponad 7 i pół miliarda.

Procedura ostrożnościowa zawieszona na okres 2013 roku

Podstawowym celem ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych jest zawieszenie na okres 2013 roku stosowania przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) dotyczących tzw. pierwszej procedury ostrożnościowej oraz tzw. tymczasowej reguły wydatkowej.

Wydatki strukturalne: prace modernizujące drogę

Czy jeśli drogę wyremontowano np. w 2010 r. (ułożenie nowej nawierzchni), a prace zostały przerwane ze względu na ograniczone środki finansowe, natomiast w następnych latach wykonywano dodatkowe prace modernizujące drogę, np. odtworzenie rowów, wykonanie chodników, wykonanie zatok przystankowych, to pozostałe prace wykonywane przy drogach można zaliczyć do wydatków strukturalnych?

Pożyczki i kredyty a odsetki w sprawozdaniu Rb-N i Rb-Z

Jednostka wykazuje w wierszu N.2.2. – „Pożyczki długoterminowe” w układzie przedmiotowym sprawozdania Rb-N odsetki naliczone od pozostałych do spłaty rat pożyczek. Czy takie postępowanie jest właściwe?

Należności rozłożone na raty a sprawozdanie Rb-N

Czy w sprawozdaniu Rb-N należy ujmować rozłożone na raty kwoty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego we własność?

REKLAMA